erg probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alwayshorse

erg probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:02

haai,
Bij mij op stal staat een 18 jarig paard. Hij is enorm schrikkerig. Hij is eigenlijk van een mevrouw maar die kan door omstandigheden haar paard niet meer verzorgen dus doe ik dat. Maar het probleem is dus dat hij enorm bang is van alles.
Ik wilde hem vandaag poetsen. Dus ik pakte de emmer van de kast. De emmer maakte een raar geluidje en hij schrok al.
Daarna ging ik hem longeren deed ie prima. Maarja er was ook niets om van te schrikken.
Dit paard is ook gevaarlijk buiten want wanneer die schrikt gaat ie aan de ren.
De eigenaresse is dr ook al een keer vanafgevallen.
Nu is mijn vraag weten jullie hoe ik hem weer een beetje normaal kan krijgen.
Is schriktraining een optie??

mvg. B
ps. het paard in me profiel is niet het paard waar ik het over heb.

capopjekop

Re: erg probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:03

Kun je wat meer over het paard vertellen? Wat krijgt hij gevoerd? Hoe lang staat hij buiten per dag? Staat hij in een kudde?

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:04

capopjekop schreef:
Kun je wat meer over het paard vertellen? Wat krijgt hij gevoerd? Hoe lang staat hij buiten per dag? Staat hij in een kudde?

Hij krijgt s'morgens brok. De rest van de dag staat ie buiten. s' Avonds gaat ie naar binnen en krijgt ie kuil en brok. Hij staat ook in een kudde.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:05

Schriktraining lijkt me wel een goeie optie ja, maar de snelheid waarmee je door de training heen gaat zou ik dan wel aan het paard aanpassen. Ook kijk ik de laatste tijd veel naar de afleveringen van "paardenfluisteraar" Monty Roberts, dit is te zien op Horse&Country tv. Ik vind het geweldig hoe deze man met de "probleempaarden" die hij behandeld omgaat. Misschien is het wel interessant om een paar van zijn afleveringen op bijv. youtube te kijken, mocht je Horse&Country tv niet ontvangen.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:07

momopaws schreef:
Schriktraining lijkt me wel een goeie optie ja, maar de snelheid waarmee je door de training heen gaat zou ik dan wel aan het paard aanpassen. Ook kijk ik de laatste tijd veel naar de afleveringen van "paardenfluisteraar" Monty Roberts, dit is te zien op Horse&Country tv. Ik vind het geweldig hoe deze man met de "probleempaarden" die hij behandeld omgaat. Misschien is het wel interessant om een paar van zijn afleveringen op bijv. youtube te kijken, mocht je Horse&Country tv niet ontvangen.

Dankjewel! zal het kijken
En ja ik had vandaag zon blauwe bal gepakt om klein te beginnen en ik kwam dr mee aan en hij stond al helemaal strak. en rende de longeercirkel rond

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:13

Van kuil kunnen paarden ook enorm kijkerig en schrikkerig worden.
Van het merk subli kun je "calm" krijgen, niet enorm duur maar helpt heel goed om een wat meer ontspannen paard te krijgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:15

Dit klinkt misschien heel gek maar ik heb zelf ook een jaar of 2 terug met een schrikkerig paard gewerkt en het heeft haar een goede start gegeven om een zakje aan het uiteinde van een longeerzweep vast te maken, en haar daar dan mee te longeren. In het begin zat het zakje er strak omheen geknoopt zodat het nauwelijks geluid maakte of zichtbaar was, en dan steeds een klein beetje losser. Uiteindelijk ook een beetje met het zakje over haar rug etc. heen gevreven, ze gaf geen kik meer. Alle andere grotere dingen waren natuurlijk nog steeds doodeng voor haar, maar het heeft haar wel laten zien dat ze mij kon vertrouwen, ookal kwam er zo'n ongelofelijk eng zakje aan gewapperd :+ .

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:16

momopaws schreef:
Dit klinkt misschien heel gek maar ik heb zelf ook een jaar of 2 terug met een schrikkerig paard gewerkt en het heeft haar een goede start gegeven om een zakje aan het uiteinde van een longeerzweep vast te maken, en haar daar dan mee te longeren. In het begin zat het zakje er strak omheen geknoopt zodat het nauwelijks geluid maakte of zichtbaar was, en dan steeds een klein beetje losser. Uiteindelijk ook een beetje met het zakje over haar rug etc. heen gevreven, ze gaf geen kik meer. Alle andere grotere dingen waren natuurlijk nog steeds doodeng voor haar, maar het heeft haar wel laten zien dat ze mij kon vertrouwen, ookal kwam er zo'n ongelofelijk eng zakje aan gewapperd :+ .

haha oke dat zal ik ook wel een keertje proberen

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:18

dus eigenlijk gewoon langzaam doen met schriktraining kan ook wel helpen?
Want het paardje waar ik nu op rijd (die van mijn profiel) was eerst ook super schrikachtig, heb ik schriktraining mee gedaan en schrikt bijna nergens meer van.
Maar dit paard is weer anders. Deze is meer schrikkerig

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:19

Ik zou helemaal niet gaan aan modderen met een schrikkerig paard als je zelf niet de kennis hebt. Grote kans op meer problemen. Waarom gaat eigenaresse zelf niet meer voor haar paard zorgen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:21

momopaws schreef:

En mocht je je van tevoren willen informeren over de Join Up methode van Monty Roberts, en voordat je op het idee komt op de Join Up zelf te willen proberen, dan zou ik je willen adviseren om het volgende topic even door te nemen.

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

Je moet zorgen dat het paard jou vertrouwd en vertrouwen moet je een beetje verdienen. Je moet sowieso zelf rustig en standvastig overkomen. Daarnaast moet het paard jou ook leuk en lief gaan vinden. Ik zou beginnen met gewoon wat tijd samen doorbrengen. Geef hem wat lekkers, poets een beetje of ga gewoon eens in zijn buurt zitten. Kijk eens of je zijn interesse een beetje kan wekken en of jullie vriendjes kunnen worden. Als je dat een beetje hebt opgebouwd kun je laten zien dat je ook in "enge situaties" te vertrouwen bent. Bijvoorbeeld door het paard kennis te laten maken met "enge" objecten of situaties.

Geduld, vertrouwen en leiderschap, dan zijn de woorden die je moet onthouden.

ApplePapple

staat het paard alleen?

Cassidy

Urion schreef:
Ik zou helemaal niet gaan aan modderen met een schrikkerig paard als je zelf niet de kennis hebt. Grote kans op meer problemen. Waarom gaat eigenaresse zelf niet meer voor haar paard zorgen?

Helemaal mee eens. Om een schrikkerig paard goed aan te pakken dien je te weten wanneer je door moet gaan en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg bereik je namelijk het tegendeel.

Een schrikkerig paard op die leeftijd is een probleempaard, correctie dient altijd uitgevoerd te worden door iemand die weet waar hij mee bezig is, of onder begeleiding van iemand die kennis heeft van zaken. Aangezien het jouw paard niet is, zou ik me er verder niet mee bemoeien.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:24

Jessix schreef:
Je moet zorgen dat het paard jou vertrouwd en vertrouwen moet je een beetje verdienen. Je moet sowieso zelf rustig en standvastig overkomen. Daarnaast moet het paard jou ook leuk en lief gaan vinden. Ik zou beginnen met gewoon wat tijd samen doorbrengen. Geef hem wat lekkers, poets een beetje of ga gewoon eens in zijn buurt zitten. Kijk eens of je zijn interesse een beetje kan wekken en of jullie vriendjes kunnen worden. Als je dat een beetje hebt opgebouwd kun je laten zien dat je ook in "enge situaties" te vertrouwen bent. Bijvoorbeeld door het paard kennis te laten maken met "enge" objecten of situaties.

Geduld, vertrouwen en leiderschap, dan zijn de woorden die je moet onthouden.

oke dankje!

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:25

Cassidy schreef:
Urion schreef:

Helemaal mee eens. Om een schrikkerig paard goed aan te pakken dien je te weten wanneer je door moet gaan en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg bereik je namelijk het tegendeel.

Een schrikkerig paard op die leeftijd is een probleempaard, correctie dient altijd uitgevoerd te worden door iemand die weet waar hij mee bezig is, of onder begeleiding van iemand die kennis heeft van zaken. Aangezien het jouw paard niet is, zou ik me er verder niet mee bemoeien.

oke ja dan ga ik er niets mee doen. Dan zal ik hem wel alleen longeren en poetsen zodat ie zn aandacht toch wel krijgt die die nodig heeft.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:48

Dankje iedereen die me wilde helpen!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:54

2e keer, staat ie samen in de wei?

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:21

novito schreef:
2e keer, staat ie samen in de wei?

Ja er staan veel paarden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:27

Het paard is 18, hoelang is het paard al zo schrikkerig en staat het op deze stal?