Bedrogen, wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gini1521

Bedrogen, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 23:33

Hoi!
Ik heb nu een week mijn nieuwe paard, was er ongelofelijk blij mee maar.. Long story short: ik ben vreselijk bedrogen geweest en weet absoluut niet wat te doen.
Hij heeft iets aan zijn rug waardoor hij niet meer bereden mag worden, de eigenaar ervoor had hem verkocht aan de mensen waarvan wij hem gekocht hadden voor €250 als weidemaatje en die hebben hem aan ons verkocht voor €1700 als rijpaard.
Dus nu zit ik hier met mijn grote paard (wou al heel lang een groot paard) met stamboekpapieren waar ik zo fier op was, dat dus niet of bijna niet bereden mag worden door zijn rug.
Het grootste probleem is dat hij met een grote voorsprong het liefste en aanhankelijkste paard is dat ik ooit heb gezien en ik heb hem zoals ik zei nog maar een week maar hij heeft mijn hart veroverd x10. Ik stond zonet al te huilen terwijl ik hem knuffelde als ik er gewoon maar aan dàcht om hem eventueel terug te doen.
Die vrouw heeft een blad getekend waar op staat dat als we hem weg doen zij het recht heeft om hem terug te kopen aan dezelfde prijs, maar we zullen eerst zien en dan geloven zeker. Ben er nog niet al te zeker van dat ze hem terugneemt, en ik weet zelfs niet of ik dat wel wil want hij is echt niet normaal lief, maar hij eet natuurlijk veel en dat kost geld, we hebben maar 3 stallen en mijn merrie is drachtig en zij gaat zeker niet weg, maar ik heb hem wel gekocht als paard om mee te rijden en dat gaat dan niet.
Ik zit in een enorme tweestrijd. Iemand die me wat kan helpen ? Ben ten einde raad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:36

ED --> TAO

Moonlight17

Re: Bedrogen, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:45

Mijn ouders zijn ook 2 maal bedrogen door iemand bij de koop van een pony voor mij. De eerste keer konden we hem inruilen en de tweede keer is rechtsbijstand ingeschakeld aangezien deze 2de pony zelfs gevaarlijk was voor iemand van mijn leeftijd. Echter is er over de zaak een lange tijd overheen gegaan en hebben mijn ouders toen een deel van het geld terug gekregen, maar dit was een enorm geluk aangezien de kans klein was dat je zoiets kan bewijzen. Dus een van je opties zou zijn dat je naar rechtbijstand, maar dat helpt je niet bij je dillema over wegdoen of niet wegdoen. Wens je veel succes met je keuze etcetera.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:53

pff wow je zit echt in een rot situatie. ik zou bij jezelf nagaan of je rijden echt zo belangrijk vind. je kan natuurlijk ook vrijheidsdressuur doen of wandelen ?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:59

Heb je voldaan aan je onderzoeksplicht als koper? En daarmee bedoel ik, heb je laten keuren?
Voor de volgende keer, hou in je hoofd: goedkoop hoeft niet áltijd duurkoop te zijn, maar vaak is dat wel een geval. 1700 voor een gezond rijpaard, dan moet je toch argwanend zijn en héél goed kijken of er geen verborgen gebreken zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 05:32

Heb je hem laten keuren?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:36

44Myrthe44 schreef:
Heb je voldaan aan je onderzoeksplicht als koper? En daarmee bedoel ik, heb je laten keuren?
Voor de volgende keer, hou in je hoofd: goedkoop hoeft niet áltijd duurkoop te zijn, maar vaak is dat wel een geval. 1700 voor een gezond rijpaard, dan moet je toch argwanend zijn en héél goed kijken of er geen verborgen gebreken zijn.

Nou, in deze tijd valt het best mee met de prijzen hoor en kun je voor dat bedrag best een gezond paard kopen.
Onderzoeksplicht, tja, bij een standaard keuring doen ze geen ruggen. Daar moet je echt om vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:57

gini1521 schreef:
Ik zit in een enorme tweestrijd. Iemand die me wat kan helpen ? Ben ten einde raad.

Laat me je eens voorrekenen wat het onderhouden van een weidepaard kost - zelfs als je het thuis stalt.
Ik weet niet hoe oud het dier is, maar stel dat het 8 is. Dan kan het zomaar nog 20 jaar meegaan.
Thuis een paard stallen kost je ook, al betaal je geen stalhuur en reken je hypotheek en onderhoud niet door, toch al snel 150 euro per maand aan gewoon hooi, stro en wat brok en de normale kosten als hoefsmid, ontwormen, inenten etc. En dan doe je niet eens echt gek... Dat is dus 1800 euro per jaar. Zonder verdere kosten ben je na 1 jaar al meer dan je aanschafprijs kwijt. In 20 jaar, gaat dit paard je dus minimaal 36.000 euro kosten (laten we inflatie maar helemaal buiten beschouwing laten).

Je mag dit paard terugbrengen en krijgt dan je geld terug.

Hoe moeilijk is het dan nog? Er zijn legio lieve paarden die niets mankeren en waar je wel 20 jaar lol van kunt hebben. Als je dan tóch 36.000 euro gaat uitgeven kun je er maar beter iets meer voor terugkrijgen dan knuffels...

En je kunt daarna altijd nog kijken of je met de eerste eigenaar van het paard (die zal hier ook niet blij mee zijn) deze mensen juridisch kunt aanpakken om het paard zo'n volgende verkooptruc te besparen. Want dat is dan stap 2, maar dat kun je beter samen proberen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:33

Als het paard is afgekeurd en de oude eigenaar wist dat, is dat wel een soort geborrn gebrek!
Ik heb dit namelijk ook gehad bij een paard met zomereczeem en heb dus research gedaan bij eigenaren voor haar!
Toen kwam alles aan het licht en zijn we er een soort van uitgekomen :j later bleek dat ze niet alleen hierover had gelogen, helaas... ik snap het niet dat je over de rug van een paard die niet gezond is, geld wil verdienen..

Ik had of een deel van je geld terug gevraagd of ik had hem terug gebracht! Ik denk dat ik voor het laatste had gekozen :j
Omdat je toch een ander doel hebt, dan alleen voor een weidepaaard te zorgen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:17

Je hebt het paard nog zo kort, om een heleboel verdriet te besparen zou ik het paard terug doen naar de verkoper. Maar als jij niet aan je onderzoek plicht voldaan hebt ....
Het staat een verkoper vrij zelf de waarde van een paard te bepalen, als koper ben je daarmee akkoord gegaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:38

friesiszwart schreef:
Je hebt het paard nog zo kort, om een heleboel verdriet te besparen zou ik het paard terug doen naar de verkoper. Maar als jij niet aan je onderzoek plicht voldaan hebt ....
Het staat een verkoper vrij zelf de waarde van een paard te bepalen, als koper ben je daarmee akkoord gegaan.

Helemaal mee eens ja. Terug doen, daarmee bespaar je je een hoop ellende. Tuurlijk is het sneu omdat je niet weet wat er dan met het dier gebeurt, maar van de andere kant: misschien krijgt het dier nu kans om gewoon weidepaard te zijn bij iemand die daar tijd, ruimte en geld voor heeft. Niet vervelend bedoeld, maar ik lees van jou nu al dat hij 'wel veel eet en dat dat geld kost' en een dier dat lichamelijk niet goed is kost je nog veel meer geld. Als jij het 'eetgeld' al niet over hebt voor een paard waar je niet op kan rijden, moet je niet gaan dokteren.

Ik hoop dus dat je aan je onderzoeksplicht voldaan hebt, want anders kan het een lastiger verhaal worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:51

Oke, je hebt dus een paard gekocht.
Heb je proef gereden?
Gekeurd?
Deze week gereden en toen bleek het probleem? met rijden?
Of heb je gehoord dat het paard dit probleem heeft, maar zelf nog geen problemen ondervonden?
Is er al een dierenarts bij geweest voor dit probleem?
Wat doet het paard nu, zodat je hem niet meer kan rijden?
En wat is zijn rug probleem? (kortom de gegevens van behandelend dierenarts van 2 eigenaren terug)

En je zegt dat het paard terug kan naar de verkopers, maar dat je nog niet gebeld hebt.
Als 1e zou ik nu samen met iemand die dat goed kan een aangetekende brief sturen naar de vorige eigenaren, waarin je de nu bekende gegevens zet en dat je hem terug wilt verkopen aan hen.
(Ik ga er even vanuit dat je zelf nu ook een da erbij hebt gehad?)

Aangezien hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt voor jezelf en ook als je nog iets hard wil maken.

Wel heel erg jammer dat het zo gelopen is.
Nou is 1700 euro voor een paard niet veel, grote paarden met goed papier die goed gebouwd zijn, leuk kunnen lopen, lief zijn en gezond zijn doorgaans veel duurder dan dat. (en al helemaal als het ook nog een liefie is in de omgang).

Lastig hoor.. maar je zult in ieder geval de verkopende partij op de hoogte moeten stellen van je intenties als je hem terug wilt doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:32

TS kom je uit Belgie of Nederland? Ik maak uit je tekst op dat Je uit Belgie komt. Ik,weet niet hoe dit in Belgie is geregeld. Bovenstaande is de wetgeving in Nederland.

Maar ik zou hem niet houden. Ibbel heeft een mooi rekensommetje gemaakt wat het paard je kost als weidepaard. Ik vind het zonde van je geld. Er zijn meer dan genoeg lieve paarden die wel bereden kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:39

Ik heb er verder geen verstand van, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.

Echt vreselijk wat die vrouw je aan heeft gedaan, aangezien ze hier ook al over loog.
[F-AM] Geboortedatum niet dezelfde ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:46

Ik lees nu in meerdere reacties 'terugdoen', maar ik haal uit de OP alleen dat de vorige eigenaar het RECHT heeft om het paard terug te kopen. Er is ook nog een goeie kans dat ze zegt, 'de groeten' :evaw: ...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:48

Wandelpaard de afgelopen 3 jaar... volgens het vorige topic.
Dat is vaak niet voor niets, tja als je hem dan koopt moet je wel duvels uitkijken en dan nog...

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:51

44Myrthe44 schreef:

sorry maar dat lijkt me een redelijk bedrag voor een normaal rijpaard? het ligt ook aan de leeftijd. Ik zit soms echt met open mond te kijken naar de prijzen die sommige mensen nog durven te vragen in deze tijd! maar dat neemt niet weg dat Ts voor een lastige keuze staat, het ligt eraan wat je er voor overhebt ts! rijden is niet alles he ;) heel veel succes! als jij maar blij bent met je keuze en er geen spijt van krijgt :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:57

Heb je zelf gezien dat hij problemen met zijn rug heeft en een dierenarts erbij gehad ergens tijdens de week dat je hem hebt ?
Want wat ook mogelijk is, ik zeg maar iets omdat ik niet het juiste verhaal ken.
- paard heeft "iets" aan zijn rug, mag volgens DA niet meer bereden worden of niet veel. Eigenaar verkoopt paard als weidemaatje voor 250 euro. Kan ook zijn dat deze eigenaar zelf beslist heeft dat het paard niet meer bereden mag worden omdat hij/zij de kosten van de behandeling niet wou/kon dragen en het paard op die manier een leuke thuis wou bezorgen.
- paard komt bij nieuwe eigenaar. Die laat een andere DA erbij die wél een behandeling heeft voor het paard in kwestie. Kan ook zijn dat hij behandeld is en dat het best wat geld gekost heeft om hem er bovenop te helpen. Paard is in hun ogen terug in orde, want ze rijden terug erop en ondervinden geen problemen. Zit een hele tijd tussen de twee eigenaars. De tweede eigenaar verkoopt later het paard (om welke reden dan ook) als rijpaard voor 1700 euro.

Als je zelf dus geen problemen hebt ondervonden.
Geen DA erbij hebt gehad (zeg maar even wat).
Kan het ook best zijn dat het paard herstelt is.

Ik zou zelf ook eerst willen weten wat precies het probleem was, als ik jou was en dan eens goed overleggen met de DA hoe en wat.
Blijkt het waar te zijn en is het paard echt niet meer te gebruiken waarvoor jij het kocht, dan stuurde ik hem (sorry voor de gevoelens hierbij) terug retour. Kost je idd bakken vol geld om een paard te onderhouden waar je niks mee kan. Dat kan je best ervoor over hebben om je oude paard een leuke dag te bezorgen, maar in dat geval heb je wél eerst kunnen genieten/rijden met je paard. Dat is een andere kwestie. Nu heb je hem één week. Ok, hij is leuk en lief en alles wat je wou... maar je gaat er echt spijt van krijgen.
Eventueel ook samen met de eerste eigenaar stappen onderzetten (na teruggave) tegen de persoon die het paard aan jou verkocht als geschikt rijpaard, mocht hij dat niet blijken te zijn.
Kopie van je contract zeker niet vergeten om bij te houden.
Ook papieren van terugname laten opstellen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:00

En niet laten keuren, oei... ik vraag me af of je dan wel een poot hebt om op te staan... De mensen waar je het paard van gekocht hebt zijn particulieren, neem ik aan? Lastige situatie, hoor. Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk contact opnemen met de vorige eigenaars, eens zien wat zij te zeggen hebben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:03

Sjolvir schreef:
Wandelpaard de afgelopen 3 jaar... volgens het vorige topic.
Dat is vaak niet voor niets, tja als je hem dan koopt moet je wel duvels uitkijken en dan nog...

Wandelpaard als in het Nederlands of wandelpaard als in het Vlaams? In het laatste geval wordt een recreatiepaard daar vaak wandelpaard genoemd.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:11

Ik verwacht dat de verkoper erg moeilijk zal doen en hem niet zal terugnemen ondanks het contract.
Net zoals al eerder gezegd is, hebben jullie een papier opgesteld dat als jij hem wegdoet dat zij dan de eerste keuze hebben.
Dat is iets anders dan een contract waarin staat dat ze hem terugnemen als hij niet voldoet aan de eisen waarvoor jij hem gekocht hebt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:17

gini1521 schreef:
Hoi!
Ik heb nu een week mijn nieuwe paard, was er ongelofelijk blij mee maar.. Long story short: ik ben vreselijk bedrogen geweest en weet absoluut niet wat te doen.
Hij heeft iets aan zijn rug waardoor hij niet meer bereden mag worden, de eigenaar ervoor had hem verkocht aan de mensen waarvan wij hem gekocht hadden voor €250 als weidemaatje en die hebben hem aan ons verkocht voor €1700 als rijpaard.
Dus nu zit ik hier met mijn grote paard (wou al heel lang een groot paard) met stamboekpapieren waar ik zo fier op was, dat dus niet of bijna niet bereden mag worden door zijn rug.
Het grootste probleem is dat hij met een grote voorsprong het liefste en aanhankelijkste paard is dat ik ooit heb gezien en ik heb hem zoals ik zei nog maar een week maar hij heeft mijn hart veroverd x10. Ik stond zonet al te huilen terwijl ik hem knuffelde als ik er gewoon maar aan dàcht om hem eventueel terug te doen.
Die vrouw heeft een blad getekend waar op staat dat als we hem weg doen zij het recht heeft om hem terug te kopen aan dezelfde prijs, maar we zullen eerst zien en dan geloven zeker. Ben er nog niet al te zeker van dat ze hem terugneemt, en ik weet zelfs niet of ik dat wel wil want hij is echt niet normaal lief, maar hij eet natuurlijk veel en dat kost geld, we hebben maar 3 stallen en mijn merrie is drachtig en zij gaat zeker niet weg, maar ik heb hem wel gekocht als paard om mee te rijden en dat gaat dan niet.

Volgens mij heb jij je zo door je verliefdheid laten leiden, dat je bij de aankoop dingen over het hoofd hebt gezien. Want deze dingen waren dus een week, toen je hem/haar kocht, ook al te zien. En dat breekt je nu op. Tip dus voor de volgende keer, neem iemand mee die er onafhankelijk naar kijkt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:33

djinnie schreef:
En niet laten keuren, oei... ik vraag me af of je dan wel een poot hebt om op te staan... De mensen waar je het paard van gekocht hebt zijn particulieren, neem ik aan? Lastige situatie, hoor. Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk contact opnemen met de vorige eigenaars, eens zien wat zij te zeggen hebben.

Ook al had ze hem wel laten keuren, dan zou dit er toch niet uit zijn gekomen. En een paard in deze prijsklasse zou ik echt niet met foto's van hals en rug laten keuren. Dit valt meer onder een verborgen gebrek en dan heb je als particulier een bepaalde tijd om dit paard terug te brengen, ik geloof 6 maanden.

TS, laat je emoties niet teveel meespelen en breng dit paard terug. Het kost gewoon teveel geld om hem als grasmaaier te houden. Je wilt een paard om te rijden, dan heb je aan dit paard niks. En je weet niet hoeveel geld zijn blessure nog gaat kosten, wat er nog eens bovenop komt. Plus dat je dadelijk geen plaats meer hebt voor nog een paard als het veulen geboren is.

Dus probeer je gevoelens aan de kant te zetten en zorg dat je dit paard zo snel mogelijk terug brengt zodat je je er niet nog meer aan hecht.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:40

Vereentjex schreef:
44Myrthe44 schreef:

sorry maar dat lijkt me een redelijk bedrag voor een normaal rijpaard? het ligt ook aan de leeftijd. Ik zit soms echt met open mond te kijken naar de prijzen die sommige mensen nog durven te vragen in deze tijd! maar dat neemt niet weg dat Ts voor een lastige keuze staat, het ligt eraan wat je er voor overhebt ts! rijden is niet alles he ;) heel veel succes! als jij maar blij bent met je keuze en er geen spijt van krijgt :)

Uit de OP citeer ik: ''Dus nu zit ik hier met mijn grote paard (wou al heel lang een groot paard) met stamboekpapieren waar ik zo fier op was''.
Gezonde, en vooral grote, rijpaarden, met stamboekpapier waar je fier op bent, gaan nog steeds vaak niet voor dit bedrag weg. En al zijn er uitzonderingen, bij zo'n bedrag moet je toch extra op je hoede zijn. Vaak wordt er voor paarden met een gebrek een dergelijk bedrag gevraagd omdat men hoopt dat de koper dan niet laat keuren.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:53

Er zijn hier ineens een hoop reacties dus ik ga op zoveel mogelijk reacties apart reageren.
Friesiszwart: heb hem niet laten keuren nee. Maar ik heb het eens nagegaan en deze vrouw heeft al meer dan 50 mensen op dezelfde manier bedrogen, dus het is gelul dat ze zelf de prijs kan bepalen en dat ik daar mee akkoord ga. Ik ben akkoord gegaan met een rijpaard van 9 jaar, dat wedstrijdjes jumping en dressuur had gedaan maar de laatste 3 jaar als wandelpaard werd gebruikt, dat, ik citeer uit het zoekertje: EEN GOEDE CHECK-UP VAN DE DIERENARTS HEEFT.
Ik ben helemaal niet akkoord gegaan met wat ik heb gekregen: een weidemaatje van 13 dat nog maar !2 maanden! Bij deze eigenares was (ipv 3 jaar) en een rugprobleem heeft en dus niets waard is.

Zorro: als ik hem terug die ben ik 110% zeker dat hij gewoon weer als rijpaard word verkocht. Ze is een getraind bedriegster dus gaat hem écht niet als weidemaatje voor €250 verkopen als ik het eens lief vraag.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-08-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.