Paardengeheugen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een paardengeheugen

1) Is kort, en na 30 seconden zijn ze kwijt wat er gebeurde;
3 (5%)
2) Is langer dan 30 seconden;
4 (7%)
3) is misschien wel een paar uur;
1 (1%)
4) mijn paard zal me nooit vergeten;
46 (85%)

Totaal aantal stemmen: 54

Horsa

Paardengeheugen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 17:17

Hier en daar lees je dat een paard in het nu leeft, weinig besef heeft van tijd, en dat het na een paard seconden, ik heb wel eens dertig seconden gelezen al niet meer weet wat er daarvoor gebeurt is. Nu, dat betwijfel ik.

Vandaag heb ik lekker het paardje gedouched, en heb ik hem drooggelopen in het zonnetje. Toen kwam er een groepje mensen hun paarden in de wei zetten. Die gingen verder en mijn paardje wilde erbij zijn maar ik moest hem terug brengen. Hij hinnekte luid naar de andere paarden toen de andere paarden om de hoek waren verdwenen, en wilde er achteraan. Met brokjes heb ik hem toen richting de stal geleidt, maar tot 10 tot 15 minuten later was hij het nog niet vergeten want hij hinnekte onderweg nog twee keer luid naar de groep die allang niet meer te zien was.

Kortom, men schotelt mij wat voor wat niet klopt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:20

Als een paard zon kort geheugen had kon hij ook geen trauma's hebben van vervelende dingen die die heeft meegemaakt en kon hij ook niet onthouden wat hem geleerd is :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:22

Dat een paard in het nu leeft, betekent niet automatisch dat 'ie geen goed geheugen heeft. In het nu leven betekent zoveel dat je je niet druk maakt over een toekomst of verleden. En ik denk dat dat voor paarden (alle dieren eigenlijk) wel geldt. Ze zijn bezig met wat er nu speelt, niet (zoals wij mensen) over wat er straks, morgen of gister gebeurde/gaat gebeuren.
Ze hebben dus wel een goed geheugen als in dat ze dingen met elkaar associëren. Stel ze zijn vroeger mishandelt met een zweep, zullen ze nu die zweep nog steeds met negativiteit associëren.

Lindeeee

Re: Paardengeheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:53

Dat si gewoon niet waar. Als jij je paard vrijheidsdressuur aanleert (voorbeeld) en je blijft het oefenen, iedere dag 1 keer ofzo, blijft hij het onthouden. Als je paard het kunstje kent, en je doe hem regelmatig, onthoudt hij dat.
Was even een voorbeeld, zo zijn er nog heel veel anderen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:01

lisav123 schreef:
Dat si gewoon niet waar. Als jij je paard vrijheidsdressuur aanleert (voorbeeld) en je blijft het oefenen, iedere dag 1 keer ofzo, blijft hij het onthouden. Als je paard het kunstje kent, en je doe hem regelmatig, onthoudt hij dat.
Was even een voorbeeld, zo zijn er nog heel veel anderen.

Tja, ik kan ook kunstjes leren door herhalen maar dat is geen bewijs dat ik een kort geheugen heb. Ik geef net een voorbeeld waarbij een paard na 15 minuten nog aan zijn maatjes denkt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:02

_Tara_ schreef:
Dat een paard in het nu leeft, betekent niet automatisch dat 'ie geen goed geheugen heeft. In het nu leven betekent zoveel dat je je niet druk maakt over een toekomst of verleden. En ik denk dat dat voor paarden (alle dieren eigenlijk) wel geldt. Ze zijn bezig met wat er nu speelt, niet (zoals wij mensen) over wat er straks, morgen of gister gebeurde/gaat gebeuren.
Ze hebben dus wel een goed geheugen als in dat ze dingen met elkaar associëren. Stel ze zijn vroeger mishandelt met een zweep, zullen ze nu die zweep nog steeds met negativiteit associëren.

Mee eens :j Ze onthouden het wel maar blijven er niet zo in hangen zoals wij mensen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:06

_Tara_ schreef:

Dit hoor je zo vaak roepen. Maar kan je dat ook onderbouwen??? Dit is in mijn ogen zo vanuit de mensen zijn eigen wereld geredeneerd.

Ik denk dat je eerst eens moest verdiepen in de verschillende soorten geheugen die mensen hebben (lange termijn, korte termijn, conditionering etc. ) Er bestaat niet zoiets als "het geheugen" als alles omvattende term.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:09

Daar heb je op zich wel een punt. Maar in hoeverre zijn daar dingen over bekend, verschillende soorten geheugens bij paarden?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:11

Ik denk dat een trauma kan ontstaan door het koppelen van zaken, maar dit niet in een actief geheugen ligt zoals bij mensen dat wel het geval kan zijn.
Ik denk dat paarden een minder actief geheugen hebben, maar wel zaken opslaan die meer uit een soort instinct voortkomen.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:12

Paarden hebben een heel goed geheugen, ik weet niet wat voor verschillende geheugens. Volgesmij wel lange termijn geheugen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:16

Mijn paarden kennen plaatsen, mensen, andere paarden en diversen wegen nog van jaren geleden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:18

Het werkt volgens mij wel anders;

Groep paarden = veilig en instinct. Dus zit diep in de genen geworsteld. Een mens is echter veel minder van belang en kan vergeten worden als die mens een lange tijd niet meer in de routine mee draait.

Paarden kunnen iets als compleet nieuws ervaren, wat ze al járen kennen maar je op een andere plek neerzet en dan alsnog zich rot schrikken.

x_xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:22

Maar als een paardeen geheugen van 30 sec. heeft, zou dat betekenen dat als je een "lang" kunstje doet, hij halverwege alweer vergeet welk kuntsje hij doet...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:23

Een paard heeft een lang geheugen, een nare gebeurtenis bijvoorbeeld, kunnen ze zeer lang met zich meedragen.
Maar gelukkig onthouden ze de fijne dingen evengoed!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 14-08-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:26

Paarden hebben een geheugen als een olifant, ze vergeten nooit. Vorig jaar nog bij een oud paard van ons geweest, was tien jaar geleden verkocht maar één keer roepen en een bepaalde armbeweging en ze kwam er in volle galop aanstuiven. Eigenaar viel bijna van z'n sokken want dat had hij niet verwacht.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:29

Heel veel gebeurtenissen zal hij zijn hele leven niet meer vergeten.
Een mishandelt paard zal dit niet snel (nooit) vergeten.
Maar ook niet de beloning die hij krijgt na eem goede wedstrijd :+

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:30

Het paardengeheugen is goeeed. Maar de frame is klein. Stel een paard doet iets en jij wilt hem straffen of belonen moet dit in enkele (3 ofzo) seconden gebeuren. Anders zal hij de koppeling niet maken.
Als je iets wilt aanleren moet je het een tiental (afhankelijk van het paard) keer achter elkaar doen en dan blijft het goed hangen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:32

bigone schreef:
Paarden hebben een geheugen als een olifant, ze vergeten nooit. Vorig jaar nog bij een oud paard van ons geweest, was tien jaar geleden verkocht maar één keer roepen en een bepaalde armbeweging en ze kwam er in volle galop aanstuiven. Eigenaar viel bijna van z'n sokken want dat had hij niet verwacht.

zoiets heb ik ook meegemaakt met een paard dat ons drie jaar niet gezien heeft,andere naam had gekregen,hij reageerde op onze roep,met zijn oude naam..kwam ons meteen begroeten en was niet bij ons weg te slaan.en zijn blik was goud waard,net of hij zeggen wilde;huh?jullie hier?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:34

Ook meegemaakt :j

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:35

Het is wel leuk om de uitspraken die gedaan worden zoveel mogelijk te onderbouwen, want het is zeker leuk onderwerp om over te praten en om over na te denken. Persoonlijk vind ik wel dat je een beetje moet uitleggen waarom je bepaalde uitspraken doet.

Wat basis leesmatriaal vind je in deze link :een interessant algemeen artikel over paarden en geheugen op http://www.hipposupport.nl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:37

Als je een paard wilt belonen of straffen moet je dat binnen een tel doen, ik ben wel eens aan het trainen en als iets dan echt super gaat is het direct klopje en klaar, uitstappen, ook al ben ik net een kwartier bezig. Reken maar dat ze het onthouden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:07

bigone schreef:
Als je een paard wilt belonen of straffen moet je dat binnen een tel doen, ik ben wel eens aan het trainen en als iets dan echt super gaat is het direct klopje en klaar, uitstappen, ook al ben ik net een kwartier bezig. Reken maar dat ze het onthouden.

Maar wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk onthouden is, of dat het de link is tussen bepaalde dingen die in verband worden gebracht in het hoofd. Ik heb namelijk idee dat het meer een kwestie van linken van handelingen/indrukken/gebeurtenissen is, dan daadwerkelijk het als herinnering op kunnen roepen. Een soort van Pavlov effect. :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:41

Ann_moi schreef:
bigone schreef:

Maar wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk onthouden is, of dat het de link is tussen bepaalde dingen die in verband worden gebracht in het hoofd. Ik heb namelijk idee dat het meer een kwestie van linken van handelingen/indrukken/gebeurtenissen is, dan daadwerkelijk het als herinnering op kunnen roepen. Een soort van Pavlov effect. :)

Dat staat allemaal in het artikel dat Sprintje hierboven geeft :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:15

het valt mij altijd op dat als een veulen afgespeend is van de moeder, de moeder haar eigen kind na een tijdje niet meer kent als haar eigen kind.
Bij ons op stal kijken de moederpaarden echt niet meer om naar hun kinderen, geven geen blijk van herkenning en ze vinden elkaar ook niet extra aardig ofzo.....

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:51

max66 schreef:
het valt mij altijd op dat als een veulen afgespeend is van de moeder, de moeder haar eigen kind na een tijdje niet meer kent als haar eigen kind.
Bij ons op stal kijken de moederpaarden echt niet meer om naar hun kinderen, geven geen blijk van herkenning en ze vinden elkaar ook niet extra aardig ofzo.....

Agree! Kind is moeders ergste vijand hier. Ze moeten gewoon apart staan, niet normaal die haat.