ik zit een beetje in een klein dilemma.. Vermits mijn eigen paardje verworpen heeft en ik besloten heb op niet meer te dekken ben ik met de hengstenhouders overeen gekomen dat zij me aan een leuk paardje zouden helpen.
Nu wisten ze een leuk arabiertje staan, maar met 1 nadeel : Zomereczeem.
- 3jaar,
- reeds geruind,
- sociaal en lief met mensen,
- zeer aanhankelijk en zeer braaf in de omgang.
- Eerlijk tegen andere paarden, naar merries onderdanig maar tegenover andere ruinen en hengsten moet hij zijn plaats in de randorde zoeken.
- Zou niet schrikachtig zijn, maar heeft wel vertrouwen nodig. Wat voor mij op zich geen probleem is. Hier heb ik voldoende ervaring in.
- Heel schappelijk kwa prijs.. (uiteraard..)
Kwa karakter spreekt dit mij zeker aan. Hem effectief beleren zou ik pas volgens jaar kunnen doen daar ik nu in mijn laatste jaar hoger onderwijs zit. Ik zou mij nu dus wel bezig houden met gewenning, vertrouwen en grondwerk.
De huidige eigenaars hebben reeds met verschillende producten de zomereczeem onder controle proberen te krijgen, tevergeefs. Deken hebben ze nog niet geprobeerd en hier zijn vaak erg goede resultaten mee te bereiken. Ikzelf heb ook wat ervaring met eczeempaarden, voornamelijk omdat ik er zo 1tje (2 jarige hengst) verzorg. Hier is de zomereczeem echter met producten redelijk goed onder controle te houden. Ook mijn eigen shetje en haflinger durven af en toe schuren, maar dit is makkelijk onder controle te houden door hun manen te wassen met tea tree shampoo en door product te smeren. Dit is echter maar een tijdelijke periode en van voorbijgaande aard.
om jullie een duidelijk beeld te geven : ik kom 2-3x/dag bij de paarden. Om ze rond de middag van de paddock op de weide te laten en 'savonds omgekeerd. Tussendoor werk ik met hen of ga ik wandelen.
Nu heb ik ook gelezen dat zomereczeem elk seizoen erger word.. Bedoelen ze hier dan mee dat dit niet meer onder controle kan worden gehouden na een tijdje? Of is dit met deken eigenlijk altijd wel doenbaar?
Hoe zit het met schuren en dekens? Blijven eczeempaarden schuren, ook met deken op? Schuren ze dit niet stuk?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Hier in de zomer is het ook vaak een gesleur met dekens.. Dus dat ben ik ergens wel gewoon.. Mijn hafje had dit jaar ook ontzettende jeuk en werd aangevallen door dazen. Die kreeg tijdelijk een sweet itch hoody aan. En zoals je zegt, na het rijden, deken even af, rollen, afborstelen en deken terug aan.. regenweer: deken af.. en dan goed in de gaten houden wanneer het terug droog zou worden.