Paard trailermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaikee

Paard trailermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 22:02

Heee,

Ik weet dat er al een aantal topics over zijn maar ieder paard heeft zn eigen verhaal dus daarom nog een topic :)

Sinds begin April heb ik mijn 1e paard. Een merrie van 9 die voor de fok is gebruikt.
Toen we haar gingen ophalen begon het al.
Ze werd door een man de trailer ingeleid met een emmer brokjes.
Gewoon stijf stil gaan staan, stijgeren, wegspringen.
We zijn een half uur bezig geweest (valt nog mee maar de manier waarop)
Uiteindelijk stijgerde ze te dicht op de klep waardoor haar voorbenen op de klep kwamen.
Ze schrok er zelf zo van dat ze erin SPRONG.
De reis is hinnekend en schuddend verlopen.
Uitladen ging ook niet vlekkeloos.

Nu hebben we een eigentrailer helemaal opgeknapt met bloemetjes en zelfs mevrouw haar naam dus het zou fijn zijn als madam er ook in wil :D
Ik heb vanaf het begin al professionele hulp van een mevrouw.
Die gaat Winney ook trailermak maken.
Vrijdag gaan we het proberen.

Er is wel al vooruitgang!! In het begin als ik langs een dichte trailer liep begon ze te rennen.
Nu heeft ze zelfs uitzichzelf aan een open laadklep geroken!
Ik heb heel benieuwt, ze is erg verandert in de goed richting.
Geen stress... ontspanning en rust heerst tegenwoordig.
Misschien gebeurt er een wonder en misschien ook niet.
We zullen zien...

Ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan en alle tips zijn welkom!!
Ik moet wel zeggen... mijn merrie is snel gestresst en over haar toeren.
Nu is dat helemaal verdwenen..... ik hoop niet dat we die stress met de trailer weer te veel ophalen

Anoniem

Re: Paard trailermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:07

Oh wat leuk!! Succes, al een goede vooruitgang! Bij mijnes staat een trailer in de bak met haar hooi erin. Ze moet dan erin om te kunnen eten. geen dwang, gewoon eigen keus. Werkte al goed. Anders gewoon zonder dwang stapje voor stapje.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:09

Ik ben even nieuwschierig en lees stiekem mee. Ik ga binnenkort ook met de mijne aan de slag om haar trailermak te maken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:17

Mijn nieuwe paard is helaas ook niet zo bekend met de trailer. Wanneer het rijden samen straks wat beter verloopt en ik evt met haar op pad wil, dan denk ik erover om iemand te laten komen om te komen helpen. Esther de Vries komt bijvoorbeeld bij je aan huis, dat leek mij wel wat, wellicht voor jou ook iets? http://estherdevries.com/trailerlaadtraining/
Linkje naar haar site.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:00

Wij doen niets speciaals om de paarden trailermak te maken.
Op het moment dat een paard vervoerd moet worden opladen en weg zeg maar.

Let bij het laden op dat de persoon die het paard laad doorloopt de trailer in, dus niet inhouden (je geeft twijfel aan) maar doorlopen. Soms een zetje nodig maar meestal staan onze paarden binnen enkele minuten in de trailer ongeacht leeftijd dat zij geladen worden.

Wat wel heel belangrijk is staat een paard op de trailer pas je rijgedrag dan aan. Met beleid rijden en remmen.
Na eens een noodstop en ook eens in een file gestaan te hebben wilde het paard ook moeilijker de trailer in.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:01

Ik kan je http://www.trailer-laden.nl aanraden. Zowel voor tips als voor les ;) Roos van Kappel is erg goed! Heeft hierin ook demo's gegeven op enkele grote evenementen.
Je begint al goed in elk geval! :) Rust en geduld en belonen bij elke stap in de juiste richting. Op tijd pauze tussendoor nemen en niet te lang bezig zijn per keer.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:17

Je bent heel goed bezig om het zo rustig op te bouwen, de tijd er voor neemt en in alle rust!
Mocht je hulp willen, het is mijn werk om paarden te leren trailerladen. Dus bij vragen/tips/hulp kan je altijd contact opnemen!

Succes!
Groetjes, Flo

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:47

Heee!!
Gisteren heb ik de trailer erbij gepakt en 3 gesneden appels!!
Ik heb ze op de loop plank gelegd en zonder twijfel at ze ze!
Als ze er niet bij kom ging er graag 1 voet op.
1x gingen er zelfs 2 voeten op!1 Toen schrok ze toch wel een beetje van zichzelf :)
Ze heeft geen 1 x gesteigerd er was totaal geen stress.
Ze stond wel als een driehoek en met knikkende achterbenen maar ze deed het wel!!
Wel merk ik dat zodra er druk op komt ze zich uit de voeten maakt.
Als het zo nog droog word ga ik weer.
Morgen ook zoiezo en vrijdag met hulp haar erin proberen te krijgen...

Er is echt een wonder gebeurt!
Ze is gewent aan de omgeving en vertrouwt mij.. hopelijk is dat genoeg!

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:56

Wonderen zijn de wereld nog niet uit haha. Hier net zo'n 1.
1ste keer trailerladen 6 uur!!! erover gedaan wel op een hele rustige manier.
2de keer ietsje korter 4 uur ;).
Toen kregen we de zomervakantie en met goede moed om de hele vakantie te oefenen, stond meneer warempel tot 2 x toe binnen 5 minuten op de trailer.
Nou shoot me maar ben er wel happy mee.
Heb trouwens die van mij ook nog maar sinds december.

Succes!!!

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:52

WOW
Het trailer laden ging echt SUPER..
Ze liep er gelijk met haar voorbenen op en begon de wanden af te lebberen....
Nogsteeds met knikkende achterbenen... Hoe we die erin moeten krijgen is nog de vraag..
Maar we zijn al op de helft :D:D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:58

Goed bezig! Inderdaad rustig aan en veel herhalen. Met ons paard hadden we ook een laadprobleem. Hij had voor hij bij ons kwam een slechte ervaring met laden gehad en was dus oprecht bang. Samen met onze instructrice drie weken lang zo'n 5x per week 20-30 minuten oefenen (ging het heel goed dan eerder stoppen). Steeds een stukje verder, lokken met belonen en snoepbrokjes. Deze krijgt hij anders nooit, alleen dus bij het trailerladen en dat motiveerde wel :D

Een angstig paard kan je niet dwingen, dan krijg je nooit het vertrouwen en dus uit vrije wil naar binnen. Hij moest uit zichzelf steeds de volgende stap zetten maar mocht niet wegdraaien. Ging hij achteruit (bij hem uiting van nervositeit) dan rustig weer meteen opnieuw er naar toe. Alleen als hij echt naar achteren rende en trekken dan meteen weer onder controle brengen door hem zelf dan nog een aantal meters terug te zetten (rustig maar wel gedecideerd, hij moet dan meteen naar je luisteren). Ook van tevoren steeds even wat volgoefeningen doen zodat hij op jou en op gehoorzaam volgen gericht is voordat de klep in beeld komt.

Tip indien ze niet met de achterbenen er op wil (die van ons trok daar echt de grens): er samen dwars overheen lopen (dus van rechts naar links). Hij hoefde dan maar een enkel voetje erop te zetten en liep niet omhoog. Dat gaf echt meer vertrouwen en kort daarna durfde hij wel met de achterbenen erop. Succes!