Is deze situatie oké?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Is deze situatie oké?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:37

Hoi Bokkers,
Ik hoor steeds vaker verhalen over pony's die problemen hebben met buiten op de weide en onweer.
Nu is het zo, 2 pony's hier zijn het gewend om op de weide te staan, dragen een regendeken en hebben een schuilstal.
Er staan veel hogere huizen en bomen in de buurt, maar nu is toch mijn vraag; is dit verantwoord?

Groetjes :)
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 17-08-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Re: Is deze situatie oké?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:39

uhh? Ben ik de enige die alleen Hoi Bokkers, leest..?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:39

Sorry had iets fout gedaan, het verhaal staat er inmiddels ;)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:42

Mijn pony's blijven ook gewoon buiten, paddock met schuilstal, vlakbij een boerderij. Enige nadeel tijdens onweer is wel dat er enkele bomen aan de zijkant staan, maar daar gaan ze zelden onder staan. Verder krijgen ze ook geen deken op ofzo, maar als er extreem weer wordt afgegeven laat ik 1 van de weides open zodat ze kunnen eten en rennen als ze bang worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:43

Risico blijf je altijd houden. De bliksem kan ook op de stal slaan en in brand vliegen als je geen goede afleider hebt. Dan kunnen de paarde ook niet weg. Hier blijven ze gewoon buiten, ze kunnen wel hun schuilstal altijd in en dit doen ze eigenlijk ook altijd als het slecht weer is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:47

Ik zeg al, hier blijven ze ook buiten met schuilstal. De stal is absoluut niet hoog en zal denk niet zo snel inslaan?
capopjekop schreef:
Risico blijf je altijd houden. De bliksem kan ook op de stal slaan en in brand vliegen als je geen goede afleider hebt. Dan kunnen de paarde ook niet weg. Hier blijven ze gewoon buiten, ze kunnen wel hun schuilstal altijd in en dit doen ze eigenlijk ook altijd als het slecht weer is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:10

Ik heb ook weleens gelezen dat bliksem vaak inslaat net naast het hoogste punt. Dus ik denk dat het niet zoveel zegt. Al met al schat ik de kans niet heel hoog in dat het net jouw paarden zijn waar hij op inslaat. Het kan uiteraard altijd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:55

Overal zit een risico aan, binnen halen is ook niet altijd veilig :).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:02

Ach er is altijd wat.... Je kunt ze in een glazen kooitje doen, maar ik denk dat deze pony's erg gelukkig zijn zo, lekker met de vrije keus tussen stal of wei. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:04

Ik denk dat het vooral de eigenaars zijn die problemen hebben met paarden op het land en onweer..

Die van mij hebben de keuze, of buiten of in de uitloopstal en 9/10 keer staan ze lekker buiten. Ook in de onweer!
Ik zie die van mij vaker binnen staan vanwege extreme zon of veel vliegen, dan voor slecht weer...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:23

ik vind dit ook heel eng. laatst hier in Arnhem zijn 3 paarden bij een boom om het leven gekomen door inslag.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:21

Mijn paarden staan sinds 6 weken 24/7 buiten. De eerste onweersbui vond ik best spannend, terwijl mijn pony inp de opfok toch ook gewoon in het land stond.
Ik denk dat je het risico nooit helemaal uit kan sluiten, maar dat de kans dat er wat gebeurt niet zo heel groot is.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:25

Ik laat ze ook altijd buiten staan. Op stal zetten met onweer vind ik veel gevaarlijker. Net als de jaar wisseling, we laten ze gewoon buiten, als ze dan in 'paniek' raken kunnen ze een kant op. Op stal hebben ze niets.......

youaremylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:05

Ik vind dat het wel kan hoor, net wat al gezegd is, het risico blijft altijd wel maar als ze buiten blijven is het misschien iets groter maar het is ook zo dat je ze anders elke keer binnen moet zetten, en 's nachts onweert het ook wel eens als de paarden buiten staan als je slaapt en dan gebeurt er ook eigenlijk nooit iets en bovendien zijn ze dan 'gewend' om met onweer buiten te zijn.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:55

ik vind buiten staan met goede schuilstal minder gevaarlijk dan binnen opgesloten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:59

Klinkt als een prima situatie hoor TS, ik heb een pony die bij onweer juist midden op het land gaat staan.
Zolang ze niet verplicht binnen staan kunnen ze in ieder geval in beweging komen bij angst.