Beginnen met wedstrijdcarrière na 10 jaar niet rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Louise1990

Beginnen met wedstrijdcarrière na 10 jaar niet rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:35

Hallo, ik zou graag advies willen van ruiters die vaak wedstrijden rijden of pas op een oudere leeftijd zijn begonnen. Daarbij wil ik ook even mijn rijervaring delen, mocht ook maar iemand dat boeiend vinden. Maak je klaar voor een heel verhaal of zep maar gewoon weg:

ik ben 23 jaar en pas weer een half jaar bezig met fanatiek rijden. Nu wil ik graag wedstrijden gaan rijden met één van mijn verzorgpaarden.
Een half jaar geleden kon ik eigenlijk niets! Ik viel al wanneer het paard in galop ging. Het leek helemaal nergens op! Ik heb de gelegenheid
om zowat elke dag op de verzorgpaarden te rijden. Ik stelde voor mezelf elke maand een doel. Galopperen en blijven zitten bijvoorbeeld. Galopperen in het bos.
Zonder zadel galopperen, springen zonder zadel. Dat lukt nu allemaal. Ik heb heel wat gerommeld met die arme beesten, en de eigenaar vond het allemaal goed.
In de zomer ben ik pas echt begonnen met dressuurtrainingen. 3 of 4 keer in de week een uur privéles, zitlessen aan de longe, veel lezen over dressuur en heel veel oefenen.
Ik moet zeggen dat het best de goede kant op gaat. De laatste paar weken lukt het me om een paard nageeflijk te rijden op een goede manier. De lessen heb ik voornamelijk op
NRPS E-pony Baron. Met hem zou ik graag wedstrijden willen rijden. Er staat ook nog een KWPN merrie die prachtig loopt en op je pinken nageeflijk te krijgen is. Maar dat vind ik niet zo
interessant. Met Baron heb ik wel een klik en hij wilt graag voor je werken, mits je iets moeilijks van hem vraagt. Hij is best lastig te rijden. Hij heeft volgens mij ADHD ;p. Snel koppie omhoog gooien, snel afgeleid, hij heeft moeite met zijn achterhand, vooral op de volte. Binnenachterbeen vooral. Hij loopt de kantjes er van af. Maar: na een kwartier los-en voorwaards rijden, krijg je opeens een fantastisch hardwerkend en soepel paardje. Mijn instructrice en ik zijn hem aan het rechtrichten. Je ziet echt verbetering. Hij is meer in balans en zo soepel in zijn nek, net een slangetje. Ik heb veel contact met zijn vorige eigenaresse die L2 met hem gelopen heeft. Zij helpt me wel eens. Ik ben gewoon dol op dit beest en hoop wat verder met hem te komen.

Ik ben bezig met het aanvragen van een KNHS startpas. Over een paar maanden wil ik beginnen met een B-proef. De pony is 1.50m en ik ben 1.68m. Hij is 12 jaar oud. Mijn doel is om uiteindelijk M2 met hem te rijden binnen een paar jaar. Hoe reëel is dit denken jullie? Ik ben heeeeel fanatiek.
Laatst bijgewerkt door Louise1990 op 17-08-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Re: Beginnen met wedstrijdcarrière na 10 jaar niet rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:39

Ik ben gestopt met wedstrijden rijden toen ik 18 was. Pas de laatste jaren ben ik weer volop aan het rijden. Tot die tijd alleen bos en buitenritten. Ik heb iedere week les en ben nu M1. Dat ben ik nooit eerder geweest. Ik heb geen einddoel. Vooral het trainen thuis vind ik heel leuk. Om zelf en mijn paard te verbeteren, is een uitdaging.
Dus ik zou zeggen ga lekker aan het trainen geniet ervan en wie weet waar je overe een paar jaar staat.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:43

Hoe reeel het is ligt eraan, hoe het rijden van jullie eruit ziet. Een verhaaltje is leuk, maar daar kan ik niks uit afleiden. Heb je niet een aantal foto's?

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:51

Natuurlijk kan je niet zo veel met een verhaaltje... Ik heb alleen foto's van Baron. Ik ga snel een paar foto's maken van het rijden. Al kan je daar misschien ook niet zo veel uit opmaken. Het gaat er meer om of er mensen zijn die ik een aantal jaar van 0 naar M2 zijn gegaan op oudere leeftijd. In plaats van al die jonge kids die op hun 13e al in Z1 starten met hun witte welsh pony'tje, gesponsord door papa en mama ;). Bij wijze van spreken. In hoeverre is dressuur snel maakbaar. Kan iedereen in 2 jaar op hoog niveau komen met elke dag les bijvoorbeeld?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:56

Iedereen, nee dat niet. Een klein beetje gevoel heb je wel nodig, net als doorzettingsvermogen om ook als je zelf traint serieus aan de slag te gaan en om je te verdiepen in het management eromheen. Maar als je er wel wat gevoel voor hebt, hard wilt werken en de juiste mensen om je heen verzamelt (niet alleen instructie, maar ook bijvoorbeeld de eigenaar die met je meedenkt qua voeren ed, een fijne smid, iemand die je helpt op wedstrijd eventueel) moet het haalbaar zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:07

Ik ben twee jaar geleden begonnen met beetje wedstrijdjes rijden... dus niet fanatiek... vooral in het buitenseizoen maar eigenlijk niet meer dan 1x per maand. Ik had 1x per week priveles en ouder paard dat niet verder dan B was gereden door vorige eigenaren. Daarvoor had ik zelf eigenlijk alleen manege-ervaring en een keer met verzorgpaard een wedstrijdje ... en ik ben nu L1+4 ... Denk dat als ik fanatieker was geweest ik wel meer eruit had kunnen halen. Dit jaar maar twee wedstrijdjes gereden ivm blessures... en paard is inmiddels 21 en ik weet niet zeker of we ooit weer wedstrijdring van binnen zien.

Denk dus dat M prima haalbaar is mits paard dus gezond blijft... en je fanatiek blijft. Succes en veel PLEZIER ;)

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:08

Een vriendin van mij rijdt al enige tijd op Z2 niveau en traint paarden. Zij leert me veel, van wat er allemaal bij komt kijken. Maarja, zij rijdt al haar hele leven. Ze zegt ook dat je een B proef niet zomaar rijdt, aangezien het niveau nogal is gestegen de laatste jaren. De combinaties die er rondlopen zijn om u tegen te zeggen. Ik wil gewoon niet uitgelachen worden op zo'n wedstrijd. Ook aangezien ik op een pony rij. Toch heb ik gelezen dat er iemand is geweest die met haar shet in het Z reed. Gaaf is dat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:30

Ach... uitgelachen op wedstrijd... de meesten zijn vooral met zichzelf bezig... en ook jij moet het voor jezelf doen. Niet iedereen is even vriendelijk ... maar daarvoor kom je ook niet... dus mening van anderen moet je beetje van je af laten glijden. Je moet het doen in de ring... en daar is de mening van de jury belangrijk.
Ja sommige combinaties in de B zien er echt al prachtig uit... maar je krijgt je winstpunten ook wel als je een nette proef rijdt met eenvoudiger paard/pony ... misschien dat je niet constant in de prijzen valt.

Wat mij wel heeft geholpen is om eens te schrijven bij een jury... dan zie je meerdere combinaties en hoor je ook beter wat wel en niet gewaardeerd wordt.

Als je beetje goed tegen kritiek kan is het soms best leerzaam om foto of filmpje op Bokt te zetten. Er zijn ook wel topics te vinden waarin de eisen voor goed rijden worden besproken. Dan heb je meteen de meningen van heel veel verschillende mensen... alleen dan nog goed filteren wat belangrijk is voor jou.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:35

Wat heb je gereden dan voordat je stopte? Of heb je nog geen wedstrijd ervaring?

Of je binnen een paar jaar naar het m2 paarden kan hangt naar mijn mening van het volgende af:
-Kan je paard dit niveau aan? Wat kan hij al? Als die pony nu al 12 is en enkel wat basisoefeningen kan, is het lastig pm hem op die leeftijd nog op m2 niveau te krijgen.
-tijd. Heb je elke dag tijd om intensief te trainen en bijna elk weekend op wedstrijd te gaan?.
- geld, om die winstpunten bij elkaar te rijden moet je vaak op wedstrijd a 20 30 euro per keer. Lessen zijn ook niet gratis.
-heb je er zelf het talent/gevoel voor om die oefeningen allemaal eigen te maken en het je paard te leren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:35

Om als doel te stellen 'binnen een jaar naar de M2' vind ik al een enorm slecht doel. Het enige wat je hiervan krijgt is haast, overgaan als het kan, slechte afwerking en uiteindelijk slechte proeven. Niet doen dus :n
Gewoon beginnen met wedstrijdjes, lekker B proefjes en genieten! Het gaat zo hard als het gaat en dat moet je niet overhaasten. Gewoon doen en overleggen met je omgeving, overgaan als je er pas klaar voor bent en wel zien waar je uitkomt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:38

jsofie... ben niet eens dat 12 jaar te oud is als hij nu alleen maar basis kent... het duurt geen jaren om paard van B naar M2 te rijden... als de pony gewoon gezond is en redelijk gebouwd en soepel is... moet het geen probleem zijn om paard van maar 12 jaar naar de M2 te rijden. (Mijn paard was 19 toen ik begon met wedstrijden rijden ;) )
De andere punten die je aanhaalt ben ik het wel met je eens... al is elke dag intensief trainen beetje overdreven... dat doen andere wedstrijdruiters ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:44

Louise1990 schreef:
Een vriendin van mij rijdt al enige tijd op Z2 niveau en traint paarden. Zij leert me veel, van wat er allemaal bij komt kijken. Maarja, zij rijdt al haar hele leven. Ze zegt ook dat je een B proef niet zomaar rijdt, aangezien het niveau nogal is gestegen de laatste jaren. De combinaties die er rondlopen zijn om u tegen te zeggen. Ik wil gewoon niet uitgelachen worden op zo'n wedstrijd. Ook aangezien ik op een pony rij. Toch heb ik gelezen dat er iemand is geweest die met haar shet in het Z reed. Gaaf is dat.

Trek je daar maar niet al te veel van aan, het zal er wel aan liggen in welke regio je rijd maar over het algemeen vind ik het niveau absoluut niet gestegen. Als je een redelijke proef rijd en netjes oefeningen uitvoert dan heb je al snel een wp te pakken.
Ik ben wel van mening dat je geen wedstrijden moet gaan rijden met in de verte het doelM2 of hoger. Ga gewoon eerst B wedstrijden starten en probeer aan de hand van je protocollen je rijden steeds te verbeteren. Wedstrijden rijden is gewoon zien waar je op dat moment staat. Als je pas over een paar maanden een wedstrijd wilt rijden dan je startpas per 1 oktober aanvragen, scheelt weer geld.
Als ik het zo hoor ben je op de goede weg dus gewoon doen.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:52

Evelijn schreef:
jsofie... ben niet eens dat 12 jaar te oud is als hij nu alleen maar basis kent... het duurt geen jaren om paard van B naar M2 te rijden... als de pony gewoon gezond is en redelijk gebouwd en soepel is... moet het geen probleem zijn om paard van maar 12 jaar naar de M2 te rijden. (Mijn paard was 19 toen ik begon met wedstrijden rijden ;) )
De andere punten die je aanhaalt ben ik het wel met je eens... al is elke dag intensief trainen beetje overdreven... dat doen andere wedstrijdruiters ook niet.

Klopt wat je zegt, maar gezien het tijdsbestek wat te aangeeft heb ik het zo genoemd. Jonge dieren leren sneller. En wanneer deruiter het m2 niveau Zelf ook nog niet beheerst. Maar dat het lastgier om het op een oudere pony over te brengen dan een jonge. Mij is namelijk wel eens verteld dat ze na een bepaalde leeftijd minder snel leren? Is dat niet waar dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:05

Afleren is moeilijker dan aanleren maar denk niet dat leervermogen echt naar beneden gaat... merk dat iig niet bij die van mij... maar wel dat dingen die niet netjes zijn aangeleerd lastiger zijn om echt te corrigeren... met ouder paard die al meerdere eigenaren heeft gehad zal je dat vaker moeten doen dan bij drie jarige die net uit het land is gehaald.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:20

Ik heb 'voeger' nooit wedstrijden gereden. En toen ik een lease paard had ben ik dat wel gaan doen. Ik was toen net 21. Ik heb er eerst voor gezorgd dat ik zeker wist dat ik een auto kon gebruiken die een trailer kan trekken. Zelf mijn E-rijbewijs gehaald, zodat ik niet geheel afhankelijk was van andere mensen. Daarnaast wel mensen gevraagd of die mij af en toe mee zouden willen helpen op de wedstrijden zelf, proefje lezen etc.
En daarnaast goede instructie regelen. Mijn instructie kwam ook bij de wedstrijden kijken zodat ze ook verder met mij kon werken aan de punten die juist minder goed gingen op wedstrijd. Dat hielp mij ontzettend. En de lat niet te hoog leggen. Je hebt goede en slechte dagen. En of je de M haal hangt niet alleen af van je pony maar ook of jij er de tijd en rust er voor neemt om haar daar te begeleiden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:25

4,5 jaar geleden voor het allereerst een wedstrijdring betreden, was toen 27.
Inmiddels met 2 tinkers Z1, 1 tinker M2 (geblesseerd) en 1 KWPN'er M1 (verkocht).

Met de juiste begeleiding en instructie is het prima mogelijk :j Voorkom alleen dat je te streberig wordt en het plezier in het rijden/starten kwijtraakt. Hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft een hobby ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:36

Ik heb ook altijd recreatief gereden en tot vorig jaar nog een verzorgpaard gehad. Heb dus al 15 jaar rij ervaring maar puur buitenrijden en 10 jaar geleden af en toe nog een onderlinge wedstrijd. Over 3 weken komt mn eigen paardje en daar wil ik ook oooit mee gaan starten als dit et in zit!

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:12

Bedankt voor jullie reacties. Het M2 doel heb ik meer een beetje gesteld om jullie mening te horen over hoeveel tijd er in zal kunnen gaan zitten, wat reëel is. Ik weet niet of ik het eigenlijk wel leuk vind om wedstrijden te rijden. Natuurlijk ga ik lekker starten in de B, maar wie weet is er niks aan! Nu lijkt het me in elk geval erg leuk. Ambitie is altijd belangrijk. Helemaal omdat ik weet dat Baron een echte sportpony is die helemaal in zijn element is als hij hard moet werken. Of hij uiteindelijke M of zelfs Z kan, dat weet ik nog niet.
Talent van de ruiter speelt inderdaad ook een grote rol. Ik heb geen idee of ik talent heb. Toch merk ik dagelijks verschil. Ook met alleen oefenen merk ik dat het paard echt ontspannen is en met de dag lekkerder loopt. Dankzij de fijne oefeningen van de instructrice. Instructrice en eigenaar zijn goed te spreken. Ik ben nou eenmaal een beetje streberig met dit soort dingen. Vroeger heb ik geen echte wedstrijden gereden, enkel kleine wedstrijdjes gedaan met stoute shetlanders.
Wat wel super jammer is, is dat er andere verzorgers op Ba rijden. Vandaag merkte ik al dat hij niet geconcentreerd was nadat er een ander op had gereden en ik er nog even op ging. Misschien moet ik hem maar kopen...Tja het is nou eenmaal niet mijn paard. Dat maakt het al helemaal lastig om ver met hem te komen.

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:25

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:36

Ik heb afgeleerd om mezelf doelen te stellen. Mijn paard was een zeer getalenteerde KWPN-ruin, zwart, lange benen, soepel, super bewegen, het ideale plaatje als het ware. Nou dacht ik, als vierjarige gaan starten, moet ie als 6- of 7-jarige wel in het Z kunnen zitten. Als vierjarige de B en L1 vlotjes doorgereden, als vijfjarige de L2 in... en dubbele peesblessure. Anderhalf jaar stappen. Weer aan het werk willen, paard niet, die staakte en steigerde net zolang en zo hoog tot ik er hartstikke bang van was. Mijn tweede kind gekregen. Postnatale depressie gekregen, ik veranderde psychisch in een wrak en vond mezelf nog te stom om de stallen te mesten dus rijden werd helemaal niks meer. Mezelf na nog eens anderhalf jaar weer bij elkaar kunnen schrapen en aan het rijden gegaan. Bleek ik kort erop toch ook nog onverwacht zwanger van mijn derde kind! Paard tussendoor nog naar het M1 gereden, met winst en prijs. Gestopt omdat het fysiek niet meer ging. Na de bevalling weer opgepakt. Enkele weken later viel zeer extreem vroeg de winter in, ik heb tot mei niks kunnen doen. Nog een keer M1 gestart met het 'briljante' resultaat van ergens in de 150 punten. Ondertussen is mijn paard dus 10 jaar oud, loopt nog steeds pas M1 en nog beroerd M ook. Nu ben ik opnieuw begonnen in België. ik ga nog wel wat M starten in Nederland om te kijken hoe het gaat en ook om mezelf te motiveren wel op niveau te blijven trainen, maar daarnaast start ik voor mijn eigen plezier en zelfvertrouwen gewoon weer heel suf in de B.
Moraal van het verhaal: het leven valt niet te plannen, probeer je paard gewoon voor elkaar te rijden en zie maar hoe het loopt. Het leuke is niet het doel maar de weg ernaartoe. Als het goed loopt tenminste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:59

Als er ook anderen op rijden zou ik de moeite om met hem te starten helemaal niet nemen. Jij investeert tijd/geld en een ander breekt af(soms)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:04

Carolaaxxxx schreef:
Om als doel te stellen 'binnen een jaar naar de M2' vind ik al een enorm slecht doel. Het enige wat je hiervan krijgt is haast, overgaan als het kan, slechte afwerking en uiteindelijk slechte proeven. Niet doen dus :n
Gewoon beginnen met wedstrijdjes, lekker B proefjes en genieten! Het gaat zo hard als het gaat en dat moet je niet overhaasten. Gewoon doen en overleggen met je omgeving, overgaan als je er pas klaar voor bent en wel zien waar je uitkomt.

TS zegt "paar jaar".. van B tot M2 in een PAAR jaar.. nou, mits pony het leuk vind en ruiter lekker kan rijden.. why not?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:54

Ik vind dat als jij dat graag wilt je het gewoon moet doen. Niet te hars focussen op je doel maar gewoon lekker aan het werk gaan. De rest gaat vanzelf. Wie weet vind hij het ook super leuk! En ja als je de mogelijkheid hebt om hem te kopen, why not?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:04

Ts, doelen stellen is goed! Lekker doen! Alleen blijf wel rekening houden met het feit dat het goed mogelijk is dat je onderweg obstakels tegen komt. Dus blijf vooral genieten van de weg naar het doel ipv de doel zelf.

Ik ben ook jaren gestopt. Sinds een half jaar weer in het zadel. Dit voorjaar een 3 jarige gekocht en zelf beleerd. Valt me soms behoorlijk tegen hoor. :') ik heb eigenlijk hetzelfde doel als jij hebt, maar ik heb (sinds ik m'n paard heb) wel geleerd om vooral te genieten! Is dat niet al een prachtig doel; samenwerken met je paard en daarvan genieten?! Ik en paard zijn nog lang niet wedstrijdklaar, maar wat ben ik trots op wat we samen geleerd hebben.