Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

PowerReiner schreef:Afhankelijk natuurlijk van meerdere dingen.
Als je een paardje hebt die recreatief gehouden wordt, die niet zo vaak loopt en niet zo'n beste conditie heeft dus, dan zou ik langer dan een uur niet doen, en dan nog rustig aan, niet te veel galoperen, en draven.
Al helemaal niet met deze hitte.
Nachtlampje schreef:Het hangt van de temperatuur af, de conditie van je paard, je bepakking en de plaats waar je rijd.
Stel, het is zo'n warme dag als vandaag, en je hebt een paard dat om en nabij 4 keer per week gereden wordt.
Je gaat in het bos (schaduw, dus koelte) rijden met gewoon een zadel en een hoofdstel en eventueel een klein tasje met wat water erin, en je vertrekt om half 9 's ochtends. Dan kun je prima tot 11/12 uur wegblijven.
S_imonee schreef:Volgens mij zijn daar niet echt bepaalde richtlijnen voor
Ik rijd zelf altijd buiten. In de zomer vermijd ik de hoge temperaturen (zoals nu). Dan zou ik of heel vroeg in de ochtend gaan of in de avond als het afgekoeld is.. En net wat hierboven gezegd wordt, rustig aan doen, niet te veel (of helemaal niet) galopperen.

DeveneyBo schreef:Wat voor buitenrit wil je gaan maken? Wat voor omgeving?
Het is voor je zelf ook niet prettig natuurlijk als je 3 uur lang moet draven..
pien_2010 schreef:TS zelfs met een ietwat ongeoefend paardje kun je best een lange tijd weg blijven en wat spulletjes mee nemen. Als jij rustig rijdt aangepast aan wat de paarden aan kunnen, als je onderweg na twee uurtjes b.v. een uur ze ergens lekker laat grazen, laat drinken, je veel stapt tussendoor zodat ze niet te heet worden qua temperatuur enz. is dat geen probleem. Ik zou dan wel kiezen voor de avond vertrekken of kiezen voor de vroege ochtend zodat je voor 12.00 uur echt weer terug bent.
Heb jij een paard dat regelmatig een à twee uur loopt per week, dan is galop erbij pakken geen probleem. Vanochtend hier vroeg ook al buiten gereden met galop oefeningen erbij gepakt. Maar zo gauw ik voel paardje wordt wat warm, dan stap ik gewoon weer een KM of rustig drafje. Dus behalve van te voren over nadenken ook tijdens de rit je paard goed voelen. Veel plezier hé.
pien_2010 schreef:Klopt. En als je voelt paard wordt moe, dan rusten laten en daarna kortste route naar huis. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Voorzichtig zijn maar ook realiseren ze zijn niet van porselein. Hebben ze nu echt meer gedaan dan normaal dan de volgende dag paarden meenemen aan de hand en even fijn een half uurtje met ze gaan stappen zodat de spieren door stappen alle afval stoffen weer kwijt raken en de paarden gezond blijven.
DaraBariton schreef:Met de warmte van de afgelopen dagen zou ik echt alleen sochtends vroeg gaan rijden of savonds later op de avond. En goed rekening houden met je paard niet te veel inspanning. Regelmatig gaan stappen etc.

HannaCaptain schreef:Ik vind dat dat echt af hangt van hoe warm het is, en wat je paard kan hebben. Ik zelf rijd alleen sochtends of savonds met de hitte van nu, en dan niet intensief, gewoon lekker een bosritje
bedankt voor alle serieuze antwoorden!