Bijtende shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Bijtende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:03

Hoi!
Ik ben twee weken aan het oppassen in het huis van de eigenaresse van mijn verzorgpaard en draag dus ook zorg voor haar paarden. Als maatje voor mijn verzorgpaard heeft ze een shetlander ruintje van 7 jaar. Dit is de verzorgpony van mijn zusje dus heel veel kom ik niet met hem in aanraking. De shet is op zich een leuke pony maar hij bijt verschrikkelijk. Ik heb niet het idee dat hij het doet omdat hij vals is maar meer om te pesten ofzo. Hij pakt echt je velletje dus hij doet je wel echt zeer. Verder kun je er alles mee en zal hij nooit trappen maar dat bijten begint nu ik elke dag met hem bezig ben wel vervelend te worden. Het begint 's ochtends met eten geven, ik loop zijn stal in om hem zijn eten te geven en het eerste dat hij doet is bijten. Zo heeft hij net mijn schouder opengebeten. Vervolgens breng ik ze naar de wei en probeert hij me de hele weg te bijten. Staan ze samen in de paddock en loopt ik daar rond volgt hij me de hele tijd om te kunnen bijten.
Wat ik hieraan doe is zodra ik zie dat hij wil bijten al mijn hand dreigend opheffen, vaak is dat genoeg maar soms let ik niet goed genoeg op en bijt hij me toch. Ik straf hem dan door een echt harde tik op zijn neus te geven. Ik kan me niet voorstellen dat die tik geen zeer doet of hem niet laat schrikken maar hij blijft me gewoon super bijdehand aankijken en probeert het later gewoon weer.

Hij doet dit overigens bij iedereen. Hij heeft een ruitertje die poetst hem met zijn graasmasker om, mijn zusje komt regelmatig thuis met bijtplekken en de eigenaresse gaf ook aan dat hij dit bij haar ook doet.

Wat kan ik verder nog doen om hem dit af te leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:06

Paarden kunnen je alleen bijten als je ze te dichtbij laat komen ..
Omdat dit niet je eigen pony is en je er maar tijdelijk mee in aanraking komt als ik het goed begrijp zou ik het daarbij laten .. De pony uit je ruimte houden, in het begin ga je daar echt mee bezig moeten zijn (en met een touw bv. werken om je ruimte te verdedigen) maar in principe zal dit na een dag of 2 wel duidelijk voor hem zijn en dan is een "uh" of iets dergelijks wel genoeg om hem een pasje achteruit te laten zetten.

Daar zou ik mij op richten, omdat je niet echt constructief kan werken met een pony die niet van jezelf is ;)

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:21

Omdat het niet je eigen pony is is het toch lastig,
maar ik denk dat als je consequent genoeg bent je het hem wel af kan leren.

Jorex

Re: Bijtende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:31

Ik jaag mijn eigen pony altijd weg bij de voerbak voordat ik er eten in doe en hij blijft nu netjes buiten zijn schuilstal staan wachten. Hij heeft het bijten eindelijk een beetje afgeleerd, omdat ik hem elke keer wegjaag, en dat vindt ie niet leuk. Nu loopt hij me alleen nog maar als een hondje achterna.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:10

Misschien een zweep bij je houden? Niet om te slaan, absoluut niet, maar dat je de zweep tussen jou en de shet kan houden, zodat hij niet bij je kan. Als hij toch doorloopt naar jou een tikje tegen de borst geven. Misschien helpt dat?

xAnnekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:23

Ik zou pony gewoon uit je buurt houden en wanneer hij je bijt even een kneepje of en tik geven?
En wanneer hij wel in jou 'cirkel' komt hem in de achteruit zetten.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:28

Pony's en paarden bijten niet om te pesten, en ook kijken ze je daarbij niet bijdehand aan. Zo 'denken' ze niet. Dit is gedrag wat op een of andere manier getolereerd is en is enorm moeilijk af te leren. Het is goed dat je hem nu straft maar het afleren moet je toch aan de eigenaar overlaten, of degene die dagelijks met hem bezig is. Je bent er tenslotte maar eventjes.... Succes!

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:28

laat het goed merken dat hij niet in 'jouwn'ruimte mag komen, zodra die dat doet afstraffen.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:47

je kan telkens als hij een poging wil doen om te bijten, hem met een zweepje tegen de borst te tikken totdat hij een stap naar achter zet. En na een aantal keer zal hij snappen dat hij uit je ruimte moet blijven.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:30

vind uit op welk plekje hij het niet leuk vind om een tik te krijgen. Dan geef je hem op die plek een tik?

Mellyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:37

Je moet hem idd een tik geven als hij wil bijten en laat hem achteruit stappen. Je moet de baas zijn over hem hij hij niet over jou. Door te bijten denk hij dat hij de baas is over je.