Paard krijgt vliegenkap steeds af, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Paard krijgt vliegenkap steeds af, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 16:24

Hallo bokkers!

Ik zit met een probleem waarvan mijn creatieve oplossingen een beetje opraken en overduidelijk niet werken, dus probeer het via hier!

Het zit namelijk zo, mijn 3 jarige merrie Rosa reageert extreem gevoelig op vliegen. Ze staat doorgaans nu dan ook met een vliegenkap op en als het te erg is komt haar sectolin vliegendeken er ook bij. Op dit moment hebben wij op stal (en dan voornamelijk in het weiland!) ontzettend veel stalvliegen. 100den tegelijk vliegen op paardlief af als ze de wei in komt. Nu is dat natuurlijk niet zo erg, ze heeft immers een vliegenkap op..

Dáár komt dus het probleem :D Rosa schijnt een ware Houdini te zijn! Rosa houdt van heerlijk uitgebreid rollen in de wei en schuurt dan érg graag met haar hele hoofd over het gras, ontzettend lekker tegen de kriebels, maar ze schuurt iedere keer haar kap af.. Nadat mijn stalbaas ongeveer 5/6 keer per dag dat ding opnieuw op moest doen, hebben we er een extra stuk klittenband op gemaakt omdat we eerst dachten dat hij te los was. Niet dus :D Hij vloog alsnog gewoon af. De afgelopen dagen hebben we (tegen principes in) het geprobeerd met een halster en een vliegenfrontje. Normaal staan ze zonder halster, maar goed je moet iets proberen.

En jullie raden het al, deze dame krijgt het ook voor elkaar om dat halster af te krijgen. Geprobeerd om deze nog strakker te doen, maar ook dat heeft geen effect. Vliegenspray werkt ook niet en Rosa heeft van zichzelf veel te weinig voorpluk om die vliegen weg te houden.

Echter is het nu zo dat ze met twee ontstoken ogen staat (die behandeld worden) door de vliegen.. Het is dus belangrijk dat we die oogjes van mevrouw kunnen beschermen. Helaas kunnen wij nog weinig verzinnen om haar te beschermen of te voorkomen dat die vliegenkap/halster met frontje af worden gegooid in de wei. Het speelt zich enkel af in de weide, in haar paddock houdt ze haar vliegenkap prima op.

Wie heeft dé gouden tip om haar te beschermen en haar ogen rust te geven zodat ze niet iedere keer met ontstoken ogen staat? Ik hoor het graag!!

_Reneee

Re: Paard krijgt vliegenkap steeds af, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:25

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:44

Zou eens een halster over de vliegenkap proberen en dan redelijk strak.

XxLMMxX

Re: Paard krijgt vliegenkap steeds af, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:45

Oeh ik heb er ook zo een.
Paard krijgt wondjes van halster.
En vliegenkap gooit ze af.