Verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MadeeFleur

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:31

Mijn paard staat samen met een fjordje op de wei, ze staan met zn 2tjes.
Nu is het probleem dat ik best vaak met mijn pony op pad ga, naar t bos, les, en er komen nu ook wedstrijden aan, maar dat vind de andere pony niet zo leuk...
Hij heeft verlatingsangst... Als ik weg ga met mijn pony gaat hij helemaal door het lint, hij kan de buurpaardjes gewoon zien, maar hij moet en zal samen met zn weidemaatje zijn!
Als ik dan terug kom is ie van top tot teen bezweet, dus hebben we besloten om hem elke keer dat ik weg ga hem op een klein stukje te zetten, zodat hij niet heen en weer kan gaan rennen!

Nu vroeg ik me af of er misschien bokkers zijn met ervaring en/of ideeën?

Ik heb er zelf al over nagedacht om er een pony bij te zetten, maar aangezien de wei niet heel erg groot is zou dat een a pony moeten zijn, en in mijn omgeving zoekt niemand een wei, en zelf er een pony bij nemen... zou kunnen maar qua tijd en geld weet ik niet of ik het ga reden.

WhiteLogness

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:34

Misschien moet je een keer wat dingentjes gaan uitproberen, zoals een camera ophangen en dan kijken wat hij dan allemaal uitvoert. Hier kun je zijn/haar gedrag zien en er een oplossing voor zoeken. Misschien is het ook een optie om nog een maatje erbij te kopen? Of mischien kun je aan de buren vragen dat als jij weg gaat of je hem/haar bij de buren mag zetten? Veel succes hiermee!

O ps: Misschien heeft de dierenarts wel kalmeringspilletjes ?

Groetjess

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:53

Bedankt voor je reactie:)
Ga ik doen! ben erg benieuwd wat hij allemaal doet als ik weg ben!
Een maatje er bij kopen, kan maar weet niet of ik dat ga reden qua tijd etc

Ja had er al aan gedacht om de weide samen te voegen met die van de buren, maar denk dat dat niet gaat lukken, qua eten gaat dat dan niet goed...

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:58

hoelang ga je al met hem alleen weg?

ik heb het namelijk ook met de mijne. hebben ook erg verlatingsangst naar elkaar, maar kan de mijne er zo uitplukken nu (na een jaar blijven oefenen) zonder problemen, en als ik terug kom hinniken ze even :)
maar als de andere weggaat is het rel.. :')

gewoon blijven oefenen, ze leren uiteindelijk wel dat de andere weer terug komt

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 23:09

het stomme is dus dat hij het al bij alle pony's heeft gehad die ooit bij hem op de wei hebben gestaan... ;(
hij is zelf al dik in de 20, en heeft het al zn hele leven
Maar ik ben de eerste op de wei (volgensmij) die zo vaak weg gaat.
Maarja ik wil wel gewoon weg blijven gaan, dusjaaa

Af entoe denk ik ook echt DOM PAAARD hahaha, elke keer kom ik gewoon weer terug maar het is en blijft een nachtmerrie voor hem als ik weg ga ;(

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:00

Misschien een geitje er bij kopen. Dat zijn goede gezeldschap dieren :)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:05

Ik dacht dat ik de enigste was met zo'n paard :+ Mijn paard heeft ook verlatingsangst
heel erg, kan nergens alleen heen, zelfs niet alleen op een trailer. Als ik met mijn andere paard ga rijden gaat hij helemaal door het lint. Ik heb dus uit 'nood' een shetlandertje erbij gekocht,
en mijn probleem is opgelost. Ik snap dat het financieel niet voor iedereen kan natuurlijk, maar probeer er een ander maatje bij te halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

Dat is eigenlijk heel normaal gedrag voor een paard. Paarden leven in een kudde en wat wij doen is er eentje uit halen die bij hun kudde hoort dus dat is heel normaal. Meestal is dit gewoon een kwestie van wennen. Maar bij paarden die maar met z'n 2 staan. Dan blijft het ene paard helemaal alleen achter. Het kan helpen om er nog een paard bij te zetten ze zullen dan waarschijnlijk wel rustiger blijven. Hier staan ze met z'n 5 en en als je 1 paard meeneemt roepen ze wel en rennen ze ook zolang ze het paard horen/zien maar zodra je uit beeld bent zijn ze eigenlijk rustig tot je weer terug in beeld komt. Eigenlijk is dat gewoon een goed teken dat ze elkaar missen. Dan weet je in ieder geval dat het paard echt tot de groep behoort. En zo zie je dat paarden echt sociale dieren zijn.

Maar zoals ik begrijp is dit al vrij lang en is er nog geen enkele verbetering?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:20

Wij hebben ook een paard die zich héél zielig voelt wanneer zijn dames weggaan. Wij hebben er eigenlijk geen aandacht aan geschonken maar natuurlijk wel gezorgd dat hij er niet uit kan en zich niet kan verwonden of iets dergelijks. Hij begint nu na een jaar aan het idee te wennen maar staat nog continu te hinniken en eet vrijwel niets.
Maar wij weten dat inmiddels en wanneer wij terug komen is alles weer goed, dus dan maar 2 uur niet eten en hinniken... Die van ons is dat rennen al wel redelijk afgeleerd.

Mijn advies is dus: gewoon gaan. Hij went er vanzelf aan. Het zal waarschijnlijk altijd zo'n zenuwpees blijven, maar zolang er niets gebeurd is het nu eenmaal zo.

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 12:09

Ja klopt, de eerste buitenrit die ik heb gemaakt dat ik hier op de wei stond wist ik niet dat hij zo'n verlatingsangst had dus ging ik gewoon weg, en toen ik terug kwam was die andere pony dus echt heeelemaal bezweet, ik dacht dat zijn toenmalige verzorger er flink mee had gereden ofso, maar daarna is hij een tijdje flink verkouden geweest.
Dus laten staan en laten rennen is geen optie, ook omdat mijn pony er stront vervelend van word :+

Een geit is echt wel een goeie! Heb gehoord dat er eerder een geit heeft gestaan, maar die werd schijn zwanger en werd gevaarlijk enso -,- die heeft toen zelfs het paardje wat er toen stond aangevallen en die had een gat in zn buik door de hoorns van dat beest (niet groot ofso, is goed gekomen :))

Ik zelf zou er heel graag een shetje bij willen! hier in de buurt staan 2 mini hengstjes en heb via via gehoord dat ze te koop staan, maar die moeten een flinke beurt krijgen (hebben hele erge wormen buik, en worden momenteel niet goed verzorgd)

Zouden 2 schapen helpen ? of denken jullie dat ie dan als nog gek word?

xxkissesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:19

haha die van ons heeft er ook last van. We moeten altijd met beide paarden bijna op stap, anders dan komt het niet goed.
Maar we proberen om steeds even weg te gaan. al is het even uit het zicht en dan weer terug.
En dat steeds langer, en het werkt nu kunnen we ook met de fjord alleen weg en de haflinger laten staan.:) of andersom

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:16

OPzich is het gedrag natuurlijk des paards, een paard is een kuddedier en daarom is verlatingsangst een probleem wat ook bij paarden hoort. Sommige leren het vanzelf, door opbouwend te blijven oefenen.
Voorkomen dat hij alleen komt te staan is natuurlijk een ideale optie, een vriendje erbij zou dan ideaal zijn. Maar goed als ze naast andere paarden staan, is hij niet helemaal alleen. En hoe erg hangt ie aan jou paard? Wil hij er een vriendje bij of vooral jou paard?

Wat ik ook lees is dat dit paard dit altijd heeft gehad, ook bij vorige weidemaatjes. Wat voor paard is het? Is het zoiezo een paard dat weinig zelfstandig is? Ook al is hij 20, moeite heeft met op eigen benen staan? Zijn eigen veiligheid vinden, in plaats van een ander nodig hebben om zich veilig te voelen?
Als dit laatste zo is, dan zie ik dat als dat dat paard niet helemaal lekker in zijn vel zit. Mentaal/ emotioneel niet in balans is. En daar kan op diverse manieren aan gewerkt worden...

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:36

@Leetje , Ik merk zelf heel erg dat als de eigenaar de dag ervoor met mij buiten is geweest, of iets anders met hem heeft gedaan, dat hij dan makkerlijker naar beneden loopt (we hebben een 'ondergrondse' stal, waar ik dan een stuk afzet) maar aangezien de eigenaar alleen maar naar buiten gaat als ik ook mee ga en wekunnen niet zo vaak allebij tegelijk, dus dat gebeurd niet heeel erg vaak.. En als dat dus niet zo is en hij heeft n buitje (haha) dan kan het welleens zo zijn dat ie voor geen goud naar beneden wil en dan trekt ie zich los, gaat ie rondjes rennen, en krijg je hm niet meer te pakken... De aanleiding van dit topic was ook na dat hij dit deed en zelf gevaarlijk werd, hij ging bokken en raakte mij net niet, dit was al n x vaker gebeurd, maar hier schrok ik heeee, erg van!

Verder denk ik niet dat het zozeer aan mijn paard ligt want hij mist haar echt niet, hij is best heel erg bot tegem haar, als ik dan terug kom jaagt hij haar meteeen weg enso, dus ik denk dat het meer is dat ie niet alleen wil zijn OP DE WEI. Want hij ziet dus intotaal 7 paarden als hij inde wei staat, maar neehoor het moet bij hm dicht bij zijn... ;/

Ik heb veel reacties grekregen met een weidemaathe dr bij zoeken, ik ga dit zo snel mogelijk overleggen met de eigenaar, en dan hopen dan we iemand vinden die een weitje zoekt :)
Zoniet ga ik zelf wel opzoek naar een pony (eerst ouders overhalen... Haha)

Sorry voor de veel te lange zinnen :+