Willow laat andere paarden continu stappen in weiland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Willow laat andere paarden continu stappen in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:42

Ik heb drie paarden: Willow, mijn wedstrijdpaard is een Hannoveraner ruin van 14; Margriet is een Belgisch Trekpaard van 16 en Memuska is mijn oma'tje, een Arabje van 31. De drie staan samen in het weiland, al sinds een vijftal jaren en dat ging altijd prima.

De laatste weken heeft Willow echter lastige kuren. De eerste uren op het weiland staat hij rustig te grazen, maar daarna begint hij Memuska 'lastig te vallen'. Hij wandelt naar haar toe en dwingt haar rondjes te stappen, het hele weiland door. Hij loopt dan naast haar en stapt mee rondjes. Als ze wilt stoppen, duwt hij haar met zijn neus vooruit. Soms probeert hij het ook met Margriet, maar die gaat al snel gewoon staan grazen en negeert hem. Niet leuk natuurlijk dus is Mush een leuker slachtoffer.

Allemaal goed en wel, maar 't is wel de bedoeling dat mijn ouwetje dikker wordt en niet slanker door het niet-grazen en wel-rondwandelen.

Iemand een idee waardoor het kan zijn? Er is nog gras en hooi ter zijner beschikking dus ik denk niet dat het verveling is. Hij heeft enkele dagen vakantie gehad (dan wordt hij altijd vervelend tov de anderen), maar dat is nu gedaan en nu werkt hij weer gewoon elke dag.

Voorlopig hou ik het in de gaten en als hij weer begint zet ik hem op een apart stukje, maar dat is niet echt de bedoeling...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:35

ik weet niet waarom dit gedrag ineens ontstaat. Ik herken het gedrag wel, maar dan in de situatie dat mijn paard het slachtoffer is, zeg maar.
Mijn paard is laag in rang en als je haar samen zet met een dominant paard krijg je vaak hetzelfde probleem. Ze wordt eindeloos opgejaagd, soms blijft het bij rondjes wandelen, maar soms ook draven en galopperen. Heel sneu, geen rust voor mijn paard. Ik kan daarom mijn paard niet met alle andere paarden combineren.
Wat ik me kan voorstellen is dat jouw oude paardje door haar kwetsbaarheid wat aan hogere rangorde positie verliest, waardoor jouw paard met dit getreiter begint.
Als het zo door blijft gaan zou ik ze apart zetten met een draadje ertussen. Helaas, maar je oude paard heeft wel haar rust nodig.

Thesserd

Re: Willow laat andere paarden continu stappen in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:02

Ik weet nog wel een paar paarden die Willow even mag gaan 'pesten' met zijn gedrag.

Kroelt of speelt hij ook met de 2 andere paarden in het land?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:26

waar ik aan moet denken is dat het paard misschien jeuk heeft?
soms zie je dat paarden jeuk hebben en willen dat een ander paard bij hen gaat kriebelen.
wil dit andere paard dit echter niet dan gaat het natuurlijk stappen en zo zou het kunnen dat dit gedrag ontstaat..
misschien gaat hij zelf ook stappen omdat er veel vliegen zitten en dat het andere paard mee gaat lopen?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:40

Bedankt voor het meedenken!
@Nikass: voorlopig doe ik het dus ook zo. Merries samen op het ene stuk, Willow apart op het andere. Na de middag een paar uur samen tot ik hem weer zie beginnen, dan gaan ze weer apart. 's Nachts merries op het land, Willow met hooi in de paddock. Allemaal goed en wel maar zo groeit mijn weiland natuurlijk niet bij ;-)
Hier stappen ze trouwens alleen maar maar da's ook niet de bedoeling...
@thesserd1: haha breng ze maar, dieetkuur ;-) Kroelen doen ze idd wel, spelen doet hij weleens met de andere merrie - Mushy is niet meer zo geïnteresseerd in spelende testosteronbommen ;-)
@ellepel: dat opperde een vriendin ook, maar dan zou hij gewoon naar de stal kunnen wandelen en daar aan de wand gaan krabben ofzo? Stallen staan bij op het land dus ze kunnen binnen wanneer ze willen. Hij heeft wel veel last van (al dan niet imaginaire) vliegen, dus hij draagt een vliegenmasker en -deken... Nu met het regenweer zou het dan moeten minderen toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:08

ja als hij een deken op hefet zou het mee moeten vallen, al zag ik bij ons gisteren dat er were horzels zijn en daar kunnen paarden ook behoorlijk van gaan lopen..ondanks dat ze een deken op hebben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:56

Eigenlijk zou je er nog een ruin bij moeten hebben, als speelmaatje voor Willow. Ruinen hebben daar nou eenmaal meer behoefte aan dan merries (meestal). Kun je niet iemand vinden die tegen betaling zijn paard bij jou wil stallen?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 09:11

Ik heb geen plaats meer voor nog een paard. Plus, het heeft jaren goed gegaan, ze staan nu bijna vijf jaar samen en het is nooit zo geweest... echt iets van de laatste twee weken...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:17

ik heb het hier een beetje met mijn hoogste merrie, mijn andere merrie word continue ergens heen gedirigeerd, maar dat is vooral omdat de hoogste merrie niet alleen ergens heen durft te lopen in het land, en dan gaat de ander voorop en gaan ze rustig staan eten :roll:
ik heb ook 1 ruin tussen 2 merries, en merk wel dat hij een vriendje mist om mee te spelen helaas hier ook geen plek voor een 4e en bij mij is hij de onderste in rang dus doet er niet vervelend door

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:21

Die van ons fdoen dat ook regelmatig. De baas besluit dan naar mijn idee dat hij rondjes wil lopen en dan zie je opeens vier paarden in alle rust rondjes lopen. In een soort van trance.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:23

hier gebeurd het ook regelmatig. Mijn grote pony laat mijn shetje rondjes lopen door de paddock. mijn shet kan het wel gebruiken en het is maar een paar rondjes. als ze het genoeg vindt geeft ze een bok en is het klaar. Ik doe hier dan ook niks aan! ze staan ook regelmatig te kroelen maar dit is een andere benaderingswijze van mijn grote pony. ze kijkt nors en 'jaagt' haar vooruit. mevrouw blijft zelf mooi een klein rondje lopen en de kleine shet moet het grote rondje lopen!
Ik zie dit vaak s morgens gebeuren en kan best verveling zijn! is voor het ontbijt :P

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:43

Haha ik zie het al voor mij met die shet!

Verveling heb ik ook al aan gedacht. Hij heeft een tijd zo'n bal gehad maar is toen vernield (tja) en niet vervangen, ik ga er maar terug een bestellen... Voorlopig heb ik mijn weiland maar in twee gedeeld met prikpaaltjes: overdag Memuska met Margriet aan ene kant, Willow aan andere kant, na het avondeten zet ik ze een paar uur samen en dat gaat wel goed, en 's nachts Willow op stal en de merries op de aangrenzende paddock. Wat een gedoe ook...

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:48

Mijn paard deed het ook regelmatig bij mijn welshje (ook een oude pony). Ze deed het de eerste alleen de eerste week dat ze hier was, maar ze is er nu inmiddels mee gestopt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:54

Kun je niet de oude merrie apart zetten ?
Dan kan ze rustig eten en wat bijkomen en hopelijk richt de ruin dan zijn aandacht op de andere merrie...
Met een beetje geluk blijft het zo ook als ze later weer met z'n drietjes staan :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:54

Momenteel heb ik - letterlijk een uur geleden - de oude merrie op een klein stukje apart gezet. Ik kwam terug van Willow trainen en besefte dat ik nog een stukje gras heb, een "inham" in mijn wei wat mijn man gebruikt om de vrachtwagen met aanhanger in te draaien. Daar heb ik nu wat prikpaaltjes gezet en daar staat Mushy nu even in. Is maar een klein stukje maar goed, ze kan wel rustig grazen en ik hoef mijn grasmachine niet boven te toveren ;-) De twee anderen staan nu in het aangrenzende stukje en dat gaat wel goed...

Het probleem is dat ik haar niet echt "alleen" kan zetten, want dan gaat Mush panikeren. Het gaat zolang ze de andere twee kan zien, maar als ze uit het zicht verdwijnen is het paniek. Ik ga dus maar eens een constructie bedenken waarbij ze alledrie buiten kunnen én in de stal als ze dat willen, maar dat Mush toch apart kan van de anderen... Nu wil natuurlijk het toeval dat zij de middelste stal heeft. Zucht!!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:59

Da's moeilijk meedenken als je de situatie terplekke niet kent :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:02

Momentje, ik probeer wat te tekenen ;-)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:18

Afbeelding

Ahum, schaal klopt niet bepaald maar goed, het geeft een idee.
Het gele links is het stuk van onze buurman. Het grijze staat ons huis, loods, etc dus daar kunnen ze niet komen. De dubbele lijn boven de woorden "weiland 2" zijn prikpaaltjes die ik momenteel heb staan om het bovenste stukje te laten bijgroeien. In principe hoort dat stuk bij het deel "weiland 2". Memuska staat as we speak op het kleine stukje onderaan "gras" en Willow en Margriet op het onderste stuk "weiland 2". Stukje voor Mush is te klein en 't is een noodoplossing, bovendien kan Mush van daaruit haar stal niet in dus dat kan sowieso niet. In de stal staan van boven naar beneden Margriet - Mush - Willow. Omdat Mush niet meer zo goed ziet wil ik dat liever niet wijzigen uiteraard.

Tot nu toe stonden ze alledrie op weiland 2 (hele stuk). Van daaruit kunnen ze dus gewoon naar hun stal. Als Willow lastig deed, zette ik hem op paddock + weiland 1, maar weiland 1 is nu ook afgesloten om te groeien. Ik kan natuurlijk wel een stukje afzetten maar dan staat hij nog niet bij de anderen. Paar dagen geleden heb ik dus weiland 2 in twee stukken gedeeld om hen te splitsen, maar dan kunnen ze niet allemaal bij de stal + kan mijn gras niet groeien.

Ahum, ik hoop dat jullie het een beetje snappen. In elk geval super bedankt om mee te denken iedereen! En sorry voor mn belabberd tekentalent ;-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:23

tja het is voor ons zo van achter onze pc niet echt mogelijk echt een oordeel te vellen we zien het niet in het echt.
Ik zou ook zeggen hou het een beetje in het oog, en bekijk het steeds weer opnieuw heel kritisch.
Maar in principe vind ik het eigenlijk niet echt een probleem dat één van de paarden de ander een beetje aan het werk zet, zo blijven ze idd in beweging , een paard traint zichzelf niet echt, en zo is en blijft er toch beweging.
Het oude paard is idd echt wel oud, maar is niet noodzakelijk een reden om het echt stil te zetten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:30

Nee, echt stil-stil hoeft ze niet te staan, ik ga ook met haar aan het halster wandelen om haar wat in beweging te houden. Maar als hij het té veel gaat doen vind ik het wel erg, kan ze niet meer rustig eten en gaat ze in gewicht verliezen, terwijl ze net ronder moet.

Voorlopig is hij nog moe van de wedstrijd van gisteren en morgen gaat zijn kies er uit, daarna moet hij een paar dagen rusten dus ik ben benieuwd... Meestal wordt hij extra vervelend als hij niet werkt.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:14

doet hij dit niet uit dominantie? beetje afreageren?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:16

Hij is idd wel erg dominant! Maar goed, eerder deed hij het ook niet, dan hoeft ie het nu ook niet te doen :+

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:18

mijn ruin is ook dominant, met momenten laat hij iedere merrie op de weide lopen. sommige zijn er niet van gediend en durven hem 'tegenspreken'. dan loopt hij beetje gefrusteerd weg naar het volgend slachtoffer. de minishet bij ons op de weide krijgt het soms wat zwaarder. hij doet dat meestal uit dominantie en wanneer hij zich wat lijkt te vervelen. kan je weinig aandoen vrees ik. we hebben het hier een tijdje in de gaten gehouden, nu is hij rustig bij de dieren. komt miss bij jou dus nog goed binnen afzienbare tijd :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:31

Ik hoop het in elk geval!

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:45

komt vast goed ;)