Irritatie loopt op stal erg op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tweety78

Irritatie loopt op stal erg op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:50

Sinds kort hebben wij pensionstalling en staan er 2 leuke mensen met hun paarden. Ze reden vaak met de andere van stal, waren vriendelijk in omgang en stonden (indien nodig) voor ons klaar(alleen hebben we daar nooit geen gebruik van hoeven maken). De paarden worden als eigen behandeld en krijgen niets te kort. We handteren verder geen openingstijden, dus de eigenaren kunnen altijd komen wanneer ze maar willen. Mogen onbeperkt gebruik maken van de kantine en er zijn leuke uitrij mogelijkheden. Ook staan de paarden zo veel mogelijk buiten.
Het enige wat onze stal niet heeft is een binnenbak.

Nu hebben deze mensen te kennen gegeven toch naar een andere stal te gaan omdat de nieuwe stal een binnenbak heeft. Jammer maar begrijpelijk (als dat de echte reden is). Ik kan niemand verplichen om bij ons op stal te staan. Wel vind ik het een een beetje kortzichtig, want dat wisten ze van te voren.

Nu heeft 1 van de 2 ons dat even meegedeeld op een (ik zal het netjes verwoorden) dominate manier. De verder afspraken over het precieze vertrek zouden nog gemaakt worden. Gisteravond komt dezelfde dame met een nog grotere mond bij me dat ze binnenkort (het liefst morgen) vertrekken. Waarop ik vroeg heel rustig vroeg hoe zij het contract verder wilde afhandelen. Nu werd de grote mond nog groter en kwamen er allerlei verwijten naar boven.

Volgens deze klant lapten we alle eigen regls aan onze laars, liepen de paarden nooit lang buiten (zoals afgelopen periode bijna 15 uur per dag) en vond ze het onzin om e.e.a te regelen en af te spreken. Kort gezegd: we zijn zouden eigenlijk geen paarden moeten houden.

Voor zo ver ik weet zijn er nooit woorden geweest, ze zijn nooit bij ons gekomen dat er iets niet goed was. Wilden ze een keer heel vroeg op pad (voor 8.00 uur "smorgen dan zorgende we er voor dat de paarden gevoerd waren en het hek openstond). Het komt mij behoorlijk rauw op mn dak. NU voel(de) ik me behoorlijk op mn ziel getrapt door deze dame. Dit komt natuurlijk de sfeer niet ten goede op stal (dat verkondigd ze verder zelf ook overal).

Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Casarell

Re: Irritatie loopt op stal erg op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:54

Zulke mensen zou ik liever kwijt zijn dan rijk.. dus zou ik ze vriendelijk willen verzoeken hun spullen te pakken voor eind vd maand..

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:57

Helemaal mee eens Casarell.

Zelf weet je wel beter, laat een ander je niet gek maken.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:57

Pff jeetje! Het ergste vind ik nog, dat je steeds voor die mensen heb klaar gestaan, en dat ze ZONDER reden boos worden. Had dan verteld dat er iets niet goed was!
Ik had denk ik dit gedrag genegeert, of juist niet geaccepteerd en had is een keer en rustig gesprek met haar aan gegaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:58

Precies wat Casarell schrijft, zulke mensen moet je liever kwijt dan rijk zijn. Dus niks van aantrekken, en ze gewoon duidelijk vertellen dat ze per die en die datum verdwenen moeten zijn. Of je ze aan de opzegtermijn van jullie contract wilt houden is aan jezelf, maar bij mij waren ze morgen weg. Ik ga me echt niet aan zulke mensen lopen ergeren.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:59

ik zal zeggen je bent voor 18.00u vanavond met je paard weg.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:01

Wat een minder fijne situatie (eventjes netjes omschreven).
Eerst ben je goed genoeg om alles voor hun paarden goed te regelen. 15 uur per dag buiten, daar kunnen de meeste paarden alleen maar van dromen.

En zo zonder reden ineens helemaal omslaan en je behandelen als een stuk vuil, alsof je alles in het 100 hebt laten lopen.
Zulke mensen moet je niet eens op je erf willen hebben, ik zou zeggen per 1 augustus 2013 niet meer welkom.
Laat ze ook niet meer met hangende pootjes terug komen mocht die andere stal toch niet zo bevallen.

Sommige mensen zijn gewoon heel erg vreemd in hun gedrag... niets van aantrekken, voor haar 10 anderen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:01

Niet druk over maken (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het) en ze lekker voor 1 augustus weg laten gaan. Beter kwijt dan rijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:03

morgen wegwezen, laatste dag van de maand en ze hebben ruim van te voren aangegeven. per 1e van volgende maand gaat de nw periode in anders weer tot einde van de maand blijven, en stel dat ze nu eens geen zin hebben om te betalen en dan half augustus ineens weg zijn... dan kan je daar nog achteraan ook

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:06

Hoi hoi,

Ik vrees dat er nog veel meer van dat soort mensen rondlopen. Wij hebben er ook een paar gehad. Jammer maar helaas..

Snap je gevoel, je doet alles voor ze ( zoals afgesproken ) dan krijg je stank voor dank. Er komen vast vanzelf leuke mensen.

Succes!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:07

Als je het geld kan missen, morgen laten opladen en nooit meer iets van horen. Paardenvolk is raar volk. Verder niks van aantrekken en verder gaan met wat je altijd al deed.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:08

Feestje vieren als ze vertrokken zijn, zulke lui ben je liever kwijt dan rijk.

't klinkt alsof je een prima stalling aanbiedt, dus ik vermoed dat je snel weer nieuwe pensionklanten hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:09

Ik zou zulke personen niet nog een maand op mijn terrein willen hebben en zou het maand stalgeld voor lief nemen. Ik zou ze opbellen en kort en zakelijk vertellen dat ze morgen kunnen ze verhuizen en dat de laatste maand niet betaald hoeft te worden. Liever kwijt dan rijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:11

Ik beb op verschillende stallen gestaan de afgelopen 15 jaar en overal zie je die mensen. Ze kunnen niet normaal opzeggen en normaal weggaan. Ze zoeken een reden met een bijbehorende schuld. En die ligt nooit bij henzelf. Onvolwassen en onzeker gedrag. Ik zou ze per direct eruit zetten. Maar eerst even aanspreken op hun kinderachtige gedrag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:13

Hoe kan er onduidelijkheid/meningsverschil ontstaan over de datum van vertrek?

Als pensionstalhouder (hoe kleinschalig dan ook) heb je toch een contract opgesteld lijkt mij, waar o.a. instaat waar de mensen voor betalen, afspraken/regels, verantwoordelijkheid, én vaak een wederzijdse opzegtermijn?

Mocht dat niet het geval zijn, dan is dat zeer onverstandig geweest (áltijd een goed contract opstellen), en zou je in theorie je pensionklanten zelf van vandaag op morgen 'er uit kunnen schoppen', maar dan zouden zij net zo goed van vandaag op morgen kunnen besluiten om te vertrekken, en dan wel meteen. 'grote mond', 'dominant' of niet. Dat lijkt me niet ter zake, hoe iemand iets vertelt, brengt of mededeelt. Dat is vervelend, maar daar kun je verder heel weinig mee.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:13

Ben het met iedereen wel eens per 1 augustus laten vertrekken voordat ze nog mee problemen maken. Paardenvolk zitten rare mensen tussen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:17

Ze zouden mogen vertrekken wanneer ze willen, als ze maar volgens afspraak (contract?) betalen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:37

Hmmmzzzz, we horen het verhaal maar van 1 kant he... Misschien vond die klant wel dat JIJ op rottige wijze communiceerde... de waarheid ligt mogelijk ergens in het midden. Was het een actie van hen, of een reactie op jou?? Moeilijk iets hoor, communicatie.

Als relaties eindig zijn, kan het maar beter voorbij zijn, voor alle partijen. Want er ontstaan gegarandeerd kleine irritaties over en weer, doorgaans door onbegrip van stalhouder richting klant omdat klant weggaat en stalhouder toch z'n stinkende best heeft gedaan, en van klant richting stalhouder omdat de gemiddelde stalhouder doorgaans ook geen communicatiewonder is en óók vaak gaat miepen over de meest stompzinnige zaken.

Dit zijn altijd vervelende kwesties.
Je kunt nog zó je best doen, maar een klant neemt z'n eigen beslissingen, en dat is ook z'n goed recht. Omdat er iets toch niet helemaal naar de zin is (jammer als dat niet besproken is), of omdat een klantbehoefte verandert. Is niets mis mee. Dat DOEN klanten.

Offtopic maar ik plaats het toch: Ik snap het argument van de binnenbak wel; ik verhuis zelf om precies dezelfde reden, ondanks dat ik WIST dat m'n huidige stal alleen een buitenbak heeft, EN mijn paarden het er echt superfijn hebben gehad, ik kan de stal aan iedereen aanraden (en dat zal ik in mijn geval ook zeker doen, mits eea netjes, vriendelijk en professioneel afgehandeld word uiteraard. Ondanks dat ik het momenteel ook niet leuk meer vind, stomweg om stomme kleine communicatiestorinkjes etc die gewoon altijd ontstaan in dergelijke situaties, ondanks dat beide partijen in mijn geval echt geen kwaad in de zin hebben). Het is een kl*tewinter geweest qua buitenbakken. Hier op randje Twente in ieder geval wel. Ik had vroeger ook alleen buitenbakken maar heb nooit meer dan een dag of 3 niet kunnen rijden. Was dit jaar wel anders. En daar kan een stalhouder NIETS aan doen, helemaal niets. Maar een klant wél, als hij een andere leuke stal MET binnenbak treft...

Ik denk dat het beste wat je kunt doen is, om de wijste proberen te zijn. Probeer het gesprek nog een keer (rustig!!!) aan te gaan en nog even de komende tijd te regisseren, desnoods onder het mom van 'ik wil als stalhouder graag leren van m'n klanten'. Stel open vragen. WAT hadden ze dan graag anders gezien? Als je dan bv de opmerking krijgt dat ze te weinig buiten lopen, kun je daar rustig (!) op antwoorden dat ze juist erg lang buiten geweest zijn etc. Verandert misschien in ieder geval de sfeer nog voor de komende tijd.

Als een rustig gesprek over de komende tijd danwel 'tips voor jou als stalhouder' ;) niet meer kan, of je hebt daar geen zin in (of de klant heeft daar geen zin meer in, dat kan natuurlijk ook, respecteer dat dan), dan zou ik het er gewoon bij laten zitten. Neem je 'verlies'. Zulk gedoe kost je je sfeer en daardoor mogelijk andere klanten, en het plezier wat je als stalhouder in je vak hebt (en keihard nodig hebt want het is ook geen vetpot)
Als je merkt dat het z'n weerslag heeft op je eigen humeur en/of je andere klanten, ga dan het gezanik over communicatie van hun kant niet aan (goede kans dat je die terug krijgt he, zo gaat dat met communicatieproblemen. Was iets een actie of een reactie?) en laat ze dan in hemelsnaam gaan als ze dat willen, hou ze niet aan opzegtermijnen etc, want er zijn alleen maar verliezers als het op gezeur aankomt.
Bijkomend nadeel voor je stal is als klanten tegen hun zin nog blijven, je naam straks negatief rond gaat. Terwijl als je dit zo vriendelijk en professioneel mogelijk aanpakt, je er waarschijnlijk gewoon positieve referenties uit blijft halen. Het is een klein wereldje; we komen elkaar uiteindelijk allemaal weer ergens tegen.
Ik heb wel eens een vertrekkende klant die we echt het liefst met vlaggen en balonnen uitgezwaaid hadden, nog met de veewagen weggebracht naar haar volgende stal, en haar daar nog gewoon een hand gegeven en veel succes en plezier verder gewenst. En OK, weer thuisgekomen hebben we er een heerlijk stuk taart op gegeten dat 't loeder weg was :+ maar dat hoefde zij niet te weten. Ze heeft nog nieuwe klanten naar ons doorverwezen, en wij waren van haar af. Dubbele winst. :P

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Echt.
Concentreer je lekker op je leuke en blijvende klanten, doe je eigen ding, ga geen aandacht schenken aan zaken die het (commercieel en mogelijk ook relationeel) niet (meer) waard zijn.

Sterkte ermee.

PS hopelijk typ ik dit echt helemaal voor niks: leef je frustratie niet uit op betreffend paard of paarden. Die kunnen er niets aan doen. En JA ik weet dat 99,99% van de stalhouders dat nooit zou doen, maar ik ken toevallig net dat ene 0,01-figuurtje uit het verleden, die accuut stopte met het paard voeren omdat ze boos was op de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:41

tja, hoe erg het ook moge zijn, als je een pensionstal uitbaat kan je dit verwachten...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:53

Omdat mevrouw rondbazuint dat het niet leuk gaat worden op stal zou ik haar met deze reden gelijk opbellen en vragen om haar paarden op te halen. Ik weet niet waarom het is ontstaan maar als mensen zich niet kunnen gedragen tot het einde van een opzegtermijn kan je ze maar beter kwijt zijn.

Ik ben bij een stal weggegaan terwijl ik nog betaalde omdat de staleigenaar na het opzeggen van de stalling ineens niet meer op stal kwam als ik er was. Haar dochter moest kijken of ik aan het rijden was voordat ze hooi ging voeren. Ik was dat al heel snel zat en ben weggegaan. De reden van mijn vertrek op die stal was omdat mijn paard toen verkocht zou worden omdat ik er geen plezier meer in had. Een stal in de buurt had toen aangeboden om haar voor mij te verkopen. Uiteindelijk heb ik het paard nog steeds en ben helemaal blij dat ze niet verkocht is! Terug naar de oude stal, nooit meer gewoon omdat ze niet op een normale manier konden communiceren nadat ik had opgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:58

MarjanB schreef:
Omdat mevrouw rondbazuint dat het niet leuk gaat worden op stal zou ik haar met deze reden gelijk opbellen en vragen om haar paarden op te halen. Ik weet niet waarom het is ontstaan maar als mensen zich niet kunnen gedragen tot het einde van een opzegtermijn kan je ze maar beter kwijt zijn.

Ik ben bij een stal weggegaan terwijl ik nog betaalde omdat de staleigenaar na het opzeggen van de stalling ineens niet meer op stal kwam als ik er was. Haar dochter moest kijken of ik aan het rijden was voordat ze hooi ging voeren. Ik was dat al heel snel zat en ben weggegaan. De reden van mijn vertrek op die stal was omdat mijn paard toen verkocht zou worden omdat ik er geen plezier meer in had. Een stal in de buurt had toen aangeboden om haar voor mij te verkopen. Uiteindelijk heb ik het paard nog steeds en ben helemaal blij dat ze niet verkocht is! Terug naar de oude stal, nooit meer gewoon omdat ze niet op een normale manier konden communiceren nadat ik had opgezegd.

Goede kans dat je vorige stalhouder precies dezelfde beleving heeft als jij, dus dat hij/zij vond dat hij/zij het allemaal goed deed, en dat JIJ raar communiceerde.

En ook stalhouders genoeg die het dusdanig rot vinden als een huurder opstapt, dat ze er gewoon niet goed mee om kunnen gaan, vol in de emotie schieten en vanaf dat moment ook heel raar communiceren.

Blijft gewoon lastig, in dergelijke situaties. Maar uiteindelijk zijn we allemaal volwassen mensen, en zou je d'r toch fatsoenlijk uit moeten kunnen komen, zou je denken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:03

Sonja schreef:
En ook stalhouders genoeg die het dusdanig rot vinden als een huurder opstapt, dat ze er gewoon niet goed mee om kunnen gaan, vol in de emotie schieten en vanaf dat moment ook heel raar communiceren.

Die ken ik ook ja....20 jaar kind aan huis geweest, ik zeg samen met een stalgenoot fatsoenlijk de stalhuur op en we konden nog dezelfde dag
onze spullen pakken en vertrekken, daarna heeft ze allerlei onzin rond lopen bazuinen :7 Zo ken ik er een aantal die daar op deze wijze moesten gaan...

We horen idd maar 1 kant van het verhaal, misschien waren ze ook niet tevreden, kan toch?

Ik zou ze laten gaan voor 1 augustus, geen irritatie en narigheid meer....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:05

@ sonja, in dit geval was ik het zeker niet :) Ik had afspraken met hun gemaakt over als mijn paard verkocht zou worden. Daar wilden ze zich ineens niet meer aan houden. Toen heb ik gezegd dat ik dat niet netjes vond en jammer vond dat het zo liep. Dit was trouwens al nadat ze vreemd begonnen te doen. Paard ineens zonder springschoenen in de wei, benen niet meer afgespoten bij binnen zetten enz. Maar goed voordat het een welles nietus verhaal wordt. Ik zou zelf ook nooit kiezen voor een opzegtermijn juist om dit soort dingen te voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:07

Ik snap het verhaal eigenlijk niet zo goed. Dus die klant begint jou uit het niets te verwijten. Daar heb ik het moeilijk mee. Natuurlijk lopen er horken rond op deze wereld, maar zelfs die heb toch op zijn minst een aanleiding nodig om asociaal te doen.

Ik weet het dus niet, dit is typisch zo een verhaal waar je eigenlijk de twee kanten van moet horen en dan nog zal de waarheid daar waarschijnlijk ergens tussenin liggen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:13

Ben je er nu wel achter wanneer ze eigenlijk willen vertrekken?
Ik zou gewoon hun verzoeken om eind van de maand weg te zijn. Het bevalt hun niet meer waarschijnlijk. Ze zullen wel ergens ontevreden over zijn. Dat is jammer maar zo is het nu eenmaal. Probeer gewoon nog even vriendelijk te blijven en er achter komen wanneer ze precies willen vertrekken want zouden ze dit nog 2 maanden willen rekken dan zou ik ze daar zeker op aanspreken en zeggen dat jij liever hebt dat ze zo snel mogelijk weg gaan. Dat je de manier van communiceren van hun kant niet accepteert. Kwaad is toch al geschiet beste zo snel mogelijk een eind aan maken. Ik zou ze niet direct op straat zetten deze situatie is niet leuk maar je hebt natuurlijk ook een naam en andere klanten en hoe het ook precies zit dat maakt eigenlijk niet eens uit als pensionhouder moet je toch soms een beetje inbinden en je mond houden. Want je wil ook niet dat andere potentiële klanten afschrikken omdat je iemand "ineens" op straat zet.