Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rapido schreef:Ligt nog het meest aan te hard rijden dat je wat gaat slingeren.
en dat doet mijn combi probleemloos.rapido schreef:Nou geloof me, hard rijden lijd tot slingeren. En aangezien ik al heel wat kilometers er op heb zitten in binnen en buitenland met verschillende trailers én aantal paarden er in weet ik heus wel waar ik het over heb!
En als je 120/130 rijd met die dieren achterin ben je in mijn ogen niet helemaal lekker in je kop!! Ongeacht wat voor combi je ook hebt!
IngeK schreef:Het waait daar op die brug ook altijd, daar heb ik met alleen een personenauto al last van.. (Ik woon bij Utrecht en mijn ouders in de polder) Dus kan me voorstellen dat dat niet heel lekker is met trailer.
ikke schreef:rapido schreef:Nou geloof me, hard rijden lijd tot slingeren. En aangezien ik al heel wat kilometers er op heb zitten in binnen en buitenland met verschillende trailers én aantal paarden er in weet ik heus wel waar ik het over heb!
En als je 120/130 rijd met die dieren achterin ben je in mijn ogen niet helemaal lekker in je kop!! Ongeacht wat voor combi je ook hebt!
Zal ik het nog een stap erger maken: ik ben ooit met bijna 140km/h de A50 afgejakkerd. Was niet helemaal de bedoeling, maar terwijl ik daar over de totaal verlaten snelweg reed, zat ik me op een zeker moment af te vragen waarom de motor zoveel toeren maakte. Keek ik op de teller, liep ie ruim 4000 toeren, oeps! Combi liep als een blok en de oorzaak was simpel: ik had even gemist dat daar ter plaatse een "vals plat" is wat naar beneden liep en dan wil 4500kg combi wel snelheid maken als je je poot niet van het gas haalt. Combi had echter geen enkele neiging tot slingeren of ander "ongewenst" weggedrag. Gas eraf bracht de combi weer even probleemloos terug naar legale gebieden op de snelheidsmeter.
Leg eens uit waarom je niet lekker zou zijn als je een potentieel vervelende situatie kunt ontlopen door je uit de voeten te maken met die combi; voorop gesteld dat de verkeersituatie voor je de ruimte biedt om die snelheid te maken en weer terug te komen naar meer geaccepteerde snelheden.
sflj schreef:ikke schreef:Zal ik het nog een stap erger maken: ik ben ooit met bijna 140km/h de A50 afgejakkerd. Was niet helemaal de bedoeling, maar terwijl ik daar over de totaal verlaten snelweg reed, zat ik me op een zeker moment af te vragen waarom de motor zoveel toeren maakte. Keek ik op de teller, liep ie ruim 4000 toeren, oeps! Combi liep als een blok en de oorzaak was simpel: ik had even gemist dat daar ter plaatse een "vals plat" is wat naar beneden liep en dan wil 4500kg combi wel snelheid maken als je je poot niet van het gas haalt. Combi had echter geen enkele neiging tot slingeren of ander "ongewenst" weggedrag. Gas eraf bracht de combi weer even probleemloos terug naar legale gebieden op de snelheidsmeter.
Leg eens uit waarom je niet lekker zou zijn als je een potentieel vervelende situatie kunt ontlopen door je uit de voeten te maken met die combi; voorop gesteld dat de verkeersituatie voor je de ruimte biedt om die snelheid te maken en weer terug te komen naar meer geaccepteerde snelheden.
Omdat de risico's en gevolgen veel groter zijn bij hogere snelheid. In welke situatie is het veiliger snelheid te vermeerderen?
Overigens; wanneer een aanhanger verkeerd geladen is, (bijvoorbeeld teveel gewicht achterop) begint hij boven bepaalde snelheden te slingeren. Daaronder kan ie wel mooi recht blijven. Dus de snelheid kan zeker wel verschil maken.
Wanneer je op de snelweg merkt dat je aanhanger begint te slingeren, is ook de enige remedie: snelheid minderen. Wanneer het niet uit zou maken, zou dat immers ook niet helpen.
Iemand die 140 rijdt met paarden in de trailer, weet (nog steeds) niet waar ie mee bezig is. Ook niet met een dikke auto en 30 jaar ervaring.
maar een te zware (paarden-) trailer, achter een te lichte auto, kan echt wel gaan slingeren.