Aansprakelijkheid & eigenrisico bij gebruik lease contract.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aansprakelijkheid & eigenrisico bij gebruik lease contract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:22

Ik heb een bijrijders contract opgesteld voor de bij-rijdster van het paard van mijn zus.
Echter nu zit ik mij wat te verdiepen in de aansprakelijkheid en kom ik er niet goed uit.

Als ik in het contract zet dat gebruiker (=bij-rijdster= minderjarig) zelf verantwoordelijk is voor de schade die het paard aan derden en materiaal veroorzaakt tijdens het gebruik van het paard door gebruiker helpt deze bepaling dan?
Uiteraard zijn ouders op de hoogte en moeten ze het contract als wettelijk vertegenwoordigers ook ondertekenen.
Maar werkt dit wel?

En ook als gebruiker zelf van paard afvalt en daar door arbeidsongeschikt raakt.
Kunnen de ouders alle kosten die daar bij komen kijken verhalen op de eigenaar als er een contract is waarin staat dat zij zelf aansprakelijk is voor schade die ontstaan is door onzorgvuldig handelen van gebruiker zelf?

Of aansprakelijkheid voor medische kosten van het paard die door onzorgvuldig handelen nodig zijn?

Kan iemand mij hierin duidelijkheid verschaffen?

Uiteraard is mijn zus particulier.

gretoes

Re: Aansprakelijkheid & eigenrisico bij gebruik lease contract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:24

hoi!

Volgens mij ben jij als eigenaar altijd aansprakelijk, contract of geen contract.
Maar misschien kan je het navragen bij een verzekering of bij het Juridisch loket?

groetjes

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:30

mijn persoonlijk standpunt is dat het onbegrijpelijk is dat mensen nog altijd om kosten uit te sparen dit soort beslissingen 'zelf' wel even op papier zetten, terwijl ze zich volkomen onbewust zijn welke risico's je daarmee neemt. je gaat toch ook jezelf niet opereren of als leek aan je auto sleutelen? Waarom spendeer je niet twee- of driehonderd euro aan een advocaat die het voor je opschrijft op een manier dat de rechten en plichten duidelijk zijn, dat iedereen weet waar hij zich al dan niet voor moet verzekeren en wat je dan dus wel en niet mag en kan? Goedkoop is in dit soort zaken echt duurkoop.... En nee, een dergelijke bepaling werkt niet als je hem op deze manier opschrijft.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:30

De eigenaar van het paard blijft ten aller tijde aansprakelijk voor wat je paard doet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:02

FoortjeM ik ben blij met je bijdrage, al komt die wel even hard aan om eerlijk te zijn :o .
Het heeft echt niets te maken met geen geld te willen uitgeven maar meer onwetendheid op dit gebied.

Concreet adviseer je om zo'n contract te laten opstellen door een advocaat.
Maar wat ik mij nu afvraag is als je boven genoemde beschreven hebt in een contract dat door een advocaat is opgesteld kan de aansprakelijkheid dan verschoven worden naar de gebruiker? of is ten alle tijde de eigenaar zo wie zo voor 50% aansprakelijk ongeacht de natuurlijke gedraging van het paard?

Rumpleteaser bedankt voor je link, ik za kijken wat daar beschreven staat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:12

Een dergelijke overeenkomst afsluiten heeft geen zin :n . Je kunt je wettelijke aansprakelijkheid hiermee
niet uitsluiten. Ook een overeenkomst opgemaakt door een advocaat zal niet zomaar zaligmakend zijn. Het punt zit erin
dat een slachtoffer in de regel niet kan overzien wat de consequenties zijn van wat hij of zij tekent. Dan heb je hier ook nog
eens te maken met een minderjarige die niet eens zelf kan tekenen.

En dan is er nog de ziektekostenverzekeraar bijvoorbeeld die maling heeft aan wat jullie ondertekend hebben. Deze kan zich wel
gewoon bij je melden.

Maar waarom zo'n punt ervan maken? Als je aansprakelijk bent zal je AVP verzekeraar (tenzij je paarden bedrijfsmatig zou houden) gewoon de schade vergoeden en als je niet aansprakelijk ben dan niet :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:30

Mijn zus is WA verzekerd dus dat zou dan betekenen dat haar verzekering mocht de bij-rijdster van het paard vallen en er sprake is van letsel dan dit gaat vergoeden? Tot hoe ver gaat zoiets dan?
Tis eigenlijk ook echt allemaal nieuw voor ons.

Mijn zus is een tijd terug werkzoekende geweest waardoor ze heeft geopperd dat ze misschien haar paard moest verkopen.
Bij-rijdster die eerder mijn inmiddels verkochte paard ook heeft verzorgt is erg gehecht aan haar paard.
Toen ten tijde van de verkoop van mijn paard had bij-rijdster zelfs aangegeven om mee te betalen in de onkosten, Ik heb dat toen afgeslagen omdat ik haar geld niet wilde aannemen(het voelde gewoon niet goed).
Echter later hoorde ik van de ouders dat ze daar enorm kapot van was en het best moeilijk heeft gehad.
Dat heeft mij toen best geraakt.
En zo doende heb ik er bij mijn zus op aangedrongen om de bij-rijdster de mogelijkheid te geven om haar paard te huren maar dan eerst eens in gesprek te gaan met de ouders van de bij-rijdster.
De ouders hadden daar geen problemen mee.
Omdat ze dan 50,- euro p/m zou gaan betalen voor 3x p/w rijden dachten we een contract op te stellen met onderlinge afspraken.
Echter wil ze dan graag zelfstandig buitenritten gaan maken en dat vinden wij dus geen goed plan.
Wat als er wat gebeurd met haar of met het paard? vandaar dat we dus nu nadenken over hoe het zit met wettelijke aansprakelijkheid.
Stel het paard raakt geblesseerd door dat bij-rijdster teveel vraagt van het paard tijdens het springen, het paard wordt moe, struikelt over de hindernis en heeft een wond.
Wie is dan aansprakelijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:57

OsMo schreef:
Mijn zus is WA verzekerd dus dat zou dan betekenen dat haar verzekering mocht de bij-rijdster van het paard vallen en er sprake is van letsel dan dit gaat vergoeden? Tot hoe ver gaat zoiets dan?

Ja, haar WA verzekeraar gaat dat vergoeden als je zus inderdaad aansprakelijk is. Wel kan het zijn dat de bijrijder 'eigen schuld' krijgt toegerekend, afhankelijk van de situatie. De schadevergoedingsverplichting van de WA verzekeraar wordt dan verminderd met het percentage 'eigen schuld' van de bijrijder.

Omdat ze dan 50,- euro p/m zou gaan betalen voor 3x p/w rijden dachten we een contract op te stellen met onderlinge afspraken.
Echter wil ze dan graag zelfstandig buitenritten gaan maken en dat vinden wij dus geen goed plan.
Wat als er wat gebeurd met haar of met het paard? vandaar dat we dus nu nadenken over hoe het zit met wettelijke aansprakelijkheid.
Stel het paard raakt geblesseerd door dat bij-rijdster teveel vraagt van het paard tijdens het springen, het paard wordt moe, struikelt over de hindernis en heeft een wond.
Wie is dan aansprakelijk?

Uiteraard kan je contractueel van alles vastleggen, alleen met betrekking tot de aansprakelijkheid werkt dat niet. Natuurlijk kan je wel vastleggen dat ze netjes met alles om moet gaan e.d.
Als het paard geblesseerd raakt en de bijrijdster is daar aansprakelijk voor dan zal haar AVP verzekeraar dat vergoeden. Dan moet wel aangetoond worden dat haar een (juridisch) verwijt treft omtrent haar handelen. Dat is nog niet altijd eenvoudig.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:55

wat ik me wel afvraag is het volgende:
je kunt een onbetaalde bijrijder hebben waarmee je misschien ook een schriftelijke overeenkomst hebt en je kunt een paard verleasen met een schriftelijke overeenkomst (een betalende bijrijder). In het laatste geval ontvangt de eigenaar een vergoeding, en genereert inkomen (dat waarschijnlijk ook niet aan de belastingdienst opgegeven wordt) Ligt de aansprakelijkheid in het laatste geval ook anders? Je bent dan immers verhuurder met de daarbij behorende rechten en plichten?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:55

nee

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:01

Ik heb er zojuist wat over opgezocht, en volgens mij kun je niet zomaar een contract opstellen dat jullie van jullie aansprakelijkheid af helpt zeg maar.
De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk bij schade aan derde(dus de bijrijder) tenzij deze door roekeloos gedrag of zonder aanleiding van 'eigen energie' vanuit het paard(dus je verliest je evenwicht, stoot je knie etc.. zonder dat het paard hiervoor een gekke actie uithaalt) dan is de ruiter verantwoordelijk.
Echter, bij kinderen oven de 12 jaar wordt er eigenlijk altijd een 50% eigen schuld aansprakelijkheid gerekend omdat die persoon akkoord is gegaan en op het paard is geklommen. wel rekening houdende hoe goed de ruiter het paard kent, leeftijd, etc.

Als de bijrijder schade toebrengt aan materiaal door roekeloos gebruik of iets dergelijks is deze uiteraard aansprakelijk. (Trouwens, als je kind een hoofdstel kapot maakt van zijn verzorgpaard, dan koop je gewoon een degelijke nieuwe) tenzij je als eigenaar een high quality iets eist.. dan kun je misschien samen praten over bijbetaling etc. Hier zou je eventueel iets ove rin eht contract kunnen zetten. Dat bv 50% van de schade aan materiaal terug betaald wordt of 75% etc. Maar goed, wat als het paard bv zijn hoofdstel kapot trekt omdat hij schrikt.. wie is dan aansprakelijk?

Wat bedoel je precies door medische kosten door onzorgvuldig gedrag van de bijrijder?
Wat moet ik me daar precies bij vorstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:04

Wat ik bedoelde met medische kosten is dat het paard bijvoorbeeld gehecht moet worden omdat het paard een wond heeft opgelopen door roekeloos rij gedrag.
Met roekeloos rij gedrag bedoel ik dan het paard te intensief laten springen en door gaan terwijl het paard moe is.
Paard tilt benen niet goed meer op en komt te struikelen en er ontstaat een wond.

Echter is mij inmiddels wel al een hoop duidelijk omtrent aansprakelijkheid.