Km/H

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Km/H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 21:09

Hoeveel kilometer per uur rijd je gemiddeld met je paard tijdens een buitenrit? Dus met veel stap en draf en af en toe een galopje.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:10

Ik gemiddeld rond de 13 a 15 kilometer per uur als ik het me goed herinner.

Leen

Re: Km/H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:12

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 21:16

Dankjullie!

Dus als ik ongeveer uit ga van 8 Km/h tijdens een rit zit ik dan ongeveer goed? (Met veel stappen)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:22

Dat ligt er maar net aan wat je wilt. Ik zit liever op een hogere snelheid, omdat ik mijn paard daarvoor aan het trainen ben. 8 km/h vind ik erg langzaam, maar om mee te beginnen prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:27

9 km/h is minimale snelheid endurance klasse 1 en daar draaft men vrijwel constant. Tenzij je een route rijdt die je al kent en geen vertragingen hebt bij elke kruising (kaart en verkeer) haal je dat met meestal stappen niet. Ga je voornamelijk stappen dan zit je op 5 a 6 km/h max.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:45

Ik rij gemiddeld zo'n 6 tot 8 km per uur, maar dit is inclusief in- en uitstappen van in totaal ongeveer 2 km. De gemiddelde snelheid van de hele rit gaat daardoor wel wat omlaag, maar verder rij ik aardig door. Na een tijdje op tempo gereden te hebben, ga ik wel altijd weer even stappen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:10

Flyskyhigh schreef:
Hoeveel kilometer per uur rijd je gemiddeld met je paard tijdens een buitenrit? Dus met veel stap en draf en af en toe een galopje.

Waarom zou ik veel stap doen tijdens een buitenrit...?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:30

Ik rij meestal gemiddeld tussen de 13 en 15 km/h, maar ik rij dan niet met veel stap, een beetje draf en weinig galop.
Ik rijdt meestal wel aardig door, rijdt ook vaak met een paard dat in de endurance loopt. (dus een aardig tempo)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:46

Dat is zo moeilijk te beantwoorden.
Waar rijd je? Wat voor paard? Wat voor ondergrond? Hoe getraind? En wat is de totale afstand?

De ondergrond maakt veel uit. Als ik hier 12 km of meer door het stuifzand moet ploegen kost dat meer tijd dan een lekker galopje over een lang, recht, stevig zandpad. En heel veel heuvels is veel intensiever dan vlak terrein.

Tussen de 13 en 15 kilometer per uur vind ik wel heel royaal geschat hoor. Dat red ik écht niet met die van mij, die toch ook echt netjes op endurance-tempo/training K1/2 meekomt.
Hier ligt het tempo als ik stap, draaf en hier en daar een leuk galopje doe door wisselend terrein meestal rond de 9 á 10 per uur. Als je veel gaat stappen ligt het tempo waarschijnlijk lager.

Maar goed, dan ga ik uit van 'mijn' omgeving, met afwisselend stuifzand, heel stenige paden en heuveltjes waar je allemaal rekening mee moet houden. Plat door de polder is vast een ander verhaal.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:49

Ik haal dat toch echt, heb een aantal keer met zo'n hartslagmeter gereden. (staat ook op wat je gemiddeld hebt gereden)
En in een uurtje rijden red ik 14 km/h wel. Ik rijdt dan natuurlijk niet een paar uur lang achter elkaar, als ik lange ritten maak licht het gemiddelde tempo lager.
Ik woon in de polder, geen heuveltjes enzo :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:36

Ik rij hier in de bossen. Wel wat verschil qua ondergrond, maar over het algemeen degelijke zandpaden. Hoogteverschil hebben we hier niet zoveel, ik kan me voorstellen dat dat wel een behoorlijk verschil maakt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:04

Ik rij met mijn fjord gemiddeld zo'n 6 km per uur, ook op ritten met groepen (van wisselende samenstelling) kom je meestal rond dit tempo uit. Zodra er mensen zijn die endurance rijden/trainen gaat de gemiddelde snelheid fors omhoog, maar dit is niet vergelijkbaar met een recreatief buitenritje.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:19

ik rijd met mijn tinker gemiddeld 7 km per uur. 13 a 15 vind ik erg veel voor een recreatieve rit hoor

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:19

ik rijd met mijn tinker gemiddeld 7 km per uur. 13 a 15 vind ik erg veel voor een recreatieve rit hoor

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:24

Kuggur schreef:
Flyskyhigh schreef:

Waarom niet? Mag paardlief ook niet even uitrusten, of kan jij er niet van genieten van even samen op adem te komen?

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:18

Als je een smartphone hebt, is het leuk om apps als bijv. Endomondo te gebruiken. Na de rit kun je dan precies je gem. snelheid en topsnelheid zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:48

catzkillz schreef:
Kuggur schreef:

Waarom niet? Mag paardlief ook niet even uitrusten, of kan jij er niet van genieten van even samen op adem te komen?

Omdat dat bepaald geen uitrusten is voor "paardlief" (yuk, wat een term).
Die moet tijdens dat stappen nog steeds jouw x-tig kilo dragen.
Als je hem wil laten uitrusten ga je naast hem zitten/lopen.
Voor een goed getraind paard is het afleggen van een bepaalde afstand in draf minder belasting dan dat in stap te doen.
Ik heb de afgelopen twee dagen doorgebracht op het hoogland; schapen halen. Daarbij hebben we meer dan honderd kilometer afgelegd (en daar is een behoorlijke stijging in; we starten op zeenivo). Waar het landschap het toelaat (geen wegen/trails)gaat dat in draftempo, en ik heb een aardig deel van die honderd kilometer gelopen. Daarbij is iedere ruiter met twee paarden onderweg, dus er wordt ook gewisseld.
En het was mooi weer, dus ja, ik heb er vaak van genoten met zijn vieren (ik twee paarden en de hond) even "op adem te komen". Hoewel ik van paardrijden persoonlijk niet buiten adem raak.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:19

Ik stap weinig op buitenrit, afhankelijk van het terrein rijd ik tussen de 9 en de 12 km per uur, gemeten met GPS. Maar dat is met een fitte Criollo x Engels volbloed die zeer makkelijk galoppeert.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:06

Kuggur schreef:
Omdat dat bepaald geen uitrusten is voor "paardlief" (yuk, wat een term).
Die moet tijdens dat stappen nog steeds jouw x-tig kilo dragen.
Als je hem wil laten uitrusten ga je naast hem zitten/lopen.
Voor een goed getraind paard is het afleggen van een bepaalde afstand in draf minder belasting dan dat in stap te doen.
Ik heb de afgelopen twee dagen doorgebracht op het hoogland; schapen halen. Daarbij hebben we meer dan honderd kilometer afgelegd (en daar is een behoorlijke stijging in; we starten op zeenivo). Waar het landschap het toelaat (geen wegen/trails)gaat dat in draftempo, en ik heb een aardig deel van die honderd kilometer gelopen. Daarbij is iedere ruiter met twee paarden onderweg, dus er wordt ook gewisseld.
En het was mooi weer, dus ja, ik heb er vaak van genoten met zijn vieren (ik twee paarden en de hond) even "op adem te komen". Hoewel ik van paardrijden persoonlijk niet buiten adem raak.

Oke, dat snap ik en hier kan ik me ook wel in vinden :) Lijkt me leuk, schapen gaan halen te paard! Heb je er foto's van toevallig?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:06

Is inderdaad leuk, maar ook best zwaar. En spannend, zoals een plaat en vijf schroeven in mijn linker schouder kan getuigen; maar was ook interessant, een vlucht in een reddingshelicopter :+ (dat was vier jaar geleden) .

Ik heb vorig jaar met een antieke nokia wat foto´s gemaakt, maar die zijn van dermate beroerde kwaliteit dat ze eigenlijk niet om aan te zien zijn. Ik vind het jammer er niet betere foto´s van te hebben, maar het is niet echt praktisch een beter apparaat mee te slepen.