Ondeugende jaarling hengst, tips?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSabineW

Ondeugende jaarling hengst, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:49

Als sinds zijn geboorte verzorg ik Hilfiger (april 2012)
Hilfiger is dus ruim een jaar en een echte hengst aan het worden (vindt hij zelf ook). Hij is een KWPN'er en niet echt heel klein uitgevallen.
Maar ik loop tegen een probleempje aan. Hij kent alle regels eigenlijk wel van jongs af aan. Kan netjes mee lopen, in de wasstraat, ik kan hem helemaal wassen, van hoofd tot hoef poesten en zijn hoefjes krabben.
Alleen de laatste maanden heeft meneer er een handje van om als hij naast me loopt ineens te gaan rennen/bokken/springen, ik hoef meestal alleen maar een klein corrigerend rukje aan het touw te geven en er is niks aan de hand, hij loopt weer verder alsof hij nooit gek heeft gedaan. Ook als hij aan de hand aan het grazen is draait hij bijvoorbeeld ineens om en draaft weg. Hierdoor ben ik altijd alert en let goed op. Ik corrigeer hem dan en laat hem weer grazen.
Hij is niet gevaarlijk ofzo, want het is een bijzonder lief dier, maar het is gewoon irritant.

Hebben jullie daarom nog tips voor mij?

Anoniem

Re: Ondeugende jaarling hengst, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:52

Staat hij in een gemengde kudde zodat hij opgevoed wordt en dat hij vriendjes heeft om dit soort grapjes samen mee uit te halen? Heb je hem alleen....dan veulen groot, eigenaar dood....want als je daar nu al gen overwicht over heb, maak je borst maar nat....

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:55

Consequent tegen hem zijn. Hij gaat nu kijken waar de grenzen zitten. Dus wees duidelijk tegen hem. Wat jij niet wil, mag niet, doet hij iets goeds, belonen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:03

Consequent zijn idd. Jonge dieren tasten graag de grens af om te zien wat wel en niet kan. Een stabiele kudde geeft die grenzen ook aan, dus het is sowieso altijd goed als hij in een kudde staat waar ook oudere dieren lopen die hem opvoeden. Daarnaast dus duidelijk en consequent zijn met wat wel en wat niet mag. Goed gedrag belonen.

Willen de eigenaren hem hengst houden? Vaak scheelt het ook wel wat als ze geruind worden. Al is een goede opvoeding en een consequente baas natuurlijk ook voor een ruin of merrie belangrijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:32

Tja, eigenlijk zou ik je vooral adviseren om lekker door de kudde te laten corrigeren en er zelf je handen niet aan te branden. Je verliest er niks aan om hem nu een half jaar niet in handen te hebben en wint erg veel doordat je hem niet laat weten dat hij sterker is. Als hij daar namelijk wel achter komt zou je erg grote problemen kunnen krijgen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:36

Zou er nu ook niet veel anders mee doen dan binnen en buiten zetten. Dan moet hij zich echt gedragen. Maar hij gaat nu uitvinden dat hij over grenzen heen kan. Het mooiste zou zijn in een kudde en anders bij een ruin of drachtige merries. Ik heb zelf mijn jonge hengst wel bij mijn dominante merrie gezet.
Maar die paarden voeden veel beter op dan je als mens kan doen.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:11

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, hij staat helaas niet in een kudde. Hij stond wel met nog een paar jonge en oudere hengsten op de wei, maar brak steeds uit. Ze hebben hem dus helaas naar binnen moeten halen. Hij komt nu wel dagelijks buiten met een oudere ruin (8jaar)dus heeft wel een echt maatje, maar in een kudde kan hij helaas niet nu.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:16

Hoe lang komt hij iedere dag buiten? Is er geen mogelijkheid om hem dag en nachtbuiten te zetten met dit weer? Het kan ook goed zijn dat hij gewoon te veel energie heeft. Dan is het niet gek dat dat zich uit in druk/vervelend gedrag.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:22

Voor een jonge hengst is het kuddeverband echt héél belangrijk, vooral in het opvoeden

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:55

Hij komt sowieso 3-5 uur buiten per dag maar soms ook wel meer. Echt energie teveel denk ik niet, want helemaal als hij met zen vriendje buiten staat haal ik hem bezweet en afgepeigerd binnen omdat ze samen zo gek hebben lopen doen ;)
Het is helaas alleen mijn verzorgpaardje en kan ik er niet voor kiezen hem te castreren of in kuddeverband te zetten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:07

Maar je kunt het wel aankaarten bij zijn eigenaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:08

Ik denk dat je goed bezig bent. Je zegt dat je hem goed kunt corrigeren en dat hij niet gevaarlijk is. Ik denk dat dit echt hengstenstreken zijn. Je moet niet vergeten dat hij net een klein kind is. Die gaan ook drammen als ze hun zin niet krijgen.(ah je weet hoe kinders kunnen zijn, waarschijnlijk). Dat hebben paarden ook! Ik vind het wel wat hebben. Kijk af en toe is het jammer dat je die problemen hebt met hem en dat andere paarden juist heel braaf zijn. Daar kun je wel eens vn balen, maar ach, hij is hij en dat komt met de jaren echt wel goed.
Als hij het echt af moet leren, zou ik een zweepje meenemen, zodat je hem opzij kunt tikken als hij toch gevaarlijk wordt. Niet om hem af te slachten met de zweep, maar om te corrigeren.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:01

RoyceMack schreef:
Ik denk dat je goed bezig bent. Je zegt dat je hem goed kunt corrigeren en dat hij niet gevaarlijk is. Ik denk dat dit echt hengstenstreken zijn. Je moet niet vergeten dat hij net een klein kind is. Die gaan ook drammen als ze hun zin niet krijgen.(ah je weet hoe kinders kunnen zijn, waarschijnlijk). Dat hebben paarden ook! Ik vind het wel wat hebben. Kijk af en toe is het jammer dat je die problemen hebt met hem en dat andere paarden juist heel braaf zijn. Daar kun je wel eens vn balen, maar ach, hij is hij en dat komt met de jaren echt wel goed.
Als hij het echt af moet leren, zou ik een zweepje meenemen, zodat je hem opzij kunt tikken als hij toch gevaarlijk wordt. Niet om hem af te slachten met de zweep, maar om te corrigeren.

Dankjewel, ik denk inderdaad dat het echt zijn hengstenstreken zijn, en ik vind het ook niet zo erg. Het is niet voor niks een jong paardje. Maar hij moet wel luisteren, want anders wordt het misschien later wel gevaarlijk. De afgelopen dagen heeft hij zich uitzonderlijk netjes gedragen :) dus ik ben weer trots op hem!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:26

Er zijn dus dagen van 21 uren opsluiting. Niet gek dat hij dan zo doet. Afgelopen dagen zal hij te warm zijn geweest. Tijd voor fatsoenlijke huisvesting!

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:34

Amalarab schreef:
Er zijn dus dagen van 21 uren opsluiting. Niet gek dat hij dan zo doet. Afgelopen dagen zal hij te warm zijn geweest. Tijd voor fatsoenlijke huisvesting!

Hier ben ik het mee eens, een jong paard hoort niet hele dagen, of bijna hele dagen op stal te staan, maar in een gemengde kudde :)
Ik ben het er al niet mee eens dat mijn 2 jarige alleen in de wei wordt gezet, ook die heeft nog opvoeding nodig van een ouder paard :+

Kun je niet met de eigenaar overleggen of je hem ergens anders kunt zetten? Je verzorgd hem per slot van rekening al vanaf zijn geboorte.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:51

Ik snap jullie reactie dat hij meer naar buiten moet, daar hebben jullie ook gelijk in. Ik zet hem zo veel mogelijk buiten.
Maar bij alle ruinen staan al in de weiden, en naast merrie´s en dat kan hij niet, want dan springt hij over het draad heen. En ook de kudde waar de drachtige merrie´s in staan lopen er tussen die niet drachtig zijn.
Er ligt nog wel een weide die niet aan een andere wei grenst, en hier staan nog drie hengsten in, hier stond hij eerst bij, maar hij brak door het draad heen omdat hij als laatste bij de groep kwam. Binnenkort gaan ze proberen hem opnieuw in deze groep te plaatsen en hem dan met hun op de wei te zetten. Hopelijk gaat dit goed en kan hij dan lekker 24/7 naar buiten :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:56

Vijf uur naar buiten is echt veel te weinig, zeker als hij niet voldoende speelmaatjes heeft. Als de eigenaar hem niet de opfok in wil doen dan zou ik toch kijken voor een andere oplossing. Meer stroom op het draad of een andere afscheiding waar hij niet doorheen kan. En als hij eroverheen gaat, dan gewoon het draad ophogen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:00

Jeetje dat is niet zo vreemd dat hij zo doet 21 uur binnen is echt te lang voor zon jong ding die kunnen blijven spelen :j

Castreren en in een gemengde kudde doen lijkt me erg goed,met leeftijdsgenoten met wie hij kan spelen en oudere paarden die hem opvoeden..Dat is zonder enige twijfel de beste opvoeding dat kunnen wij mensen niet aan tippen..