hals scheren en geen halsdeken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

hals scheren en geen halsdeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:49

Het is nog wat vroeg, maar ik koop liever mijn dekens alvast wat vroeger goedkoop dan straks tegen de hoofdprijs..

Mijn pony is vorig jaar helemaal geschoren behalve de benen (dit laat ze niet toe). Zij stond op stal meestal onder een 200 grams winterdeken en als zij naar buiten ging, kreeg ze een hals erbij op. Als het ging vriezen, kreeg ze een 300 grams op en als zij naar buiten ging ook nog een hals erbij. In principe zaten de deuren dicht en kwam er dus weinig koude lucht naar binnen, wel was er een ventilatorsysteem.

Ondertussen zijn wij verhuisd naar een andere stal waar de paarden worden buitengezet. Ze hebben daar uiteraard geen zin om dekens op/af te doen, alleen nu werkt mijn naar buiten = hals op systeem natuurlijk niet meer.. Ook komt er meer koude lucht binnen dan bij de vorige stal. Ik zet haar liever niet 24/7 met hals om omdat het mij niet comfortabel lijkt zitten en ze waarschijnlijk geen manen overhoudt.

Is het een optie om de hals niet te scheren?
Is het een optie om de hals wel te scheren en zonder hals buiten te zetten?
Zal ze nu een dikkere deken op moeten in stal omdat er meer koude lucht binnen komt of maakt dit weinig verschil?

Ik ben een dressuurruiter en niet scheren is geen optie bij mijn teddybeer.

Jibbel

Re: hals scheren en geen halsdeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:52

Kun je de hals dan niet voor de helft scheren, zodat je geen last hebt van een nat paard, maar ze wel wat haar heeft op haar hals bij erge kou?

Anderzijds lijkt het me ook dat je paard zich aanpast aan de omstandigheden zoals ze zijn, dus als ze geen hals op krijgt, ze dan waarschijnlijk wat sneller weer vacht gaat aanmaken. Datzelfde geldt voor de dikte van de deken.
En wat voornamelijk een rol speelt is de lichtintensiteit en niet alleen de omgevingstemperatuur. Dus misschien is het mogelijk het licht in de stal langer te laten branden?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:54

ik doe gewoon mijn paard zonder hals naar buiten hoor terwijl hij vorig jaar helemaal geschoren is :)

als ik zo moet gaan denken kan ik ook wel speciale transport beschermers om zn benen gaan doen :+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:56

Ik heb mijn merrie vorig jaar helemaal geschoren en ze stond zonder halsdeken gewoon buiten. Wel had ze binnen no time weer een fluffy berenvachtje op haar hals :P terwijl ze verder nog mooi glad was. Ze had een outdoordeken om met met extreem koud weer een onderdeken erbij. Geen enkel probleem gehad.

Als je paard geschoren is zal ook op stal er een warme deken op moeten.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 21-08-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:57

Misschien een Wug-deken (halve hals) ipv een hele? Kan me je manen-angst voorstellen mbt tot 24/7 een hele hals.

"vroegâh" hadden we helemaal geen halsdekens voor de geschoren paarden en dat overleefden ze ook met een extra dikke gewone deken op. Werd de hals wel wat ruiger van dan de rest van het lichaam.
200 g vind ik voor een geschoren paard wat weinig, zeker bij een buitenstal zou ik er rustig wat bij op gooien.

Fijn dat ie meer naar buiten gaat!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:01

Mijn merrie staat 24/7 buiten en word elk jaar helemaal geschoren en die heeft geen hals om. Maar als je graag een hals wilt, kan je hem zodra ze naar binnen gaat niet gewoon naar achteren "klappen" zodat ze hem 's morgens alleen dicht hoeven te maken? :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:01

Ik scheer m'n paard helemaal en hij heeft nooit een halsdeken om.. Gaat prima!
Hij staat ook op de weides..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:07

Bedankt voor de snelle reacties! :D Ik sta eigenlijk voor alles open en heb geen idee waar ik het beste aan doe, de helft scheren, halve hals, geen hals, dikkere deken :=

@wittepit vorig jaar (maar dat was dan ook wel een vrij warme stal) had ze het echt te heet met 300 grams, maar dit jaar kan alles anders zijn natuurlijk!

Hoeveel grams deken hebben jullie op en hoelang gaan de paarden daarmee naar buiten?
Heeft iemand ervaring met het manenbehoud en een halve hals? Ik zie nu een paard met de helft van de manen voor me haha..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:09

Ik heb de Rhino Wug, dus met halve hals, maar ik mis toch een stukkie manen in zijn manenkam helaas van vorige winter. Niet veel, maar aangezien ik hem graag met zo lang mogelijke manen zie ben ik er zelfs over aan het nadenken om speciaal voor dit probleem een andere deken te kopen. En dan weer gewoon zonder hals. Jammer, want verder is het een ideale deken die me supergoed bevalt.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:21

wow te warm met 300 :) dat moet dan wel een heerlijk warme stal geweest zijn :j

met de koudste temperaturen had mijn vriendje 800 gram op :brr: stond anders echt te rillen :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:24

Zonder kan prima hoor ;) Wat je ook kunt doen, en als ze dat niet willen zijn het echt miepers :P , is de hals gewoon aan het deken maken en hem omklappen. Dan hoeven ze hem alleen maar even omhoog te klappen. Kost net zoveel moeite als een halster dichtmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:29

Zonder hals kan prima hoor, mijne staat ook vaak zonder hals als die volledig geschoren is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:35

Mijn stalgenoot kwam nog met de tip dat zij alleen met erge kou 24/7 een hals om doet en de rest van de winter geen hals, zij was nog geen manen kwijt geraakt. Dit vond ik ook wel een slimme oplossing. Hals openklappen is wellicht ook een optie, ben alleen bang dat mijn "knaagdier" de hals dan op eet.. Ik kan het in ieder geval proberen!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:09

Gaat prima!
Ik heb 2 Fjorden die ieder jaar worden geschoren.
Staan 24/7 buiten onder een deken zonder hals, nog nooit problemen mee gehad!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:05

Ladyson schreef:
Mijn stalgenoot kwam nog met de tip dat zij alleen met erge kou 24/7 een hals om doet en de rest van de winter geen hals, zij was nog geen manen kwijt geraakt. Dit vond ik ook wel een slimme oplossing. Hals openklappen is wellicht ook een optie, ben alleen bang dat mijn "knaagdier" de hals dan op eet.. Ik kan het in ieder geval proberen!

zo doe ik het ook, in principe geen hals maar bij erg koud en nat weer wel de hals er aan, en dat werkt prima