Pony valt maatje aan als die een kap/deken draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Joy

Pony valt maatje aan als die een kap/deken draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 09:38

Afgelopen weekend had ik voor mijn shetlander een bucas vliegenkap gehaald die helemaal over de oren en met klittenband vastzit (zebra printje). De shetlander Robijn staat samen met Haflinger Nico die dus idioot reageert op Robijn als zij een deken om heeft en nu ook met een vliegenkap.

De Haflinger gaat vol achter de shet aanjagen en bijt haar dan vol in de flanken. Zo erg dat de shet bijna door het draad heen klapt van angst en volop hinnikt van angst/pijn. Vliegenkap dus maar afgedaan en vervolgens is er niets meer aan de hand. Zelfde geval vorig jaar winter toen ik de shetlander een deken om had, en de haflinger ook zo aan het jagen was. Het lijkt zoals ik dat aanvallen zie alsof hij de shetlander ineens als een 'ander' paard of buitenstaander ziet, en haar volledig de 'kudde' uit wil bannen?

Herkent iemand dit? En waar ligt dit nu aan?

Elisa_idefix

Re: Pony valt maatje aan als die een kap/deken draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:21

Ik herken het niet alleen zou het kunnen zijn dat de haflinger zich bedrijgt voelt ofzo heeft de halflinger zelf ook wel eens een deken of vlegen kap om?

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:22

ik heb dit ook gehad, 2 pony´s een rambo sweet itch hoody savonds opgedaan en even daarna alles door de draaden etc, dekens weer afgedaan en niks aan de hand.

waarom dit is gebeurt ben ik nog steeds niet achter..

ChessieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:24

Hebben wij idd ook gehad, uiteindelijk maar geen deken omgedaan

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:28

Hebben wij ook eens gehad, dezelfde deken bij de haflinger om doen, en in dit geval heb je een shet en een haflinger, dus een grotere maat van de deken voor de haflinger kopen.

Zo kan de haf zien dat er niks aan de hand is, en dat hij 'hetzelfde' als je shet is.:)
Dit denk ik hetzelfde bij de vliegenkap.

Deze oplossing heeft tenminste bij ons geholpen! Niks meer aan de hand, paardjes waren even goede vrienden met als zonder deken!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:55

Wat dat betreft zijn de paarden toch niet altijd even snugger denk ik... Mijn paard en shet staan gezellig bij elkaar. Toen mn paard een vliegendeken omkreeg ( zebrastreep) is mijn shet hinnikend mijn paard gaan zoeken! Het kwam niet in haar op blijkbaar dat dit toch echt hetzelfde paard was :+

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:58

Mona81 schreef:
Wat dat betreft zijn de paarden toch niet altijd even snugger denk ik... Mijn paard en shet staan gezellig bij elkaar. Toen mn paard een vliegendeken omkreeg ( zebrastreep) is mijn shet hinnikend mijn paard gaan zoeken! Het kwam niet in haar op blijkbaar dat dit toch echt hetzelfde paard was :+

haha wat grappig dat had ik bij een merrie van ons met veulen ik deed die merrie de deken op met het veulen ernaast het veulen heeft lopen hinniken 5 minuten en die moeder er maar na toe maar ze wist niet meer wie haar moeder was zag er echt super grappig uit.
en even later ging de merrie zo dicht tegen het veulen aan staan en likken en toen wist ze het weer haha echt te grappig!!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:04

Ik ergens een reactie gelezen dat iemand de deken insmeerde met het zweet van het andere paard(kan ook goed over het bevriende paard heen wrijven zijn geweest. )
Maar dat hielp schijnbaar ook goed.
Volgens mij was het iver het bezweete bevriende paard heen wrijven. Weet het niet meer zeker

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:25

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Ze wordt niet meer herkend met vliegendeken.
Van alles geprobeerd, maar de rest wil het gewoon niet snappen geloof ik. Dus uiteindelijk de deken maar af gedaan.

Ik had destijds een topic geopend, misschien heb je wat aan de tips die hierin voorbij komen.
[OPG] Paarden herkennen mijn paard niet met vliegendeken

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:29

Ja klopt hier ook.
Een van mijn pony's heeft bij slecht weer een regendeken op.
De rest denkt dan ook echt dat ik met een hele nieuwe pony aan kom zetten, die ze nog nooit gezien hebben.
Nu is zij de alfa merrie dus accepteert geen gejaag, en is het ook vrij snel weer over.
Maar ja hier doen ze ook zo idioot. Rare beesten.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:36

Herkenbaar. Mijn Welsh moet een eczeemdeken op in het voorjaar en elk jaar opnieuw moet de Shet die er bij staat daar weer aan wennen, maar dat blijft beperkt tot een hoop gesnuif, neusgaten tegen elkaar en de gebruikelijke gil }> . Mijn jaarling wist dit voorjaar ook niet wat hij zag toen er opeens een spook bij kwam :wow: (terwijl het zijn vriendje is) en die heeft het een dag volgehouden om elke keer zwaar onderdanig te kauwen als dat spook weer in de buurt kwam en daarna was het goed _O- .

Kan je de paarden niet een dagje scheiden dmv een draadje? Zodat de Haflinger er aan kan wennen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:20

Haha bij staat de shetlander echt te kijken van en wat heb je nou weer aan gekregen. Voor de rest heeft mijn shetlander al lang door dat het hetzelfde paard is.
Maar ook bij mij staan de paarden gescheiden van elkaar

pluisje4951

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:15

Misschien voelt de haflinger zich minder of juist meer dan de shet. Het beste is om ze gelijk te behandelen en de haflinger hetzelfde om te doen van deken tot vliegenkap tot bescherming,....
Dit lijkt me de beste oplossing.