Deken voor ezel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Deken voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:49

Sinds kort heb ik een ezelinnetje. Ontzettend lief ding en pas drie jaar geworden. Nu de winter eraan komt wil ik graag een deken voor haar kopen. Ezels kunnen het snel koud krijgen en hoewel we een schuilstal hebben ben ik toch bang dat ze het koud krijgt. Ezels hebben niet zo'n goede vacht als paarden.

De meeste paardendekens zijn te wijd aan de voorkant. Welke deken zou wel geschikt zijn? Het moet dus een waterdichte zijn. En haar bovenlengte is 85 cm. Welke deken is aan de voorkant niet te breed.

Shirley

Re: Deken voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:51

Mijn ezels lopen gewoon zomer en winter buiten, hoor, wel met schuilstal uiteraard ;)
Ze hebben een prima vacht, alleen niet waterdicht.

Wat belangrijker voor haar is, is een soortgenootje !
Ezels zijn erg gesteld op andere ezels <3

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:53

Ik zou gewoon de ruglengte opnemen, een deken bestellen naar keuze en bij iemand die handig is de voorkant op maat laten maken (of gewoon de sluiting verstellen aan de voorkant).

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:54

Hoe stond de ezel tijdens de winter, voor jij haar had? Als ze het gewoon is, kan ze er volgens mij wel tegen. Zorg wel voor een schuilstal met een goede hoeveelheid stro, zodat moest het toch echt koud zijn, ze zich daar kan gaan warmen.
Kennissen van mij hebben 3 ezels en die staan ook gewoon alle seizoenen buiten wel met mogelijkheid tot een inloopstal.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:39

Ze liep buiten met een schuilstal.
Wij hebben een inloopstal maar met krullen. Dus niet echt om lekker warm te liggen. Ik wil dus een deken voor de zekerheid. Ik hoop dat ze het niet koud krijgt maar als ze het wel koud krijgt dat ik dan wel meteen een deken voor haar heb.

Shirley: ze staat met twee shetjes. Dat gaat erg goed en ze zijn al heel erg gesteld op haar. En andersom.
TamaradB: ik denk dat ik idd zelf maar aan de slag ga met de sluiting aan de voorkant. Eerst maar eens een deken bestellen en kijken hoe hij zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:05

Je zou een deken met een halsje kunnen kopen en dan een maatje kleiner dan je voor een pony van die grootte zou nemen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:14

Ik zou helemaal geen deken kopen als ik jou was.
Ik denk dat je je ezel daar behoorlijk mee kan verpesten.
Ze is niet ziek, ze mag haar vacht van je aanmaken dus ik zou helemaaaaal niet aan een dekentje beginnen.

De ezels die bij ons staan hebben nooooooit een jas aan. Heb er ook nog nooit over na gedacht om ze een jas aan te doen.
Ze hebben ook een schuilstal waar ze altijd in gaan staan als het regent. Ze staan niet graag in de regen...
Maar een deken? Nee hoor niet doen. Ze redden zichzelf perfect.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:17

Dat klopt, CoSnuf, mijn ezels ook :j

Maar als de kudde bestaat uit watervaste shetlanders, zal ze er toch eerder voor kiezen om bij haar kameraadjes te blijven en niet in haar eentje te gaan schuilen -O-

Vandaar ook mijn eerste advies om er een ezeltje bij te zetten en anders is inderdaad een deken te verkiezen boven ziek worden ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:18

Ik zou ook geen deken kopen. Naast dat een ezel er prima tegen kan zijn het ook ongelooflijke slopers. Dan kan je elke week een nieuw deken kopen.
Je zegt trouwens dat je ezel bij 2 shetten staat. Maar ezels en paarden hebben andere lichaamstaal en het volstaat dus niet aan een soortgenoot. Het is vergelijkbaar met een geit bij een paard zetten. Ze vinden het vast gezellig, maar ze kunnen hun natuurlijke sociale gedrag niet uiten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:42

Ik snap al jullie goed bedoelde adviezen. Maar dat was niet helemaal mijn vraag.

Toch ter verdediging. Een andere ezel erbij is geen optie omdat er geen ruimte is. Doortje is echt vriendin met Roosje dus ze is echt niet eenzaam. Natuurlijk is een ezeltje erbij super. Maar gewoon niet mogelijk. We leven helaas niet in een perfecte wereld met perfecte omstandigheden. Maar ik doe erg mijn best!

Ik ben een groot voorstander van zo natuurlijk mogelijk. Karan had geen dekens en de shets hebben ook nooit een deken. Bij paarden is de vacht perfect. Bij ezels niet.

Ik hoop dat Doortje een goede vacht aanmaakt. Maar ik wil toch een dekentje voor de zekerheid. Onderkoeling is een groot probleem. Ezels komen oorspronkelijk uit warme landen en daarom is de vacht niet zo dik en zeker niet regenvast. Je kunt alleen weten of ze niet te koud worden als je de temp. opneemt. Als het blijkt dan ze op hele koude dagen toch wat onderkoelt raakt dan vind ik het een fijn idee om een dekentje op te leggen. En dan dus een deken die zo goed mogelijk past. Vandaar mijn vraag of iemand weet of er dekens zijn die geschikt zouden zijn voor een ezeltje. Of een smallere pony?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:45

Shirley schreef:
Je zou een deken met een halsje kunnen kopen en dan een maatje kleiner dan je voor een pony van die grootte zou nemen.

Ik had je ook een deken-adviesje gegeven :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:48

Ik vind zelf BR dekens heel smal te stellen aan de voorkant :j en een halve hals maakt een deken vaak ook wat smaller. Ga iig niet voor HKM, die zijn erg groot. Amigo's zijn relatief makkelijk te verstellen aan de voorkant volgens mij, dus dat zou dan evt ook een optie kunnen zijn. Al zijn watervaste dekens vaak niet meer waterdicht op de verstelde punten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 19:34

Dank je Britt. En ook bedankt Shirley en de anderen. Ik vind het niet erg als ik andere meningen hoor. Zo kun je altijd wat leren. Moest me alleen even verder uitleggen.

Ik hoop dat ik de deken niet hoef te gebruiken. Zonder deken lijkt me veel fijner. Een ezel is soms echt lastig. Ze zijn heel vergelijkbaar met paarden en tegelijkertijd heel verschillend. Jammer dat er geen ezel topic in de huiskamer is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:37

Maak er eentje :j

Ik meld me wel aan :D

Heb al meer dan 25 jaar ezels en vind het ook atijd leuk om ervaringen uit te wisselen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:51

Ezels kunnen niet tegen regen. Maar wel tegen kou. Een stal of schuilstal ik voldoende.