Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sofy schreef:Mijn verzorgpaard krijgt het ook voor elkaar. Is denk ik inderdaad nonchalance, of het samenhangt met 'niet respecteren van persoonlijke ruimte' vraag ik me af, meestal heb ik hem op dat moment namelijk al uitgenodigd in m'n persoonlijke ruimte (bijv. tijdens het poetsen, dat ik er zelf heel dicht bij ga staan en dat hij dan bij een voetje verzetten op m'n tenen of hiel staat).
Hij krijgt consequent een tik als het gebeurt, maar het lijkt nog niet echt te helpen. Buiten deze situaties wel altijd redelijk respectvol, kan ook braaf aan de hand fietsen bijvoorbeeld, dus ik weet het niet zo goed...
Lara_Silver schreef:Als jij er persoonlijk voor kiest om jou bubbel te doorbreken door dichter bij je paard te komen staan betekend nog niet dat hij dat ook mag doen. Als ik mijn pony borstel of knuffel dan hoeft hij er nog steeds niet aan te denken op mijn voet te staan, te duwen, te schuren etc. Nu heb ik het over expliciet negatieve gedragingen zoals voeten pletten, duwen, schuren etc. Niet over de positieve, daar draai ik niet in door. Hij mag gerust komen, even neuzen, hoofd op mijn schouder leggen, enz.
dat je hulpen totaal niet doorkomen en hij mogelijk over je heen gaat lopen is het geen probleem om zelf aan de enge kant te gaan lopen. Loop stevig door, besteed geen aandacht aan het enge en ook niet aan je paard, en loop niet op het enge af maar in een duidelijke lijn erlangs. Jij bent de leider en je laat wel even zien dat je niet bang bent, het paard kan volgen en hij zoekt zelf maar uit hoe (zijwaarts/dribbelend moet ie zelf maar weten).