Dominante alfa merrie bijt soort genoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gstarz

Dominante alfa merrie bijt soort genoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:00

Ik ben in het bezit van een dominante alfa merrie waar ik helemaal gek op ben :)
Zij vertoond apart bijt gedrag de laatste 2 maanden naar haar soort genoten toe
vanochtend ging ik haar poetsen in de paddock, daar staan twee andere soort genoten bij in (een ruin en merrie)
Ik stond haar te poetsen daar genoot ze duidelijk van, op eens neemt ze een sprint en grijpt de ruin in zijn rug vast
Hij had twee kale plekken langs de ruggengraat dat was niks ernstigs.
ze kwam meteen daarna naar mij toe gelopen en vervolgens kon ik haar verder staan poetsen.
Dit gedrag zie ik niet altijd aankomen meestal wel, dit keer deed ze haar oren ook niet plat, ze stuift erop af en bijt meteen.
In de avond moeten de paarden van haar rondjes lopen, als de paarden dit niet doen. gaat ze staan jagen in ergste geval als ze niet doen wat zij zegt, gaat ze soms bijten tot dat ze wel naar haar luisteren, dat zelfde geld voor kroelen zij bepaalt wanneer er geknuffelt wordt en niet andersom.
De ruin en de merrie staan met kale plekken wat ik niet fijn vindt, (ze kan ook niet alleen buiten staan) wel even maar niet de hele dag
door.
Het is altijd een dominante merrie geweest, en altijd de baas geweest over andere soortgenoten. dit gedrag wat ze nu laat zien tegen over haar soort genoten heeft zij nog nooit eerder gedaan.
Wie weet waar dit aparte gedrag vandaan komt.

Pearlx

Re: Dominante alfa merrie bijt soort genoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:08

Bij de meeste dieren wordt ieder individu geboren met een bepaalde rang of heel jong een rang toegewezen die het dier dan zijn/haar hele leven houdt, bijvoorbeeld de 'pikorde' bij kippen of bij koeien bepaalt de rang wie elkaar voor laat wanneer de kudde zich beweegt.

Als de merrie en ruin die bij jouw dominante merrie staan van nature al erg onderdanig zijn en je merrie extreem dominant dan ziet ze waarschijnlijk nu de kans om extra de baas te spelen, als dit nog nooit eerder voor is gekomen stond ze voorheen waarschijnlijk bij paarden met een andere rang en instelling die zich wel verdedigden of iets terugdeden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:10

Is er iets veranderd sinds het gedrag is begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:17

Ik rijd ook met een alfa merrie. En ik houd er extra rekening mee als we met meerdere paarden in de bak rijden.. Ook met het borstelen waarschuw ik mensen niet zomaar achter mijn paard te lopen en met hun paarden niet te dicht bij te komen. Ook mijn paard kan niet zomaar alleen zijn, met mij erbij is het goed. Maar als ik weg loop dan raakt ze in paniek.

Ik zou niet weten waar het gedrag vandaag komt. Misschien door het voer?? De rangorde in de kudden bepaalt ook heel wat.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:48

Pearlx ze is altijd al de baas geweest in de kudde, paarden lopen met ruime boog om haar heen
De kudde accepteert haar dat zij de baas is, daarom snap ik niet waarom ze perse moet bijten
Ze is soms jaloers als ik met ander paard bezig ben, zij vraagt dan meteen de aandacht. door voor mij te staan en het andere paard opzij te duwen.

Tigra_ er is niks verandert aan de voeding

fresley als ik met meerdere paarden in de bak rijd dan begint ze ook te dreigen oren plat en tilt ze haar bovenlip op en laat dan een stukje van haar tanden zien, (zij wil graag het tempo van de andere paarden bepalen) door er hard achteraan te willen lopen
Ik zet haar hard aan het werk zodat ze kans niet krijgt om er achteraan lopen
Dit gedrag laat ze heel even zien en daarna is het ook gelijk over
Overdag laat ik haar in de kudde staan, in de avond zet ik haar in de inloopstal zodat beide paarden hun rust krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:00

En buiten de voeding om ook niet? Andere paarden erbij of andere dingen veranderd. Lijkt me een beetje een uiting van stress. Een Alfa merrie heeft normaal gezien geen geweld nodig om de baas te zijn dus ik zou eens kijken wat er veranderd kan zijn. En of er buiten dit gedrag om ook veranderingen zijn, tijdens het rijden of in de omgang met jouw. Zo'n plotselinge wending moet ergens vandaan komen.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:59

Ze staat al jaren in dezelfde kudde paarden en er zijn geen andere paarden bijgekomen, voorheen was het alleen oren plat doen
en daar bleef het bij. tussen ons heeft er geen verandering plaatsgevonden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:33

Als ik het verhaal zo lees, vind ik het erop lijken dat er "aan haar stoelpoten gezaagd wordt" en zij het gevoel heeft haar leidersrang te gaan verliezen als ze deze niet letterlijk "met hand en tand" verdedigt, alleen dreigen maakt blijkbaar niet meer voldoende indruk bij de rest.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:09

Eirikur ik heb niet het idee dat de andere paarden haar rol willen overnemen
Het kan best zijn" dat het voor haar wel zo voelt.