Pony gaat stilstaan naast de fiets, hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Pony gaat stilstaan naast de fiets, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:58

Pip is nu vijf jaar en sinds een jaar in ons bezit. Al gauw kwamen we erachter dat hij twee zaken heeft geleerd ergens in het verleden die niet erg handig zijn. De 1 is tijdens het wandelen of naast de fiets naar de berm willen trekken om daar te lopen, dit is goed te corrigeren. Maar het tweede krijgen we maar niet verbeterd, naast de fiets loopt hij goed mee totdat hij ineens gaat stilstaan en je achterover van de fiets wordt getrokken als je niet uitkijkt. We hebben het op verschillende wijze geprobeerd op te lossen; zelf met de rug naar de pony achteruit lopen en hem zo weer in beweging zetten, een brul geven, mijn man erachter op de fiets en die geeft hem dan een klap op zijn kont met zijn hand of gewoon wachten totdat hij weer liep. Geen van alle werkt zodat het probleem opgelost wordt. We mennen met beide pony's in twee en enkelspan, ze gaan overal mee naartoe, we wandelen en longeren er ook bij. Maar toch blijft hij dit doen, het zal ook wel een stuk met de leeftijd te maken hebben. Maar hij doet het al een jaar, hoe kunnen we dit verbeteren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony gaat stilstaan naast de fiets, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:04

Waarschijnlijk heeft hij dan toch door, dat je op de fiets kwetsbaar bent en niet zo 123 in kunt grijpen. Zelfs een shetlander kan je dan omtrekken zodat je valt. Als je pech hebt.

Ik lees even mee, ik vind dit ook wel interessant, en behalve het netjes meelopen aan de hand oefenen, zou ik niet weten wat je eraan moet doen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:14

Die kans is inderdaad groot aanwezig dat hij dit door heeft.

Aan de hand loopt hij verder goed mee, heel soms wil hij ook stil gaan staan maar dan zijn we het al voor. Maar met de fiets is het verschrikkelijk onhandig en frustrerend, zeker omdat we het er nog steeds niet uit kunnen krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:11

Loopt hij onder het zadel? zo ja, dan zou ik er eens op gaan zitten en tegelijkertijd naast de fiets(aan touw) zo kun je hem corrigeren terwijl je erop zit. Als hij niet beleerd is, zou ik met de zweep erachter gaan rijden zodat hij vooruit moet. Ik denk dat het gewoon drammerig gedrag is, aangezien hij wel gewoon mee kan lopen en dan niks vreemds vertoont, toch? Lijkt me dat hij gewoon staakt.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:20

Ik zou persoonlijk iemand zoeken die je kan helpen, diegene houd eerst het touw vast terwijl jij er naast fietst. Als dat goed gaat kun jij het touw vast gaan houden en diegene loopt er dan naast (of eventueel kun je de pony met twee touwen vast houden.), hij/zij kan dan corrigeren als het niet goed gaat en zo krijgt de pony niet het idee dat hij naast de fiets niet zijn best hoeft te doen. Daarna kun je dan zelf het touw vast houden en zelf corrigeren, in geval van nood kan degene die er naast loopt dan soms nog ingrijpen. Als dat helemaal goed gaat kun je het dan zelf proberen. Zorg er wel voor dat het paard steeds gelijk aan de fietser blijft lopen en hier ook voornamelijk naar luistert, anders gaat het alsnog fout als de hulp weg valt. Het voordeel aan deze methode is dat je niet gevaarlijk loopt te klungelen en je jezelf en de pony niet in gevaar brengt. Je hulp kan eventueel ook een longeerzweep mee-nemen en iets om het dier te belonen. Zorg er verder voor dat je een niet te kort touw hebt zodat het dier merkt dat jij niet gelijk stil gaat staan als hij zijn zin niet krijgt. Het beste is om dit te oefenen op een niet te drukke weg en met iemand die een beetje consequent is en een goede conditie heeft zodat deze er naast kan joggen. Je zou dit ook kunnen doen met iemand die er opzit en zo corrigeert tijdens het fietsen, maar waarschijnlijk werkt de eerste methode iets beter.

Beetje een lange uitleg maar succes!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:10

Bedankt voor jullie tips, ik ga hier zeker mee aan de slag. Hij loopt niet onder het zadel, dat kan hij wel maar hij is maar 110 cm hoog. Wij mennen er intensief mee, daarnaast wandelen, longeren en fietsen voor de afwisseling.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:46

Mijn paard staakte ook. Ik heb het haar als volgt afgeleerd. Ik liep naast het paard en een vriendin achter haar. Deze vriendin had een leadrope bij zich. Zodra het paard stopte, ging de vriendin rondjes zwaaien met de leadrope. Van onder tikte de leadrope op de grond wat een kort, heftig geluidje maakte. Het paard ging hier direct van lopen. De vriendin stopte dan gelijk met rondjes zwiepen: weghalen van de druk als beloning. Op deze manier drijf je het paard netjes op. We hebben dit meerdere malen gedaan, zodat het paard gewoon afleerde om te stoppen. Nu wandel ik zelf met mijn paard en kan zelf (als ik ernaast loop) de rondjes draaien achter het paard.

Jij hebt een extra probleem omdat je paard doorheeft dat je minder stabiel bent op de fiets. Je moet dit truucje weer uit haar systeem krijgen. Hannah41 geeft hier goede tips voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:30

@EvelienKiss
Maar een paard wat voor de kar loopt wil je juist niet leren voorwaarts te gaan op een geluid van achteren.
Als je dan (per ongeluk) over een takje/blikje rijdt schiet je paard naar voren.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:18

Ai, dat is waar. Ik trek mijn advies in!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:21

Ja klopt inderdaad @brainless, je hebt gelijk.

Ik kan deze week niet oefenen want mijn man heeft constant dienst en dit wil ik met hem erbij oefenen. Ze staan deze week vooral voor de wagen en er wordt gelongeerd. Als zijn diensten rustig worden, gaan we er samen mee aan de slag.