Link eigendom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Link eigendom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:47

Hallo lieve bokkers,

Nooit gedacht dat ik hier een topic zou openen.

Het is mij bekend dat degene die alles betaald voor een paard de wettelijke eigenaar is van dat paard. Maar wie heeft daar een officiële link van voor mij? Echt van de overheid of een rechter of advocaat oid. Om te laten zien dat het echt zo is.
Ik kan nu helaas niks vinden op bokt / google.

Groetjes RenWaBl.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:50

Die link heeft niemand, omdat het niet waar is.

Er schijnen zaken geweest waarbij het gegeven van het betalen gebuikt is, maar het is niet zo 'dat iemand die alles betaalt eigenaar is'. Zou een mooie boel worden.

In onduidelijke gevallen kan het op deze manier door een rechter beoordeeld te worden, maar niet zo zwartwit als jij zegt. Koopcontract / betalingsbewijs is eigendomsbewijs.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:51

die ga je niet vinden, want dat is niet zo.
edit: celano was me voor ;-)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:52

FloortjeM schreef:
die ga je niet vinden, want dat is niet zo.
edit: celano was me voor ;-)

TS, van deze gebruiker kun je het wel aannemen.

RenWaBl

Re: Link eigendom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:54

Maar er is geen koopcontract / betalingsbewijs...

Het gaat tussen mijn vader en mij. Paard 1 is als veulen gekocht van de buren zonder enig bewijs oid. Paard 2 is gefokt uit paard 1.
Ik betaal atm alles voor deze paarden en we hebben erg vaak ruzie over de verzorging van de paarden, gezien mijn vader dit helaas in de ochtend moet doen...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:58

Volgens mij is de gene die de dekking heeft betaald eigenaar van het veulen. Weet niet of je daar iets aan hebt.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:59

Dan zal het dus niks uitmaken dat ik de afgelopen jaren alles voor paard 2 heb betaald?
Bedankt in ieder geval. :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:22

Het ligt echt aan de situatie en gemaakte afspraken. Hoe aannemelijk kun jij maken dat het jouw paard is en kan hij dat ook? Er is dus geen kant-en-klaar antwoord voor jouw situatie.

Er zijn wel soortgelijke zaken geweest over honden die ik op internet tegen kwam, maar ik weet zo de links niet. Google even :-)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 07:24

Okee bedankt!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:38

de eerste eigenaar is - tenzij je andere afspraken hebt gemaakt - de eigenaar van de merrie waar het veulen uitkomt (de wet zegt: de eigenaar van een goed is de eigenaar van de vruchten daarvan, ergo: merrie = goed, veulen = vrucht). Je vader heeft m vervolgens gekocht, toen was-ie van je vader. Vervolgens heb jij ervoor gezorgd. Je vader heeft het paard niet in eigendom aan jou overgedragen, dus heb jij voor het paard van je vader gezorgd. Daartegenover staat dat je vader je het paard heeft laten gebruiken alsof het je eigen was (zonder dat je de koopprijs hebt hoeven aftikken), zo zeer zelfs dat jij inmiddels denkt dat het je eigen paard is.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:00

Klopt helemaal helaas. Bedankt voor je antwoord!