Ik heb een probleem bij mijn pony!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeronaEnYara

Ik heb een probleem bij mijn pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:06

ik heb een volbloed Arabier die ik voor de 2de keer heb ingereden. mijn pony was al ingereden van waar we haar kochten. maar ik heb 1 jaar niet mogen rijden door een hele heftige operatie aan mijn knieën. daardoor heb ik mijn pony niet kunnen rijden. ik heb haar opnieuw zadelmak gemaakt en ingereden maar ik zit met een probleem. het opzadelen gaat goed maar als ik het hoofdstel over haar oren wil doen dan trekt ze haar hoofd weg of ze duwt met haar hoofd mij aan de kant. ik heb het ook al met nog iemand er bij geprobeerd maar ze deed het zelfde. weet iemand hier een oplossing voor?? ik kan zo niet goed verder met rijden.
weet iemand hier een oplossing voor?????

alvast bedankt voor je medewerking!

NaomiJouke

Re: Ik heb een probleem bij mijn pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:07

Doet ze het ook met het halster omdoen?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:12

NaomiJouke schreef:
Doet ze het ook met het halster omdoen?

Dat wou ik ook al vragen, want als ze wel het halster laat omdoen kan het aan het bit liggen.
Is ze al genoeg doorgereden om een keer bitloos proberen te rijden? Gewoon om te kijken of het aan het bit ligt.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:13

ben je wel consequent genoeg? nu zie je dat zij in principe gewoon doet waar ze zin in heeft. ik wil niet
ik denk dat je dit kan oplossen door klein te beginnen. begin met het halster. kleine stukjes. hou het gewoon in je hand, laat ze het toe? belonen. en ga zo maar door. totdat ze het begrijpt. uiteindelijk bepaal jij wat er gebeurd er niet zij

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:17

-> opg

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:21

Je kunt het omdoen van het hoofdstel in kleine stappen opdelen en deze één voor één je paard aanleren. Dus denk hierbij aan:

- Leer je paard eerst netjes haar hoofd omlaag te doen. Dat doe je doe je vingers op de manenkam te leggen, lichte druk te geven en een stemcommando te geven, bijvoorbeeld 'laaaaaggg'. Reageert ze niet: duw iets harder en bij nog geen reactie: prik zo hard mogelijk met je vingers in de manenkam. Laat direct los zodra haar hoofd naar beneden gaat en zeg: 'braaaaaf' en geef een aai. Dit hoef je waarschijnlijk maar één of twee keer te doen, en dan reageert ze al bij lichte druk en stemcommando. Zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig. Zodra ze dit goed doet, ga je naar de volgende stap.

- Laat haar hoofd naar beneden doen (zie boven) en leg de teugels om haar hals. Beloon. Haal de teugels er weer af. Neem even rust. Ga dan weer verder. Laat haar hoofd naar beneden doen en leg de teugels om haar hals. Doe voor de zekerheid een hand boven haar hoofd. Zodra ze haar hoofd omhoog doet, blokkeer je. Dit geldt ook voor naar links of rechts draaien. Doe het hoofdstel om. Als dit te moeilijk is voor je alleen, laat je helpen door een ander iemand.

Bij dit alles geldt: blijf rustig, wacht totdat ze het goede doet (beloon!) en blokkeer de verkeerde bewegingen.

Ps. dit alles geldt voor een bitloos hoofdstel, ik vergeet soms dat andere mensen wel met bit rijden...

VeronaEnYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:29

larissa288

ze doet het gewoon maar het is allen met het hoofdstel over haar oren. verder doet ze alles prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:39

Dan zou ik eerst de oren desensibiliseren en gebruik daarbij de approach en retreat methode. Dus begin op de hals en ga haar daar aaien, tast je naar de oren toe. Krijg je weerstand, dan ga je terug naar een plek die het paard fijn vindt, en vervolgens ga je weer naar de plek toe die het paard in het begin niet fijn vond. Gaandeweg ga je steeds verder kunnen komen.

Dit is stap een. Daarna kun je met halsters en hoofdstellen beginnen. Maar je dient eerst aan de oren te kunnen zitten zonder dat er een hoofdstel bij komt kijken.

Met hoofd je aan de kant duwen is overigens een teken van disrespect. Waar je uiteindelijk naartoe wilt is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=dYPKwncyk6c

En wat leuke tips wat je kunt doen om een paard te wennen aan druk achter de oren of aan iets in zijn mond.

http://www.youtube.com/watch?v=wQyl_Lk0ufs

Dus ik zou om te beginnen even terug naar de basis en de verhoudingen rechtzetten met grondwerk.

VeronaEnYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:14

er zijn weinig antwoorden waar ik iets mee kan
ik zit jou op het voortgezet onderwijs en heb weinig tijd meer. ik wil haar toch blijven rijden maar het probleem was echt haar oren. ik heb vandaag ook al haar oren een beetje gemasseerd. in de hoop dat dat werkte. dat werkte een beetje. dus ik denk dat het probleem bij de oren zit

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:20

Tja als je weinig tijd hebt moet je het mis uit besteden..
Verder is het een engelen geduld hebben en herhalen herhalen herhalen
En uiterraard heeel veel belonen als ze het goed doet en zo niet negeren niet boos worden gewoon haarnop gemak stellen en weer proberen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:25

VeronaEnYara schreef:
er zijn weinig antwoorden waar ik iets mee kan
ik zit jou op het voortgezet onderwijs en heb weinig tijd meer. ik wil haar toch blijven rijden maar het probleem was echt haar oren. ik heb vandaag ook al haar oren een beetje gemasseerd. in de hoop dat dat werkte. dat werkte een beetje. dus ik denk dat het probleem bij de oren zit

Met het gedrag wil jouw pony jou vertellen dat ze iets niet prettig vindt. Dat kan liggen aan de manier waarop je het hoofdstel in doet. Het kan best zijn dat ze het niet fijn vindt als het hoofdstel over de oren wordt getrokken (ik heb vroeger een merrie gehad die dat ook deed). Oplossing: voorzichtig het hoofdstel omhangen, oren naar voren klappen, eerst het ene oor dan het andere (zo deed ik het iig) kan al veel helpen.
Kan ook zijn dat je paard last in haar mond heeft, niet passend bit, haken etc. Aan jou om uit te zoeken waar ze last van heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:26

Als je de tijd neemt om dit op te lossen, dan gaat het uiteindelijk minder tijd kosten.

Je zegt dat je weinig tijd hebt. Dus je hebt geen tijd om een keertje een week lang, desnoods in de vakantie dagelijks een half uurtje te oefenen (= 3,5 uur) , maar heb je dan wel tijd om 365 dagen in een jaar, voor de komende 10 jaar het gevecht aan te gaan om het paardje een hoofdstel aan te doen? Hoe lang ben je daarmee dan bezig (Als het al lukt)? Vijf minuten? Tien minuten? Hoeveel is 365 dagen lang, 10 minuten vechten? Reken maar uit. En wat gaat dat gevecht doen met jullie band? Denk je dat je paardje je nog aardig vindt als je iedere keer moet knokken? Denk je dat je na verloop van tijd het paard nog uit de wei kunt pakken als het enige waar een paard aan kan denken als hij jouw ziet is het gevecht om dat hoofdstel in te krijgen?

http://www.youtube.com/watch?v=8jvU0gM1Vz8

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:28

clickertraining?

Elke keer als ze het ietsie verder laat doen clicken en belonen.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:29

En met de reflex-plekken achter haar oren oefenen!

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:41

Ik ga mee met Cassidy hoor...
dit vraagt tijd, zeker als je wil dat ze je gaat associeren met iets positief ipv iets dat haar zo snel mgogelijks dat hoofdstel omwilt om te kunnen gaan rijden..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:39

Als het een probleem bij de oren was, zou ik het ook wel logsich vinden als ze dit ook deed bij het halster, daar doet ze niet lastig dus vermoed ik dat hier het probleem niet ligt.

ik zie ook staan dat ze pas vervelend doet wanneer je met het hoofdstel over haar oren wil, de kans dat het dan aan de tanden ligt, lijkt mij vrij klein maar alsnog iets dat je wel zou kunnen uitsluiten, is de tandarts wel eens geweest?

wat doe je wanneer ze haar hoofd wegtrekt of jou kant op duwt? Hoe reageer jij?

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:19

Misschien doet het bit pijn in haar mond, zit het hoofdstel te strak, zitten er scherpe stukjes aan ofzo??
Wat ook kan is dat ze gewoon gevoelige oren heeft, veel oefenen zou ik zeggen en probeer dat haar oren zo min mogelijk dubbel gaan