Verhuizen naar andere stal, lopend of in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Verhuizen naar andere stal, lopend of in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:23

Hoi Bokkers,

Naar aanleiding van mijn probleem met de buurhonden ( [BB] Gevaarlijke buurhonden van stal, wat er tegen doen? ) ben ik toch gaan zoeken naar een andere stal.
Vanavond ga ik bij een andere stal kijken die ook nog eens veel dichter bij huis is, een kennis staat er ook en het schijnt een leuke gezellige stal te zijn.

Nu heb ik mijn paard pas een maand en is hij al erg vaak verhuisd geweest in een korte periode (hij komt van een handelaar), dus eigenlijk wil ik hem niet weer in de trailer gooien, hij had ook allemaal wondjes bij zijn voeten omdat hij op zijn eigen voeten gaat staan in de trailer, die wondjes zijn nu eindelijk weg dus dat wil ik eigenlijk zo houden.
Als die andere stal een plekje vrij heeft, wat binnen nu en ong. 3 maanden zal zijn, zal hij dus verplaatst moeten worden. Het paard is vrij snel gestresst als hij alleen is, met een ander paard erbij is hij vrij rustig. Ik zou ook kunnen lopen naar die andere stal met hem, wat beter zou zijn wat betreft die wondjes en stress in de trailer, ook hoef ik dan geen auto en trailer te regelen, en iemand die de auto met trailer wilt besturen :+
Lopend zou het rond de 7 km zijn over een geheel fietspad door de polders, maar dit durf ik eigenlijk niet alleen aan met hem omdat hij dus wel eens uit zijn sloffen kan schieten als hij alleen is. Op de stal waar hij nu staat kan ik ook niet met hem wandelen door die honden, dus hij is het niet echt gewend, wel hebben we 3 keer gewandeld met een ander paard erbij, en dat ging super goed.

Aan de ene kant denk ik dat lopen minder stress zal geven en het is op zich niet zo heel ver, maar dat dat wat moeilijker is voor mij alleen, aan de andere kant is de trailer misschien wel handiger omdat hij alleen wandelen niet echt gewend is. Ik denk zelf dat het het beste zou zijn als er iemand de hele weg meeloopt met een ander paard, maar zo'n iemand weet ik nu even niet te vinden, dus moeten we het anders gaan doen :+

Wat denken jullie, kan ik beter iemand zoeken om hem in de trailer te verplaatsen of moet ik iemand zoeken die (met of zonder paard) met me mee wilt lopen/rijden om hem lopend te verplaatsen.

Wat zouden jullie doen? :)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:27

ik heb mijn paard ook lopend verhuisd.
Het ging om een 2 jarige hengst die nog nooit buiten was geweest.
Ik zag het als een goede oefening en hij deed het super.
In het begin heel kijkerig, maar dat was maar even daarna liep hij vrolijk mee.

Misschien als je het niet alleen durft vragen of die vriendin van je nieuwe stalling met haar paard mee wilt wandelen, of een vriendin dat je met zn tweetjes bent.
Wat je ook nog kan doen is hem s`morgens heel vroeg verplaatsen. Het is nu rond 6 uur licht, dus als je dan vertrekt, heb je erg weinig kans op groot verkeer of wielrenners etc. waar hij van zal kunnen schrikken.

Succes!

X_Sam_X

Re: Verhuizen naar andere stal, lopend of in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:38

SanneJas, hoelang moest jij lopen naar de nieuwe stal?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:41

Het was totaal 8 km. heb er iets langer als een uurtje over gedaan.
Hij was wel op na die 8 km, maar hij kreeg natuurlijk ook heel veel indrukken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:42

Als het kan vraag iemand met bomproof paard om dat samen met je te doen als route over fietspad veilig is. Voor die andere persoon is het dan 14 KM en dat is niet zo ver als dat paard gewend is aan buitenritten. Haflingers, fjorden, merens e.a. zijn vaak fijne begeleidingspaarden. Als dat niet kan vraag dan iemand om mee te lopen die bekend is met paarden en je dus echt kan ondersteunen. Met zijn tweeën is gezelliger ook om te wandelen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:45

Als je het zelf al niet vertrouwd, zou ik hem gewoon in de trailer zetten. Als het goed is kan hij daar lang genoeg van bij komen.
Een loslopend paard is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor zijn omgeving. En mocht er iets fout gaan onderweg en hij komt los (ook al laat je het door iemand anders doen), krijg je spijt.
Zeker omdat je niet zeker bent van je zaak. 7 km is toch zeker wel een klein uur stappen (stukken draf ertussen gaat sneller).

Equisync

Re: Verhuizen naar andere stal, lopend of in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:53

Kun je niet vragen of een stalgenoot meerijd?
Dan kun jij veilig met een ander naar je nieuwe stal, en kan de ander weer terugrijden/lopen. 14 kilometer valt wel mee voor een paard dat het gewend is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:53

Weet je wat het nadeel van het veel verhuizen in een korte tijd is? Dat je paard nergens de tijd krijgt om te wennen. Niet dat hij iedere keer in de trailer wordt gestopt.
Dat is geen aanval naar jou toe, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat je je nu druk maakt om een bijzaak. Tegen wondjes kun je transportbeschermers omdoen, anders peesbeschermers en springschoenen.
Hoe makkelijk een auto en chauffeur geregeld zijn, dat weet je alleen zelf.

Lopend kan ook, kies een tijdstip buiten de spits, buiten schooltijden en wacht een paar weken als ze aan het oogsten zijn.. Iemand vragen om mee te lopen kan, maar 14 km lopen om een ander paard braaf te houden, zou ik niet op zitten te wachten.
Eerste keus zou zijn met trailer, anders zou ik gewoon zelf gaan, hoofdstel om, longeerlijn aan, handschoenen aan, een reflecterend hesje en het een goeie oefening vinden.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 17:00

Bedankt dat jullie met me mee denken :D
Ik ga vanavond even aan die kennis vragen of zij eventueel mee wilt, dat is dan inderdaad 14 km, maar zij heeft wel een bomproof tinker :)
En als ik moet kiezen tussen alleen met hem lopen of de trailer dan wordt het denk ik de trailer...

Ohja kamsel, hij krijgt inderdaad niet de tijd om te wennen, dat vind ik ook vervelend voor hem, maar dat de buren van die stal zo dwars zijn om het hek open te laten wist ik ook niet van tevoren. Er werd me vertelt dat ze het dichtdoen en het alleen 's ochtends open staat... en een hoofdstel en longeerlijn wordt het niet, paard is net 2 en heeft nog nooit een hoofdstel gezien, wel valt er al met hem te communiceren in de bak, met grondwerk is hij inmiddels goed bekend...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:06

Soms zit het mee, soms zit het tegen, maar dat heeft meer impact dan zo'n trailerritje.
Dan zou mijn eerste keus helemaal met trailer zijn, maar evt kun je hoofdstel ook vervangen door halster met longeerlijn en dan door de linkerzijkant onder de kin aan de rechterzijkant vastzetten. Als hij heel veel praatjes heeft over de neus.