Koop ontbinden na betalen voorschot, is dit mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Koop ontbinden na betalen voorschot, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 00:04

Casus:

Paard (paint met APHA papier) laten keuren voor verkoop.

Is klinisch afgekeurd, omdat hij rechtsvoor een warme hoef had en licht mankte op de volte op harde ondergrond, zachte ondergrond was geen probleem. Buigproef rechtsvoor was licht positief, maar niks zorgwekkend. RX'en laten nemen van de voorbenen (hoeven en koten), kreeg op beide RX'en een 2'tje voor het hoefkatrolmechanisme (niet perfect, wel acceptabel), koten waren ok.
Wat betreft warme hoef en licht manken, volgens keurende DA waarschijnlijk in steentje getrapt. Over 10 dagen zou de test met de cirkel nog eens moeten gedaan worden en de hoeven gecheckt. Is dat okay, dan is paard goedgekeurd.

Paard bleek ook een (lichte) o-been/bodem-nauwe stand te hebben achteraan. Uitdrukkelijk gevraagd aan DA of paard geschikt is voor de sport (western - reining). DA zei dat dit geen probleem zou mogen geven, ook niet op lange termijn. Wel raadde hij aan om niet te hard/te vaak op spins te trainen, omdat de achterbenen dan te zwaar belast worden, stops zouden geen probleem zijn.

Omdat de koper helemaal weg was van het paard en er echt een klik mee had, besloot deze om een voorschot te betalen (10% aankoopbedrag), maar paard moest wel rad zijn bij afhalen 10 dagen later. Er is ook een verkoopovereenkomst getekend. Daarin staat echter alleen dat koper voorschot heeft betaald en dat paard gekeurd is, niet dat paard bij ophaling rad moest zijn. Is mondeling wel overeengekomen dat paard rad moest zijn.

Nu heeft koper contact opgenomen met eigen DA en foto's laten tonen + keuringspapier. Eigen DA raadt ten zeerste af dit paard te kopen. Paard ging normaal ook verzekerd worden, maar verzekering neemt paard niet aan. Dus de koper wil nu afzien van verkoop.

Paard is deze ochtend (20/08/2013) gekeurd en diezelfde ochtend is contract opgemaakt en ondertekend. Kun je niet binnen 3 dagen afzien van een aankoop of geldt dit niet bij paarden??

Er is dus een officieel contract getekend en voorschot betaald, maar koper had bij het tekenen van dat contract geen idee wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn van deze aankoop. Koper had dus zelf niet het nodige inzicht. Koper ziet nu enorm af van de verkoop en wil de koop ontbinden. Kan dit nog? Zo ja, wat is de juiste procedure, zo neen, wat kan koper eventueel ondernemen om toch van de verkoop af te zien?

Bedankt alvast!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:50

Best een ingewikkeld verhaal, maar als het goed is kan de koper zeker van de koop af zien.
Ze kan een factuur laten maken voor het laten inzien en beoordelen van de 2e dierenarts en dit een second opinion noemen (is het ook), en dan aangeven dat het paard niet voor haar doeleinden geschikt bijkt te zijn.
(Neem even aan dat ze in het koopcontract heeft vastgelegd dat ze een paard voor de sport koopt en dat het paard alleen gekocht word mits volledig goedgekeurd.)
Overigens niet erg slim om naar de vee arts van de verkoper te gaan voor het kopen van het paard..

Vjestagirl

Re: Koop ontbinden na betalen voorschot, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 02:16

Staat er in het contract dat het paard goedgekeurd moet worden voor het doel wat zij voor ogen heeft, en staat er ook in bij welke arts?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 06:43

Neen, dat staat niet in het contract. Wat staat er wel:

Voorwerp
Dit paard werd zeer nauwkeurig onderzocht door de koper, die verklaart en erkent hiervoor de nodige kennis te bezitten en/of zich hiertoe te hebben laten bijstaan door dergelijk persoon.
Het paard wordt aldus verkocht in de staat waarin het zich bevindt, welgekend door de koper, die het in die staat aanvaardt.

Koper aanvaardt de staat van het paard nu niet, door die second opinion van eigen DA. Maar wist dit dus niet van de gevolgen van mogelijke gebreken wegens ontoereikende kennis. Paard is overigens gekeurd door onafhankelijk DA die de verkopers niet kenden. DA heeft ook zeer veel ervaring met keuren van quarter en paints en weet wat de eisen zijn voor de sport.

Dat is alles dat er in staat over het paard, wat betreft klachten:
De koper ziet af van elke andere vordering dan deze voorzien bij artikel 1641 Burgerlijk Wetboek wegens eventuele verborgen verbreken (Artikel 1641 De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.)
Behoudens andersluidende bijzonder wettelijke bepalingen, dient dergelijke rechtsvordering op straffe van verval ingesteld te worden binnen de drie dagen na ontdekking van dit gebrek, en ten laatste binnen de 10 dagen na verkoop).
Alle klachten zullen ontonvankelijk minstens ongegrond verklaard worden zo zou blijken dat het paard reeds onderworpen zou zijn geweest aan bijzondere inspanningen, die een invloed zouden kunnen gehad hebben op het ingeroepen verborgen gebrek (is hier niet het geval, paard staat daar dus nog en is nog in handen van de verkoper en koper heeft er niks mee gedaan, buiten de keuring).

Paard staat dus nog op stal van de verkoper. Leken vriendelijke mensen, maar koper wil eerst zekerheid of mogelijkheid tot ontbinden van de koop mogelijk is voor deze contact opneemt met verkopers, koper wil een 'been' hebben om op te staan.

Bedankt alvast!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:52

Als het paard na tien dagen aan het contract voldoet, kan de koper er wel vanaf zien, maar is dan het voorschot kwijt. Daar is een voorschot namelijk voor...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 07:15

Als koper vandaag laat weten dat deze afziet van de verkoop wegens negatieve second opinion en omdat de verzekering het paard niet aanvaardt, dan kan de koop gewoon ontbonden worden, maar is koper wel de voorschot kwijt. Begrijp ik het zo goed?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:15

Lijkt mij dat je gewoon kunt ontbinden op basis van verborgen gebreken (en dus ook je voorschot niet kwijt bent - dat ben je alleen kwijt als je geen 'reden' hebt om het paard niet te kopen).
PB LDRD eens, misschien weet zij hoe dit in België geregeld is. Over de NL wet staat ook van alles in de wiki trouwens: koop

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:35

Ik heb geen verstand hoe het wettelijk geregeld is. Maar ik lees het zo, de verkoper en de koper hebben een overeenkomst gesloten, waarop de koper nu besluit daar op terug te komen binnen het in hun vastgelegde termijn (10 dagen). Omdat de koper nu niet het termijn wilt afwachten ivm negatief koopadvies van eigen da dat hij/ zij het aankoopbedrag kwijt is.
Volgens mij "moet" hij/ zij de verkoper de "kans geven" binnen het paard rad te hebben in het door hun gestelde termijn, om onder de koop uit te komen en het voorschot/ aanbetaling terug te krijgen.. Maar nogmaals ik heb geen verstand hoe wettelijk geregeld is.

edit; typefout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 21-08-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:50

Ibbel schreef:
Lijkt mij dat je gewoon kunt ontbinden op basis van verborgen gebreken (en dus ook je voorschot niet kwijt bent - dat ben je alleen kwijt als je geen 'reden' hebt om het paard niet te kopen).
PB LDRD eens, misschien weet zij hoe dit in België geregeld is. Over de NL wet staat ook van alles in de wiki trouwens: koop

Dit is niet echt mijn gebied. PB beter FloortjeM.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:55

tweety_be schreef:
Casus:

Paard (paint met APHA papier) laten keuren voor verkoop.

Is klinisch afgekeurd, omdat hij rechtsvoor een warme hoef had en licht mankte op de volte op harde ondergrond, zachte ondergrond was geen probleem. Buigproef rechtsvoor was licht positief, maar niks zorgwekkend. RX'en laten nemen van de voorbenen (hoeven en koten), kreeg op beide RX'en een 2'tje voor het hoefkatrolmechanisme (niet perfect, wel acceptabel), koten waren ok.
Wat betreft warme hoef en licht manken, volgens keurende DA waarschijnlijk in steentje getrapt. Over 10 dagen zou de test met de cirkel nog eens moeten gedaan worden en de hoeven gecheckt. Is dat okay, dan is paard goedgekeurd.

Paard bleek ook een (lichte) o-been/bodem-nauwe stand te hebben achteraan. Uitdrukkelijk gevraagd aan DA of paard geschikt is voor de sport (western - reining). DA zei dat dit geen probleem zou mogen geven, ook niet op lange termijn. Wel raadde hij aan om niet te hard/te vaak op spins te trainen, omdat de achterbenen dan te zwaar belast worden, stops zouden geen probleem zijn.

Omdat de koper helemaal weg was van het paard en er echt een klik mee had, besloot deze om een voorschot te betalen (10% aankoopbedrag), maar paard moest wel rad zijn bij afhalen 10 dagen later. Er is ook een verkoopovereenkomst getekend. Daarin staat echter alleen dat koper voorschot heeft betaald en dat paard gekeurd is, niet dat paard bij ophaling rad moest zijn. Is mondeling wel overeengekomen dat paard rad moest zijn.

Nu heeft koper contact opgenomen met eigen DA en foto's laten tonen + keuringspapier. Eigen DA raadt ten zeerste af dit paard te kopen. Paard ging normaal ook verzekerd worden, maar verzekering neemt paard niet aan. Dus de koper wil nu afzien van verkoop.

Paard is deze ochtend (20/08/2013) gekeurd en diezelfde ochtend is contract opgemaakt en ondertekend. Kun je niet binnen 3 dagen afzien van een aankoop of geldt dit niet bij paarden??

Er is dus een officieel contract getekend en voorschot betaald, maar koper had bij het tekenen van dat contract geen idee wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn van deze aankoop. Koper had dus zelf niet het nodige inzicht. Koper ziet nu enorm af van de verkoop en wil de koop ontbinden. Kan dit nog? Zo ja, wat is de juiste procedure, zo neen, wat kan koper eventueel ondernemen om toch van de verkoop af te zien?

Bedankt alvast!

tuurlijk kan dat, zou je zelf een slecht paard kopen? ik weet niet wat het totaal prijs is maar ik zou het contract ook ontbinden en zou graag mijn geld trg willen heben, logisch toch

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:07

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:48

De koper was toch op de hoogte van de staat van het paard? Dan valt dit niet onder 'verborgen' gebreken.
Volgens mij ben je dan gewoon je reservering kwijt als je terugtrekt....

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:56

Ik heb ook wel eens van een koop afgezien na tekening van contract en betaling van voorschot. Voorschot was voor verkoper en dat heb ik ook niet terug gevraagd.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 09:48

Bedankt voor de antwoorden iedereen, ik geef het door en hou jullie op de hoogte.

Heb zelf ook eens een koop ontbonden na betaling voorschot. Stond wel duidelijk in contract dat paard 2 weken op proef mocht en na die 2 weken de definitieve beslissing viel. Nog voor de start van de proefperiode ben ik nog eens gaan rijden met het paard en deze deed toen heel anders. Toen merkte ik dat het paard niet bij me paste voor het doel dat ik voor ogen had en heb ik de koop ontbonden. Verkopers deden toen héél erg moeilijk, maar in het contract stond duidelijk dat paard 2 weken op proef ging en moest voldoen aan de eisen. Dit was niet zo, dus ik stond toen wel in mijn recht. Na heel wat woorden en discussies heb ik uiteindelijk mijn voorschot terug gekregen. Had ook al deel van het stalgeld betaald (voor de proefperiode), maar dat heb ik niet terug gekregen. Mja, was al blij dat ik mijn voorschot terug had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:01

Als paard is afgekeurd en de verzekering dit paard niet aanneemt en een mondelinge afspraak hebt, waarom wil jij je daar dan niet aan houden?

Ik vind dat onsportief.

Je zit met en afgekeurd paard, dat best na een tijdje goed gekeurd kan worden, wie weet...

Heel vervelend, maar deze koper zou het paard na keuring toch niet kopen, had een afspraak, paard moet goed zijn bij keuring om tot volledige verkoop over te gaan.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:59

Ik verkoop geen paard hè! Het gaat om iemand die ik ken die koper is van dergelijk paard en die een vergissing begaan heeft (te impulsief geweest en zich laten beïnvloeden door contactpersoon) en nu van de koop vanaf wilt en raad vroeg. Dus vroeg ik hier eens raad op bokt. Ik zou daar zelf als verkoper niet moeilijk om doen, zeker niet omdat de koper binnen de dag van de koop afziet. Iedereen kan toch eens een vergissing begaan? Ik zou ook voorschot teruggeven. Paard wordt normaal over 2 weken herbezien. Volgens keurend DA moet hij daar echter zelf niet bij zijn, want je ziet toch zelf ook wel wanneer een paard mankt en een warme hoef kan je voelen... Maar koper wil zolang niet wachten en wil nu al van de koop vanaf wegens een zéér slecht (voor)gevoel.

De verkopers doen hier erg moeilijk over en beweren dat hun eigen DA het paard volledig heeft goedgekeurd, alsook de DA die de koper mee had (niet de reguliere DA van koper, gezien paard te ver stond). Tja, de keurend DA heeft inderdaad gezegd dat paard ok is, maar op de keuringspapieren staat duidelijk dat paard licht mankt rechtsvoor en positief is op de buigproef rechtsvoor. Dus verzekering neemt paard niet aan. Volgens keurend DA een kneuzing in de hoef en geen probleem, maar toch best nog 10 dagen wachten voor officiële verkoop. Dit staat echter niet in het contract, maar is wel mondeling zo overeengekomen. Omdat volgens DA herkeuring niet nodig is, moet koper alsnog paard laten herkeuren voor verzekering om te laten verzekeren. Wordt wel een duur grapje zo... De scheve achterbenen (o-benen met bodemnauwe stand) baren koper bij nader inzien ook zorgen. Koper is daarom raad gaan vragen bij hoefsmid, eigen DA en enkele (western)trainers, die zeggen allemaal, niet kopen dat paard. Koper wil reining doen en of dat nu recreatief is of voor de sport, paard zou te zwaar belast worden op de achterbenen bij stops en spins, wat het risico op blessures vergroot bij dit paard. Dus nu wil de koper van de koop afzien, maar de verkopers nemen het niet aan. Koper is bang dat deze nu gaan verplichten om paard te nemen. Er is een verkoopovereenkomst en van wat ik daaruit opmaak, zit koper redelijk 'vast' aan deze deal. Koper heeft geen geld voor dure advocaten e.d., maar voor de verkopers is dit allemaal geen probleem blijkbaar...

Geen discussie aub over dat het niet slim is dat koper dan toch verkoopovereenkomst heeft getekend en voorschot heeft betaald ondanks dat paard op dat moment niet rad was (DA verwoordde het zo: paard is goedgekeurd, mits hij over 10 dagen geen warme hoef meer heeft en zuiver loopt op de cirkel op harde ondergrond). De foto's waren goed, dus maakte koper zich niet te veel zorgen op dat moment. Achteraf is koper gaan nadenken en had deze er een zeer slecht gevoel bij. Koper flipt nu een beetje en denkt dat deze aan een slecht paard 'vast hangt' want met die achterbenen is paard bijna niet her-verkoopbaar. Het is inderdaad geen slimme zet geweest van koper en dat ziet deze ook zelf in, maar spijt komt altijd te laat hè. Lesje is nu hopelijk wel geleerd.

Verkopers zijn overigens bekende (western)fokkers met veel paarden. Ik vraag me af waarom ze dan zo moeilijk doen om dit ene paard. Als het paard dan toch zo in orde is, kunnen ze dat toch makkelijk kwijt aan iemand anders? Of zie ik dat nu verkeerd...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:39

als het paard op het moment van de verkoop duidelijk niet goed loopt dan valt het niet onder verborgen gebreken.
Is de verkoper particulier dan heb je een probleem paard had gekeurd moeten worden door eigen dierenarts dus hoeven ze het paard niet terug te nemen.
Is de verkoper een handelaar/stal dan moeten ze het paard na keuring eigen dierenarts terug nemen omdat zogezegd er wel degelijk een garantie periode van toepassing is.
toch even te snel beslist helaas.
word het welles nietes dan is de enige mogelijkheid de rechter helaas.
Ik heb even niet gezien dat dit in belgie is weet niet hoe de regelgeving daar is sorry.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:03

Ik weet niet hoe oud dit paard is? Als het een jong paard is zou ik het zeker laten staan gezien wat ze er mee wil doen.

Wat ik niet begrijp is dat de DA het paard goed keurt met een 2 op beide hoefkatrollen? (Er van uitgaand dat het een jong paard is die nog 20 jaar mee moet) Al helemaal voor de westernsport! Als hij tegen een leek zegt dat het geen probleem is zal de leek dat aan nemen want de DA is de kundige in dit geval.
Koper doet verder onderzoek bij de eigen DA en bij andere kundige mensen die het paard afkeuren, lijkt mij dan niet vreemd dat de koper er van af wil zien! Als zelfs de verzekering het paard zijn benen niet accepteert? Dan is het toch duidelijk dat de DA er toch naast zit?
Ik denk dat de koper er goed aan doet om haar eigen DA zijn bevindingen op papier te laten zetten en de verzekering ook te vragen of ze het op papier willen zetten. Dan heeft zij bewijs dat het paard door deze kundige mensen word afgekeurd.

Ik persoonlijk zou mijn paard nooit aan iemand willen verkopen die mijn paard niet eens wil hebben.. Dan maar voor minder weg naar iemand die er WEL blij mee is.

Maar ja, ik heb hier geen verstand van.. Ik hoop dat dit goed opgelost kan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:07

Dat ze moeilijk doen, zal wel om hun naam zijn en de macht dat ze zich bekend voelen.

Jouw kennis kan zich inlezen in het consumentenrecht. aanbetaling is nooit verplicht, maar als je het doet dan wil je een deugdelijk goed bij adlevering en als dat het niet is heb je recht om aanbetaling terug te krijgen en van de koop af te zien.

Ik weet niet of bedenktijd alleen bij internet verkoop geldt, maar dat zal ook in de wet staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:48

Ik kan me voorstellen dat je kennis nu in alle staten is :=

Ik weet niet in hoeverre er een uitweg is als je puur van alles in dat contract uitgaat.
Het lijkt me lastig om je te beroepen op verborgen gebreken, als al die gebreken zichtbaar waren en bekend waren (door de keuring) voordat de koper het contract tekende.... koper wist het op het moment van tekenen en vond het toen niet bezwaarlijk.

Heel begrijpelijk dat later de twijfels alsnog kwamen, dit is wel een hele stapel aan "kleine mankementjes" :(:)

Erg flauw ook om het contract niet te verscheuren als iemand zich nog dezelfde dag bedenkt.

Maar misschien is het niet eens nodig om je druk te maken over een uitweg in het contract?

Ik zou eerst even uitzoeken of dat contract überhaupt rechtsgeldig is :)*

In veel gevallen is er wettelijke regelgeving die gewoon geldend is wanneer het tot een rechtszaak komt.
Ook al timmer je het contract helemaal dicht: dat wordt dan gewoon overruled door de wetgeving.

Ik denk dan aan dingen die ik wel eens lees zoals het recht van de koper van een paard om de koop binnen een half jaar ongedaan te maken (paard terug = geld terug) zonder opgaaf van redenen. Maar dit geldt dan alleen wanneer het dier van een bedrijf is gekocht. En zal wel Nederlands recht zijn, als het überhaupt al klopt en niet zo'n "van horen zeggen" verhaal is :o

Dan kunnen ze je laten tekenen wat ze maar willen, maar contract breekt geen wet en je mag in dit voorbeeld dat paard dan gewoon terugbrengen en je geld terug eisen (en ontvangen) :)

Probeer dus uit te zoeken wat de wettelijke rechten van de koper zijn, om te bezien of het contract überhaupt wel rechtsgeldig is :j

Denk dus aan rechten om de koop te ontbinden, wie weet kan dat wel gewoon altijd binnen een bepaalde tijd na aankoop.
Dan heeft het contract geen waarde en de verkoper geen poot om op te staan (denk ik).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:12

Aan het artikel te zien is dit Belgisch recht?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:05

Koper heeft contact opgenomen met de FOD Economie van België i.vm. consumentenrecht. Als contract getekend is, is dit bindend. Zelfs als paard nog mankt, moet paard genomen worden, want staat nergens in contract dat paard rad moest zijn. De mondelinge overeenkomst geldt niet.

Verkopers reageren niet op telefoons en mails en zijn dus niet meer bereikbaar. Kortom koper zit vast aan het paard.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:25

Ik heb voor de koper zelf eens contact opgenomen met de verkopers. Bij mij namen ze de telefoon wel gewoon op (vreemd, niet waar?).

Na héél lang praten en uitleggen, gaan ze er mee akkoord om de verkoopovereenkomst te verbreken, maar voorschot krijgt koper wel niet terug. Koper is wel welkom om nog eens te komen kijken/rijden met het paard om een weloverwogen beslissing te nemen. Koper mag gerust lesgever of trainer mee nemen. Eventueel kan koper ook eens naar hun andere paarden kijken om te zien of daar iets tussen zit waar de koper een beter gevoel bij heeft. Dan kan koper een ander paard uitkiezen en voorschot komt dan niet te vervallen. Verkoper benadrukte echter wel dat dit paard gewoon goed is en dat de onafhankelijke keurende DA toch echt zei dat dit paard geschikt is voor de sport. Enkel rekening mee houden dat er niet té vaak en té lang op de spin/stop wordt geoefend. Maar paard is wel fysiek in staat dit gewoon te leren en uit te voeren... Hij liep nu een beetje onzuiver op de cirkel op harde ondergrond omdat hij waarschijnlijk in een steentje had getrapt en een kneuzing in de hoef had. Als hij over 10 dagen niet rad was, ging de verkoop sowieso niet door, daar mocht de koper gerust in zijn.

Verkopers vertelden ook dat ze dit wel vaker meemaken en dat ze daarom zo moeilijk deden. Zij hebben een bedrijf en als iedereen afkomt na een paar dagen dat ze het paard niet moeten hebben omdat ze er geen goed gevoel bij hebben of het paard hen dan toch niet ligt, kunnen ze al beter de deuren sluiten. Ik begrijp de verkopers dus ook wel. Het is crisis voor iedereen en dat zullen ze vast ook goed voelen. Toch vind ik het zelf maar vreemd dat de verkopers er zo moeilijk over doen om de verkoopovereenkomst te verbreken. Als het paard echt zo goed is (zoals hen beweren), dan kunnen ze dat toch ook makkelijk verkocht krijgen aan iemand anders? Maar goed, ik weet natuurlijk ook niet wat de verkopers allemaal al hebben meegemaakt. Ik weet alleen dat de koper wel al veel miserie heeft gehad met paarden en daarom zo enorm wantrouwig is. Zo jammer dat de koper toch weer zo naïef is geweest.

Heb alles aan de koper door gegeven en deze gaat nu eens rustig nadenken om een weloverwogen beslissing te nemen. Koper is alvast gerustgesteld dat het niet tot een proces zal komen. Jammer van de voorschot weliswaar, maar ja, daar zijn dan weer lessen uit getrokken natuurlijk. Teken nooit een contract als je niet 100% zeker bent en win voldoende advies in van derden voor je overgaat tot het kopen van een paard.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:13

Ik vind dat de verkoper netjes heeft gereageerd.
Er is eventueel een oplossing aangeboden en als het paard niet goed komt de overeenkomst ontbonden.
Meer hoeven ze ook niet te doen.
voortaan eerst even goed nadenken voor je ergens aan begint anders is het echt je eigen schuld.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:20

Als het paard over een week (dan is het 10 dagen geleden) niet rad loopt, krijg ze dan het voorschot terug? Dit was immers de afspraak waarvan de verkoper garandeert dat ze zich daar wel aan zouden houden.

Of is het nu afgedaan en houden ze het voorschot zonder de 10 dagen af te wachten.

Ik vind de keuring namelijk helemaal niet zo positief, dus ik betwijfel of hij over een week rad loopt.