pony is bang voor water hoe angst overwinnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

pony is bang voor water hoe angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 15:51

mijn pony is bang van water.
hij heeft een keer in de sloot gelegen en ik denk dat het daar vandaan komt.
ik kan hem niet afspuiten en ik ben nu dus begonnen met rustig een emmertje met water en een spons of natte handdoek nu met dit warme weer.

nou zou ik graag een keer met hem zwemmen en laatst zijn we met zn alle naar recreatie gebied vlietlanden geweest maar hij steekt nog geen teen het water in.
ook wil hij niet achter de andere aan het water in.

ik wil hem niet dwingen iets te doen wat hij niet wil maar het is zo jammer dat hij niet lekker mee wil zwemmen met de rest en maar een beetje aan de kant staat te kijken. hoe kan ik proberen hem zijn angst te laten overwinnen zodat hij ook gezellig mee kan doen ?

Roontje_

Re: pony is bang voor water hoe angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:53

ik heb het de mijne geleerd door eerst zelf het water in te lopen :+ na een tijdje volgen ze je dan wel :D
misschien een plan?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:03

ik heb een half uur gestaan t was geen succes :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:16

Eerst zelf t water in, als ie niet achter je aan komt zet je twee paarden strak tegen hem aan en laat je iemand achter hem staan met een zweepje, wel veilig natuurlijk en zelf niet aan het touw/teugels gaan hangen. maar hem vertrouwen toespreken. Maak zijn benen nat en probeer hem te laten ontspannen. Zo hebben wij ooit n fries naar de overkant gekregen(moesten door n ondiep slootje lopen.)
Er zijn ook gewoon ook echt paarden die het niks vinden, misschien moet je dat soms ook maar gewoon accepteren.
Misschien kun je gewoon oefenen met plassen water van de regen. Als ie ook maar 1 hoef erin zet, uitbundig belonen.

kiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:03

Ik ben geabonneerd op de ROS en in de uitgave van augustus/september staat er een stuk in over hoe je een paard kunt leren het water in te gaan. Misschien kun je hem voor een keer kopen in de winkel. Ik denk dat je daar heel ver mee kunt komen, en inderdaad als hij/zij ook maar 1 stap in de goede richting doet, meteen belonen.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:07

Ik weet niet of je wel eens grondwerk of longeren doet?
Leg een groot zeil (te koop bij bouwmarkt ed) in de bak, met op de hoeken een pion zodat het goed blijft liggen.
Dan daar je paard overheen sturen, de eerste paar keren eromheen ipv eroverheen maakt niet uit, een paard associeert het zeil met water, dit heb ik ook met mijn verzorgpaard gedaan en de angst voor water was binnen een uur ineens verdwenen nadat het zeil niet meer eng was :+
Evt kun je het zeil daarna ook over je pony heen leggen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:20

dat zeil vind ik wel een idee.
de ros hm ik ga es op zoek hier in de buurt of ze m ergens hebben liggen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:53

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:38

Al sta je er een ganse dag, als je aan iets begint moet je het ook afmaken.
Nu sta je dus weer een stap verder achteruit in de training van je paard.

jwl schreef:
ik heb een half uur gestaan t was geen succes :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:45

Als je aan de waterangst wilt gaan werken, dien je te weten wanneer je door MOET zetten en wanneer je op KUNT houden.

Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, en het paard zal uiteindelijk dat doen wat jij wilt. Maar een half uur staan zonder iets van het paard te vragen, gaat het probleem echt niet oplossen, omdat je hem dan niet aan het werkt zet.

Het water in kun je voorbereiden, door te beginnen met een plas. Hij hoeft niet perse meteen een meer in.

Een mogelijke manier van aanpak staat op pagina 1 van dit topic:

[OPG] watervrees

Oplossing voor plassen is, rondjes er omheen rijden, alle 5 rondjes keertwending om de achterhand met hoofd richting water maken, afstand naar plas verkleinen, raakt ze per ongeluk het water met een hoef, doen alsof er niets gebeurd is, doorrijden, energie af laten vloeien. Op het moment dat ze met twee voeten in het water staat, uit laten rusten. En kom je niet dicht bij die plas, dan zoek een startpunt uit. Al moet je 20 meter bij die plas vandaan beginnen, rondjes om die plas heen rijden, en je naar die plas toetasten.

Bij plekken waar de weg wordt afgesloten door een plas en je er niet omheen kunt: advance and retreat. Ook hier weer een beginafstand bepalen. Is dat 40 meter van die plas, dan is dat 40 meter van die plas. Op plas afrijden, stoppen voordat ze in de ankers gaat, achteruit zetten. Daarna weer vooruit, stukje verder, weer stoppen voordat ze zelf stopt, achterwaarts. Je gaandeweg naar de plas toetasten. Staat ze er met twee voeten in, rust geven. Daarna door de plas, en HEEL belangrijk, omdraaien en van de andere kant hetzelfde doen. Desnoods 100x door die plas (is eerder bekeken maar wees daartoe bereid) tot ze geen krimp geeft, daarna doorrijden. Daags erop herhalen. Grootste fout die mensen maken is denken: phieuw, ze is er doorheen, snel doorrijden. En ze vergeten te herhalen. Ieder dag weer. En heb je geen plas, dan maak je er een....

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:57

morgen ga ik plassen maken :p zullen ze blij zijn met me op stal haha

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:50

Je kunt misschien proberen om dus de 'negatieve ervaring met water' te veranderen in een 'positieve ervaring met water'. Je kunt dus het paard belonen met wat eten elke keer als hij een een stap in de goede richting doet waardoor hij langzaam maar zeker meer vertrouwen in het water gaat krijgen. Je hebt dan wel veel geduld nodig :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:58

DoertjeEsra schreef:
Je kunt misschien proberen om dus de 'negatieve ervaring met water' te veranderen in een 'positieve ervaring met water'. Je kunt dus het paard belonen met wat eten elke keer als hij een een stap in de goede richting doet waardoor hij langzaam maar zeker meer vertrouwen in het water gaat krijgen. Je hebt dan wel veel geduld nodig :)

Belonen met eten lukt alleen als je een paard hebt die gevoelig is voor voedsel. En dat ligt helemaal aan het paard wat je treft wat er zijn er genoeg die zich daar niet voor interesseren.

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:57

En, is het al gelukt met plassen maken? :+

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:40

haha ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zo lang wakker ben dus de plassen liggen er nog niet :P

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:49

ik heb ook een paard dat dus niet graag het water in ging. Niet achter anderen aan, moest echt overgehaald worden. ga ik vorige week met een paar stalgenoten en 1 shet naar de zandmoter, wil ik mijn vest uittrekken, wordt paardlief boos omdat de shet al in het water stond en hij nog even moest wachten. Ik heb hem nog nooit zo enthousiast het water in zien plonzen!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:57

Je moet hier mee echt doorzetten! elke avond even weer naar het water en goed belonen als hij steeds dicherbij komt. neem bijv. biks of ander voer mee waarvoor hij wel stappen wil maken. Ook afspoelen met water steeds helpt. als het echt niet lukt ga dan met meer man met 1 erop is het wel handig of nog met een ander paard die eerst gaat als hij erin staat groots belonen.
veeel succes

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:20

Cassidy schreef:
DoertjeEsra schreef:

Belonen met eten lukt alleen als je een paard hebt die gevoelig is voor voedsel. En dat ligt helemaal aan het paard wat je treft wat er zijn er genoeg die zich daar niet voor interesseren.

ja, klopt !

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:25

langzaam aan doen! laat je paard goed wennen en overhaast vooral niks. ook vooral heel positief blijven en goed belonen! dan zou het vast beter gaan over een tijdje (:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:34

DoertjeEsra schreef:
Cassidy schreef:

ja, klopt !

Dan vraag ik me af hoe je een paard wilt belonen die niet met eten te paaien is?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:39

wij hebben een keer gecrosst en daarna gezwommen en toen wilde een pony er ook niet in en toen waren er vier mannen ze pakte ieder een been en zette hem er zo in. je zult me wel niet geloven maar t is wel waar gebeurd. en de pony vond het daarna wel heel erg leuk! was wel een slanke b/pony trouwens dus ik weet niet hoe groot die van jouw is......
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 08-08-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:52

haha ja ze hebben het laatst met zn 3en geprobeerd maar t was geen succes, ik zou niet weten of hij te tillen valt haha. ik zie het helemaal voor me hoe ze je pony de plomp in hebben getild :')