Vliegendekens, waar moet ik nu op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Vliegendekens, waar moet ik nu op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:22

Ik heb nog nooit een paard in de vliegendekens gehad. Vond het altijd maar onzin. Maar nu moet ik er toch aan geloven. Mijn paard krijgt mega bulten van de dazen steken en ze zit onder de bloederige (en daarna kale plekjes) van de steken.
Het is blijkbaar nu ook heftiger dan andere jaren. Ik krijg echte medelij (zeker nadat ik vanmiddag zelf gestoken werd, dat doet zeer zeg).

Dus toch om voor een vliegendeken. Maar ik vind door de dekens het bos niet meer. Google levert me een wanorde van informatie op. Wie kan mij helpen?
Het zou dus een deken moeten zijn voor dazen. Ik zie dekens zonder hals en met hals, zonder buikflap en met buikflap. Ik zie netdekens en maasdekens? En dan zijn er ook nog dekens die je paard koel houden? Zijn die dan een andere stof?

Ik las hier ergens dat sommige dekens de hals schuren. Ik ben trots op me manen, dus dat liever niet. Maar misschien hangt dat ook nog van de stof af?

Ik nijg nu naar een gewone vliegendeken met buikflap, maar zonder hals... Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd?

Gini

Re: Vliegendekens, waar moet ik nu op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:29

Ik zit met dezelfde twijfels. En gek genoeg klinkt zonder hals en met buikflap mij ook het beste in de oren. Omwille van de manen maar ook omwille van het feit dat een hals ofwel aan het halster ofwel via het voorhoofd moet. Aan het halster wordt het sowieso niet, want mijn paard staat zonder halster en zo een strakke riem rond het voorhoofd lijkt mij niet aangenaam, zeker niet bij warme temperaturen en al een vliegenmasker.

Maar wat mij het meest bezorgd is de temperatuur. Bij temperaturen zoals vandaag moet dat deken toch hel zijn, hoe UV-werend het ook is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:34

Ik zou zeggen; zorg dat er Bucas op staat :Y)

Flauw. Zelf vind ik dat je geen donder hebt aan vliegendekens zonder hals en buikflap, dat zijn namelijk de plaatsen waar een paard het meest gestoken wordt. Hoe een deken de hals/manen kan schuren heb ik nog nooit ontdekt, overigens doe ik in de wei ook nooit een halster om.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:36

Degene van de welkoop heeft een losse hals die gewoon ruim blijft zitten zonder halster.. echter geen buikflap, maar die heb ik er zelf aangemaakt. Ook hier ruim een meter manen en geen last met wegschuren van de manen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:38

Ik ben grote fan van de horseware dekens en gebruik nu de rhino bug rug.
Paard gaat er niet onder zweten ivm uv afstoten door de kleur en stof (was de belangrijkste reden omdat paardlief zo weinig haar heeft dat de rug steeds verbrandde).
Ik haal de hals er normaal af, op de hals wordt ze weinig gestoken.
De buikflap mis ik ook niet, hooguit een uierflapje zou handig zijn maar dat bestaat niet.
Hij blijft heel goed liggen bij 24/7 buiten en is na een bui snel droog.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:39

Ik heb deze: http://www.paardenwinkel.be/uploads/ima ... _galop.jpg vliegendeken van rambo (sweet itch hoody). Mijn paard reageert ook allergisch op dazensteken met superdikke vochtbulten. Hij stond er vandaag wel serieus onder te zweten, maar het is niet anders... zonder wordt hij panisch.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:44

Ik heb n eczeemdeken voor mn beide paarden en n vliegenkap. Ze zijn dus echt helemaal ingepakt op de benen na.. Voor t rijden heb ik deken met hals. Ik overweeg mn buikflap van mn eczeemdeken er nog bij aan te doen :-)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:14

Gini: Dat is ook nog een goeie, ze staan allemaal zonder halster. Dus als het eventueel een hals zou worden, dan zou die dus zonder halster moeten blijven liggen.

Nies: bucas gewone dekens past mijn paard niet, dus ik zou eerder zeggen zorg dat er geen bucas op staat.
Ik vraag me dus ook af of het schuren met de stof te maken heeft? Dat de ene misschien zweteriger is dan de ander en dat ze daar van schuren?

Carolina: geen welkoop of boerenbond hier in de buurt, dus dat is nou net eentje die lastig is om aan te komen.

Sizzle bedankt voor de info. Merk je erg veel verschil tussen uv-werend en niet uv-werend? ik heb een schimmel, dus zweten is niet haar grootste probleem. Verbranden gelukkig ook niet.

Solleke: Ik vind dat mooie dekens, maar ik twijfel erg over de pasvorm en over het buikdeel. D'r zit geen buikflap onder toch? Dan trek je de stof als het waren naar elkaar toe lijkt het. Is dat nu wel zo handig?

Kim: ze heeft geen exceem, geen last van de kleine mugjes en vliegen ook. Alleen echt van dazen. Vermoed dat ik het geld voor een exceem deken beter in me zak kan houden.

Overigens: ze is op dit moment maar een half om half weide paard (ivm geen schaduw op wei). Dus het moet ook prettig zijn voor op stal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:23

Horseware zijn over het algemeen ook goede dekens :j Ik heb ooit eens een goedkopere deken gehad, maar daar stond mijn paard standaard onder te zweten en was na 1 zomer kapot. Dat was een prohorse oid geloof ik. Die van Imperial riding ben ik ook niet echt over te spreken (ook heel zweterig).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:30

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:59

Ik had voor mijn voormalige schimmel ook een uv werende en het viel me op dat ze minder nat was met deken dan zonder. Ik weet echter niet of de deken het zweet gewoon efficient afvoerde of dat ze echt minder zweette.
Tipje: spoel je deken regelmatig even uit met wat zeep anders trek je op de duur juist vliegen aan dior de zweet en poep geurtjes.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:18

Ik heb sinds deze week ook voor het eerst vliegendekens(voor het eerst in 7 jaar).
Heb gekozen voor de Amigo mio fly.

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:34

Sizzle schreef:
Ik ben grote fan van de horseware dekens en gebruik nu de rhino bug rug.
Paard gaat er niet onder zweten ivm uv afstoten door de kleur en stof (was de belangrijkste reden omdat paardlief zo weinig haar heeft dat de rug steeds verbrandde).
Ik haal de hals er normaal af, op de hals wordt ze weinig gestoken.
De buikflap mis ik ook niet, hooguit een uierflapje zou handig zijn maar dat bestaat niet.
Hij blijft heel goed liggen bij 24/7 buiten en is na een bui snel droog.

Ik ben ook erg te spreken over de horseware dekens. Eigenlijk eens met alles wat Sizzle zegt.