Inrijden en dan 'het land op'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Inrijden en dan 'het land op'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:35

Hallo!

Ik las een topic over het inrijden van (jonge) paarden, daar valt natuurlijk lang over te discussiëren maar ik lees toch vaak dat mensen een paard rond 3 jarige leeftijd beleren/zadelmak maken en dan 'op het land gooien'.
Nu vraag ik mij af wat daar het nu van is en hoe lang je dan een paard weer tussen zijn soortgenootjes zet?
Er zijn veel mensen die een paard naar een (dure) trainingsstal brengen, dat het paard leert een ruiter op zich te hebben etc. en dat hij op het land mag bijkomen van de indrukken, dat snap ik wel alleen; werkt dat voor een paard ook zo?
Heeft een paard zo'n goed geheugen dat hij na maanden 'vakantie' weer opgepakt wordt en zich herinnert hoe het ook alweer moest?

Persoonlijk wacht ik liever met inrijden tot paard/pony er meer klaar voor is; 4+ (ligt er aan of het een pony of paard betreft) en dan 1 keer per week een beetje werk verrichten, om het bij te houden en tussendoor mag paard lekker paard zijn.

Cassidy

Re: Inrijden en dan 'het land op'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:39

Ik ben in de bevoorrechtte positie om op de opfokstal ook zelf met mijn paard te staan en ook het inrijadres op dezelfde stal te hebben. Ik geef idd de voorkeur aan een basis leggen, deze even laten bezinken, het dier weer in te scharen en te laten genieten van het land, zijn weidemaatjes en hem nog de tijd te gunnen om verder uit te groeien. Ik ben zelf geen voorstander van eens in de week oppakken omdat je dan geen continuiteit krijgt, en bij een jong dier trekken ze toch naar de kudde toe en heb je dat ene keertje in de week een paard die met zijn hoofd ergens anders zit en niet bij jou.

In de winter is er geen mogelijkheid tot weidegang. Dus dan kan ik het dier weer oppakken, en dan is hij een paar maandjes verder.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:44

En dan? Na die paar maanden pak je ze op en hoe vaak met het paard dan werken? Want 1 keer per week is dus niet verstandig.

Maar rond de 4 jaar is een paard ook nog niet volgroeid, een pony bijna en ik wil mijn jonge paard nog niet TE veel belasten als het die leeftijd heeft.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:49

een paard en een pony zijn allebei pas op hun 7 volgroeid hoor, daar doet de stokmaat niet veel aan. :)
Ik heb mijn pony opgeleerd op 4 jaar (2 x per week aan het werk gezet), vanaf het najaar terug vakantie gegeven en met 5 jaar opnieuw opgepakt, ook 2 x per week (dit voorjaar). Begin deze zomer is ze dan 4 weken op training gegaan, 5 x per week aan het werk, en nu doen we lekker verder zo'n 3 x per week. Echt intensief werken, 5 x per week, gaat het hem bij mij toch niet worden. :D

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:09

Over de uiteindelijke leeftijd dat een paard uitgegroeid is, kunnen we discussieren. Een groot paard doet er langzamer over om volgroeid te worden dan een C pony. De halswervels met name.

Maar ik wil weten wat het NUT is van op het land zetten, weet een paard na een paar maanden spelen tussen de paarden; Zo. Het is uit met de pret, ik moet regelmatig aan het werk? En herinnert hij zich het inrijdproces?

En waarom zou een paard met 1 keer per week doorpakken niet bij de les zijn, maar 2 a 3 keer per week wel, na een tussenpoos van 4 maanden bijv.?

Het is geen veroordeling voor mensen die het anders doen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:11

Een van de voordelen van op 3 jarige leeftijd inrijden is dat ze nog niet zo sterk en wat kneedbaarder zijn. als ze dan een beetje de beginsels kennen (zadel, ruitergewicht, links, rechts, gas, rem) kunnen ze lekker het land op en nog even groeien tot ze sterk genoeg zijn voor het echte werk.

Natuurlijk zijn ze na die paar maanden pauze niet volledig volgroeid, maar in een zomer kan een paard wel flink groeien.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:15

De ideeen over het wel of niet op het land zijn natuurlijk wisselend.
Net als mensen die met 2,5 al inrijden en mensen met 4 of later.

Persoonlijk vindt ik als je op een rustige manier inrijdt een vakantie nadien niet noodzakelijk.
Het feit dat mensen blijkbaar vinden dat een paard na het inrijden de dingen moet laten bezinken doet bij mij vermoeden dat het te snel en te kort op elkaar gebeurd is.

Ik kijk naar het paard ansich.
Elk paard is anders. En daar pas ik de arbeid op aan.
Als ik dingen aan wil leren doe ik dat in kleine stapjes.
En geef bij elk stapje de tijd om het te verwerken.
Dat kost tijd ja.
Maar daar kies ik voor.
En ik zou met een 3 jarige maar een dag of 3 in de week aan het werk zijn.
Daarnaast is weidegang, los staan of molen een must

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:20

Amorosa schreef:
En dan? Na die paar maanden pak je ze op en hoe vaak met het paard dan werken? Want 1 keer per week is dus niet verstandig.

Maar rond de 4 jaar is een paard ook nog niet volgroeid, een pony bijna en ik wil mijn jonge paard nog niet TE veel belasten als het die leeftijd heeft.

Ik zou een balans zoeken tussen grondwerk en rijden. Rijden houdt niet in keihard werken, maar ik zou het wel drie tot vier keer in de week meenemen. Al is het maar 20 minuten. Dat ze daarnaast nog loskomen spreekt vanzelf.

De basis - mits goed gelegd - vergeet een paard nooit meer en is ook na een aantal maanden rust op het land snel genoeg weer opgefrist.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:31

Ieder paard is anders en vraagt een iets andere aanpak.
Van die slungelige grote dieren zou ik inderdaad terug zetten op het land. Maar dan zou de basis er wel goed in moeten zitten (gas, rem en stuur bevestigd, de bijbehorende zaken zoals zadelen en longeren natuurlijk ook).
Als je ze dan weer van het land haalt zijn ze dat echt niet zomaar vergeten, mits goed bevestigd

Mijn eigen paard heb ik ingereden en vrijwel niet meer stil gezet de eerste tijd, maar rustig aan doorgereden, 3, later 4 keer per week, maar niet langer dan 15-20 min per keer. 10 minuten instappen, 5-10 minuutjes wat draf en stap werk op de lange lijnen (later ook wat galop) . En weer uitstappen aan de hand.
Rust op het land vond ik voor hem niet noodzakelijk (wel min. 10 uur per dag buiten op het land in de kudde). DIt heb ik bijna een jaar volgehouden, met een verplichte korte winterstop van 5 weken, voordat ik dit echt ben gaan uitbreiden.

Het kan allemaal en is afhankelijk van het paard

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:14

Cassidy schreef:
De basis - mits goed gelegd - vergeet een paard nooit meer en is ook na een aantal maanden rust op het land snel genoeg weer opgefrist.

Dit bedoelde ik. En het terugzetten, hoe lang houden jullie aan? Een paar maanden? Een jaar? Snap dat het paard-afhankelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:46

In mijn geval is het een paar maanden, maar ik ben dan ook met mijn jongste op leeftijd van 3,5 jaar begonnen en als mijn paard as herfst van het land komt is ze 4,5. Al loop ik nu tegen een probleem aan dat de trainer die ik in gedachten had nu even tijdelijk uitvalt ivm zwangerschap. Daar moet ik nu even een andere oplossing voor bedenken.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:02

Mijn driejarige is net sinds een paar weken zadelmak en we maken uitsluitend bosritjes met haar. Verder staat ze nu nog dag en nacht op het land, lekker paard te wezen, en in de herfst/winter wordt ze alleen nog in het weekend gereden, doordeweeks op het land en 's nachts op stal. Ik dacht dat ze nog wat jeugdig voor het werk was maar ik zie haar genieten van de ritjes en ze oogt steeds meer volwassen. Pas volgend voorjaar gaan we met het bakwerk beginnen, tot die tijd lekker rustig aan.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:06

Mijn 3jarige is nu 1,5 maand beleerd en ik ben met hem 1 a 2x in de week aan het werk zo'n 20 a 25 min. Dit werkt, hij leert hartstikke snel, vind het leuk.
Hij staat de rest van de tijd met 4 andere paarden op 2hc land 24/7. Ik doe de winter periode niks met hem en staat hij meestal dag en nacht buiten met vriendjes en onb. hooi op de paddock. Als het slecht weer is staat hij snachts in een buitenstal. Wanneer het weer beter word ga ik weer aan de slag :) Zo heeft hij lekker de tijd en is weer een jaartje ouder, en hoeft vrouwtje niet te bevriezen in de buitenbak :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:12

Je merkt inderdaad dat een paard niet vergeten is dat er iemand op hem zat en welke hulpen hij dan heeft geleerd. Wel merk je vaak dat ze het in de kop wel beter begrijpen na een periode van rust.
Ik ben daarbij ook voorstander om elk paard even "vakantie" te geven, ook als 8 zijn bijvoorbeeld.
Ik heb altijd gemerkt dat ze daar fijner uitkomen.
Ondanks dat ik geen 1 paard 6 dagen in de week aan het werk heb gehad, maar hooguit 4 of 5 keer en ook altijd variatie aanbied.