Kosten paardenvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Kosten paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:09

Ik zit er een beetje over na te denken een paardenvrachtwagentje met B rijbewijs te kopen - waarschijnlijk is dit nog toekomstmuziek (en moet ik dus iets anders bedenken kwa transport). Heb geen auto die een trailer kan trekken - en een bakbeest kopen voor die hooguit paar keer / maand gebruik en dan de rest van de maand benzine slurpen en hoge lasten zie ik niet zitten. Steeds een auto lenen / huren is ook niet fijn.

Maar, voor degene die er eentje hebben;
wat zijn ongeveer je vaste lasten aan zo'n wagen?

Betaal je hier nou minder wegenbelasting over dan een auto?. Of juist erg veel? En is de verzekering duur voor dit soort wagens?

Als ik er eentje zou kopen zou het een 2e handsje worden.
Het lijkt me gewoon een stuk veiliger en prettiger dan al het gedoe met trailers.
En voor zo'n 3000-5000 euro heb je denk ik een redelijke 2e hands (of is dit onrealistisch?)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:10

Hoe het zit met taks en verzekering weet ik niet.
Weet wel dat een vrachtwagen op b rijbewijs beperkt is in laadvermogen (ongeveer 900kg). Je kan dus nooit 2 paarden op een vrachtwagentje zetten.
Verder vind ik een vrachtwagen veel veiliger dan een trailer.

Wij hebben eerst 2 oudere vrachtwagentjes gehad voor b rijbewijs. Omdat de onderhoudskosten hoog opliepen (dat heb je altijd met oudere vrachtwagens) hebben wij een vrachtwagen voor C rijbewijs gekocht.
De aankoop van een grotere vrachtwagen is een stuk minder duur dan een b-vrachtwagentje.

Ik denk dat je met 3000-5000 euro niet ver komt.
Je mag eerder op het dubbele rekenen.
een degelijk vrachtwagentje dat niet jong meer is, komt al snel op 8000-10000 euro.
Voor minder geld heb je vaak een slecht onderhouden vrachtwagentje met veel (verborgen) gebreken.

Dat is toch mijn ervaring.

Jolet

Re: Kosten paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:12

Als ik zie dat een nieuw vrachtwagentje +30.000 kost excl. BTW dan denk ik dat je met 3000-5000 niet heel ver komt... :(

NiG

Re: Kosten paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:20

Hm, misschien is 3-5 dan wel erg positief gedacht inderdaad, maar zag een paar wagens op de markt staan in die klasse, vandaar dat ik in die richting dacht.
als het veel meer wordt dan 5000, gaat het eerder lonen een andere auto te kopen of steeds eentje te huren ipv een vrachtwagentje.