Trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:03

Ik ben van plan om volgend jaar in de zomer een trektocht te gaan doen met mijn paard..
Ik heb niet goed een idee van wat realistisch is voor een trektocht en hoe ik dit het beste moet aanpakken omdat ik dit nog nooit gedaan heb

Graag zou ik van zijn stal naar zee rijden.. Het zal niet onder de man zijn maar voor de kar
Ik heb de plaatsnamen ingevoerd bij google maps en dan op wandelen geklikt en kom dan op een 150 km enkele reis uit.. Dit zou dus 300 km zijn in totaal.. uit gaande van 20 km per dag zou dit 15 dagen duren, iedere 5e dag een rust dag dus dat zou 18 dagen zijn.. Nou wil ik bij strand ook graag een strandrit maken dus al met al zou ik er minimaal 3 weken voor uittrekken maar misschien wel 4 weken..

We hebben nog een hele tijd ter voorbereiding natuurlijk..
Hoe zouden jullie je voorbereiden? En denk je dat het uberhaupt mogelijk is?

Verder hoe pakken jullie het tijdens een trektocht zelf aan? bijvoorbeeld met eten, hoe ga je naar de winkel bijvoorbeeld?.. hoe hou je je het beste aan de route en hoe plan je de route?

ApplePapple

Re: Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:05

je kan er wel komen? (zonder dat je over de snelweg moet)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:28

Volgens mij wel..
Ik zal wel ergens onder de snelweg door moeten ofzo denk ik..

ik kan mijn route hier wel type voor tips..

ik start in omgeving someren
richting strabrechtse heide (geldrop)
Door richting best, oisterwijk
Loonse en drunense duinen
Biesbosch
En dan richting Wassenaar..

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:30

oeh je woont dus hier in de buurt! haha. ehm ja ik ben niet zo topografisch :+

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:41

Ik heb een trektocht gereden van De Bilt naar Aarle-Rixtel (120km) onder de man, en van De Bilt naar Twello (80km) deels onder de man, deels aangespannen.
Ik reed 40km per dag, de ene dus 3 dagen, de andere 2 dagen. 20km is heel weinig, zeker voor een paard. Meer kan hij waarschijnlijk wel aan. Als je maar efficiënt rijdt.
Denk aan losse ijzers, dus mogelijkheid tot een hoefsmid bij je logeeradressen.

Ik plande mijn routes via een fietsroute. Dit was alleen niet zo leuk, want je rijdt voornamelijk over wegen. Ik ben nu aan het kijken naar een route van Groningen naar Utrecht(ook voor volgende zomer) en ik ga dan weer uit van 40km per dag. Ik ga zo veel mogelijk staatsbosbeheerkaarten aan elkaar zoeken. Hier staan namelijk ruiterroutes op.

Ik zorgde dat ik bij mijn logeeradressen kon eten en boterhammetjes kon smeren voor onderweg. We zijn ook wel eens gestopt bij een supermarkt maar dan was ik met z'n tweeen.
Ik probeerde de paarden af en toe te laten drinken bij een plas of ik vroeg een emmer water bij een boerderij of huis. Dit was nooit zo'n probleem.

Als me nog iets te binnen schiet laat ik het je weten :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:45

Bedankt voor je informatie.. heb ik zeker veel aan :)

Mijn paard staat nu al enkele jaren zonder ijzers.. Is het nodig om voor de trektocht hem op ijzers te zetten?

20 km is wat ik hier heb gelezen, wat aangeraden werd.. maar wellicht kan ik ook van 30 of 40 uit gaan.. kan het natuurlijk ook afwisselen een dag wat meer en dan weer een dag wat minder lang..
Wat doen andere mensen? Van hoeveel km moet ik uit gaan?

Alexx hoe heb jij je paard op de rit voorbereid? en jezelf?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:56

Ik ben een buitenruiter dus ik reed heel veel buiten met het beest, hele dagen achter elkaar. En mijn haflinger is onverwoestbaar en nooit moe, dat was ook een voordeel. Ik zelf heb een slap lijfje dus het deed pijn :Y) maar het was het waard!

Ik denk dat je er wel verstandig aan doet om hem op ijzers te zetten, maar het ligt er natuurlijk aan wat je wil doen. Wij reden vooral over wegen, dus dan heb je ijzers nodig. Bovendien stapten wij niet alleen, we draafden en galoppeerde ook.
Wat ontzettend helpt is je paard af en toe een half uurtje laten 'opladen' door hem even stil te zetten. Het is een wonder wat er dan daarna weer uit komt.

Je kunt het misschien gaan testen in de omgeving, routes uitstippelen. Beginnen met 10km en dan opbouwen. Dan kun je zien wat je paard aan kan. Ik heb onlangs 10km gereden met mijn KWPN'er terwijl ze af en toe gereden wordt, en er was helemaal niks aan het handje. Beest zette nog even een sprint in op het eind. Kortom; ze zijn niet snel moe hoor, maar je wil paard natuurlijk ook niet helemaal uitputten.

Ik ging trouwens met mijn paarden over viaducten en ook op pontjes als we het water over moesten. Hoogtepunt was de brug bij Zaltbommel; doodeng; hoge brug, gaat over water heen, met een snelweg naast je en daarachter een spoorbrug. De paarden keken na 2 dagen nergens meer van op ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 23:50

Viaducten heb ik vaker met hem gedaan en dat vind ik meestal spannender dan hij zelf :+

buitenritten van 10 km maken we regelmatig en daar draait hij zijn hoef niet voor om..
ik denk dat ik dit dus moet uitbouwen tot een km of 40?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:37

horsies5 schreef:
Ik ben van plan om volgend jaar in de zomer een trektocht te gaan doen met mijn paard..
Ik heb niet goed een idee van wat realistisch is voor een trektocht en hoe ik dit het beste moet aanpakken omdat ik dit nog nooit gedaan heb

Graag zou ik van zijn stal naar zee rijden.. Het zal niet onder de man zijn maar voor de kar
Ik heb de plaatsnamen ingevoerd bij google maps en dan op wandelen geklikt en kom dan op een 150 km enkele reis uit.. Dit zou dus 300 km zijn in totaal.. uit gaande van 20 km per dag zou dit 15 dagen duren, iedere 5e dag een rust dag dus dat zou 18 dagen zijn.. Nou wil ik bij strand ook graag een strandrit maken dus al met al zou ik er minimaal 3 weken voor uittrekken maar misschien wel 4 weken..

We hebben nog een hele tijd ter voorbereiding natuurlijk..
Hoe zouden jullie je voorbereiden? En denk je dat het uberhaupt mogelijk is?

Verder hoe pakken jullie het tijdens een trektocht zelf aan? bijvoorbeeld met eten, hoe ga je naar de winkel bijvoorbeeld?.. hoe hou je je het beste aan de route en hoe plan je de route?

Neem eens contact op met Licorne op bokt; die heeft diezelfde tocht ook eens gemaakt vanuit het Tilburgse. Dus ja, het is mogelijk, ook zonder snelwegen.

Alleen heb ik sterke twijfels over de 150km van Google Maps. Ik ben in het verleden enkele malen vanuit het Eindhovense naar Burgh-Haamstede gefietst en dat was toch echt meer dan 150km.

Op zich is een dagafstand van 20km en 5 dagen rijden, een dag rust een goed uitgangspunt.

Als voorbereiding zou ik enkele kleine tochten van twee tot vier dagen maken, volgens het regime dat je nu in gedachte hebt. Je loopt vanzelf tegen stommiteiten en handige dingen aan. Op die manier ontdek je vrij veilig wat werkt en wat niet.

Google maps bestuderen over de route en middels streetview proberen een indruk van "lastige" lokaties te krijgen. Indien je twijfels houdt, neem de auto en ga ter plekke kijken. Er zitten best wat punten in de route die aandacht nodig zullen hebben, zoals afstanden waarop geen overnachting mogelijk is en waar je dus een plek net voor en direkt na dat traject moet zien te vinden. Dat soort dingen beïnvloed je route en je overnachtslokaties.

Tot slot: denk in mogelijkheden, niet in obstakels........

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:42

Ik zou het ook op 20 km per dag houden, zeker omdat je toch enkele weken wilt rijden.

Ivm ijzers of niet, mijn paard loopt al z'n hele leven blootvoets (11 jaar oud) en we rijden veel buiten, ook veel asfalt. Laatste mini trektocht (17 km - 23 km - 32 km - 17 km) stond hij toch kort op het einde helaas. Ik heb er liever geen ijzers onder, overweeg hoefschoenen te proberen voor de volgende lange ritten, maar hoor daar ook wel veel negatieve ervaringen over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:42

Qua hoeven zou ik het even rustig aankijken, als je paard nu zonder problemen 10 km over asfalt kan lopen, zonder problemen, kun je dit misschien nog wel uitbouwen naar 20, of anders deels aanvullen met hoefschoenen. Het lijkt mij zonde, om er ijzers onder te slaan als je paard blijkbaar zulke goede hoeven heeft. Dan zit je er straks voor goed aan vast....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:49

Gypsy schreef:
Qua hoeven zou ik het even rustig aankijken, als je paard nu zonder problemen 10 km over asfalt kan lopen, zonder problemen, kun je dit misschien nog wel uitbouwen naar 20, of anders deels aanvullen met hoefschoenen. Het lijkt mij zonde, om er ijzers onder te slaan als je paard blijkbaar zulke goede hoeven heeft. Dan zit je er straks voor goed aan vast....

Ik merk toch wel verschil tussen 3x per week een (lange) buitenrit of aanhoudend 5 dagen of langer kilometers afleggen helaas. Met de kar kan je ook de bermen niet nemen natuurlijk..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:56

Dat is zeker waar Solleke_Noah, daarom zei ik ook, misschien, en dan in combinatie met hoefschoenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:24

Gypsy schreef:

Nope, dat laatste is onzin uit de hoge hoed van de anti-ijzer-extremisten. Je kunt prima ijzers onder een paard timmeren en later weer ijzerloos verder gaan. Het vergt wel enige kennis van zaken en aandacht voor de voeten op het moment dat de gaten eruit groeien. Een goede smid kan je helpen aan de juiste techniekjes en gereedschap om die periode goed en probleemloos door te komen.

Daarnaast zijn er diverse andere mogelijkheden tot hoefbescherming waarbij de instelling van je smid eerder een beperking is dan de verkrijgbaarheid van middelen en kennis.......

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:08

Wat betreft de kar.. ik zou ook wel onder het zadel willen/kunnen gaan.. ik heb alleen niemand die met een auto mee kan rijden om de spullen voor overnachting en voer voor paard enz te brengen.. met de kar kan ik spullen gewoon zelf mee nemen op de kar daarom leek me dat handiger/haalbaarder..

Mijn paard heeft in het verleden vaker op ijzers gestaan, onder andere tijdens zijn koerscarriere en later bij mij thuis omdat hij last had van de vele stenige paden. Waar hij nu staat is het minder stenig en kan hij prima uit de voeten zonder ijzers.. maar ik zal dit zeker met mijn smid bespreken..
Hoefschoenen ben ik zelf geen fan van

Ik heb zelf overigens ook over burgh-haamstede getwijfeld als eindpunt, maar moet je dan niet met een pondje ofzo? Want dat kent mijn paard niet, dus vond ik niet zo'n strak plan omdat op een trektocht te proberen (kan niet echt omdraaien als het niet lukt xD)
Uiteindelijk heb ik wassenaar in mijn hoofd gekregen, maar dit zou ook nog een ander eindpunt kunnen worden.. Wat is leuk te rijden vanuit de biesbosch, en niet te ver aangezien we er dan al een 100 op hebben zittten?

Bedankt voor de tip van Licorne, ik zal haar ook een berichtje sturen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:44

Beetje afhankelijk van hoe je eist kun je prima alle bagage meenemen op je paard. Voer, als in brok en muesli, moet je niet mee willen nemen, dat is onderweg prima te krijgen als het nodig is en verder kun je onderweg ook gewoon wat bermen maaien.
Een kar beperkt je in je mogelijkheden of zo je wil, stelt hogere eisen aan je voorbereiding omdat je niet zomaar ergens een klein doorsteekje of een fietsbruggetje kunt pakken. Je moet dus je route goed kennen en daar voldoende voorbereiding in steken.

Wassenaar als eindpunt stelt specifieke eisen aan je route. Hoe en waar ga je de grote rivieren en andere waterlopen kruisen? Op welke wijze ga je door de randstad steken? welke specifieke verkeersituaties ga je tegenkomen?

Naar Burgh-Haamstede hoef je al jaaaaaaaren niet meer over de pont (sinds eind jaren '80); je kunt gewoon over de dijk. Licorne was there, did that (ik kon daar helaas toen niet bij zijn, ben wel mee dwars door Middelburg gegaan). Maar ook daar geldt wel dat een kar eisen stelt aan je voorbereiding en route-kennis.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:46

Dan is burgh-haamstede wellicht een beter eindpunt, bedankt!
Wat betreft de beperkingen van de kar heb je ook zeker gelijk in, dat is iets om over na te denken :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:47

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 17:03

Ik ben de route eens wat specifieker gaan bekijken en ik kom echt nooit aan de 150.. het gaat minimaal 175 worden denk ik zo..
google maps staat natuurlijk op lopen en die loopt zo dwars door tilburg, maar ik kies met het paard liever voor de omliggende dorpjes en dat zorgt voor extra kilometers..
Ik denk dat het wat veel gaat worden voor een eerste trektocht, dus ik denk dat ik mijn doel moet bijstellen.. misschien dat dit voor de toekomst nog eens haalbaar is maar ik denk niet voor nu..

Wanneer ik uit ga van max 100 km enkele reis kan ik als nog naar de loonse en drunense duinen of naar de meinweg te paard.. denk dat dat ook mooie ritten zijn :)

de meinweg is een 50 km.. daar zou ik in 2 of misschien 3 dagen kunnen komen denk ik.. dan zou ik in een week die rit kunnen maken.. daarnaast is dit meer in de omgeving die ik ken en dat voelt net wat beter..

Dan zou ik in de zomer nog naar de loonse en drunense duinen kunnen gaan.. dat is toch net weer wat verder maar dan hebben we al ervaring..

het plan om te paard naar zee te rijden staat nog steeds.. maar denk dat ik dat beter nog even kan uitstellen

@Solleke_Noah: mijn kar is een duosulky en niet echt te vergelijken met een huifkar, ik kan door veel smallere paadjes dan zo'n huifkar.. maar ik kan zeker een berichtje sturen voor do's en don'ts.. bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:09

Maar je kunt dit najaar natuurlijk gewoon enkele korte trektochtn maken om te ervaren hoe het werkt. Bijvoorbeeld: http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.php/agenda
Heb je alvast twee tweedaagse tochten (14,15-09 en 12,13-10) om ervaring op te doen. Als je aangeeft dat je het wil gebruiken om ervan te leren voor een langere tocht, krijg je gegarandaard zinnige tips.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:09

Als je er eerder positieve ervaringen mee hebt zou ik het uiteindelijk wel doen denk ik. (ijzers)

Ik wil zelf ook nog steeds trektochten gaan doen, maar ben nu eerst aan de kwaliteit van de hoeven van paardlief aan het werk. :=