Kan iemand mij helpen?
Ik heb vooral nog volgende vragen:
- Hoe schrijf ik me in, dit verloopt via een club geloof ik?
Je wordt lid van een rijvereniging (het handigste is een in de buurt vanwege de selecties). Je kunt op internet zoeken welke verenigingen er behoren tot jouw 'kring' (de KNHS is opgedeeld in regio's die weer zijn opgedeeld in kringen). De kosten en diensten verschillen behoorlijk dus dat is goed om uit te zoeken voor je lid wordt. De ene vereniging regelt alles voor jou, de andere vereniging laat jou zelf opgeven bij de KNHS.
- Hoe schrijf ik me in voor een bepaald concours?
Zodra je startpas is geactiveerd zoek je wedstrijden op de wedstrijdkalender. Die staan op de website van de KNHS en de meeste komen ook op
www.wedstrijdplatform.nl. Momenteel moet je nog een formulier mailen naar de organiserende vereniging, maar dat wordt in de toekomst aangepast.
- Welke proef/niveau dien ik te starten?
Als je met dit paard al gestart bent in Belgie kun je een bewijs opvragen bij de sportbond waar je lid was en dat opsturen naar de KNHS. Bij de LRV kun je dan je oude klasse mee overnemen, bij de federatie E=B, A=L1/L2, L=M1/M2, M=Z1/Z2. De inschaling wordt dan door de KNHS bepaald. Of je vertelt helemaal niks en je gaat in de B beginnen

- Is er een reglement wat kleuren van outfit betreft (mag je bv. met een blauwe jas of crème rijbroek starten)?
Ja, de kleur van je dekje is vrij, hoewel lichte kleuren bijpassend bij de rijbroek nog steeds het meest gangbaar zijn. De kleur van je jasje is vrij. De rijbroek moet tussen geel en wit zitten (dus geel, beige, creme, vanille, zand, wit, offwhite, champagne,...). De kleur van de cap is vrij. Handschoenen zijn verplicht, de kleur is vrij, maar lichte handschoenen bijpassend aan je rijbroek is gangbaar. Laarzen zijn toegestaan, of jodphurs met hardleren chaps, de kleur is vrij.
- Wat zijn de kosten (lidmaatschap + kosten per concours)?
http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijden#Kosten- Hoe zit het met de kampioenschappen?
Je rijdt eerst kringselecties, de kringkampioen en een per kring verschillend aantal mogen door naar de regiokampioenschappen. Vanaf de klasse L2 kun je je bij de regiokampioenschappen selecteren voor de nationale Hippiade. Er zijn zomerselecties en winterselecties.
- Is er een winterwerking?
Ja, het hele jaar door kun je wedstrijden rijden.
Alvast super hard bedankt!!