Jonge pony staat wel eens op mijn hiel of zijkant mijn voet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Jonge pony staat wel eens op mijn hiel of zijkant mijn voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:13

Hallo,

Mijn pony van 3 loopt in principe netje met mee aan de hand. Ze is als veulen gewend aan de hand mee te lopen. Nu komt het wel eens voor dat ze ergens van schrikt, of niet lijkt op te letten waardoor ze op mijn hiel of de zijkant van mijn voet staat. Terwijl ze niet standaard in mijn ruimte loopt zeg maar.

Weet iemand hoe dit op te lossen? Komt op mij over alsof ze toch niet helemaal op eigen benen loopt..

SiTer

Re: Jonge pony staat wel eens op mijn hiel of zijkant mijn voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:19

Oh dit volg ik even, want die van mij heeft dit na jaren nog steeds. Als ze schrikt zit ze in mijn nek, ze zoekt altijd steun bij mij. Lief, maar ik heb al heel wat pijntjes opgelopen doordat mijn pony schrikt en boven op mij zit. En die van mij loopt normaal ook netjes op afstand.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:20

Apart dat jouw pony het ook nog doet...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:21

Toch een kwestie van respect denk ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:23

Die van mij krijgt in zo'n geval een tik of een zwiepert met het halstertouw. Hij respecteert op dat moment mijn persoonlijke ruimte niet, en daarbij weten ze echt dondersgoed waar ze hun voeten neerzetten hoor. Als een paard op je voet gaat staan is dat 9 van de 10 keer echt geen ongelukje maar gewoon pure nonchalance.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:26

Mijn verzorgpaard krijgt het ook voor elkaar. Is denk ik inderdaad nonchalance, of het samenhangt met 'niet respecteren van persoonlijke ruimte' vraag ik me af, meestal heb ik hem op dat moment namelijk al uitgenodigd in m'n persoonlijke ruimte (bijv. tijdens het poetsen, dat ik er zelf heel dicht bij ga staan en dat hij dan bij een voetje verzetten op m'n tenen of hiel staat).
Hij krijgt consequent een tik als het gebeurt, maar het lijkt nog niet echt te helpen. Buiten deze situaties wel altijd redelijk respectvol, kan ook braaf aan de hand fietsen bijvoorbeeld, dus ik weet het niet zo goed...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:33

Sofy schreef:
Mijn verzorgpaard krijgt het ook voor elkaar. Is denk ik inderdaad nonchalance, of het samenhangt met 'niet respecteren van persoonlijke ruimte' vraag ik me af, meestal heb ik hem op dat moment namelijk al uitgenodigd in m'n persoonlijke ruimte (bijv. tijdens het poetsen, dat ik er zelf heel dicht bij ga staan en dat hij dan bij een voetje verzetten op m'n tenen of hiel staat).
Hij krijgt consequent een tik als het gebeurt, maar het lijkt nog niet echt te helpen. Buiten deze situaties wel altijd redelijk respectvol, kan ook braaf aan de hand fietsen bijvoorbeeld, dus ik weet het niet zo goed...

Dat is wel degelijk dominantie. Bij een ander paard hoger in rang zal dat niet gebeuren al staan ze naast elkaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:34

Als jij er persoonlijk voor kiest om jou bubbel te doorbreken door dichter bij je paard te komen staan betekend nog niet dat hij dat ook mag doen. Als ik mijn pony borstel of knuffel dan hoeft hij er nog steeds niet aan te denken op mijn voet te staan, te duwen, te schuren etc. Nu heb ik het over expliciet negatieve gedragingen zoals voeten pletten, duwen, schuren etc. Niet over de positieve, daar draai ik niet in door. Hij mag gerust komen, even neuzen, hoofd op mijn schouder leggen, enz.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:36

Lara_Silver schreef:
Als jij er persoonlijk voor kiest om jou bubbel te doorbreken door dichter bij je paard te komen staan betekend nog niet dat hij dat ook mag doen. Als ik mijn pony borstel of knuffel dan hoeft hij er nog steeds niet aan te denken op mijn voet te staan, te duwen, te schuren etc. Nu heb ik het over expliciet negatieve gedragingen zoals voeten pletten, duwen, schuren etc. Niet over de positieve, daar draai ik niet in door. Hij mag gerust komen, even neuzen, hoofd op mijn schouder leggen, enz.

mee eens

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:59

Hoi! Dit is wel gedrag dat je moet corrigeren. Hij moet zoveel respect voor jou hebben dat hij ook als hij schrikt niet op je springt. Probeer hem "hol" te houden aan jouw kant, dus een beetje ingebogen naar de kant waar jij loopt, links ga ik vanuit. Op het moment dat zijn aandacht naar iets rechts gaat en hij daarnaar kijkt, dat is het moment om te corrigeren. Vraag hem met het halstertouw weer naar links te kijken en druk met je heup of por met je vinger in de linkerzij om hem daar opzij te drukken. Hoe eerder je bent hoe kleiner je de hulp kunt houden. Een paard zal niet opzij springen naar de holle kant.
Hierbij zijn ook de dagelijkse manieren van belang. Als je paard geleerd heeft netjes voor jou aan de kant te gaan en opzij als je hem voorzichtig opzij drukt, dan zal hij zich ook beter laten inbuigen.
Veel succes en plezier met je 3-jarige!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:05

Ik lees even mee, hier springt mijn paard het liefst bij me op schoot bij iets en engs. Corrigeren door terug te porren/duwen zoals Motje11 zegt lukt echt niet. Zweep erbij voor aanwijzingen werkt ook niet want dan gaat ze voor of achteruit, maar niet dichter naar dat enge ding toe. Het is eigenlijk pas weer 'goed' als ik op gelijke afstand van het enge ding sta met het paard, of dat ik tussen het enge ding en het paard tussen sta.
Verder loopt ze altijd netjes met me mee etc. want dit oefenen we veel. Maar alsnog zit ze liever bij me op schoot bij iets engs.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:31

Als het enge ding zo eng is :) dat je hulpen totaal niet doorkomen en hij mogelijk over je heen gaat lopen is het geen probleem om zelf aan de enge kant te gaan lopen. Loop stevig door, besteed geen aandacht aan het enge en ook niet aan je paard, en loop niet op het enge af maar in een duidelijke lijn erlangs. Jij bent de leider en je laat wel even zien dat je niet bang bent, het paard kan volgen en hij zoekt zelf maar uit hoe (zijwaarts/dribbelend moet ie zelf maar weten).
Dat porren/duwen bedoel ik ook niet om hem naar het enge toe te krijgen, maar om hem aan jouw kant in te laten buigen. Dit werkt ook niet als je paard al erg bang is, maar moet je juist van te voren doen, voor je langs het enge komt stel je hem gebogen naar jouw kant. Dan hoef je nog maar een kleine correctie te geven als hij naar buiten wil gaan kijken.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:55

Motje 11 bedankt voor de tip! Dit ga ik proberen! Ze wijkt wel voor druk in prinicipe. Ben al spelende wijs begonnen met grondwerk, en heb dit vanaf vorig jaar goed doorgepakt. Dacht ik ten minste want bij deze situaties weet ik niet wat ik moet doen. Ik word wel boos en geef haar een tic maar helpt niet. Het is ook vanuit onmacht omdat ik niet weet hoe hierop te reageren. Ik ga hier mee aan de slag!