Paard spanning op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Senna012

Paard spanning op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 18:59

Ik heb hier nog 5 tips om de spanning van je paard te verminderen op wedstrijden.

Tip 1.
Klassieke conditionering

Een manier om aangeleerd gedrag te doorbreken, zoals bijvoorbeeld bokken, is door middel van klassieke conditionering. Klassieke conditionering betekent dat je jouw paard een gedrag aanleert door middel van associatie. Stel je paard heeft zichzelf aangeleerd om te gaan bokken zodra hij op het wedstrijdterrein komt, dan kun je door klassieke conditionering het gedrag omvormen tot een meer prettige reactie.

Dit kun je doen door op het moment dat je paard wilt gaan bokken, je een hulp geeft voor een bepaalde oefening. Hiermee haal je het paard uit zijn vaste patroon. Als je dit consequent volhoudt en telkens die oefening vraagt zodra je paard wilt gaan bokken, is de kans groot, wanneer je paard te veel spanning opbouwt, hij de door jouw aangegeven oefening zal gaan uitvoeren in plaats van bokken.

Tip 2.
Longeren

Wat je ook kunt doen wanneer je paard te veel spanning opbouwt, is om hem eerst te longeren voordat je er opstapt. Ondanks dat dit een eenvoudige methode is die iedereen kan bedenken, wordt dit niet heel veel gedaan op het wedstrijdterrein. Vinden we het bij de training heel normaal om het paard te longeren als hij wat fris is, wordt er op het wedstrijdterrein vrijwel direct opgestapt terwijl de omstandigheden daar voor het paard meestal veel spannender zijn.

Het is hierbij toegestaan om bijzetteugels gebruiken. Voordeel hiervan is dat je paard minder mogelijkheid krijgt om op de omgeving te letten en meer gestimuleerd wordt om zijn spieren te ontspannen door de lagere halshouding die hij moet aannemen.

Tip 3.
Hulpteugels

Een soortgelijk effect kun je krijgen als je met het losrijden gebruik maakt van hulpteugels. De hulpteugels die op een officiële wedstrijd zijn toegestaan, zijn een glijdende martingaal en de Thiedemann-teugel in combinatie met een trenshoofdstel. Doe je bijvoorbeeld mee aan een clinic, dan worden hier geen restricties aan gesteld.

Wel willen we je adviseren om hulpteugels alleen te gebruiken als je in de fase zit dat je paard te veel spanning opbouwt op vreemd terrein en onwenselijk gedrag vertoont. Doe dit dus in de fase dat je nog geen proeven gaat rijden en enkel als doelstelling hebt om je paard met meer ontspanning op vreemd terrein te kunnen rijden.

Lukt het je namelijk niet om je paard onder enigszins normale omstandigheden nageeflijk te rijden op een vreemd terrein, dan moet je jezelf afvragen of je er wel klaar voor bent om proeven te rijden.

Tip 4.
Thuis losrijden

Een andere methode is om je paard eerst thuis in zijn vertrouwde omgeving los te rijden en dan naar de wedstrijd te gaan. Natuurlijk kun je dit alleen doen wanneer de wedstrijd vlak bij jou in de buurt is. Je kunt thuis de belangrijkste oefeningen doornemen en dan naar de wedstrijd gaan. Het voordeel is dat je niet afgeleid wordt door de drukte op de wedstrijd en daardoor je paard in alle rust kunt voorbereiden.

Tip 5.
Voedingssupplementen

Tenslotte kun je ook je paard een voedingssupplement geven wat speciaal bedoeld is om stress bij paarden op wedstrijden te verminderen en wat veilig te gebruiken is. Er zijn veel verschillende voedingssupplementen op de markt verkrijgbaar en het is een kwestie van uitproberen om er achter te komen welk voedingssupplement het beste bij jouw paard werkt.

Bron:
http://paardenlifestyle.com/heeft-je-pa ... rminderen/

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:05

Mijn voorkeur gaat altijd naar véél, véél oefenen..

Happie

Re: Paard spanning op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:08

Grappig ik mis de belangrijkste. 1. ontspan zelf als ruiter :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:09

Je hebt toestemming om deze tekst hier te plaatsen neem ik aan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:10

Beter goed gejat dan slecht verzonnen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:12

Ze heeft de bron er toch bij gezet! Dankjewel voor het delen.
En inderdaad larissa en happy hebben een goede aanvulling.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:16

@Linnie050 helaas is een bron in de meeste gevallen niet voldoende om andermans teksten te mogen gebruiken in verband met auteursrecht wat hierop rust. Wat je moet doen als je tekst van iemand anders wil gebruiken is toestemming vragen en ik ga er voor het gemak vanuit dat de ts dat niet gedaan heeft.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:35

Happie schreef:

Inderdaad!!

Dat is mijn valkuil in elk geval zeker weten :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:38

Happie schreef:

Helemaal mee eens, ik zou eerst de oorzaak willen weten en die komt bijna altijd bij de ruiter vandaan.
Kan je beter de oorzaak aanpakken dan de gevolgen!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:53

Tja zal wel te maken hebben met de attributietheorie. Veel mensen zoeken eerst de schuld bij een ander en pas dan kijken ze naar zichzelf

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:29

De meeste tips zijn nog onverstandig ook, hierbij pak je de oorzaak niet aan.
Zoals thuis losrijden, leuk en makkelijk hoor, maar dan kom je op wedstrijd en dan heeft je paard niet even de tijd gehad om daar te wennen en fijn te lopen.

De beste tips zijn inderdaad veel oefenen en zelf rustig blijven. :j

Arkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:17

Happie schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens
Gespannen ruiter = gespannen paard

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:38

Ik ga me paard altijd masseren :') word ik zelf ook rustig van.