Paard leren achterbenen op te tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Paard leren achterbenen op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:30

Ik heb sinds kort 2 prachtige beestjes onder mijn hoede, waar ik altijd bij mag zijn en alles mee mag. De merrie is 13 en heeft absoluut geen stalgebreken, maar de ruin, van 3 jaar, heeft dit wel.
Ten eerste hapt hij in alles, maar dat probeer ik gewoon structureel te bestraffen. (niet met zn tanden overigens) en hij is gewoon erg druk. Dat is denk ik gewoon omdat ie jong is.
Ik heb hem buiten aan zijn stal vaststaan, omdat hij vroeger altijd in de stal is gepoetst en dan stond ie vast, met het halstertouw. Ik wil hier niet aan beginnen omdat ik vind dat een paard gewoon overal gepoetst moet kunnen worden en daarom zet ik hem buiten vast.
Hij is braaf, maar als ik begin aan de hoeven wordt hij onrustig. Voorhoeven tilt hij op en kan ik krabben, maar na een paar seconde gaat hij met zijn gewicht op zijn hoef leunen, waardoor ik los moet laten. Ik geef hem dan een stomp op zijn schouder en ik brom op hem. Maar achter is het erger.
Ik vraag hem een voetje te geven en heb zijn been vast(zoals bij elk ander paard), en dan ineens tilt ie het been op en haalt uit naar achteren. Dit doet hij niet om te willen trappen heb ik het idee, maar ik denk dat hij gewoon weg niet weet wa tik van hem wil.
Hij is 3 en heeft gewoon 3 jaar op de wei gestaan met zijn moeder. Hij is nog nooit van het terrein af geweest en nooit is dit hem dus geleerd. Bij de hoefsmid doet hij ook moeilijk met zijn achterbenen.
Heeft iemand tips hoe ik hem aan kan leren wat ik wil met de achterbenen. Ik durf er niet goed naast te gaan staan omdat hij dus naar achteren uithaalt. Ik wil niet geraakt worden..

iemand een idee.??

Doubtless

Re: Paard leren achterbenen op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:51

Niet loslaten & niet afstraffen. Het klinkt alsof hij moeite heeft met het bewaren van zijn evenwicht, dus een stomp geven lijkt me zinloos.
Probeer gewoon om hem stevig vast te houden, tenzij hij echt op vallen over gaat. Rustig de tijd nemen & consequent blijven, dan gaat het uiteindelijk wel makkelijker.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:05

Misschien helpt het ook om het een paar keer te doen zonder te krabben? Zo hoef je daar geen aandacht aan te besteden en kan je volledig letten op wat hij doet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:09

Paarden die moeilijk doen en gevaarlijk zijn leer ik een been geven door een dik zacht touw te gebruiken, ik sla het touw achter het been langs en trek het dan naar voren toe, in het begin is het echt voldoende als hij zijn hoef eventjes optilt. Je kunt dan het uitslaan wat beter voorkomen en hij leert dat het geen zin heeft, immers je hoeft niet "los" te laten, je laat het touw wat meevieren als hij slaat en vraagt gelijk weer om de voet iets naar voren te brengen. Als hij dit goed toelaat kun je het been vragen op te tillen maar héél dicht bij de grond laten (desnoods op de teen laten rusten) zodat hij niet uit balans komt, en dan goed belonen (ook in het stadium met het touw trouwens al voor elke keer dat hij rustig de voet optilt).
Zo leer je hem niet uit te slaan, maar de voet rustig op te tillen, en dan kun je langzamerhand iets hoger vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:20

Doubtless schreef:
Niet loslaten & niet afstraffen. Het klinkt alsof hij moeite heeft met het bewaren van zijn evenwicht, dus een stomp geven lijkt me zinloos.
Probeer gewoon om hem stevig vast te houden, tenzij hij echt op vallen over gaat. Rustig de tijd nemen & consequent blijven, dan gaat het uiteindelijk wel makkelijker.
Helemaal eens, en net zoals Horseyfries zegt kun je het inderdaad proberen met een touw. :j
Zo heb ik het mijn paard ook geleerd.
Edit; In het filmpje ben ik niet helemaal slim bezig door achter mijn paard te staan. :o Niet doen dus. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik had ook gedacht om een touw rond het been te doen maar wist niet hoe dit het beste zou werken! Nu wel! Ik denk ook dat ie problemen heeft met het bewaren van zijn evenwicht maar dat naar achter slaan vond ik toch ietwat gevaarlijk. Ik zal het niet meer afstraffen, want hij weet immers niet wat ik van hem wil.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:57

Ik ga bij jonkies enz. die het nog moeten leren, altijd naast ze staan en dan met mijn zijkant tegen de buik aan. Niet omdat ze dan gaan hangen, maar om geen mep te krijgen. Dan voetje vragen en meteen een knie onder tegen het been aandoen en de arm (vaak oksel bij de groten) net boven de hak. En wel meteen het been naar achteren en niet onder het paard laten. Dan klem je het been dus en kunnen ze niet uithalen. Hierbij moet je inderdaad wel opletten, dat ze niet op je gaan hangen met vallen als gevolg..
Touw heb ik nooit geprobeerd (wist niet eens dat men dat deed)..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:58

Als je je leven nog niet moe bent wordt je soms inventief ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:01

horseyfries schreef:
Als je je leven nog niet moe bent wordt je soms inventief ;)

Ik heb al heel veel jonkies leren voetjes te geven en nog nooit een probleem gehad..Vind het op dat filmpje wat hier voorbij kwam niet mijn ding..dan liever goede controle en contact met het paard..Nog nooit een mep gehad met deze methode en zit al mijn hele leven in de paarden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:03

Dat is fijn voor je, en ik hoop dat het zo blijft. Wat jij beschrijft kon ik ook jarenlang doen, tot ik een paard tegenkwam die je niet voorbij zijn voorbenen liet omdat elke beweging richting zijn achterhand leidde tot gericht slaan. Dan verzin je iets anders, en omdat het zo goed bevalt ben ik het blijven doen. Scheelt voor mijn rug een heel stuk, is een heel stuk veiliger, en voor de paarden nog wel zo duidelijk heb ik gemerkt.
Het filmpje heb ik niet gezien, ik spreek over mijn post.

Edit: even het filmpje gekeken maar zo doe ik het dus ook niet, ik leg het touw juist naar voren toe en sta bij het voorbeen, en til het been dus in de kootholte op door het naar voren te trekken. Ik kom niet in de buurt van de achterhand bij dat soort paarden, zoals gezegd ben ik nog niet levensmoe ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:21

Zo extreem heb ik ze nooit gehad horseyfries..Dat soort is bij mij meteen retour naar vorige eigenaar..
Maar hoe krijg je dan een touw erom? Dan ben je toch ook bij de benen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:27

Hier doe ik het op dezelfde manier als horseyfries maar dan zonder touw. :+

Ik blijf zo dicht mogelijk langs het lichaam van het paard, streel over de kont mijn hand naar beneden, pak het been op en trek het been naar voren niet naar achteren. Naarmate dat na een tijd goed gaat kan je proberen om vanuit de beenstand naar voren langzaam het been naar achteren te bewegen. Het is verstandig om de hoef goed vast te houden mochten ze gaan schoppen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:35

Zammie schreef:
Zo extreem heb ik ze nooit gehad horseyfries..Dat soort is bij mij meteen retour naar vorige eigenaar..
Maar hoe krijg je dan een touw erom? Dan ben je toch ook bij de benen...

Daarom zeg ik, het is maar net wat op je pad komt ;)

Ik leg het touw in een lus klaar en zet het paard zo dat zijn voet in de lus staat, en dan met een beetje handig opgooien heb ik hem ineens om de kogel.
Is trouwens absoluut niet zo dat dit soort paarden ook altijd zo blijven hoor, vaak iets teveel trauma meegemaakt bij een hoefsmid of iets dergelijks, kunnen achteraf met wat hertraining heel fijne paarden zijn. Als ze verder in de omgang maar normaal zijn gaan ze niet retour, wel als ze echt een steek los hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:38

Tja, zo extreem heb ik ze dus nog niet meegemaakt..Wel inderdaad angstige paarden en echt wel de wat brutalere, maar niet echt gericht slaan..
Maar heb je dan niet dat een angstig paard helemaal in paniek raakt met ineens een touw erom die dan denk ik toch wordt strak getrokken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:41

Het is meer meeveren, als je echt strak trekt en uit alle macht vasthoudt dan verlies je het idd door de paniek, maar als je gewoon meegeeft en dan weer mee terugveert dan komen ze er al snel achter dat dit niet zo gemakkelijk weg te slaan is als die mensenarm die ze anders vasthoudt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:43

Begin een beetje een idee te krijgen hoe je dat doet...
Nou, mocht er ooit eens een paard in mijn leven komen met problemen dan zal ik dit in mijn achterhoofd houden...ben zelf rugpatiënt en niet de jongste dus alle handige tips zijn natuurlijk meegenomen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:44

Absoluut een aanrader dan, heb zelf een dubbele hernia en mijn rug is blij met mijn uitvinding ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:46

dan weet jij precies wat ik voel bij de hoeven doen ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:57

:x

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:08

Er naast gaan staan, "voetje" zeggen en dan het onderbeen oppakken (kan ook aan sok) en over je bovenbeen leggen. Dat geeft paard steun. Hangen mag niet dus even terugduwen of opnieuw been optillen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:11

horseyfries schreef:
Dat is fijn voor je, en ik hoop dat het zo blijft. Wat jij beschrijft kon ik ook jarenlang doen, tot ik een paard tegenkwam die je niet voorbij zijn voorbenen liet omdat elke beweging richting zijn achterhand leidde tot gericht slaan. Dan verzin je iets anders, en omdat het zo goed bevalt ben ik het blijven doen. Scheelt voor mijn rug een heel stuk, is een heel stuk veiliger, en voor de paarden nog wel zo duidelijk heb ik gemerkt.
Het filmpje heb ik niet gezien, ik spreek over mijn post.

Edit: even het filmpje gekeken maar zo doe ik het dus ook niet, ik leg het touw juist naar voren toe en sta bij het voorbeen, en til het been dus in de kootholte op door het naar voren te trekken. Ik kom niet in de buurt van de achterhand bij dat soort paarden, zoals gezegd ben ik nog niet levensmoe ;)

dat dit laatste was ik ook als 1e van plan ja! Ik vind het toch een beetje eng idee dat je een touw 'vastmaakt'aan het been. Paard staat wel vast maar neemt rustig de staldeur mee in paniek denk ik zo.
Dus liever dak zelf het touw los kan laten als hij het eng vindt(uiteraard blijf ik het wel proberen want is gewoon een kwestie van wennen) maar dan heeft ie in ieder geval niets vast om zijn been. Zou niet willen dat er ongelukken gebeuren.
Als ik aan het oefenen ben met hem met het optillen sta ik ook met mijn zij tegen hem aan om te voelen wat hij doet en om zijn gewicht op het andere been te houden. maar hij stapt nog wel eens gewoon mijn kant op en het boeit hem dan niet dat ik daar sta, dus moet ik gauw een sprongetje maken.
Ik ga het been ook echt niet vastpakken en vasthouden want dan weet ik niet wat er gebeurt. Dat is me toch iets te link.
Heb mn hoofd nog nodig dacht ik zo.

toch bedankt voor de reacties!

flicka schreef:
Er naast gaan staan, "voetje" zeggen en dan het onderbeen oppakken (kan ook aan sok) en over je bovenbeen leggen. Dat geeft paard steun. Hangen mag niet dus even terugduwen of opnieuw been optillen.

Ik gebruik altijd het commando 'voetje' en voor gaat dat prima. maar achter snapt hij het niet. Zoals eerder gemeld kan ik het been niet vastpakken. Ik pak zijn been en als hij mijn hand voelt, tilt hij INEENS zijn been op en gooit deze naar achteren. Ik ga daar echt mijn bovenbeen niet onderzetten. Daar krijg ik de kans niet eens voor. Hij haalt uit naar achter(niet gericht) en komt weer op de grond. Hij strekt het been helemaal. Dus ik kan dat echt niet vast houden.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 07-08-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:12

Ik doe veel aaien over de kont en dan met mijn hand naar beneden. Ik wacht af wat het paard dan doet. Als ie ontspannen blijft kan ik het been optillen, anders nog niet. En als je het been optilt, niet te hoog optillen. Daarna belonen met je stem en een klopje op de hals. zo doe ik het altijd, beetje spelenderwijs, niet te hoge eisen stellen. Veel succes :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:15

Nogmaals, bedankt iedereen voor de reacites, maar volgens mij is het niet helemaal duidelijk.
Ik kan namelijk het achterbeen niet vastpakken en vasthouden.
Ik ga met mijn hand van kont naar been en pak dan zijn been vast. In een split second tilt hij vanuit het niets zijn been heel snel op en gooit deze achteruit. Ik kan hem dan niet vasthouden of mijn been eronder zetten wat hij strekt zijn gehele been(hij trapt niet gericht) en vervolgens zet hij hem weer neer op de grond.
Als ik het nogmaals probeer, doet hij exact hetzelfde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:21

Ik zie altijd dat de hoefsmid juist geen contact zoekt met het paard, doordat ze voelen dat je daar staat gaan ze vaak juist tegen je aanleunen. Dat wordt dan onnodig extra zwaar.
Ik denk dat je moet blijven proberen en rustig te blijven, zorg dat je het bij de voorbenen goed voor elkaar hebt, voetje geven steeds wat langer vast houden, uit kunnen krabben en belonen, negatief gedrag negeren als dat goed werkt bij dit paard. Op een gegeven moment snappen ze wat de bedoeling is en heb je kans dat het kwartje bij de achterbenen ook valt.
Heeft het paard achter geen krampbenen? Dan kunnen ze ook lastig het been achter geven en halen ze vaak uit en dan is dat geen rottigheid zeg maar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:25

Mijn hoefsmid staat absoluut tegen het paard aan. Vandaag nog onze nieuwe pony laten bekappen en die is ook nog onwennig en ook hij doet het op mijn manier..Heb het volgens mij ook van een hoefsmid zo geleerd..