Verzekering, Vraagje, Wie helpt mij?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen97

Verzekering, Vraagje, Wie helpt mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:40

Aangezien bokkers samen meer weten dan ik alleen plaats ik hier even een vraagje :D

Vorige week heb ik een hele tijd een paard gereden voor een ander. Alles liep vlot die weken alleen in de laatste week is het paard geschrokken waarbij ik mijn been tegen een paal in de bakrand heb geschaaft. knie blauw maar verder niks ernstigs, Alleen is mijn bijna nieuwe petrie coventry laars beschadigd. Aan de buitenkant is het leer er af geschraapt ( Niet te maken dus ).

Nu hoop ik eigenlijk dat ik het via de verzekering terug kan krijgen aangezien deze laars nu eigenlijk voorgoed beschadigd is. De eigenaar van het paard wil er niet voor opdraaien jammer genoeg en wil hierbij ook niet te lang op ingaan bij haar aangezien ik de sfeer op stal leuk wil houden.

Daarom heb ik dus de hoop gevestigd dat ik op een andere manier bij een verzekering het geld terug kan krijgen.

Wie helpt mij brainstormen :D

Ik hoor graag van jullie!

Kitty1985

Re: Verzekering, Vraagje, Wie helpt mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:44

Bij mijn weten valt een paard onder de verzekering van de eigenaar.

Dus ook de schade die hij veroorzaakt.

Echter ben je vrijwillig op het paard gestapt....of het dan nog op gaat..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:46

Nope, op geen van je verzekeringen is het te claimen. De eigenaar is er gewoon aansprakelijk voor en kan het claimen op de avp.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:46

Zal het dan toch nog even moeten gaan bespreken met de eigenaar..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:48

Ik snap niet wat ze moeilijk doet, ze kan het gewoon opgeven aan de verzekering.. Aansprakelijkheid particulier.

Maakt niet uit dat je er vrijwillig op gegaan bent, het paard schrok daardoor raakte je de bakrand.. Uit eigen beweging van het paard.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:51

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit wel erg ver vind gaan. Dan kun je hoefijzers ook wel gaan claimen bij de verzekering omdat ze slijten. Dat je rijlaarzen slijten of beschadigen is een risico dat hoort bij paardrijden. Als je wilt voorkomen dat je rijlaarzen beschadigen, moet je ze niet aandoen of niet op een paard gaan zitten. Ik zou het volkomen onterecht vinden als een verzekering dit dekt.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:52

De eigenaresse wilt mij ook niet dwarsliggen of wat dan ook.

Deze dame is alleen een heel chaotisch en heeft volgens haar zeggen hele andere dingen aan haar hoofd. Maar alsnog zou ik toch even met haar rond de tafel moeten dan. vind het te zonde van mij laarzen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:53

Ik weet, stel dat je aan het lopen was en je schaaft langs hout, krijg je het terug van je eigen verzekering.
Nu je op het paard van iemand anders zat, weet ik niet zeker of je het van je eigen verzekering krijgt.
Anders gewoon zeggen dat het eigen schuld was en je er nog niet op zat.
Kan ook zijn dat ze zeggen, pech dan, risico van het vak.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:54

En een verzekering is juist om een risico te dekken! Slijtage is niet gedekt, beschadiging in dit geval wel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:00

Ik denk niet dat het slim is te adviseren ergens over te liegen bij het indienen van een verzekeringsclaim! Dat is simpelweg fraude en iemand adviseren er over te liegen is aanzetten tot fraude. Beide zijn strafbaar.

Juist het indienen van dit soort claims zorgt er voor dat premies omhoog gaan en verzekeraars hun polissen steeds explicieter maken en zaken gaan uitsluiten. En dan hoor ik iedereen al weer roepen; ja daar heb je je verzekering toch voor, daar betaal je premie toch voor? En dat is waar het fout gaat. Een verzekering sluit je af om financiële risico`s af te dekken omdat je de kosten niet op zou kunnen brengen als je er voor komt te staan. Dát is het principe achter verzekeren. De situatie van TS valt daar niet onder in mijn ogen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:02

Tabaluga12 schreef:
En een verzekering is juist om een risico te dekken! Slijtage is niet gedekt, beschadiging in dit geval wel.

Nederlanders behoren tot de meest oververzekerden. Voor alles sluiten wij een verzekering af. http://www.verzekeringssite.nl/blog/ned ... verzekerd/

En zoals ik hierboven ook aangaf, het principe van verzekeren is dat je een financieel risico afdekt wat je normaliter niet zou kunnen betalen. Een paar rijlaarzen vallen daar niet onder.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:04

Dat is ieders eigen keus. Risico's overdragen die je zelf niet wil of kunt dragen, simpel zat. Dan zal de eigenaresse van het paard de schade dienen te vergoeden, ze is er namelijk wel wettelijk aansprakelijk voor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:05

als je van het paard valt en er is een beschadiging op laars of cap kun je dat toch ook niet claimen? Ik zou het heel raar en eigenlijk ook vreemd vinden als zoiets gedekt wordt. daar is de premie naar mijn idee niet voor bedoeld.

Tennis racket stuk slaan met tennis, scheur in je voetbalschoen, sporttas kapot, hockeystick beschadigd door aanraking met team genoot ... waar houdt het op?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:06

suuzepuus schreef:
als je van het paard valt en er is een beschadiging op laars of cap kun je dat toch ook niet claimen? Ik zou het heel raar en eigenlijk ook vreemd vinden als zoiets gedekt wordt. daar is de premie naar mijn idee niet voor bedoeld.

Tennis racket stuk slaan met tennis, scheur in je voetbalschoen, sporttas kapot, hockeystick beschadigd door aanraking met team genoot ... waar houdt het op?

Precies! Helemaal mee eens suuzepuus!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:06

Als jij van andermans paard valt wel. Van je eigen paard niet inderdaad en de andere voorbeelden ook niet.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:07

zou ik mijn koelkast die het aan het begeven is ook kunne claimen? :+

sorry TS ik geef je weinig kans bij een verzekering..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:07

Ligt aan de oorzaak van de schade aan de koelkast :D Slijtage niet nee.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:08

AdnerB, misschien bij d supermarkt claimen. al dat spul van ze wat erin ligt maakt hem kapot!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:09

Tabaluga12 schreef:
Dat is ieders eigen keus. Risico's overdragen die je zelf niet wil of kunt dragen, simpel zat. Dan zal de eigenaresse van het paard de schade dienen te vergoeden, ze is er namelijk wel wettelijk aansprakelijk voor.

Ik zou niet zomaar zeggen dat de eigenaresse van het paard aansprakelijk is. Daarnaast betekend het ook niet direct dat de verzekering van de eigenaresse zal vergoeden, als ze aansprekelijk zou zijn. Dat hangt namelijk af van het risico dat TS heeft genomen en in hoeverre in te schatten viel of er een risico was. Het is namelijk heel goed aannemelijk te maken dat TS wist dat ze een risico liep door op het paard te rijden (immers een levend dier dat kan schrikken) en dat er dus zoiets zou kunnen gebeuren. En dan zou het best wel eens kunnen zijn dat er geen vergoeding wordt betaald.

Ik hoop in ieder geval dat de verzekeraar hier heel secuur mee om zal gaan en dat geen onterechte claims gehonoreerd worden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:12

hoop ook niet dat er een eigen risico van 200 euro aan hangt....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:15

Als eigenaar ben je aansprakelijk voor de gedragingen van je paard (en huisdier) onder bepaalde voorwaarden.. Ook al rijdt er iemand vrijwillig op je paard zodra het paard uit eigen energie is doet waardoor er schade aangericht wordt al dat niet lichamelijk letsel of materiële schade ben je als eigenaar aansprakelijk. Vastgelegd in het Nederlands recht.

Onterechte claims worden uiteraard niet gehonoreerd.. Alhoewel soms uit coulance zelfs wel!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:18

Tabaluga12 schreef:
Als eigenaar ben je aansprakelijk voor de gedragingen van je paard (en huisdier) onder bepaalde voorwaarden.. Ook al rijdt er iemand vrijwillig op je paard zodra het paard uit eigen energie is doet waardoor er schade aangericht wordt al dat niet lichamelijk letsel of materiële schade ben je als eigenaar aansprakelijk. Vastgelegd in het Nederlands recht.

Onterechte claims worden uiteraard niet gehonoreerd.. Alhoewel soms uit coulance zelfs wel!

Of je al dan niet aansprakelijk bent zegt niet direct iets over het uitkeren van een claim/de hoogte van de vergoeding! Ik ga mijzelf niet herhalen, hierboven heb ik omschreven waarom dat zo is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:23

kan je niet je rechtsbijstand hiervoor er bij pakken?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:23

Nee inderdaad, zeker niet. Wanneer je wettelijk aansprakelijk bent dien je de schade te vergoeden, of de verzekering dit uitkeert of niet dat maakt niet uit. Zo ver zou ik trouwens niet gaan maar goed.

In dit geval zal de verzekering mi 'gewoon' uitkeren ts.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:26

Tabaluga12 schreef:
Nee inderdaad, zeker niet. Wanneer je wettelijk aansprakelijk bent dien je de schade te vergoeden, of de verzekering dit uitkeert of niet dat maakt niet uit. Zo ver zou ik trouwens niet gaan maar goed.

In dit geval zal de verzekering mi 'gewoon' uitkeren ts.

Maar de hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de mate waarin de andere partij wist of kon weten welk risico genomen werd. Het is dus prima denkbaar dat de eigenaresse van het paard aansprakelijk is, maar de vergoeding 0,- is omdat TS prima had kunnen weten dat ze het risico liep dat haar laars zou beschadigen door het paardrijden.