Opdringerige jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Opdringerige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:09

Hallo allemaal,

Mijn shetlander jaarling wil altijd gekrabt worden als ik bij haar ben, en als ik het niet doe gaat ze tegen me aan leunen en met haar lippen tegen mn broek en shirt enzo aan, en als ik haar dan ga krabben wil ze heel erg terugkrabben..

Het is niet een heel erg probleem ofzo, maar ik denk dat als ze groter word dat het dan wel echt een probleem kan worden.. Ze bedoelt het allemaal heel goed, maar het is soms wel een beetje vervelend :')

Iemand tips om het haar op een vriendelijke manier af te leren? :)

_Balou

Re: Opdringerige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:11

Trouwens, als ik dit bij iemand anders zou lezen zou het eerste zijn waaraan ik denk gebrek aan andere paarden, maar ze staat ook de hele dag te krabben met haar weidegenoot ;)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:23

Nee is nee, als jij niet wil kriebelen gaat er niet gekriebeld worden. Het maakt niet uit of het een heel erg probleem is, als jij het vervelend vind lijkt me logisch dat het gewoon niet gaat gebeuren.
Ze ziet jou waarschijnlijk als haar maatje, geen probleem maar ze moet ook zien dat jij haar baasje bent!
Ik zou het gedrag dat ze tegen je aan gaat leunen en zich opdringt gewoon negeren dmv weglopen. Heeft ze denk ik snel genoeg door!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:30

Oke, ik ben nu bezig met haar wegduwen, maar dan gaat ze zo weer verder.. dan maar weglopen.. :P

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:33

Wegduwen werkt ook niet, want dan gaat ze juist meer meer gewicht terugduwen. Inderdaad gewoon weglopen van 'ik heb hier geen zin in', of met je voet stampen, even duidelijk 'nee, nu niet!' zeggen enz.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:35

Niet gewenst gedrag negeren. Niet gaan duwen, word het alleen maar erger van. Nee is nee, gewoon weg lopen.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:37

Inderdaad wat de andere zeggen, jij bent de baas dus dan gebeurd het ook niet. Wegduwen heeft inderdaad geen zin dus ik zou haar gewoon negeren en weglopen. Dan heeft ze het vast snel genoeg door dat jij alleen krabbelt wanneer jij daar zin in heb.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:41

Jij bent de leider, dus jij bepaalt wie en wanneer en hoe lang er geknabbeld wordt :D

Duwen helpt niet, je moet haar niet aanraken.
Boos kijken en duidelijk NEE ! zeggen en je omdraaien wel :j

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:59

Nee ik bedoel dat ik haar hoofd bij me weg duw als ze mij terug wil krabben ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:01

Weet je waarom ze zo veel kriebel heeft? Misschien beestjes of eczeem?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:08

xBalou schreef:

Ook dat niet doen. Paarden duwen elkaars hoofd ook niet weg als ze niet willen kriebelen. :D

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:11

Nee, ze wil graag hekrie be lt worden omdat ze het zo lekker vind ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:17

Shirley heeft gelijk: de leider bepaalt wie, waar en wanneer er gekrabbeld wordt. Conclusie: je paard is leider over jou.

Weglopen lijkt me eerder een omgekeerd signaal, want een leider loopt niet weg, ik zou een touw of zweepje meenemen en het paardje wegsturen als ze ongevraagd te dichtbij komt.

Wel kan je natuurlijk af en toe zelf het initiatief nemen om haar te kriebelen, dan ben je zelf de leider, en wordt zij toch gekriebeld, iedereen tevreden :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:20

xBalou schreef:

Dus jij kriebelt haar wel, maar ze mag niet terug kriebelen, dat is het probleem?

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:22

hwn schreef:
Shirley heeft gelijk: de leider bepaalt wie, waar en wanneer er gekrabbeld wordt. Conclusie: je paard is leider over jou.

Weglopen lijkt me eerder een omgekeerd signaal, want een leider loopt niet weg, ik zou een touw of zweepje meenemen en het paardje wegsturen als ze ongevraagd te dichtbij komt.

Wel kan je natuurlijk af en toe zelf het initiatief nemen om haar te kriebelen, dan ben je zelf de leider, en wordt zij toch gekriebeld, iedereen tevreden :)

Dan neem je het haar dus kwalijk dat ze naar je toe komt? Dat zou ik als allerlaatst afstraffen, dat is juist goed gedrag..
Weglopen is juist negeren, en heeft haar pony door dat ze door opdringerig gedrag te vertonen niet gekriebeld word.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:37

Nee hoor Bamorka, zo werkt het ook niet bij paarden onderling: als een paard ongevraagd in de persoonlijke ruimte van een hoger geplaatst paard komt, dan zal ie er ook uit gestuurd worden. Het paard mag maar in die ruimte komen als je het daartoe uitnodigt (dit hoeft niet met woorden of zo te zijn, kan ook gewoon door je lichaamstaal). Mijn paarden (op enkele brutale aapjes na :)) komen naar met toe tot op een paar meter afstand, en dan wachten ze tot ik hen met een lokkend gebaar dichterbij uitnodig, of tot ik zelf tot bij hen ga.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:40

GamblersCup schreef:
xBalou schreef:

Dus jij kriebelt haar wel, maar ze mag niet terug kriebelen, dat is het probleem?

Een beetje.. Het is heel lief en aardig van haar, maar ze doet het soms ook met tanden..

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:43

hwn schreef:
Nee hoor Bamorka, zo werkt het ook niet bij paarden onderling: als een paard ongevraagd in de persoonlijke ruimte van een hoger geplaatst paard komt, dan zal ie er ook uit gestuurd worden. Het paard mag maar in die ruimte komen als je het daartoe uitnodigt (dit hoeft niet met woorden of zo te zijn, kan ook gewoon door je lichaamstaal). Mijn paarden (op enkele brutale aapjes na :)) komen naar met toe tot op een paar meter afstand, en dan wachten ze tot ik hen met een lokkend gebaar dichterbij uitnodig, of tot ik zelf tot bij hen ga.

Dat klopt, maar gelukkig zijn wij geen paarden :D
Als ik in het land ben komen die van mij gerust naar me toe. Dan moet TS het gedrag van haar jaarling dus ook goedkeuren, want paarden
kriebelen elkaar altijd terug? En dat lijkt me wat onlogisch..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:56

Bamorka, ik snap je laatste post niet helemaal. Nee, TS moet het gedrag niet goedkeuren (ik zou zelfs durven zeggen: ze mag het niet goedkeuren), want initiatief nemen om te kriebelen (groomen zoals het officieel heet) is dominantie (heb het vandaag nog ondervonden: mijn oudste merrie die wel het initiatief neemt, heeft me pardoes omver gelopen).

En ze kriebelen niet altijd terug hoor, heb hier eentje die wat angstig is van de andere paarden, en die gaat er soms vandoor als de ander initiatief neemt (doordat ze lager is in rangorde).

En wij zijn idd mensen, maar het gaat hier om de verhouding mens-paard, en aangezien het paard het niet zal begrijpen als we het in onze taal uitleggen, hebben we geen andere keus dan hun taal te gebruiken...

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:57

Bij mijn paard heeft het prima geholpen om zijn neus weg te duwen terwijl ik hem kriebel; tegenwoordig staat hij rustig te genieten van het gekriebel zonder dat hij mij wil terugkriebelen.