Mijn pony is als de dood voor water en spray anti klit spray

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joycelba

Mijn pony is als de dood voor water en spray anti klit spray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:26

Mijn pony is als de dood voor water en spray ku. Je dat haar afleren en heb je tips ?

LicentioFide

Re: Mijn pony is als de dood voor water en spray anti klit spray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:27

Ik lees even mee want mijn pony heeft dit ook.
De spray kan je gewoon op sponsje doen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:29

Ben ook wel erg benieuwd naar de reacties. Die van mij ook. Spray kan je op een spons sprayen en dan je paard ermee insmeren.

Ik kan bijvoorbeeld mijn paard haar benen niet afspuiten, überhaupt als er een waterslang aan staat of als ze water hoort komt ze al niet in de buurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:33

Zorgen dat ze het associëren met iets leuks? :)
Bijv. eerst een paar keer in de lucht of met je arm achter je rug sprayen en ze daarna direct belonen, zodat ze de link leggen.
En dan steeds een klein stapje verder.
Gewoon heel veel geduld hebben. :j

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:33

mijn eerdere verzorgpony vond de spray ook heel eng. heb het toen gewoon een keer gedaan door haar de spraybus niet te laten zien, en haar tegelijk een snoepje te geven. Heb gewoon gespoten, en daarna gelijk beloond. Ze vond het nog wel een beetje spannend, maar het ging wel beter!
Bij m'n verzorgpony van nu vind hij het altijd nog een beetje spannend als ik hem afspuit. Het gaat dan veel beter als ik de straal niet te hard zet, dichtbij hem ga staan en dan de straal op mijn hand richten. Mijn eigen hand doe ik dan over z'n lichaam en zo gaat ook dat veel beter :D

Bij mij werkte het dus om er niet teveel gedoe van te maken, maar gewoon doen alsof het het normaalste van de wereld is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:36

Spray is niet zo moeilijk,het is het geluid wat ze eng vinden dat pssssttt-geluid.Als je sprayd doe dan eens heel hard praten of zingen,zo hard dat het pssssssssst geluid niet te horen is,echt het werkt!

Wat het water betreft,niet teveel aandacht aan besteden qua praten en klein beginnen eerst hoefjes natspuiten met een zwakke straal water.Gewoon eerst eens raken met het water en klaar en dan doe je elke dag een paar sec langer,geen heisa over maken ze wennen er snel aan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:39

die van mij vond dat ook eng. maar ik vond dat hij zich niet zo moest aanstellen.
Heb zijn gedrag gewoon genegeerd. gewoon gespoten elke dag en uiteindelijk ging hij het gewoon/normaal vinden. heb hem nooit gestraft. wel beloond als we klaar waren.
nu geeft hij er niet meer om... en blijft hij ook gewoon staan als hij geen halster om heeft of gewoon los staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:46

Wat ik doe is d'r staart vastpakken en dan gewoon sprayen. Niet overdreven eraan trekken maar gewoon vasthouden. Schijnt iets te maken te hebben met de balans. Nu kan ik d'r gewoon sprayen, hoef alleen 'n hand op te houden naar haar bil en dan blijft ze gewoon staan.
Niet de meest vriendelijke en lieve en zachtaardige manier wellicht, maar wel een die me een hoop halsters bespaard en een hoop nekpijn en stress bij de pony bespaart!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:56

ik heb ook gewoon de niet tutten maar doorgaan manier gebruikt. hij vind het niet geweldig maar hij accepteert het wel

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:39

Googel op 'desensibiliseren van paarden' en je vindt complete stappenplannen om een paard te laten wennen aan allerlei soorten enge situaties. Als je timing goed is, kan je een paard in één sessie leren om ontspannen te blijven met sprays.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:45

een shetlander die ik ken vond het echt doodeng, alleen als ze het geluid al hoorde.

Toen heb ik doorgezet en het er gelijk opgespoten, en toen deed ze ineens niks meer. Alleen als ze het ziet en hoort tegelijk vind ze het eng, maar als ik op haar spray is er niks aan de hand.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:43

Blijven proberen, doorgaan doorgaan doorgaan. Paard moet het toch een keer opgeven. Pas de druk weghalen als ze rustig blijven.
Laat ze eens snuffelen aan de spuitbus of aan de waterslang. Als ze dit toelaten kan je proberen wat op de hoeven te sproeien of met de spuitbus je hele paard aan te raken. Doe het nooit alleen maar met iemand anders, en heel belangrijk belonen als hij braaf is en het goed doet.

Mijn paard vond het eerst ook eng maar ik had zoiets van nou komaan zeg stel je niet aan, gewoon doorgaan en als ze wat rustiger werd dan beloonde ik haar altijd. Ik zorgde er ook voor dat ze wist wat er ging gebeuren, als ik uit een vreemde hoek ineens ga sproeien dan staat denk ik elk paard op zijn achterste benen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:53

Bij onze shet was het zo verholpen.
Met de dazenspray dan, want daar was ze erg bang voor.
Ik heb hem telkens in de stal opgespoten, halster aan, halstertouw eraan, en ik sprayde terwijl ze rondjes draaide rondom mij.
Na het sprayen omdraaien en andere kant, daarna snoepje gegeven.
Twee dagen moeten doen en de derde dag bleef ze gewoon staan om te sprayen en keek uit naar het snoepje.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:07

Een shetlander draait makkelijker om je heen dan een kolossaal beest op 4 benen :Y) en met een beetje pech walsen ze dan ook om je heen!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:22

Walsen om je heen ?
Je zal bedoelen OVER je heen, hihi :)
Naja het is "maar" een shetje natuurlijk, daar hoef je niet zoveel voor te doen om die iets aan te leren, want ze doet letterlijk àlles voor snoepjes :D
Maar werkte vroeger ook bij mijn D pony, toen hij nog angstig was voor de spray.
Moet je zelf beetje bekijken van geval tot geval natuurlijk, moet wel veilig blijven.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:58

Mijn pony had ook heel veel bang van zo'n spray (anti klit, vliegenspray ed), en ik heb me er echt eens 2 weken mee bezig gehouden. Ik heb een lege bus genomen en daarin water gedaan. Ik heb een doos snoepjes meegenomen, en zo begon ik er aan.
Ik stond er eerst gewoon voor, zodat hij aan de bus kon ruiken. Als hij dat niet meer eng vond, ben ik zn hals gaan aaien met die bus. Eerst wou hij niet stilstaan, liep hij achteruit of opzij oid. Ik bleef hem aaien tot als hij stilstond en dan beloonde ik hem ook. Dit heb ik een paar dagen moeten doen, en daarna vond ie het niet meer eng!
Dan begon ik weer met aaien, maar soms sprayde ik eens. Daar maakte hij niets uit, dus dan beloonde ik hem weer.
Daarna ging ik minder aaien en meer sprayen. In het begin bleef hij weer niet stilstaan, maar als hij dan netjes stilstond, beloonde ik hem weer.
Op een tweetal weken maakte hij er niets meer van, en nu, 2 jaar later, is hij nog steeds braaf.

Van water heeft hij geen schrik, maar soms wilt hij wel eens stom doen, en dan stapt hij achteruit. Maar dan spuit ik met het water tegen zn achterbenen, en dan komt ie terug vooruit en dan staat ie meestal stil :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:09

Er zijn al eerder topics geweest over angst voor sprays; en angst voor water.

Lees deze links maar even door:

Dit is een reactie op iemand die een paard die bang was voor de sprayfles:

Cassidy schreef:
ik geloof zomaar dat je meteen stopt met het spuiten op het moment dat je paard raar gaat reageren?

Zo leer je het paard in principe het verkeerde aan. Je bent het paard aan het sensibiliseren. Paard schrik, jij stopt, paard leert: ik schrik, prikkel stopt...dus dat moet ik in het vervolg ook doen.

En dat is het meest verkeerde wat je bij een paard kan doen. Je moet een dergelijk paard gaan desensibiliseren in plaats van sensibiliseren. Dus als je iets op je paard gaat spuiten (antiklit, vliegenspray oid) dan ga je door tot je paard ontspant of op zijn minst 15 seconden zijn voeten laat staan of zijn lippen likt, en dan stop je. Dus je leert je paard: ik ontspan, en enge prikkel gaat weg. Het eindresultaat gaat heel anders zijn....

Even een quote van mezelf uit een ander topic, want dat scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.

Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.

Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.

Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.

Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!

En nog een kleine aanvulling. Als je gaat spuiten, probeer een startpunt te vinden. Als je paard echt vreselijk loopt te draaien en echt in paniek raakt, ga je een beetje verder weg staan. Spuit parallel met het paard mee, tot hij stil staat, stop en beloon. Aansluitend weer gaan spuiten en je zachtjes aan naar hem toe tasten, totdat je hem met de spuit raken kunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:12

Voorbereidend werk, en een filmpje van een paard dat de eerste keer kennis maakt met de sprayfles.

Cassidy schreef:
Het paard valt gerust te desensibiliseren voor de spray, of voor de waterslang, maar je moet wel weten wanneer je door moet gaan bij een schrikreactie, en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg, dan sensibiliseer je je paard, als je stopt met sprayen tot hij stilstaan, en misschien zijn lippen likt, pas dan kun je stoppen.
Zoek een beginpunt op, al is het dat je drie meter bij het paard vandaan parallel met het paard moet gaan spuiten, dan moet je daar beginnen. Tast je vervolgens naar het paard toe.
Begin, zoals eerder is opgenoemd, met een plantenspuit met water. Ga met je paard wandelen, met de plantenspuit in de ene, en het paard aan de andere hand. Desnoods spuit je met de spuit terwijl je wandelt. Spuit van je paard af, om hem aan het geluid te laten wennen.
Filmpje hoe dat er uit kan zien....

Voorbereidend werk met stick en plastic zakje (even goed bekijken)

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

En de vliegenspray

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... re=related

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:08

mijn verzorg pony is als de dood voor afspuiten maar laats ging ik naar de waal pootje baden daar liep ze zo het water in maar hoelanger ik mijn pony afspuit word ze wel steeds rustiger als ik tegen haar praat het werkt wel

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:55

Ewona schreef:
Walsen om je heen ?
Je zal bedoelen OVER je heen, hihi :)
Naja het is "maar" een shetje natuurlijk, daar hoef je niet zoveel voor te doen om die iets aan te leren, want ze doet letterlijk àlles voor snoepjes :D
Maar werkte vroeger ook bij mijn D pony, toen hij nog angstig was voor de spray.
Moet je zelf beetje bekijken van geval tot geval natuurlijk, moet wel veilig blijven.

Hihi ja dat bedoel ik :P Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer mijn paard zo zit te janken dat ik hetzelfde doe maar ik weet dat ze dus niet over mij heen zal lopen . :Y)
Je hebt er van die idioten bij die het dus wel doen uit pure angst. Dus weet niet in hoeverre het paard echt bang is voor de spuitbus ed van de TS

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:00

Op het moment dat een paard over je heenwalst, heeft hij een gebrek aan respect voor jou, want paniek of angst voor iets is absoluut geen reden om in je persoonlijke ruimte te komen. Even aan de verhoudingen werken. En weet je wat het mooie is, de problemen die je tegen komt zijn dan als sneeuw voor de zon verdwenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:04

@ Cassidy: Maar wat moet ik dan met een sterke haflingerjaarling die compleet uit haar dak gaat en amper kan houden en de boel afbreekt? Wachten tot ze rustig is? Tegen die tijd heeft ze het vel al van m'n handen gerukt, haar halster al aan diggelen getrokken en weet ik wat nog niet meer. En een waterspuit maakt toch niet zo'n kabaal als een spraybus?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:07

Tip 1 tegen brandblaren: handschoenen aan.
Tip 2: als een paard uit zijn panty gaat, doorgaan tot het paard 15 seconden stil blijft staan, of zijn lippen likt en diep gaat zuchten. Pas DAN gaat een paard ervan leren. Eerder stoppen en de prikkel weghalen bevestigd het paard in zijn schrikreactie en leert hem dat schrikken het gewenste resultaat tot gevolg heeft (namelijk weghalen van de prikkel). Daarmee sensibiliseer je je paard, ipv desensibiliseren.
Tip 3: sprayfles is na te vullen, desnoods met water. Maakt ongeveer hetzelfde geluid als een spraybus, maar je kunt hem navullen met water en is dus veel goedkoper.

Ja dat kan er heftig aan toegaan, maar daar moet je doorheen. Anders werkt het averechts.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:09

Sprayfles, dus geen plantenspuit?

en hoe zit het met voedsel gebruiken als beloning? al heb ik daar natuurlijk m'n handen te vol aan, maar met iemand anders wellicht.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 11-08-13 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt