Wie is er hier aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maysancho

Wie is er hier aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:41

Ik heb net een buitenrit gemaakt op een paard van een vriendin van mij.

Er kwam een vrachtwagen aan waardoor dit paard achterwaarts ging en tegen een auto aan liep.
De auto heeft wat krassen.

Maar wie is er aansprakelijk? De eigenaresse of ik omdat ik op het paard reed?

Dit zouden we graag willen weten omdat we nog een schadeformulier in moeten vullen.

Ik hoor het graag!

Mizsz_Kitty

Re: Wie is er hier aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:42

Eigenaar blijft volgens mij altijd aansprakelijk.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:42

eigenaar is altijd verantwoordelijk.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:48

Volgens mij ben jij verantwoordelijk omdat jij op het moment van opstijgen op een paard de verantwoordelijkheid neemt voor het paard. Maar dit kan ik ook fout hebben hoor

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:49

Even je verzekering bellen en je weet het 100% zeker ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:50

Jij toch? Via je eigen wa verzekering.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:52

Nee, 100% de eigenaar tenzij jij het paard achteruit stuurde.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:53

Mijn verzekering zei beide, dus daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:54

Nee hoor, het saf kan gewoon naar de verzekering van de eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:00

Altijd WA van de eigenaar.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:01

In het geval waar een van mijn kinderen van andermans pony is afgevallen en het ambulancepersoneel de rijbroek stuk heeft moeten knippen én de cap kapot was hebben wij van de verzekering van de eigenaar van de pony 50% van de nieuwwaarde van de rijbroek en de cap vergoed gekregen. Dat had iets te maken met het feit dat je je altijd bewust bent van het risico als je op een paard/pony stapt. Hoe het in jouw geval precies zit zou ik dus niet weten maar je kan altijd je verzekering even bellen.
Toch grappig dat iedereen altijd maar wat roept :P

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:02

Volgens mij is de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk. Zelfs als je een briefje tekent schijnt het niet rechtsgeldig te zijn. (kan er ook helemaal naarst zitten hoor)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:03

eva1969 schreef:
In het geval waar een van mijn kinderen van andermans pony is afgevallen en het ambulancepersoneel de rijbroek stuk heeft moeten knippen én de cap kapot was hebben wij van de verzekering van de eigenaar van de pony 50% van de nieuwwaarde van de rijbroek en de cap vergoed gekregen. Dat had iets te maken met het feit dat je je altijd bewust bent van het risico als je op een paard/pony stapt. Hoe het in jouw geval precies zit zou ik dus niet weten maar je kan altijd je verzekering even bellen.
Toch grappig dat iedereen altijd maar wat roept :P

Dat komt omdat men altijd direct de link legt; aansprakelijk=betalen
Maar dat is dus niet zo. Als iemand aansprakelijk is, maar de andere partij was zich terdege bewust van de risico`s die genomen werden, dan zal de vergoeding daar op aangepast worden, tenzij de verzekeraar de claim gewoon direct afhandeld zonder er verder aandacht aan te besteden. En dat gebeurd regelmatig, zeker bij lagere bedragen. Maar dat betekend niet dat het altijd zo gaat.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:28

Nou het is allemaal geregeld en blijkt dat de eigenaresse aansprakelijk is.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:31

Zoals ik het geleerd heb ben jij degene die aansprakelijk is, want jij zit op de het paard en geeft
het commando.

Maar twijfel nu wel, want mijn man en ik hebben ook wel eens schade gereden met de bedrijfs
wagens en dan was het bedrijf aansprakelijk en niet wij. Dus als je het vanuit daar bekijkt is
de eigenaar aansprakelijk.

Hmm Goeie vraag! Ik volg even.. Is alles wel goed afgelopen met het paard?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:31

Ow toch wel dus..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:35

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:38

Paard heeft er gelukkig niks aan over gehouden!

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:03

ja eigenaar blijft verantwoordelijk, tenzij er afspraken zijn d.m.v. contract bijvoorbeeld.
En dit valt ook onder de WA verzekering. De verzekering van je paard kan hier niets mee.
Die doet alleen aan "schade" aan het paard zelf.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:33

hafamaz schreef:
ja eigenaar blijft verantwoordelijk, tenzij er afspraken zijn d.m.v. contract bijvoorbeeld.
En dit valt ook onder de WA verzekering. De verzekering van je paard kan hier niets mee.
Die doet alleen aan "schade" aan het paard zelf.

Nee hoor, een contract heeft er niks mee te maken. Het is gewoon de wet in NL.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:35

dejong_wever schreef:
Zoals ik het geleerd heb ben jij degene die aansprakelijk is, want jij zit op de het paard en geeft
het commando.

Maar twijfel nu wel, want mijn man en ik hebben ook wel eens schade gereden met de bedrijfs
wagens en dan was het bedrijf aansprakelijk en niet wij. Dus als je het vanuit daar bekijkt is
de eigenaar aansprakelijk.

Hmm Goeie vraag! Ik volg even.. Is alles wel goed afgelopen met het paard?

Klopt, het had anders geweest als ze zelf het paard achteruit stuurde. In dit geval deed het paard dit uit 'eigen energie' dus is de eigenaar aansprakelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:05

Hier staat een duidelijk artikel:
http://www.wedstrijdplatform.nl/index.p ... antieoppas

Aansprakelijkheid voor paarden

Het basisprincipe is dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de schade die het paard aanricht, ook al kan de bezitter hier niets aan doen. Dit wordt ook wel risicoaansprakelijkheid genoemd.
Als een paard op hol slaat in het dorp en schade aanbrengt bij geparkeerde auto's is de bezitter hiervoor dus aansprakelijk. Indien het paard in de wei de deken van een ander paard kapot maakt dan is de bezitter van het paard dat de deken kapot maakt dus aansprakelijk voor de schade.

Tegenover de risicoaansprakelijkheid staat de schuldaansprakelijkheid. Bij de schuldaansprakelijkheid is iemand aansprakelijk indien hem een verwijt valt te maken. Door een bepaalde handeling of nalaten van een handeling is er schade ontstaan waarvoor men dan aansprakelijk is. De schuldaansprakelijkheid is niet van toepassing op paarden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:08

Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt.

Mijn bijrijder reed op mijn pony die een klap verkocht naar een auto.
Dit is via mijn verzekering (eigenaar dus) geregeld.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:09

volgens mij jij omdat jij op het paard zat.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:13

De combinatie ruiter-paard in het verkeer valt onder de 'zwakke verkeersdeelnemers' en kan zich daarom altijd beroepen op artikel 185 van WVW.
De automobilist zal dan moeten aantonen dat de aanrijding overmacht was(dat hij rekening hield met de onvoorspelbaarheid van een bereden paard in het verkeer maar dat hij de aanrijding op geen enkele manier had kunnen vermijden).
Kost deze aanrijding je een aanzienlijk bedrag eigen risico of zou jij of je paard schade hebben door de aanrijding zou je dit kunnen overwegen.
De verzekeringen gaan dan onderling uitvechten in hoever er overmacht aangetoond kan worden en in hoever er een eigen schuld gedeelte aan jou aangerekend kan worden (jij gaat vrijwillig de weg op met een paard terwijl je weet dat een paard onvoorspelbaar kan zijn).

Een voorbeeld van een uitspraak:

Rechtbank Zwolle, 18 november 1998, VR 1999, 153:
“Botsing tussen een auto en een paard als gevolg waarvan de eigenaresse van het paard schade lijdt. Art. 185 WVW is van toepassing. Naar het oordeel van de rechtbank had de auto- mobilist toen hij het hem tegemoet komend paard en zijn ruiter waarnam, zijn snelheid moeten aanpassen. Niettemin blijft een deel van de schade voor rekening van de bezitter van het dier. De in art. 6:179 BW neergelegde risicoaanspra- kelijkheid van de bezitter voor door zijn dier ten aanzien van derden aangerichte schade dient, naar het oordeel van de rechtbank, een zekere terugslag te hebben, in die zin dat de bezitter in beginsel zelf de door hem ondervonden gevol- gen zal moeten dragen van de uit het onberekenbare element in de eigen energie van het dier voortvloeiende reacties op de omgeving. Schadeverdeling van 50 %.”