KWPN op naam laten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

KWPN op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:11

alvast sorry voor als het fout staat

Ik sta op het punt om een KWPN aan te schaffen en zou die graag op naam willen laten zetten. Ik heb al gekeken op de website van het stamboek en gegoogled maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben geen lid van het KWPN en wil dat ook eigenlijk niet worden als het niet nodig is wel wil ik het paard op mijn naam laten zetten of in iedergeval de papieren zodat ik weet dat dat goed zit. Nu is mijn vraag welke kosten zijn hier aan verbonden?

alvast bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: KWPN op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:15

-> TAO

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:17

hier nog iemand met zelfde probleem!! ook kwpn moet naar mijn naam en wil ook geen lid worden :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:27

Ik heb precies hetzelfde maar op de website van KWPN bijna 3 jaar geleden gelezen dat je eerst lid moet worden, kosten om een paard over te laten schrijven op een andere naam was bijna 3 jaar geleden 100,- in totaal, toen maar besloten dit niet te doen maar nu twijfel ik toch wel.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:28

Het paspoort van het paard kan op jouw naam worden gezet zonder lid te zijn/worden. Het registratiebewijs niet, daarvoor moet je wel lid zijn/worden van het stamboek. Op http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48 staat het beschreven inclusief een link naar het formulier dat je kunt invullen en opsturen naar het KWPN. Succes!

Edit: er zijn sowieso kosten aan verbonden, als lid krijg je korting. Maar als ik het goed lees kun je dus het paspoort overschrijven als niet-lid.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:38

Ik heb je link even gekeken maar als ik het goed begrijp heb je 3x kosten wanneer je een registratiebewijs wilt wijzigen;
Lidmaatschap in Nederland en België 107,50
Kosten wijziging registratiebewijs 31,10
Wijzigingskosten paardenpaspoort 19,00
Pff dat is nog eens een flink bedrag. Het is me alleen nog niet duidelijk wat een registratiebewijs inhoud.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:56

C_arola schreef:
Ik heb je link even gekeken maar als ik het goed begrijp heb je 3x kosten wanneer je een registratiebewijs wilt wijzigen;
Lidmaatschap in Nederland en België 107,50
Kosten wijziging registratiebewijs 31,10
Wijzigingskosten paardenpaspoort 19,00
Pff dat is nog eens een flink bedrag. Het is me alleen nog niet duidelijk wat een registratiebewijs inhoud.

Ik heb dus het zelfde probleem. Snap er geen reet van om het even zo vrij te zeggen :+ dacht laat ik even mijn aankomende paard op naam zetten nou laat dat even er maar vanaf... en voor die prijzen kunnen ze toch echt mijn rug op -O-

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:05

Wijzigingskosten paardenpaspoort vind ik erg meevallen maar aangezien ik geen idee heb wat een registratiebewijs inhoud wil ik nu nog niks gaan doen.

Ik ga nu toch maar KWPN een email sturen in de hoop duidelijkheid te krijgen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:10

C_arola schreef:
Wijzigingskosten paardenpaspoort vind ik erg meevallen maar aangezien ik geen idee heb wat een registratiebewijs inhoud wil ik nu nog niks gaan doen.

Als het alleen de wijzigingskosten paardenpaspoort zijn valt het inderdaad wel mee maar ik heb zo'n vermoeden dat we daar nog niet klaar mee zijn...

Zou je misschien het antwoord op je mail willen laten weten als je die hebt?

Ismayy_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:24

Ik heb net sinds 2 weken ook een KWPN'er met paspoort, nu hebben wij even gebeld hoe het zit, en de vrouw aan de telefoon vertelde mij dat de kosten (voor een niet lid van KWPN) 46,50 zijn en dat is dan alleen voor het paspoort. Voor iets anders moest je lid zijn van KWPN voor je dat kon doen.

Maar wat een prijs zeg, als je dan het paspoort ziet is het eigenlijk alleen maar een stickertje!

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:28

Je hoeft geen lid te zijn om het paspoort op jouw naam te laten zetten, om kort gezegd "een stickertje te ontvangen met jouw gegevens erop dat je in het paspoort van je paard plakt".

Het registratiepapier (een los A4 met daarop alle gegevens van je paard incl evt DNA-nummer) kan niet op jouw naam worden gezet als je geen lid wordt.

Volgens mij betaal je, zoals Ismayy_x schrijft, als niet-lid 46,50 euro (mutatie-/overschrijvingskosten niet-leden).

Hopelijk krijg je snel antwoord van het KWPN zodat je weet hoe het in elkaar zit want die site, tja, overduidelijk is 'ie niet...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:55

savieralover schreef:
C_arola schreef:

Als het alleen de wijzigingskosten paardenpaspoort zijn valt het inderdaad wel mee maar ik heb zo'n vermoeden dat we daar nog niet klaar mee zijn...

Zou je misschien het antwoord op je mail willen laten weten als je die hebt?

Ga ik doen, ik kreeg een standaard mail dat ik binnen 3 dagen wat zou moeten horen.
Citaat:
als niet-lid 46,50 euro (mutatie-/overschrijvingskosten niet-leden).
En dat voor een druk op de knop om een sticker uit te draaien + postzegel..
Ik vind de website ook niet duidelijk, uit de website kan ik niet halen wat de registratiebewijs inhoud dus dat heb ik gelijk in de email gevraagd.

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:02

Kijk er zijn nog meer mensen met hetzelfde dilemma;

Heb er ook over nagedacht om Tupp op naam te zetten.
Één van de vorige eigenaren heeft dit ook gedaan en is inderdaad gewoon een stickertje in het paspoort (en wijziging in het systeem uiteraard).

Als ik een beetje hoor wat het kost vind ik het gewoonweg zonde van het geld. Ik bedoel het paard wordt er niet beter van en ik weet toch wel dat het mijn paard is,. :)

Daarnaast sta ik niet elke dag met het paspoort in mijn hand te zwaaien van; 'Kijk mijn paspoort,..'.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:13

Als je nu lid wordt hoef je maar voor een half jaar lidmaatschap te betalen. En dan kun je meteen weer opzeggen. Maar dit hoeft dus alleen als je het registratiepapier ook op je naam wil zetten. Het paspoort op jouw naam zetten kost dan ook iets minder. En je krijgt natuurlijk voor een half jaar een leuk paardentijdschrift erbij :P

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:20

komone schreef:
Als je nu lid wordt hoef je maar voor een half jaar lidmaatschap te betalen. En dan kun je meteen weer opzeggen. Maar dit hoeft dus alleen als je het registratiepapier ook op je naam wil zetten. Het paspoort op jouw naam zetten kost dan ook iets minder. En je krijgt natuurlijk voor een half jaar een leuk paardentijdschrift erbij :P

En jij bent van de afdeling; KWPN Leden Werven? :D
Tijdschrift is dan wel weer een pluspunt :o

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:23

Het tijdschrift ligt al gratis bij mij op stal om te lezen :)
Daar dacht ik wel aan, scheelt in de kosten maar dan wil ik graag eerst weten waarom je de registratiepapier moet laten wijzigen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:36

blueguy schreef:
komone schreef:

En jij bent van de afdeling; KWPN Leden Werven? :D
Tijdschrift is dan wel weer een pluspunt :o

Haha klinkt wel zo hè. Ik vond het wel fijn om alle papieren van mijn paard op mijn naam te hebben. Toevallig was dit halverwege het jaar en hoefde ik dus maar de helft van het lidmaatschap te betalen. Ik dacht dat laat ik jullie effe weten. Scheelt toch weer iets.
Zo'n tijdschrift is wel aardig hoor, maar ik kan ook wel zonder. Lees alle leuke nieuwtjes wel op Bokt! :)

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:40

Dat is natuurlijk wel slim nadenken, ik bedoel elke euro is er één :)
In ieder geval bedankt voor de tip +:)+

Edit: Zo'n tijdschrift is alweer oud als hij op je deurmat valt, Bokt is altijd actueel :j

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:41

Ik heb dezelfde werkwijze gevolgd die komone beschrijft... Halfjaarlijks lidmaatschappij aangevraagd, paspoort en registratiebewijs op mijn naam laten zetten en lidmaatschap opgezegd. Ik vond 107 euro lidgeld net iets teveel van het goede om een tijdschrift te ontvangen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:49

Ik heb het toen precies zo gedaan als Komone; idd halverwege het jaar. Nu heb ik het VP van haar niet bij de hand, maar ik twijfel nu toch of het ook niet gewoon een stickertje was, of toch een extra vel... Ook is het alweer jaar of 6 geleden, maar dacht iets in de richting van 80 euro in totaal kwijt te zijn...

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:00

Ik heb een poos geleden ook op Bokt een discussie gelezen over waarom het wel of niet nodig is om de papieren (paspoort en registratiepapier) van je paard op jouw naam te zetten.

Ik zelf zat te denken aan de chip. Mocht de chip uitgelezen worden in een of andere situatie, dan komt nu wel mijn naam en adres tevoorschijn.

Maar dat is denk ik ook al als je alleen je paspoort verandert. Waarom dat registratiepapier dan ook nog moet weet ik eigenlijk ook niet.

Uit het oude topic kwam naar voren dat je paspoort bij je paard op stal moet liggen en het registratiepapier bij de eigenaar thuis. Nou staat mijn paard thuis, dus beide papieren liggen hier.

Behalve bij de veearts tijdens de influenza inenting heb ik het paspoort nooit nodig gehad. En het registratiepapier heb ik nog nooit aan iemand hoeven te laten zien.

Maar misschien is dat anders als je wedstrijden rijdt, keuringen loopt of als je veulens fokt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:04

Dat laatste dacht ik ook waardoor ik die voorbeelden ook in de email heb gezet. Ik weet dat je de registratiepapier in ieder geval nodig hebt voor keuringen en veulens fokken maar verder kan ik naast wedstrijden rijden niks bedenken. Al kan ik het laatste me niet voorstellen omdat je ook op andermans paarden wedstrijd mag rijden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 02:38

Het paard op naam zetten voegt feitelijk weinig of niks toe, behalve inderdaad als je deel wilt nemen aan keuringen of wilt fokken met je paard. Het zegt verder niks over "eigenaar zijn" en is ook niet nodig om aan wedstrijden deel te nemen. Dus als je niet gaat fokken of deel gaat nemen aan keuringen is de enige "meerwaarde" eventueel het ontvangen van In De Strengen....Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is de mogelijkheid of je paard na de dood bestemd mag worden voor consumptie, dit i.v.m. medicatieregistratie. Maar in al die jaren heeft een dierenarts mij nog nooit gevraagd om het paspoort als er behandelingen/medicatie nodig waren dus in hoeverre dat een pré is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:22

Ik zou ook alleen het paspoort op naam willen hebben, dan sta je tenminste als laatste eigenaar geregistreerd mocht je je paspoort ooit kwijtraken. Ze sturen nl een nieuw paspoort alleen aan de laatst genoteerde eigenaar.
De rest is niet persé nodig, je kunt gewoon wedstrijden starten met een paard wat niet op jouw naam staat en een stamboekpapier is geen bewijs van eigendom. Zorg wel dat als je het paard koopt je dan ook een duidelijk koopcontract krijgt met alle gegevens van het paard, dát is nl wél je bewijs van eigendom.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:59

cissy schreef:
Ik zou ook alleen het paspoort op naam willen hebben, dan sta je tenminste als laatste eigenaar geregistreerd mocht je je paspoort ooit kwijtraken. Ze sturen nl een nieuw paspoort alleen aan de laatst genoteerde eigenaar.
De rest is niet persé nodig, je kunt gewoon wedstrijden starten met een paard wat niet op jouw naam staat en een stamboekpapier is geen bewijs van eigendom. Zorg wel dat als je het paard koopt je dan ook een duidelijk koopcontract krijgt met alle gegevens van het paard, dát is nl wél je bewijs van eigendom.

Volgens mij klopt dit niet. Als jij je paspoort kwijt raakt moet je aangifte doen bij de politie, foto's van je paard en een verklaring van de dierenarts (chip) en DNA insturen en dan stuurt het KWPN in ieder geval je gewoon een duplicaat toe