Hoe lang mag een buitenrit zijn in de zomer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LabraDore30

Hoe lang mag een buitenrit zijn in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:44

Misschien een stomme vraag, maar hoe lang mag een buitenrit zijn in de zomer(moet ik van me moeder uitzoeken).

Of maakt dit niet uit zolang je..
- Vocht bij je hebt
- Zorgt voor voldoende bescherming tegen de zon

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:46

Afhankelijk natuurlijk van meerdere dingen.

Als je een paardje hebt die recreatief gehouden wordt, die niet zo vaak loopt en niet zo'n beste conditie heeft dus, dan zou ik langer dan een uur niet doen, en dan nog rustig aan, niet te veel galoperen, en draven.
Al helemaal niet met deze hitte.

Nachtlampje

Re: Hoe lang mag een buitenrit zijn in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:50

Het hangt van de temperatuur af, de conditie van je paard, je bepakking en de plaats waar je rijd.

Stel, het is zo'n warme dag als vandaag, en je hebt een paard dat om en nabij 4 keer per week gereden wordt.
Je gaat in het bos (schaduw, dus koelte) rijden met gewoon een zadel en een hoofdstel en eventueel een klein tasje met wat water erin, en je vertrekt om half 9 's ochtends. Dan kun je prima tot 11/12 uur wegblijven.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:50

Volgens mij zijn daar niet echt bepaalde richtlijnen voor ;)
Ik rijd zelf altijd buiten. In de zomer vermijd ik de hoge temperaturen (zoals nu). Dan zou ik of heel vroeg in de ochtend gaan of in de avond als het afgekoeld is.. En net wat hierboven gezegd wordt, rustig aan doen, niet te veel (of helemaal niet) galopperen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:52

Met deze hitte zou ik overdag helemaal niet naar buiten gaan, maar lekker 's morgens vroeg of 's avonds laat een rondje rijden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:55

Tja wij waren vroeger de hele dag weg in de zomer. Naar een meertje in de buurt. Uurtje rijden lekker zwemmen met de paarden en dan onder de bomen vastzetten. Eind van de dag uurtje terug. Rugzak mee broodjes, drinken en een kilootje brok. Als het weer goed was gingen wij elke dag.

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:59

PowerReiner schreef:
Afhankelijk natuurlijk van meerdere dingen.

Als je een paardje hebt die recreatief gehouden wordt, die niet zo vaak loopt en niet zo'n beste conditie heeft dus, dan zou ik langer dan een uur niet doen, en dan nog rustig aan, niet te veel galoperen, en draven.
Al helemaal niet met deze hitte.

Dankje, misschien is gewoon rustig aan inderdaad een goed idee.

Nachtlampje schreef:
Het hangt van de temperatuur af, de conditie van je paard, je bepakking en de plaats waar je rijd.

Stel, het is zo'n warme dag als vandaag, en je hebt een paard dat om en nabij 4 keer per week gereden wordt.
Je gaat in het bos (schaduw, dus koelte) rijden met gewoon een zadel en een hoofdstel en eventueel een klein tasje met wat water erin, en je vertrekt om half 9 's ochtends. Dan kun je prima tot 11/12 uur wegblijven.

Ja het zal inderdaad ook wel van de schaduw en koelte afhangen waarschijnlijk, maar 3 uur is dus wel te doen als je er goed voorbereid op uit trekt?

DeveneyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:00

Wat voor buitenrit wil je gaan maken? Wat voor omgeving?

Het is voor je zelf ook niet prettig natuurlijk als je 3 uur lang moet draven..
Laatst bijgewerkt door DeveneyBo op 23-07-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:01

S_imonee schreef:
Volgens mij zijn daar niet echt bepaalde richtlijnen voor ;)
Ik rijd zelf altijd buiten. In de zomer vermijd ik de hoge temperaturen (zoals nu). Dan zou ik of heel vroeg in de ochtend gaan of in de avond als het afgekoeld is.. En net wat hierboven gezegd wordt, rustig aan doen, niet te veel (of helemaal niet) galopperen.

Stom dat ik daar niet over nadacht, maar in de avond of 's ochtends is natuurlijk veel geschikter voor een langere wandeling. Bedankt! :D

DeveneyBo schreef:
Wat voor buitenrit wil je gaan maken? Wat voor omgeving?

Het is voor je zelf ook niet prettig natuurlijk als je 3 uur lang moet draven..

In principe voornamelijk in het bos, maar er zijn wel gelegenheden om te drinken.. Zwemmen doe ik liever niet |(

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:03

Aangezien mijn merries nu drachtig zijn/veulens hebben kan ik alleen het paard van mijn moeder rijden en die wordt nooit gereden dus met hem is het in de avond een heel kort stap/beetje draf rondje omdat hij niets gewend is.
Je kan altijd gewoon gaan, rustig wel en zelf kijken hoe je paard het ervaart en als je merkt dat hij het zwaar heeft kun je altijd nog terug gaan. En sowieso een 'test' ritje kan geen kwaad toch? Bos lijkt me verkoelender dan in de bak rijden. Maarja ik weet niet waar je precies buiten gaat rijden natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:06

TS zelfs met een ietwat ongeoefend paardje kun je best een lange tijd weg blijven en wat spulletjes mee nemen. Als jij rustig rijdt aangepast aan wat de paarden aan kunnen, als je onderweg na twee uurtjes b.v. een uur ze ergens lekker laat grazen, laat drinken, je veel stapt tussendoor zodat ze niet te heet worden qua temperatuur enz. is dat geen probleem. Ik zou dan wel kiezen voor de avond vertrekken of kiezen voor de vroege ochtend zodat je voor 12.00 uur echt weer terug bent.
Heb jij een paard dat regelmatig een à twee uur loopt per week, dan is galop erbij pakken geen probleem. Vanochtend hier vroeg ook al buiten gereden met galop oefeningen erbij gepakt. Maar zo gauw ik voel paardje wordt wat warm, dan stap ik gewoon weer een KM of rustig drafje. Dus behalve van te voren over nadenken ook tijdens de rit je paard goed voelen. Veel plezier hé.

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:34

pien_2010 schreef:
TS zelfs met een ietwat ongeoefend paardje kun je best een lange tijd weg blijven en wat spulletjes mee nemen. Als jij rustig rijdt aangepast aan wat de paarden aan kunnen, als je onderweg na twee uurtjes b.v. een uur ze ergens lekker laat grazen, laat drinken, je veel stapt tussendoor zodat ze niet te heet worden qua temperatuur enz. is dat geen probleem. Ik zou dan wel kiezen voor de avond vertrekken of kiezen voor de vroege ochtend zodat je voor 12.00 uur echt weer terug bent.
Heb jij een paard dat regelmatig een à twee uur loopt per week, dan is galop erbij pakken geen probleem. Vanochtend hier vroeg ook al buiten gereden met galop oefeningen erbij gepakt. Maar zo gauw ik voel paardje wordt wat warm, dan stap ik gewoon weer een KM of rustig drafje. Dus behalve van te voren over nadenken ook tijdens de rit je paard goed voelen. Veel plezier hé.

Oke helemaal prima,

Als ik het goed begrijp is het dus geen probleem om wat langer buiten te blijven, zolang je maar een goed oppast, 's ochtends of 's avonds gaat, en wat vocht bij je hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:59

Klopt. En als je voelt paard wordt moe, dan rusten laten en daarna kortste route naar huis. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Voorzichtig zijn maar ook realiseren ze zijn niet van porselein. Hebben ze nu echt meer gedaan dan normaal dan de volgende dag paarden meenemen aan de hand en even fijn een half uurtje met ze gaan stappen zodat de spieren door stappen alle afval stoffen weer kwijt raken en de paarden gezond blijven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:52

Niet te lang en rustig aan. Kijk hoe je paard loopt. Probeer je daaraan aan te passen.

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:59

pien_2010 schreef:
Klopt. En als je voelt paard wordt moe, dan rusten laten en daarna kortste route naar huis. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Voorzichtig zijn maar ook realiseren ze zijn niet van porselein. Hebben ze nu echt meer gedaan dan normaal dan de volgende dag paarden meenemen aan de hand en even fijn een half uurtje met ze gaan stappen zodat de spieren door stappen alle afval stoffen weer kwijt raken en de paarden gezond blijven.

Helemaal top! dankjewel

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:02

Met de warmte van de afgelopen dagen zou ik echt alleen sochtends vroeg gaan rijden of savonds later op de avond. En goed rekening houden met je paard niet te veel inspanning. Regelmatig gaan stappen etc.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:49

Ik vind dat dat echt af hangt van hoe warm het is, en wat je paard kan hebben. Ik zelf rijd alleen sochtends of savonds met de hitte van nu, en dan niet intensief, gewoon lekker een bosritje :)

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:55

DaraBariton schreef:
Met de warmte van de afgelopen dagen zou ik echt alleen sochtends vroeg gaan rijden of savonds later op de avond. En goed rekening houden met je paard niet te veel inspanning. Regelmatig gaan stappen etc.

Ja precies, de avonduren en rustig aan doen. :j

HannaCaptain schreef:
Ik vind dat dat echt af hangt van hoe warm het is, en wat je paard kan hebben. Ik zelf rijd alleen sochtends of savonds met de hitte van nu, en dan niet intensief, gewoon lekker een bosritje :)

Bedankt, heb nu trouwens genoeg antwoorden :D bedankt voor alle serieuze antwoorden!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-07-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:11

ligt aan de conditie van je paard en hoelang en intensief je normaal rijd. je kunt wel een keertje iets meer vragen dan normaal, zeg een uurtje meer stappen. maar je moet het niet overdrijven denk ik. dat kan ook alleen jij het beste beoordelen want jij kent je paard het best

marjoleinnan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:16

licht aan de conditie van je paard

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:35

De ondergrond maakt ook heel veel uit.
Is het heuvelachtig of mul? En gewoon rustig aan doen...
als je normaal ook veel buiten rijdt ken je je paard goed en kun je kijken hoe hij nu reageerd.
En inderdaad in de ochtend en avond gaan als het minder heet is, is voor jezelf ook fijner en ook minder dazen dan nog....
Ik rij wel eens met een hartslagmeter op mijn pony en dan kun je heel goed zien hoe hij reageerd en daarop je rit aanpassen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:05

Licht idd aan de conditie van je paard. Maar als het echt te heet is zou ik niet intens gaan rijden hoor. Zag hier overlaatst 2 haflingers voor de koets, hun mond vol schuim en hun speeksel hing in slierten aan hun lippen.