wormeitelling als paard alleen op de wei staat nodig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

wormeitelling als paard alleen op de wei staat nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:21

Hoi,

Ik vraag me af of een paard dat alleen op de wei staat ( gelukkig wel andere paarden naast hem op andere weides hoor ) zichzelf kan besmetten met wormen ???
Of terwijl heeft het zin om een wormeitelling te laten doen ?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:13

Als er eerst andere paarden op die wei gelopen hebben en de mest werd niet vaak uit de wei gehaald, of over de wei gesleept, dan kan je paard via het gras en de wei besmet worden met wormen. Hij kan ook zichzelf besmetten via het gras als de mest niet opgeruimd wordt. Op veel weides is standaard een wormbesmetting aanwezig.

Het heeft dus zin om een eitelling te laten doen en te ontwormen. Je weet dat bij een eitelling de ingekapselde rode bloedwormen niet gezien worden? En de lintwormen ook niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:24

er hebben geen andere paarden opgelopen ! En de wei wordt altijd 2 maal per week schoon gemaakt.
Maar dan nog kan een paard zichzelf besmetten met wormen ?

p.s. hij wordt standaard 1 maal met equest en 1 maal met equimax ontwormt ieder jaar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:28

Citaat:
Levenscyclus van de worm

Verschillende soorten wormen hebben een licht verschillende cyclus, maar ze volgen allemaal hetzelfde principe. Wormen komen uit kleine eitjes. Die eitjes vind je bijvoorbeeld in de bodem, in het gras, in hooi, in stro en soms ook in water of op de vloer en de wanden van de stal. Het paard neemt de eitjes op terwijl het eet en drinkt, waarna ze in het paard uitgroeien tot volwassen wormen. De volwassen wormen produceren dan zelf eitjes die door het paard uitgescheiden worden en in de omgeving terecht komen. Zo is het cirkeltje rond.

Verstandig dus om ook een alleenstaand paard te ontwormen. :j

Alhoewel ik het zonde vind dat je een kuddedier alleen zet.. :o

capopjekop

Re: wormeitelling als paard alleen op de wei staat nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:30

Ieder paard heeft wormen in zich. Dus je paard kan zichzelf idd besmetten. En verder ben ik het eens met somebitch wat betreft het alleen staan. Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:31

Ik vind het ook erg jammer dat hij alleen staat !!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:34

Zoals al gezegd is kan dat, ook door de paarden in de aangrenzende weides. Ik neem tenminste aan dat er geen glazen afscheiding tussen staat. Denk alleen maar aan vogeltjes die van de een naar andere weide huppen en in de mest peuteren, mest dat vlak langs de afrastering valt en waar ook gras weg gegeten wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:35

ik ga mestonderzoek laten doen :j

it_is_me

Re: wormeitelling als paard alleen op de wei staat nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:41

Als je paard alleen staat en je de mest met regelmaat eruit haalt lijkt het mij een kleine kans op wormbesmetting. Kan je de weide met een andere 'schone' weide wisselen, dan wordt de kans op besmetting nog kleiner.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:17

Maris schreef:
er hebben geen andere paarden opgelopen ! En de wei wordt altijd 2 maal per week schoon gemaakt.
Maar dan nog kan een paard zichzelf besmetten met wormen ?

p.s. hij wordt standaard 1 maal met equest en 1 maal met equimax ontwormt ieder jaar.

Hij kan zichzelf besmetten omdat hij zelf ook wormeieren kan uitpoepen. Mag ik vragen waarom je zo ontwormt? Equest is de enige spuit die de ingekapselde bloedwormen aanpakt en de spuit is 3 maanden werkzaam. De larven kunnen 6 maanden in de wei overleven dus je geeft ze alle kans nu om een flinke besmetting in je paard te veroorzaken...

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 21:55

Hoe moet ik volgens jou dan ontwormen ?
hij krijgt de equest altijd in oktober/november, de equimax net voor het weideseizoen en de rest wormeitellingen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:45

Ik zou in ieder geval tussen maart en mei nog een Equest geven omdat dan de ingekapselde bloedwormen massaal vrij kunnen komen in een paard.

Lintwormspuit zou ik juist in december/januari geven (zie bijv. ook het advies wat hier gegeven wordt:http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm04.html).
Als je een Equest Pramox geeft in december dan heb je zowel de lintwormen als de ingekapselde bloedwormen te pakken.

In de periode dat jij een wormeitelling doet, geef ik elke 8 weken ivermectine. Maar ik heb dan ook 4 paarden van wisselende leeftijden op 1 weiland lopen.

Ken je dit topic?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=930852

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:00

Wij doen bij alle paarden op stal tegelijk mestonderzoek, ook die in de paddock blijven of alleen op een stuk weide staan.
1x per jaar (in dec) krijgen ze standaard ook allemaal Equest pramox.
We doen dit zo op aanraden van onze dierenarts en tot nu toe bevalt het goed.
Mest is tot nu toe altijd schoon geweest en de paarden zien er goed uit.
Wij halen ook wel dagelijks overal de mest uit.