Lange manen en eczeem/vliegendekens.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Lange manen en eczeem/vliegendekens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 09:36

Hou bokkers,

Gezien ik twee haflingers heb die erg veel last hebben van de vele dazen en vliegen, zitten wij er aan te denken een eczeem of vliegendeken aan te schaffen.
Een probleempje is de manen :')
Als mijn merrie een winterdeken met hals om heeft, schuren de manen af. Een deken zonder hals moet ik ook verplicht bij vlechten en dan nog wordt de achterkant dunner en korter hierdoor.
Wat zijn jullie ervaringen met eczeem of vliegendekens en lange manen?

Deze deken had ik op het oog
http://www.agradi.nl/premiere-eczeemdeken-grijs-125.htm

Safiera

Re: Lange manen en eczeem/vliegendekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:43

Wat ik over die deken kan zeggen is dat hij klein valt, ik heb een maat groter nodig voor onze pony die niet eens breed gebouwd is.

Bij haar ging het altijd goed met de manen, deze deken is van zachte, lichte en soepele stof en mits je de deken regelmatig wast schuurt dat niet. We hebben uiteindelijk de manen wel kort geknipt omdat dat minder zweet onder de deken (pony heeft ZE dus draagt de deken in de zomer 24/7)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:10

Ik denk dat je dan misschien beter een eczeemdeken kan proberen. Ik heb zelf de QHP eczeemdeken ( bruine variant) Fijne zachte stof dus ook helemaal geen last van afgeschuurde manen.
Vliegendekens zijn volgens mij altijd wat stugger van stof vind ik.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:23

Ik heb een vliegendeken van amigo en die heeft een zachte stof ingenaaid in het halsstuk op de plaats van de manenkam en deze schuurt niet. de sweet itch heeft dit volgens mij ook.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:28

Mijn haflinger heeft eczeem en dus een eczeemdeken. Ieder jaar op de zelfde plek in de manen mist ze een stuk van haar manen door de deken en ook gaan de manen snel dood.
Ik heb voor mijn haf de rambo sweet itch hoody ik zou zelf eerder voor een vliegendeken gaan.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:29

Maar de rambo eczeemdeken is van hele andere stof dan bijvoorbeeld de qhp eczeemdekens.
Vind de rambo veel stugger en minder zacht. Denk dat de manen daar ook eerder van af zullen schuren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:31

Ik heb de grijze met oranje EJ vliegen/eczeemdeken. Maatje groter gepakt. En de manen blijven er perfect onder! Erg fijne deken.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:33

Ik heb verschillende eczeemdekens, maar vooral bij mijn rsih schuren de manen op één bepaalde plek altijd af. Met de goedkope 'namaak boett' heb ik dat minder.
Ik zou eerder voor een vliegendeken met en zacht stuk bij de manen gaan als je geen echt eczeempaard hebt, dat is ook wat minder warm op de warme dagen. Die van mij staan altijd flink te zweten onder de eczeemdekens wanneer het echt heet is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:34

Amigo mio.. en dan bovendse klitteband niet dicht, anders sneuvelen hier ook manen.
Andere dekens passen niet.
exceemdeken gaat ook zijn haar van stuk (daar waar het elastiek zit)