Bij KNHS starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bamboe1984

Bij KNHS starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 10:42

Hallo iedereen :wave:

Sinds enkele maanden ben ik verhuisd van België naar Nederland.

Tot op heden start ik nog steeds in België op concours maar deze afstanden zijn bijna niet meer te overbruggen waardoor ik graag in Nederland (KNHS) zou willen starten.

Helaas weet ik niet goed wat ik hiervoor hoef te doen en welke voorwaarden er zijn. Ik heb reeds naar KNHS gemaild en de site bekeken maar ik geraak er niet wijzer uit.

Kan iemand mij helpen?

Ik heb vooral nog volgende vragen:

- Hoe schrijf ik me in, dit verloopt via een club geloof ik?
- Hoe schrijf ik me in voor een bepaald concours?
- Welke proef/niveau dien ik te starten?
- Is er een reglement wat kleuren van outfit betreft (mag je bv. met een blauwe jas of crème rijbroek starten)?
- Wat zijn de kosten (lidmaatschap + kosten per concours)?
- Hoe zit het met de kampioenschappen?
- Is er een winterwerking?

Alvast super hard bedankt!! :)

HTM

Re: Bij KNHS starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:27

Je moet lid zijn van een vereniging, daardoor wordt je lid van de KNHS.
Let op, dit is niet altijd automatisch, je kunt namelijk ook lid worden van een vereniging zonder KNHS lidmaatschap.
Inschrijven voor een concours doe ik altijd via www.startlijsten.nl hier kun je concoursen in de buurt vinden, en direct inschrijven.
Wel niveau je moet starten is afhankelijk van wat je al bent, en hiervoor zou ik de KNHS even bellen als ik jou was.
Op www.dressuurproeven.nl kun je alle proeven vinden, en ook welke je wanneer moet starten, dit verschilt per 3 maanden.
Ook staat vaak op de startlijst welke proef je moet rijden, maar niet alle verenigingen doen dit.
Welke kleuren je mag starten staat volgens mij redelijk vrij. Weet zowiezo zeker dat blauw met creme mag.
Kosten voor een lidmaatschap verschillen per vereniging dus dat zou je moeten opvragen bij de verenigingen zelf.
Kosten voor een concours verschillen ook nog wel eens tussen de 5 euro en 10 euro per proef.
Wat springen kost heb ik geen idee van.
Voor kampioenschappen dien je je te selecteren, dit doe je op de zo genoemde selectie wedstrijden.
Deze zijn vaak makkelijk via de site van de Kring waarin je rijdt te vinden.
Weet je niet welke Kring je rijdt, dan moet je dit vragen bij de vereniging waar je lid bent.

En wat is een winterwerking?

Dus alle stappen op een rij
- lid worden van een vereniging, daardoor ook van de KNHS
- startpas aanvragen
- wedstrijden opzoeken waar je wil starten
- aanmelden voor de wedstrijden

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:43

- Is er een reglement wat kleuren van outfit betreft (mag je bv. met een blauwe jas of crème rijbroek starten)?

Dit kun je in het regelement vinden op de knhs site, even kort, je moet een lichte broek aan (wit, beige of lichtgeel), maar elke kleur jasje mag.

Lidmaatschap verschilt per vereniging, ik zou even rond gaan shoppen als ik jou was. Per cc, de meeste proeven zitten rond de 10 euro, dus als je 2 proeven rijd, 20 euro.

Dat verschilt per kring, als je lid wordt van een vereniging kun je kijken welke kring je bent. Dan worden er eerst kringkampioenschappen gehouden, daarna regio kampioenschappen (provincie) en daarna nederlandse kampioenschappen.

Nog nooit van gehoord? Het binnenseizoen loopt van september tot april, het buitenseizoen loopt van april tot september. September en April zijn beide overloop maanden, waarin je dus binnen en buiten wedstrijden mag organiseren.

Bamboe1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 16:12

Alvast bedankt voor de info! Met winterwerking bedoelde ik het binnenseizoen. :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:52

Bamboe1984 schreef:
Alvast bedankt voor de info! Met winterwerking bedoelde ik het binnenseizoen. :)

Het binnenseizoen werkt eigenlijk precies hetzelfde als het buiten seizoen.

Bamboe1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:07

Is het verstandig om dit buitenseizoen nog KNHS te starten of wacht ik best af tot het binnenseizoen start? Vanaf wanneer lopen de nieuwe lidmaatschappen dan?

Bij ons is het zo dat je voor het winterseizoen (= binnenseizoen) geen lid hoeft te zijn. Enkel voor het buitenseizoen wel.

Vanaf wanneer is het dan aangeraden mij in te schrijven? Ik kan deze zomer wel nog in BE blijven rijden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:02

Je hebt kan dat als je in september bij een vereniging inschrijft je minder hoeft te betalen.
Verder maakt het volgens mij niks uit.

En hier moet je dus altijd lid zijn, anders worden je punten niet geregistreerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:57

Bamboe1984 schreef:
Kan iemand mij helpen?

Ik heb vooral nog volgende vragen:

- Hoe schrijf ik me in, dit verloopt via een club geloof ik?

Je wordt lid van een rijvereniging (het handigste is een in de buurt vanwege de selecties). Je kunt op internet zoeken welke verenigingen er behoren tot jouw 'kring' (de KNHS is opgedeeld in regio's die weer zijn opgedeeld in kringen). De kosten en diensten verschillen behoorlijk dus dat is goed om uit te zoeken voor je lid wordt. De ene vereniging regelt alles voor jou, de andere vereniging laat jou zelf opgeven bij de KNHS.

- Hoe schrijf ik me in voor een bepaald concours?

Zodra je startpas is geactiveerd zoek je wedstrijden op de wedstrijdkalender. Die staan op de website van de KNHS en de meeste komen ook op www.wedstrijdplatform.nl. Momenteel moet je nog een formulier mailen naar de organiserende vereniging, maar dat wordt in de toekomst aangepast.

- Welke proef/niveau dien ik te starten?

Als je met dit paard al gestart bent in Belgie kun je een bewijs opvragen bij de sportbond waar je lid was en dat opsturen naar de KNHS. Bij de LRV kun je dan je oude klasse mee overnemen, bij de federatie E=B, A=L1/L2, L=M1/M2, M=Z1/Z2. De inschaling wordt dan door de KNHS bepaald. Of je vertelt helemaal niks en je gaat in de B beginnen ;)

Ja, de kleur van je dekje is vrij, hoewel lichte kleuren bijpassend bij de rijbroek nog steeds het meest gangbaar zijn. De kleur van je jasje is vrij. De rijbroek moet tussen geel en wit zitten (dus geel, beige, creme, vanille, zand, wit, offwhite, champagne,...). De kleur van de cap is vrij. Handschoenen zijn verplicht, de kleur is vrij, maar lichte handschoenen bijpassend aan je rijbroek is gangbaar. Laarzen zijn toegestaan, of jodphurs met hardleren chaps, de kleur is vrij.

http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijden#Kosten

Je rijdt eerst kringselecties, de kringkampioen en een per kring verschillend aantal mogen door naar de regiokampioenschappen. Vanaf de klasse L2 kun je je bij de regiokampioenschappen selecteren voor de nationale Hippiade. Er zijn zomerselecties en winterselecties.

Ja, het hele jaar door kun je wedstrijden rijden.

Alvast super hard bedankt!! :)

lornalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:32

bij mij kosten meestal de concoursen per proef 6 euro.