Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kuggur schreef:Flyskyhigh schreef:Hoeveel kilometer per uur rijd je gemiddeld met je paard tijdens een buitenrit? Dus met veel stap en draf en af en toe een galopje.
Waarom zou ik veel stap doen tijdens een buitenrit...?
catzkillz schreef:Kuggur schreef:
Waarom zou ik veel stap doen tijdens een buitenrit...?
Waarom niet? Mag paardlief ook niet even uitrusten, of kan jij er niet van genieten van even samen op adem te komen?
Kuggur schreef:Omdat dat bepaald geen uitrusten is voor "paardlief" (yuk, wat een term).
Die moet tijdens dat stappen nog steeds jouw x-tig kilo dragen.
Als je hem wil laten uitrusten ga je naast hem zitten/lopen.
Voor een goed getraind paard is het afleggen van een bepaalde afstand in draf minder belasting dan dat in stap te doen.
Ik heb de afgelopen twee dagen doorgebracht op het hoogland; schapen halen. Daarbij hebben we meer dan honderd kilometer afgelegd (en daar is een behoorlijke stijging in; we starten op zeenivo). Waar het landschap het toelaat (geen wegen/trails)gaat dat in draftempo, en ik heb een aardig deel van die honderd kilometer gelopen. Daarbij is iedere ruiter met twee paarden onderweg, dus er wordt ook gewisseld.
En het was mooi weer, dus ja, ik heb er vaak van genoten met zijn vieren (ik twee paarden en de hond) even "op adem te komen". Hoewel ik van paardrijden persoonlijk niet buiten adem raak.
Lijkt me leuk, schapen gaan halen te paard! Heb je er foto's van toevallig?
(dat was vier jaar geleden) .