Ik word niet wijs van de capmaten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik word niet wijs van de capmaten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:13

Ik ga na lange tijd weer rijden, maar ik moet dus een nieuwe cap hebben, maar ik snap niks van die maten. Ik ben 15 en 1,75 geen idee of dat wat uit maakt? Maar misschien iemand van de zelfde leeftijd die een cap heeft, wat voor maat heb je dan? Ik heb wel een kleiner hoofd dan gemiddeld..

Nog een vraag erbij, chaps zijn toch jodhpurs met chaps erbij right? Of zit ik helemaal fout haha.

En wat is ongeveer het verschil tussen chaps en rijlaarsen?

Kirsha

Re: Ik word niet wijs van de capmaten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:17

Je capmaat kun je opmeten door een touwtje/strookje papier/iets wat hierop lijkt rond je hoofd te doen (op het breedste punt) en dan kijken hoeveel cm dat is. Dat is dan je capmaat. Chaps zijn die losse 'flappen' die je om je benen doet bij bijvoorbeeld jodhpurs inderdaad. Rijlaarzen zijn gewoon laarzen, dus zonder chaps.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:18

Je moet je hoofd meten.
Zoveel CM als de omtrek van je hoofd is dat is de maat van je cap.
Ik heb een redelijk groot hoofd. Ik heb 58 cm omtrek dus maat 58 van cap

Jodhpurs zijn schoenen, Chaps is wat om je benen heen gaat en wat met een band onder je schoen zit.

Ik vind persoonlijk laarzen fijner rijden. Ik heb nu leren laarzen en had hier voor leren chaps maar ik vind laarzen makkelijker.. ik ben minder lang bezig met aan en uit doen. (ik heb een rits achter in mijn laarzen van onder naar boven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:19

Dankjewel! Ik zal het even uitproberen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:19

Je capmaat is echt een kwestie van passen. Je kunt wel een indicatie nemen door de omtrek van je hoofd op te meten, maar dat zegt dan nog weer niets over de vorm van je hoofd. Passen dus!

Chaps zijn die beenkappen die je boven rijschoenen (jodphurs bijvoorbeeld) draagt. Rijlaarzen zijn uit 1 stuk, chaps en schoenen zijn 2 delig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:26

Ik heb gemeten en heb maar 54, en fjordnina dat ga ik ook zeker doen, maar ik moest wel even weten wat ik ongeveer heb haha.

En is er ook nog een verschil in het rijden met chaps en laarsen, wat chaps zijn wat slapper dan rijlaarsen neem ik aan?

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:23

Nee hoor ligt er aan mijn chaps zitten beter dan me laarzen en het is precies de zrlfde maat enzo

NaomiDuvel45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:42

je kan gewoon een Cap proberen en als die te erg op je hoofd staat 1 maat groter en als je schud met je hoofd en hij beweegt heel erg moet je maatje kleiner nemen ! ik heb zelf rij laarzen maar ik wil Chaps ,Jodpurs heb ik al maar het verschil is (waariklastvan heb mee laarzen ) als je je hakken uitdruk gaan het steken in me voet dan ja ik weet niet hou dat zit maar mij Jodpurs kan je gewoon normaal je hakken uitdrukken :)

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:55

Voorheen ook een aantal keren een CAP via internet gekocht maar het voegde toch niet helemaal.
Uiteindelijk toch maar even naar de winkel gegaan en hier de maat en vorm van mijn hoofd laten opmeten/bekijken.

Met als resultaat een Cap die goed zit en gewoon lekker rijdt, wist niet wat me overkwam wat een verschil zeg!

Daarentegen heeft elk merk Cap weer een ander soort vorm, niet dat de maten veel verschillen maar er zit wel wat verschil tussen,..

Persoonlijk zou ik even langs een winkel gaan :)

kusjekusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:31

Een cap moet je echt even passen, per merk verschilt de vorm echt,
Persoonlijk vind ik chaps en jophers fijner, puur omdat je op stal ook lekker kan lopen ( t loopt lekkerder als laarzen), ze zitten veel minder warm en hakken uitdrukken gaat beter :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:09

Ik zou even naar de winkel gaan, wil je een cap passen. elke cap heeft weer een andere vorm, sommige caps zitten echt rot en een andere past perfect. geen hoofd is hetzelfde ;) maar idd je kan ht meten met een lintje.

Chaps zijn de kappen die je kan drgen over je stalschoenen (jodphurs) heen