Pard vertoont nog steeds hengstengedrag na castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Pard vertoont nog steeds hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 12:17

Hoi,

Wij zitten hier een beetje met een "probleem".
Ongeveer 9 maanden geleden hebben we een 4-jarige hengst gekocht. Aangezien hij geen dekhengst is
, was ons besluit al snel genomen : castratie. Ik ben namelijk van mening dat een paard sociaal gelukkiger is als ruin. Ongeveer 1 maand na de aankoop hebben we hem dus gecastreerd. Nu hebben we een paar problemen . Het paard vertoont nog steeds hengstengedrag ( na 8 maanden dus). Merrie's worden ook vaak nogsteeds hengstig als als hij bij ze in de buurt komt en 1 week geleden is hij uit zijn stal uitgebroken en heeft hij geprobeerd om een merrie te dekken.(dit is hem niet gelukt , staleigenaresse was er snel bij). Nu , omdat hij zich dus nog steeds als een hengst gedraagt wil de staleigenaresse hem nog niet bij de merrie's zetten.(begrijpelijk) Het paard zit dus continu in een stal of in een afgelege kleine paddock. Het paard is ook sinds de castratie vermagert, en vertoont continu erg veel "stress ( bij de aankoop was hij al redelijk iel)
Dus, is dit normaal?

Hutcherson

Re: Pard vertoont nog steeds hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:20

Uhm normaal wil ik niet zeggen. Kijk het is normaal dat ie nog we wat hengsten streken heeft maar neit zo extreem als dit in mijn ogen. Is het geen klophengst?
Dat misschien nog iets is achter gebleven? wel erg sneu dat ie telkens alleen achter moet blijven.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 14:56

Het is geen klophengst, de dierenarts komt over een paar dagen om te kijken of er iets is achtergebleven. Het is inderdaad heel sneu , dit is ook de rede waarom we over een week van stalling gaan veranderen waardoor hij eventueel met een paar ruinen in de wei zou kunnen staan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:08

Bloed laten testen op hormonen... ik heb ( had, nu is die echt ruin na operatie ) n klophengst... toen hebben ze in het bloed getest en het sperma... hij was dus volledig hengst... Hij is nu 32 ( yep, goed gelezen) maar zodra ons merrie hengstig is springt ie er nog steeds op . Moet wel bij zeggen dat hij al 16 jaar was ( en veel gedekt heeft ) toen ik hem kocht en heb laten opereren.
Bij mijn Friese ruin ( die heeft een keer gedekt als 5 jarige , dan met 6 gecastreerd) heeft het ook een aantal maanden geduurd voordat hij echt "ruin"werd...
Dus laten testen en nog eens de vorige eigenaren vragen of hij ook werkelijk nooit gedekt heeft...

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:25

Ik zal hem zeker laten testen . Naar mijn weten heeft hij nooit gedekt , maargoed het kan altijd :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:44

sommige blijven dit houden. die van mij is ruim 4 en is zeker nog het mannetje als het hem uit komt.
ook is hij nog es openlijk homo :')

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 02:14

Sommige blijven gewoon het gedrag houden, mijn ruin is inmiddels ook 2 jaar geleden gecastreerd en probeert nog steeds merries te dekken als hij ermee op het land gaat.
Hij heeft nu wel geen overbodige stress, maar was vrij koel zelfs als hengst. Maar vertoont wel nog wat hengsten streken, en mijn is al zeker en vast geen klophengst, heb de 2 ballen zelf verwijderd zien worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:20

Een collega van mij heeft ook één van zijn hengsten proberen te laten ruinen, maar die blijkt dus een klophengst te zijn. Blijft ook dekken en merries blijven hengstig worden in zijn buurt. Het paard is inmiddels 4 of 5 keer geopereerd (door zowel Slootdorp als Utrecht), maar beide partijen kunnen de tweede bal niet vinden. Testen wijzen uit dat hij nog steeds het hormoon aanmaakt en dus klophengst is. Het is een ontzettend lief paard als je alleen met hem bent, maar zodra er een merrie in de buurt komt is hij niet meer te houden (gaat bij wijze van spreken door roeden en ruiten). Heel erg lastig dus. Hopelijk is het bij jouw paard niet zo en zal het gedrag met de tijd verdwijnen. Laat evengoed even een bloedtest afnemen om het uit te sluiten! ;)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:38

Bedankt voor al jullie reacties , overmorgen komt de dierenarts en dan zullen we zien ;)