Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:08

Ik vind een cap echt verschrikkelijk. Zijn er meer bokkers die dat vinden.

Als ik een buitenrit maak draag ik nooit een cap, als ik in de bak ga rijden moet het helaas wel van de staleigenaar. Ik vind caps echt oncomfortabel, ik heb al veel merken uitgeprobeerd maar bij alle cap is het het zelfde verhaal. Ik heb nu een dure merkcap, aan de pasvorm licht het ook niet, cap past perfect.

Iemand tips. *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 11-08-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:09

Ik ben blij dat caps bestaan! Al vaak blij geweest bij een val dat ik dat ding op heb gehad. Gewoon wat verschillende proberen. Ze moeten ook even naar je hoofd gaan staan. En als ze dan nog niet fijn zitten tja.. gewoon op blijven zetten het kan je leven redden door zo'n ding te dragen.

Rennie89

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:10

ik vind ze ook lelijk en pijnlijk voor het hoofd :j rijd meestal in de bak wel met cap, tenzij er foto's gemaakt worden. buiten zelfde verhaal :j maar is puur omdat het niet mijn eigen paard is

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:10

Ik heb verschillende caps gehad, en nooit heb ik er last van gehad. Als je gewoon de goede hebt, hoor je er geen last van te hebben. En ik vind het zelf niet erg handig om zonder cap te rijden. Zo'n ding is niet voor niets uitgevonden. Vraag eens hulp als je er een uiztoekt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:11

tot dat je valt en er echt iets aan overhoudt. ik rij altijd met cap! maakt niet uit of ik m'n paard goed ken, het is en blijft een dier dat kan schrikken.

waarom vind je een cap verschrikkelijk? krijg je er hoofdpijn van? een zweethoofd? omdat je 't niet gewend bent?

heb verder geen tips behalve om dat ding echt te gaan dragen. maar dat moet je zelf weten natuurlijk ;)

EmmyJoycee

ik zie dat je 12 bent, op die leeftijd mocht ik echt niet even zonder cap rijden.. ik deed het wel eens maar ik mocht/mag het niet. Volgens mij is op die leeftijd je hoofd ook nog in de groei, en vormen ze vanzelf wat naar jou hoofd.

Toad

ik heb een casco zeer goed ventilerende cap, en merk eigenlijk niet eens dat hij op mijn hoofd zit. Dan is het een goede cap denk ik! Zolang je hem voelt zitten, is ie misschien te zwaar of is de pasvorm niet goed genoeg.

Suusie22

lifaya schreef:
ik vind ze ook lelijk en pijnlijk voor het hoofd :j rijd meestal in de bak wel met cap, tenzij er foto's gemaakt worden. buiten zelfde verhaal :j maar is puur omdat het niet mijn eigen paard is

zo te horen past de joune dan niet goed. een cap die goed past sluit mooi aan en hoort geen pijn te veroorzaken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:12

ik kreeg ook altijd van iedere cap ontzettend hoofdpijn, heb meerdere gehad en allemaal vond ik ze oncomfortabel, sinds kort heb ik de BR Zenith en alles is over!
wat een geweldige cap, geen hoofdpijn meer en lelijk is die ook niet!

ondanks dat ik er altijd hoofdpijn van kreeg, stap ik nooit zonder cap op paard je weet het nooit en je hoort/leest zovaak dat een cap je leven kan redden!

Dammie

Accepteren.

Ik vind zo'n ding ook warm op mijn hoofd, wie niet.
Maar ik ben een keer recht op mijn hoofd gevallen toen ik van mijn paard afviel. Dat ik alleen een lichte hersenschudding had en geen blijvende schade (of erger) kwam door mijn Harry's Horse cap.

Rennie89

er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje door :+ ieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:13

Suusie22 schreef:
lifaya schreef:

zo te horen past de joune dan niet goed. een cap die goed past sluit mooi aan en hoort geen pijn te veroorzaken.

Ga geen honderden euro's betalen voor een cap ;) ik krijg sowieso al snel hoofdpijn, zelfs met mijn perfect aangemeten hoed (western)

EmmyJoycee

lifaya schreef:
er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje door :+ ieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.

Daar ben ik het wel mee eens, het is je eigen hoofd en je eigen keuze als je hem niet op zet toch :+

Twiggy2008

Ik vind een cap ook niet fijn zitten. Ik hou gewoon niet van dingen op mijn hoofd. Maar ik draag hem wel voor de veiligheid, want dat gaat dan maar weer voor het comfort. Maar een cap fijn vinden? Nee..... Ik vind rijbroeken ook verschrikkelijk. Daarom rij ik altijd in een legging (ik heb niet eens een rijbroek :o :D ). Zit veel lekkerder, zachter van stof en mijn figuur kan het hebben. :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:14

Ik heb er ook best een hekel aan :D Draag er alleen een met de verenigingsles (verplicht) en met springen. Met buitenritten ook, een tak tegen je kop voelt ook niet fijn namelijk en paardlief is niet altijd even braaf buiten.
Nu heb ik er van Charles Owen en die gaan nog wel.. De HH Challenge is ook nog wel te doen, maar liever niet :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:15

Ik draag bijna altijd een cap. Sinds kort een nieuwe en deze zit als gegoten. :)
(hh croco bruin)

Helaas zweet ik er wel onder maar ik denk zo: liever een bezweet hoofd dan ongelukkig vallen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:16

Ik vind caps ook niet mooi of echt comfortabel, maar ik heb er altijd (oké bijna altijd) één op.
Ik vind het geen moeite, en het kan zoveel narigheid voorkomen, maar ieder zijn eigen keus.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:16

Lelijk, oncomfortabel maar wel heel handig ;)
Ik ben een aantal jaren geleden voorover gelanceerd.. net boven de klep van mijn cap (voorhoofd dus!) hard tegen de bakrand gelanceerd. Ik hield er een blauwe plek over de breedte van mijn voorhoofd aan over.
Moet er niet aan denken wat er waarschijnlijk was gebeurd als ik geen cap had gedragen, zo hard met je voorhoofd op een houten rand? Nee, bedankt :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:17

Citaat:
Vrij vertaald door heike

Mijn vrouw, Jenny, staat erop dat ik een cap draag. Ze zegt dat een goede cap me beschermt tegen een hoofdblesure en zelfs tegen hersenbeschadiging. Maar ik ben gesteld op mijn vrijheid, en weiger zo'n ding op te zetten.

Ik denk namelijk dat caps voor watjes zijn. Ik heb er nog nooit een gedragen. Ik kan me niet eens herinneren hoeveel keer ik gevallen ben en op mijn hoofd terecht ben gekomen. En het heeft geen enkel negatief effect gehad op mijn hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd.

Ik zweer dat ik de waarheid spreek! Ik ben met mijn hoofd tegen laaghangende takken gebotst, Ik ben meer dan eens met mijn achterkant van mijn hoofd tegen een hek gebutst, Ik heb mijn hoofd gestoten aan de deur toen mijn paard de stal in rende. Paarden hebben tegen mijn hoofd getrapt, gestoten en er is er zelfs eens een keer een op gevallen. En....geen hoofd aan mijn schade!

Jenny is het niet met me eens. Ze zegt dat ik dingen vaak herhaal. Pff Ze zegt ook dat ik dingen herhaal!.

Maar serieus, Ik heb geen enkel negatief effect gemerkt van het feit dat ik geen cap draag. Laatst vroeg ik Monty Roberts – The Man Who Listens To Horses Shoot The Breeze – wat hij hiervan vindt.

“Monty,” zei ik, “Denk jij dat ik een cap moet dragen?”

Monty zei eerst niets. Hij grinnikte en keek de andere kant op.

“Monty!” En ik gaf hem een schouderklopje. “Luister naar me, ik zou graag weten wat jij van deze kwestie vindt!”

Ik leunde naar hem toe, in afwachting van zijn antwoord. Ik denk dat ik iets te dicht bij kwam, want hij likte over mijn neus. Ik pakte hem bij beide oren en duwde hem weg. “Oh, kom op! Mr. Roberts.”

We waren nog steeds neus aan neus toen jenny binnenkwam. Ze wilde weten wat ik aan het doen was met de hond.

“Dit is niet de hond,” legde ik uit. “Dit is mijn beste vriend, de beroemde Monty Roberts!”

“Fijn, schat.”

Ze deed niet eens een poging haar sarcasme te verbergen. Maar dat is tegenwoordig de houding waar ik het maar mee moet doen, de laatste tijd. Ik moet het er mee doen, simpelweg omdat ik van mijn vrijheid houdt, en weiger en cap op te doen.

Er zijn nog meer conflicten. Jenny zegt dat ze het niet erg vind dat er chips in de wasmachine liggen. Maar dat ik de melk in de boekenkast zet is onacceptabel. Mr. Roberts heeft dat vast gedaan, vertel ik haar.

Teugelpoppers!
Teugelpoppers. Dat is wat ik eens zei tijdens het avond eten, gisteren avond. Het kwam er gewoon uit. Ik weet niet eens wat het betekent, maar deze term explodeerde uit mijn mond. En dat gebeurd nog steeds. Bijv als ik de telefoon oppak.

Ik denk dat ik wel kan wennen aan mijn dubbel zien. Natuurlijk, er zijn twee paarden die ik moet bestijgen, maar ik heb ook twee paar armen en benen. Er zijn ook twee zadels, twee hoofdstellen. Ik zie dit niet als een handicap. Meer als een lifestyle. Ik heb gewoon een dubbel leven.

Mr. Roberts is het met me eens. Hij zegt dat dubbel zien niets is om je zorgen te maken. Wel het feit dat ik een compleet gesprek heb met mijn hond. “twee honden,” verbeter ik hem. In ieder geval, Monty verwacht dat mijn zicht weer helemaal terug komt wanneer de maan rood kleurt en de koninging een baby baart.

Kleine mensen rennen steeds mijn huis in en uit. Wie zijn ze? Wat willen ze?

“Dat zijn onze kinderen, idioot,” Legt Jenny uit.

Oh, ja. Onze kinderen ...

“Wanneer kwamen die hier?”

Jenny denkt dat ik nu echt gek ben. “Waarom, dat is gek” Ik vertel haar dat ik, inderdaad, een beetje moeite heb met de volgorde, maar is dat zo erg?

Er is dus niemand die mijn mening kan veranderen over het dragen van een cap.

Caps zijn voor watjes.

Zegt dat genoeg. Ja ze zijn warm, ja ze kunnen oncomfortabel zijn. Maar ze beschermen het belangrijkste gedeelte van je lichaam, je hoofd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:18

EmmyJoycee schreef:
lifaya schreef:

Daar ben ik het wel mee eens, het is je eigen hoofd en je eigen keuze als je hem niet op zet toch :+

Voor volwassenen mee eens maar voor kinderen vind ik het geen eigen keuze.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:18

Toen ik 12 was vond ik ook dat ik geen cap nodig had, maar een jaar later ben ik een paar keer flink hard gevallen, en dan was ik toch héél erg blij dat ik een cap had. Mijn ouders konden me trouwens wel de nek omwringen als ik zei dat ik zonder cap op een paard had gezeten, en ik snap echt niet dat die categorie ouders zo zwaar in de minderheid is...
Gewoon elke keer opzetten, je went er heus wel aan. Levensgevaarlijk zonder je cap, als iemand die de risico's kent en kan inzien geen cap opzet, prima, eigen keuze, maar op je 12de zie je dat nog niet goed genoeg in. Ik ben nu 15, en ik kan zelf ook nog niet genoeg gevaren inzien en haal het dus ook niet meer in mijn hoofd om zonder cap op een paard te klimmen.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:19

ik voel mijn cap echt niet zitten.
een verstelbare cap hoef ik alleen nooit meer op dan had ik wel veel hoofdspijn.
mij lijkt me ook dat als je achter op je hoofd met verstelbare cap valt dat dat niet veilig is?
dat dacht ik altijd.
ik voel me bloot zonder cap _/-\o_

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:20

Ik haat ze!!!

Caps... welk model ook, lichtgewicht, doorluchtig of wat dan ook, na een halfuur krijg ik de haast onbedwingbare neiging dat ding van mijn kop te trekken en een goeie wegwerpzwaai te geven.

Ik doe het echter niet en zet het kreng elke keer netjes op en blijf 'm ophouden. In de buitenbak dressuren, buitenrit... het ding blijft op!

Ten eerste is het een niet te onderschatten veiligheids-maatregel (je hebt maar 1 schedel!) en ten tweede vind ik het een hele verkeerde boodschap uitzenden naar andere/jonge ruiters om zonder cap te rijden.

Met voorschriften heb ik niet te maken: heb eigen paarden, en ben aan geen stal verbonden, dan nog vind ik dat ik als oudere het voorbeeld dien te geven.

Er is tegenwoordig overigens een enorme keuze aan zeer lichtgewicht en moedieus ogende modellen, die aan alle kanten ook nog eens goed verstelbaar zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:20

Ik ben een keer op mijn gezicht gevallen zonder cap. Het eerste wat mensen zeggen is dan "eigen schuld dikke bult" .... come again? dus omdat ik geen cap op had in die situatie, waar de cap niet eens een fiets verschil had gemaakt gezien ik op mijn GEZICHT terecht kwam (waar dus geen cap zit :') ) in de stenen, is het opeens alsof ik er dan om vraag? :') Sorry maar daar kan ik echt pissed om worden. Het was een heel braaf paard maar ik zat niet stabiel in het zadel op het moment dat hij ergens van schrok en wegsprong en rende. Ik was verdoemd om eraf te vallen en viel op de zijkant van mijn hoofd waardoor ik nu een lichte zenuwbeschadiging heb van mijn lip tot mijn oog (om een beeld te geven wat dus geraakt was). Zag overigens wel in flitsen, net een discotheek, dus het was wel een flinke klap, maar ach, toen ik eenmaal weer in staat was normaal te rijden (mijn been was ook dik) ben ik er gewoon weer opgestapt zonder cap ;) Leef nog steeds hoor :))

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:21

Ik vind dat ze het verplicht moeten stellen tot een jaar of 16. Op de brommer ben je toch ook verplicht? Vraag me af of dat persé gevaarlijker is..

Ik ben niet anders gewend, tuurlijk als het heel warm is, zet ik ook met tegenzin dat ding op, maar aan de andere kant als ik mezelf ga aanwennen hem niet consequent op te doen denk ik dat ik 'm ga vergeten of gewoon te laks wordt.....