pien_2010 schreef:Wellicht heeft je paard wat singel nijd. Ik ga er vanuit dat zadel goed ligt, zijn rug niet zeer doet en je fysieke zaken heb uitgesloten zoals slecht zadel, foute singel en ook dat je niet ruw en te snel bent met opstappen. Sommige paarden verdragen dat niet.
Onze hete merrie had ook singel nijd en dat is zo goed als over maar zadelen en opstappen vraagt wel even wat aandacht. Ons opzadel ritueel is: zadel leg ik zeer zachtjes op haar rug en aai haar. Dan pak ik de voor haar speciaal ergonomische singel die ik aan een kant vast zet. Aan de andere kant trek ik hem zachtjes aan zodat er net druk is. Ik aai haar en ga in tussen verder met het hoofdstel. Iedere keer trek ik een gaatje strakker totdat ik weg ga met haar en ik laatste stukje strak zet. Weer korte aai over de neus en dan gaan we opstappen buiten het hek.
Altijd vindt ze dat een spannend moment. Vroeger rende ze zo hard als ze kon weg. Is allang voorbij nu ze goed passend zadel heeft en singel die fijner zit. Maar ze moet altijd even nog kribbig haar hoofd naar achteren draaien. Ik ga heel dicht bij haar staan en zeg Polleke ik klim erop en hup been over het zadel en gelijk rustgevend handje in de nek. Voeten in beugels en ik wacht net zo lang totdat ze uitademt. Wacht nog wat langer tot ze begint te knabbelen op het bit, kort zacht klopje in de nek en we stappen zeer rustig het erf af. Het gehele ritueel duurt nog geen vijf minuten want opschrijven duurt langer maar het helpt geweldig. Wellicht heb je iets aan deze tip. O ja, als ze vroeger wilde bijten dan mag je best even een mopper stem opzetten zo van streng: "uh uh dat mag niet". Mijn merrie is zo verschrikkelijk gevoelig dat zacht mopperen of dringend haar naam zeggen voldoende is.
Mijn ruin moet je daar en tegen wel eens even een echte tik geven en daar wordt hij nog niet koud of warm van. Dus alleen bij bijten mag je "straffen", maar aangepast aan het paard en wel eerlijk naar je zelf kijken of jij iets fout deed. Soms als ik van de ruin kom, ben ik wel eens te snel of ietwat te onvoorzichtig en dat vindt ze niet fijn. Maar dan ligt het aan mij haar verkeerd gedrag en dan zeg ik alleen: "sorry, was het even vergeten met handje in de nek en dan is het weer goed".
Dankjewel voor de tips!