Zomertenu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Zomertenu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:46

Hoi,

Ik vroeg me eigenlijk af of je gewoon in je wedstrijdbloes mag starten zonder je jasje. Het is zo warm en dan lijkt het me niet fijn om een jasje aan te hebben. Ik rijd nu geen wedstrijden omdat ik net een nieuw paard heb en nog moet wennen. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:49

Als het heel warm is beslist de jury meestal of je wel of niet je jasje uit mag laten volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:59

[***] schreef:
Als het heel warm is beslist de jury meestal of je wel of niet je jasje uit mag laten volgens mij.

Nee, de federatievertegenwoordiger beslist dit, dit geldt altijd voor de hele wedstrijd en kan dus niet door 1 jury besloten worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:35

Meestal is er op basiswedstrijden geen federatievertegenwoordiger en dan beslist de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:02

vur schreef:
Meestal is er op basiswedstrijden geen federatievertegenwoordiger en dan beslist de jury.

Ja omdat die jury dan is aangewezen als federatievertegenwoordiger ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:10

Ja, oké, als je het zo bekijkt wel.

Anoniem

Re: Zomertenu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:13

Komt erop neer dat niet 1 jury voor zijn of haar ring kan beslissen of er in zomertenue wordt gereden. Die beslissing geldt altijd voor de hele wedstrijd. Andersom mag een jury het dus ook niet verbieden (of meenemen in de beoordeling) als het is toegestaan.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:46

Dus met zomertenu bedoel je alleen een wedstrijdbloes en geen jasje? Hoelang van tevoren weet je dat of het wel of niet mag?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:32

Wordt kenbaar gemaakt op de dag zelf :j

Officiele regels zijn geloof ik boven de dertig graden, maar daar wordt weleens soepel mee omgesprongen, met name bij het springen. Op kampioenschappen moet altijd de jas aanblijven.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:13

Meestal zie je ook wel een paar mensen in zomertenue en dan kun je wel nagaan dat jij dat ook mag. Als je twijfelt sws een jasje aan doen.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:49

gomir schreef:

Officiele regels zijn geloof ik boven de dertig graden, maar daar wordt weleens soepel mee omgesprongen, met name bij het springen. Op kampioenschappen moet altijd de jas aanblijven.

Ook kringkampioenschappen? Hier afgelopen weekend in zowel dressuur als springen was zomer tenue toegestaan en omdat ook echt vrijwel iedereen dat ook deed bij de dressuur heb ik dus ook voor het eerst zonder jasje gedressuurd...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:58

gomir schreef:

Nee hoor, gisteren regiokampioenschappen Utrecht gereden, en daar mocht ook in zomertenue gereden worden. Niet gedaan, omdat ik het gewoon geen porum vind...

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:53

kleinvosje schreef:
gomir schreef:

Nee hoor, gisteren regiokampioenschappen Utrecht gereden, en daar mocht ook in zomertenue gereden worden. Niet gedaan, omdat ik het gewoon geen porum vind...

haha jij ook al niet, vind ik ook hahah!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

Ik vind het ook geen porum :+.
Maar ik doe het toch, hahaha. Ik rij 20 punten lager als ik zo slap en misselijk ben van de hitte, dus dan maar lelijk zijn :P.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:59

Ik vind het zo ouderwets (met name dressuurruiters die in met +30 graden jas aan trekken.
Stond laatst hele leuke collum over in de bit (of hoefslag?). Iedereen trekt kleren uit boven de 20 graden en wij houden ze aan :+.
En inderdaad als je geen maat 38 hebt is een blouse in broek niet charmant (vaak). Maar er zijn zoveel alternatieven (nog niet toegestaan maar moet nodig eens naar gekeken worden). In bv donkere polo die tot op heup mag vallen enz.

Officieel bepaald federatievert inderdaad en mag het pas bij tropische temperaturen. Bij springen wordt het vaak makkelijker gedaan, bij dressuur zijn ze wat traditioneler, ook al is het toegestaan in zomertenue zie je toch nog 80-90% met jas rijden.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:21

Ashley: Naar deze alternatieven is al gekeken. Er mag tenwoordig gelukkig veel meer ;).

https://www.knhs.nl/veel-gestelde-vrage ... n-voldoen/
Citaat:
Wanneer mag ik een zomertenue aan en waar moet dit aan voldoen?
In geval van extreme zomerse temperaturen (30 graden of meer) kan de federatievertegenwoordiger/jury beslissen dat er in zomertenue gereden mag worden. Het zomertenue wil zeggen dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten en er in dressuurblouse/shirt (met korte of lange mouw en opstaand kraagje) gereden mag worden. De deelnemer mag er dan ook voor kiezen om in plaats van de rij-jas te rijden in een gilet of bodywarmer te rijden.

Tijdens het losrijden mag je altijd in zomertenue rijden, ongeacht de temperatuur.

Ook de kleur van het shirt is tegenwoordig vrij en dat het shirt in de broek gedragen moet worden kan ik ook nergens (meer?) terugvinden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:32

Ja dat weet ik maar ik meende dat het altijd nog in broek moest?(shirt)
Sowieso bedoel waarom niet vanaf 20 graden vrijgeven dan loopt iedereen in T-shirt in "normale" leven en zouden ze zich extra moeten aankleden om te sporten ;). Dat mag van mij nog wel nagekeken worden (zeker met dressuur).
Agja men moet meer "durven" ik reed laatst op clubkampioenschap (niet officieel dus) met een polo (was het 25-30 graden) werd ik beetje afgesnauwd door de jury :+ (overigens wel witte broek enz enz).

Edit; mbt shirt in broek als het er niet meer staat hoeft het dus ook niet meer volgens mij :).

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:39

Ik vind ook dat de regels aangaande het zomertenue wel wat soepeler zouden mogen. Met name in de zin van dat het niet pas bij 30 graden mag, maar ook al vanaf bijvoorbeeld 25. Op zich heeft het traditionele ook wel wat, maar goed, in alle sporten gaat men met de tijd mee, waarom niet inde paardensport. Tegenwoordig mag je toch ook met pimpelpaarse laarzen aan rijden! Ik ben al heel blij dat je nu tenminste ook met een shirt mag rijden. Eerder mocht je alleen met een blouse met mouw(tjes) in wit of lichtgeel/champagne.

Uiteraard wel op een nette manier....geen wapperende plastronnen achter je aan of shirts die half uit de broek hangen! (in de broek of netjes over de broek, maar niet zo half).

Tijdens het Kampioenschap in Utrecht afgelopen vrij/zat werd overigens netjes bij het secretariaat gemeld dat je in zomertenue mocht rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:50

Dit zijn de kledingvoorschriften, hier dien je je altijd aan te houden:

Citaat:
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. een veiligheidshoofddeksel met norm NEN - EN-1384. Alleen in de rubrieken voor Young Riders, Future Test en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.

Over het zomertenue staat dit erin:

Citaat:
10. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden.

Lijkt me duidelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:23

Het antwoord op deze reglementsvraag kan gevonden worden op www.knhs.nl
Daarom hier een slotje.