bang om met mijn pony te verhuizen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iloontje0603

bang om met mijn pony te verhuizen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 01:49

hallo,

ik zou graag jullie mening en tips willen voor het volgende:

ik heb sinds 8 maandjes mijn eigen haflinger, toen ik hem kocht zijn we op de manege gaan staan waar ik al reed.
mijn pony heeft verlatingsangst en hierdoor heb ik het heel moeilijk met hem gehad. Ik kon niet alleen in de bak met hem en schrok van alles.
inmiddels gaat het stukken beter, we kunnen alleen de bak in (alleen nog constant hinniken) en hij schrikt niet constant meer van de stomste dingen.
ik denk dat hij nu gewoon gewend is aan mij en zijn omgeving.

wel is hij nog wel erg gericht op andere paarden/pony's. tijdens het rijden hobbelt hij het liefst achter andere aan en vooral het paard van mijn beste vriendin.
hun zijn maatjes vanaf dag 1.

nu ben ik aan het overwegen om mijn pony op een andere stal te plaatsen omdat ik hem dat stukje weidegang gun wat we op de manege niet hebben. (ik ben van mening dat elk paard daar recht op heeft)

ik wil het heel graag maar ik ben bang dat hij terug gaat vallen in zijn oude gedrag (steigeren, bokken, constant wegschieten en weer niet alleen in de bak kunnen rijden) en ben bang dat hij het moeilijk gaat krijgen zonder het paard van mijn beste vriendin.

ik weet nu niet of ik hem uit zijn omgeving weg me halen ????????

Mossje_bobb

Re: bang om met mijn pony te verhuizen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 01:51

Moeilijke keuze. Maar ik zou hem toch naar de andere stal halen. Hij maakt vast weer niuwe vriendjes (en wil je misschien je beste vriendin meeverhuizen naar die andere stal). Het is de eerste maanden wel moeilijk denk ik maar als je veel les neemt zal het wel lukken.

iloontje0603

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 01:56

Het is zeker moeilijk.... mijn beste vriendin kan niet mee omdat ze het paard eigenlijk deelt en de ander wil daar voor geen goud weg. :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:24

Ik zou een paard zeker weghalen als ze alleen maar binnenstaan, arm dier!

Tja, dat wordt voor je pony idd weer flink aanpassen. Maar vergeet niet dat jij intussen haar al veel beter kent en zij jou ook! Dat maakt natuurlijk verschil. En je zou kunnen overwegen na de overgang lekker de eerste maand gaan grondwerken ipv rijden. Dat is ontzettend goed voor jullie band en zo geef je haar de tijd om rustig te wennen. Zoek een goede grondwerkjuf voor goede begeleiding, het is zo leuk als je het goed doet!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:26

dus nu staat hij alleen maar in de stal? of in elkgeval zonder contact met paarden? ik denk namelijk dat het gedrag al heel erg zal opknappen als hij gewoon lekker de wei in kan ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:29

Ik zou het zeker doen. Voor je paard is het veel fijner om veel buiten te kunnen lopen. Grondwerk kan zeker helpen om jullie band te versterken. Mijn shetlander was ook altijd erg op mijn andere pony's gericht. Schriktraining heeft hem wel stoerder gemaakt zodat hij ook zonder de andere de straat op durft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:32

in alles toegeven wordt ie ook niet beter van, is alleen maar schijnveiligheid, juist wel verhuizen, zoveel mogelijk dingen laten meemaken in de training, kordaat optreden wanneer ie in verzet komt, duidelijk laten merken dat jij het daar niet mee eens bent en vooral HEEEEEEEEL goed belonen en duidelijk maken waar jij het wel me eens bent.

zeker als ie zo sterk aan je hangt zoals je verteld, dan zal ie graag willen dat jij blij en tevreden bent en daar zijn best voor willen gaan doen

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:34

Ik zou het ook doen. Je hebt je pony nu 8 maanden, dus nu is het verschil dat je pony jou ook kent. De pony vertrouwt je, dus het zal al iets makkelijker zijn dan de eerste keer.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:38

Ik denk juist dat het goed is om te verhuizen. Staat ze lekker met andere paarden, lekker ravotten. Misschien mist ze juist het contact wel met andere parden waardoor ze zo doet. Verhuizen is niet altijd alleen maar slecht voor een paard maar kan ook een positieve verandering geven in het gedrag

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:40

Je zult wel verandering zien in het gedrag als hij van 24/7 op stal naar een stalling gaat waar hij ook op de weide kan.

Geef het paard de tijd om te wennen. Dus niet dag 2 er al op maar eerst een weekje lekker rust en dan vanaf de grond beginnen met werken en de bak verkennen. Als jij het idee hebt dat hij het wel redt dan lekker er op gaan.

Voor dit soort dingen staat geen tijd, dat is inschatten en aanvoelen.

Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat het wel allemaal goed komt en dat je paard gelukkiger wordt op een andere stal als hij daar lekker naar buiten kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:07

Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. In de meeste gevallen went een paard al weer heel snel aan zijn nieuwe adres, zolang hij maar in contact kan blijven met soortgenootjes en in de meeste gevallen valt het allemaal reuze mee (en valt het zelfs positiever uit, zoals hij nu meer op het land zal komen). Het is vaak de "angst" van de mens, dus probeer deze angst opzij te zetten en je op te stellen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:20

Mijn pony stond toen ik hem kocht alleen. Ik ben toen naar een stal gegaan (in mijn ogen een goede stal)... En had eerst ook die problemen, niet weg willen gaan, contstant hinneken en als ie de kans kreeg achter een ander paard aanrennen, vooral als het zijn "maatje" was... Door omstandigheden daar weggegaan (Was toch niet zoals we gehoopt hadden, paard werd steeds magerder terwijl wij echt veel bijvoerden en wat problemen met de staleigenaresse (ik deed te veel samen met een vriendin en ik was te vaak op stal? Sorry... Dan zoek ik wel wat anders waar ik wel gewoon een paar uur per dag bij mijn paard mag zijn ;))

Dus op de nieuwe stal... Daar stonden alle paarden alleen in een weitje, op zich geen ramp (aan de ene kant wel fijn, op de vorige stal had ie elke keer wel ergens anders weer een wondje/liep ie weer kreupel en aargh...) maar als zijn buurman ging rijden, werd hij gek in zijn stal :S In de winter werd het erger, want toen kwamen ze opeens een stuk minder buiten (terwijl er gezegd was dat ze veel naar buiten gingen..) Dus uiteindelijk weer verhuisd...

3e huis.. daar ging ie ontzettend klitten aan een ander paard... Met hem en het andere paard in de bak rijden was bijna niet te doen :S Wel ging ie alleen mee naar buiten (als er iemand langsloopt/fietst, alleen is het nog te spannend)... Uiteindelijk heeft ie daar een hele tijd tussen heel veel paarden gestaan en had ie toch wel door dat paarden altijd wel weer terugkwamen... Dus is het probleem langzaam over gegaan uit zichzelf...

Nu heeft ie er helemaal (nouja helemaal.... als zijn maatje weg gaat, dan is ie nog steeds druk) geen last meer van.... Maar het is gewoon wennen... Zolang hij maar merkt dat ie elke keer weer terug gaat naar vriendjes enzo... Een paard went redelijk makkelijk (geef hem wel even de tijd om rustig te wennen)

Ik weet niet of het helemaal over gaat... Maar zolang je een beetje een band krijgt met je paard, je elkaar steeds meer vertrouwd... hij merkt dat het allemaal toch niet zo eng is en dat hij gewoon weer terug gaat naar zijn maatjes, moet het wel goedkomen!

iloontje0603

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:14

hartelijk bedankt voor alle reacties!!!

ik heb dankzij jullie reacties beter een beslissing kunnen nemen.

mijn pony heeft voordat ik hem had altijd op het land gestaan dus wat ik denk ook wel dat hij er van zal opknappen.

door grondwerk is onze band zeker beter geworden in deze afgelopen maanden. ik ben een tijd bang voor hem geweest maar dat is helemaal weg.

ik ga het gewoon doen en we gaan er samen gewoon voor...ik laat het op ons af komen en zal me uiterste best voor hem doen zodat hij lekker kan wennen.

uiteindelijk komen we er wel.

bedankt!

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:19

Het paard van mijn vriendin heeft ook heel erge verlatingsangst.
Zei is meerdere keren van stal geswitcht,
haar merrie had in het begin even vervelend gedrag maar dat corrigeerde ze dan.
In no time was het weer beter.
dus ik zou de gok wagen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:21

gewoon lekker naar een andere stal verhuizen het kan maar zo zijn als de pony iedere dag in het weiland komt met vriendjes dat hem dit al veel beter bevalt en het is natuurlijk veel beter.
en als ik ging verhuizen ging ik gewoon de eerste weken rustig aan doen hem overal lekker aan laten wennen.
voor dat je er weer op stapt.
want iedere pony moet wennen op een nieuwe stal.
maar als een paard geen weiland gewend is en bij zijn nieuwe stal hebben ze wel weidegang dan zijn ze hun oude stal snel vergeten hoor want dit is het mooiste wat je voor een paard kan doen

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:23

iloontje0603 schreef:
hartelijk bedankt voor alle reacties!!!

ik heb dankzij jullie reacties beter een beslissing kunnen nemen.

mijn pony heeft voordat ik hem had altijd op het land gestaan dus wat ik denk ook wel dat hij er van zal opknappen.

door grondwerk is onze band zeker beter geworden in deze afgelopen maanden. ik ben een tijd bang voor hem geweest maar dat is helemaal weg.

ik ga het gewoon doen en we gaan er samen gewoon voor...ik laat het op ons af komen en zal me uiterste best voor hem doen zodat hij lekker kan wennen.

uiteindelijk komen we er wel.

bedankt!

als jou pony merkt dat je bang bent en dat jij er bijvoorbeeld niks aan doet als hij even gek doet of wat dan ook dan krijgen ze dat ook vaak door.
ik weet natuurlijk niet hoe en wat je pony doet,
maar luisteren mogen ze wel hoor, je hoeft hem dan niet te slaan en trappen enz.
maar wat strenger zijn en een keer je stem goed gebruiken kan soms helpen