Pony hangt/stijgert bij aansingelen, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gub

Pony hangt/stijgert bij aansingelen, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:35

Ik rij sinds kort een erg leuke pony, maar hij is nogal lastig met aansingelen.

Ooit in een ver verleden is hij tijdens het aansingelen eens gaan stijgeren en daarbij achterover gevallen. Sinds dien vertoont hij dit gedrag.
Soms wat erger, en soms gaat het wat beter. Maar helemaal goed is het nooit meer geweest.

Nu leggen we het zadel erop, en doen de singel heel los (zodat hij amper contact maakt met de buik) dit lukt nog aardig.
Als je het soms net te strak doet begint hij al te hangen aan het halstertouw, en wil hij omhoog komen.
In de bak doe ik dan al lopend de singel strakker, want zolang hij loopt komt hij niet omhoog.
Maar ja, prettig aansingelen vind ik het niet.

Verder doet hij niet lelijk, geen oren in de nek, hij hapt niet.
Ik denk zelf dat hij gewoon een nare ervaring heeft overgehouden aan die ene keer dat hij achterover gevallen is.

Hoe kan ik hem leren om niet meer zo vervelend te doen tijdens het aansingelen?
Pony is al 22 jaar, en vertoont dit gedrag al enkele jaren.
Ik zou het voor hem en ook voor mij een stuk prettiger vinden als het aansingelen wat makkelijker gaat, maar weet niet zo goed hoe en waar ik moet beginnen.

Hebben jullie tips?

Cassidy

Re: Pony hangt/stijgert bij aansingelen, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:56

Wat je nu aan het doen bent is igg al goed, je straft niet, ignoreert het gewoon. Maar ik kan me voorstellen dat je hier een oplossing voor wilt zien.

Wat heel goed kan is dat het paard die keer dat hij te straks is aangesingeld geweest en is achterover geklapt, een blessure heeft opgelopen. Ik ga er van uit dat de nek en rug al een keer zijn nagekeken maar een kneuzing van het borstbeen of van de borstspieren kan heel lang duren en als er keer op keer weer wordt aangesingeld, ook niet overgaan.

Ik weet niet of er singels in de dressuursport te krijgen zijn die in het midden extra breed zijn. In de western zijn ze er wel:

Afbeelding

Zo wordt de druk over een groter oppervlak verdeeld.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:58

Werk met twee personen, één aan het hoofd die rustig en prijzend keuvelend praat ook al doet hij niets goeds en die de klontjes geeft.
De persoon aan het hoofd blijft laag, onder de ogen van de pony.
Laat de pony de hals omlaag brengen door hem rustig te vragen met zachte drukjes op het halster naar beneden te komen, geen dwang.
Wacht af, beloon uitvoerig als het goed gaat.

Singel hem zo ver vast dat hij nog niet reageert.
Geef een klontje en doe het zadel af.
Doe dat een paar keer.
STOP!

Volgende dag:
Singel hem zo ver vast dat hij nog niet reageert.
Geef een klontje.
Eén gaatje meer, direct een klontje.
Zadel af.
STOP!

Enz.

Neem er de tijd voor, bouw het rustig op.
Je moet een ingebakken reactie ombuigen dat kost tijd.
Probeer te voelen wat er aan het gebeuren is in je pony, kijk naar zijn ogen.
Reageer daar op.
Nooit kwaad, nooit straffen.
Stop direct als het goed gaat, niet méér willen, daar zal het weer fout gaan.
Nachtje slapen.

Eén keer goed gecorrigeerd heb je er waarschijnlijk nooit geen problemen meer mee.
Rust, uitleggen en vertrouwen zijn de sleutel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:59

Wat je nu er mee doet werkt duidelijk niet want je zegt zelf, hij doet het nu al enkele jaren zo.
Eerst zeker weten dat het harnachement (zadel , singel, eventuele toebehoren, ...) juist en goed passen.
Er geen wonden zijn, het paard fysiek in orde is, ....
Dan gewoon heel even opnieuw zadelmak maken , uiteraard nu op een heel correcte manier, en op enkele dagen tijd heb je dan heel zeker een paard die je niet meer kan herkennen, dit moet heel zeker kunnen ook met dit paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:02

Even een vraagje: hoe reageert het paard als hij los staat en je hem niet vastzet met een halstertouw?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:08

Als het paard los staat komt hij ook omhoog. Daarom loop ik tijdens het aansingelen ook met hem, zodat hij niet omhoog kan komen.

Voor zover ik kan zien, en onderzocht is heeft hij geen pijn, maar lijkt het puur die vervelende ervaring die hij heeft meegemaakt. Maar wat ik begrepen heb van de eigenaar is dat zeker al wel 5 jaar geleden. Maar zijn gedrag is altijd getolereerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:14

Als je in het zadel stapt, gebruik je dan een opstapje of stap je zonder opstapje op? Als je aansingelt, heb je dan je vlakke hand achter de singel en let je op zijn ademhaling? Singel je aan op het moment van uitademen?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:20

Ik stap soms op met krukje, en soms zonder krukje. Dat is het tweede probleem, hij kan niet stilstaan met opstappen. Loopt soms achteruit met opstappen, en heeft ook dan de neiging omhoog te komen.
Ik maak de singel met beide handen vast, heel los. En in de bak doe ik het met een hand, en hou ik met de andere hand de teugels vast, en laat hem dan dus lopen.
Als ik erop zit kan ik hem wel zonder al te veel problemen aansingelen. Hij loopt dan wel aardig snel, maar probeert niet om omhoog te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:37

Durf je op te stappen zonder zadel? Kun je vanaf een krukje zonder zadel opstappen?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:40

Ja dat is te doen. Wordt ook wel eens gedaan, er rijdt soms nog een meisje op en zij rijdt ook wel eens zonder zadel.
Ik heb er nu voor de 5e keer opgezeten ongeveer. Maar heb er zelf nog niet zonder zadel opgezeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:45

Blijft hij bij het opstappen zonder zadel staan? Kan er vanaf een krukje zonder zadel opgestapt worden of loopt hij dan ook achteruit?

Als de problemen met aansingelen en niet stilstaan met opstappen met zadel alleen voorkomen als hij het zadel opheeft, dan denk ik aan meer dan alleen een traumatische ervaring bij het aansingelen, dan denk ik aan een niet passend zadel.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:49

Ik weet niet of hij met het opstappen zonder zadel ook achteruit loopt. Zal het eens vragen.
Maar het is ook niet zo dat hij met opstappen altijd achteruit loopt of vervelend doet. Af en toe blijft hij wel netjes staan.
Als iemand hem vast heeft blijft hij sowieso stil staan, en doet hij ook geen poging achteruit te lopen.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:49

Fijn dat je zo meedenkt trouwens!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:57

kissing spines al es aan gedacht of onderzocht ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:28

Gub schreef:
Fijn dat je zo meedenkt trouwens!

Ik probeer te begrijpen wanneer je paard dit doet.
Krijg je bij vastzetten ook soms reacties dat het paard wil gaan hangen? Dan dien je daar eerst aan te gaan werken. En het helpt om bij hangreacties de Aussie Tie Ring of de Safe Clip te gebruiken. Is een stuk veiliger voor je paard, hij kan zich daarmee niet ophangen of bezeren. In mijn ogen de perfecte tool voor paarden die gaan hangen bij het vastzetten (om wat voor reden ook).

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:40

Vastzetten is geen enkel probleem. Kan hem dan ook overal aanraken/borstelen. Hij staat dan ook regelmatig lekker te genieten of te suffen.
Zadel erop doen geeft ook geen problemen, hij blijft ook dan netjes staat, doet zn oren ook niet naar achter oid.
Pas wanneer je de singel wil vastmaken doet hij een of een paar stappen naar achteren, en gaat als je de singel iets te vast maakt (net tegen zijn buik aan) soms hangen, of probeert omhoog te komen.

Het is dus lang geleden eens mis gegaan tijdens het aansingelen, en sinds dien is het probleem er. Maar al die jaren is er niet veel aan gedaan wat voor verbetering heeft gezorgd.
Er is toen eens iemand bij geweest om hem na te kijken, en die zei toen dat hij telkens tijdens het aansingelen het moment van toen het misging, en de pijn die daarbij hoort, weer beleeft. Maar goed, die conclusie is dus al heel wat jaren geleden getrokken.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:54

Ik heb zelf met mijn paard geen problemen met aansingelen maar loop altijd met hem als ik het zadel erop gelegd heb en losjes vast gezet heb. Tijdens het lopen adem ik via buikademhaling in en vooral goed uit. Mijn paard spiegelt dat en wordt onwijs relaxed daarvan. Na een stukje lopen zet ik hem wel stil om stukje bij beetje aan te singelen, daarna weer verder lopen en opnieuw stilzetten en aansingelen. Ik denk dat je al goed bezig bent met het lopen; verder heb ik geen pasklare oplossing voor je. Mocht er medisch niets aan de hand zijn en het zadel goed passen, dan zou ik hoe dan ook - ook als je probleem opgelost is - op deze manier blijven aansingelen, vooral omdat je paard dan goed ontspant. Voor nu zou ik - als ik jou was - van het aansingelen gewoon een aparte oefening maken en in kleine stukjes hakken zonder persé helemaal aan te moeten singelen of te moeten rijden. Lopen met je paard, ademen, stilzetten, aanraken, belonen met je stem dat soort dingen en dan in hele kleine stapjes het vertrouwen weer opbouwen. Ik zou zelf liever niet helemaal aansingelen en ook niet rijden dus, maar gewoon zo lekker met hem aan de gang gaan tot hij er weer vertrouwen in heeft dat het aansingelen geen drama hoeft te zijn.
Veel succes gewenst.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:53

mijn 20 jarige doet hetzelfde als het paard van ts. Ze deed dit bij de vorige eigenaar ook.Sommige paarden hebben gewoon een hekel aan aansingelen denk ik.
Ik los het niet echt op maar singel aan terwijl iemand anders haar afleid met brokjes, dan kan ik gaatje voor gaatje de singel aantrekken. Als ik naar de bak gelopen ben singel ik nog een keer aan, dit gaat dat zonder problemen...

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:26

Mijn leasepaard die hangt buiten, ook met aansingelen gaat ze idd hangen wat ik doe is ik leg het touw over haar nek heen en laat iemand anders haar vasthouden.
Werkt prima ! En bespaart een hoop paniek en halsters..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:30

het lijkt mij eerder dat hier meer aan de hand is dan die traumatische ervaring...
het niet willen stil staan, weglopen, kan ongehoorzaamheid zijn...
is hij al helemaal uitgepluist?
heb je als eens een andere singel geprobeerd? ( een elastische ? een anatomische gevormde singel? )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:40

In het nieuwste boek van linda tellington jones (die abc) staat een mooi stukje. Ik heb geen stijgeraard hier, maar krijg wel eens lastige paarden met aansingelen. Als de oorzaak voor zover ik weet weg is begin ik gewoon bij nul. Eerst met mijn lichte bbp, ermee aaien, in de omgeving mee spelen, uiteindelijk op de rug. Zwaai erop en zwaai eraf als dit goed gaat per stapje even rust.

Dan singel eraan, tegen buik en weer eraf, tegen buik en weer eraf, etc. tot een normale reactie.

Stoot door gesp en dan vast trekken en weer los glijden ook dit tot geen reactie. Dan als beloning singel los.

Dit smeer je over voldoende tijd uit (wat paard aanbied/aankan).

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:37

Misschien heeft ze een keer gehad dat bij het aansingelen haar vel dubbel zat, dat doet zeer!
Let daar op.
Misschien een bondje om haar singel??
Is ze gewoon eigenwijs dan zou ik gewoon streng en concequent zijn !

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:02

Mijn hengst deed dit ook toen ik hem net had, hij had een maag probleem, rustig aansingelen terwijl ik alleen teugel door mijn arm had en niet vast zetten en dan in vijf keer met tussen pozen en paar passen stappen. Hij blijft er altijd soort van gevoelig op dus ik blijf het nu ook zo doen al acht jaar en dat gaat goed...sterkte