Pony uit de wei halen niet meer veilig! Iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Estherbrink1

Pony uit de wei halen niet meer veilig! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:17

Hoi allemaal.

Mijn E pony Mario is een beetje té sociaal. Hij zou nooit lelijk doen tegen andere paarden of wat dan ook. Hij laat ook door andere paarden zijn eten afpakken enzo. Nu is dit wel op te lossen door het hooi in hoopjes te verdelen.

Mario staat bij 2 friezen en een kruising tinker in de wei. Nu zijn de oudste fries en de kruising tinker geen probleem, maar onze jongste fries (4 jaar) is erg dominant tegen Mario. In het land jaagt ze hem vaak op of doet lelijk tegen hem. Nu hebben ze genoeg ruimte en dus heeft Mario daar niet zoveel last van en ik zelf ook niet.
Maar als ik hem uit de wei wil halen (of erin wil doen), komt gelijk Jabke eraan lopen en gaat lelijk doen tegen Mario (ook draait ze vaak haar kont om en trapt naar hem, waardoor Mario bang wordt en weg wil.

Nu is mij dus al een paar keer overkomen dat als ik hem wil pakken (of terugzetten) bijna de hoeven om m'n oren krijg..
Het rare is dat Jabke dit bij de andere paarden niet doet.
Er is niet altijd iemand in de buurt die Jabke kan vasthouden als ik Mario pak dus dat maakt het lastig.

Ik probeer haar ook wel eens weg te jagen maar dit is meestal niet succesvol (ze heeft ook voor mij weinig respect)

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aan pakken??

liedjuh2

Re: Pony uit de wei halen niet meer veilig! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:22

Longeerzweep mee en als de fries komt een keer goed uithalen als deze dreigt te slaan. Dit een aantal keer herhalen. Jou veiligheid staat boven alles!!! Als het voor jou al gevaarlijk is door de fries.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:28

Citaat:
Ik probeer haar ook wel eens weg te jagen maar dit is meestal niet succesvol (ze heeft ook voor mij weinig respect)

Daar ligt je antwoord ;)

Je moet Jabke uit jullie ruimte houden! Longeerzweep mee, leadrope, carrot stick met plastic zakje, whatever, en wegjagen dat beest. Daar hoef je hem niet eens voor aan te raken, als je het maar met een leiderschaps-attitude doet. Is makkelijker gezegd dan gedaan, hoor, dat snap ik. Misschien is er iemand in je omgeving die wat meer ervaring heeft met dit soort dingen en die het kan voordoen en je kan helpen?

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:36

Oke bedankt!

Ik denk nu idd dat het misschien een combinatie is van Mario's nederige gedrag en van het geen respect hebben voor persoonlijke ruimte van Jabke. Ik zal eens proberen om een zweep mee te nemen ( ik hoop dat Mario zich dan nog laat vangen haha)

Want bij de andere paarden komt ze ook wel lopen 'drammen' maar ze gaat niet lelijk doen, ook al is ze over die andere ook de baas.

We zijn aan de hand ook al wel aan het oefenen met rustig meelopen en niet 'drammen', maar ze is nogal hardleers. Het belangrijkste vind ik dat ze in iedergeval niet meer gaat trappen als ik Mario in of uit het land haal.

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:25

Ben het eens met de mensen hierboven me, de oude fries is de baas in de groep en jou pony is de laagste in rang. Dit is geen probleem zolang de fries het niet te bont maakt zoals echt onnodig je paard in een hoek trappen. Maar verder moet jij dus dominanter zijn als de fries en dat duidelijk maken door je lichaam groot te maken een toutje of zweepje mee te nemen en met een duidelijke stem en lichaamstaal haar weg te sturen, reageerd ze hier niet op dan mag je haar idd een tik mat dat touw geven, want dit doen paarden in de natuur ook gewoon. Dat zie je nu duidelijk tussen Mario en de fries. Succes!!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 07:10

Dankjewel.
Ik heb het gisteren geprobeerd met een zweepje en mn stem. En het hielp een beetje. Ze ging wel dreigen maar bleef iets verder uit de buurt. Nu had ik ook niet veel gelegenheid want zodra ik het hekje open doe, rent mario erin of eruit om zo te ontsnappen aan jabke.

Ps. We hebben een beetje een rare rangorde in onze 'kudde'. De jongste fries (4) is de baas, dan de oudste fries (10), dan de kruising tinker (4), en als laatste mario (8).

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:18

Goedzo, hou het vol en ben duidelijk en streng. Als je een keertje tijd heb ga je naar de fries toe met een rustige en uitnodigende houding en maak je weer 'vriendjes'.
Btw, wat vind je raar aan die rangorde? De leeftijd?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:22

Meestal is de grootste lawaaimaker juist niet de baas. Een nummer twee soms, te onrustig om nummer 1 te zijn, maar wil zich wel graag laten gelden.
Het rustigste maar duidelijk leidende paard is de leider. Die trekt zich meestal ook niet zo veel aan van de lawaaimaker tenzij het voor dat paard vervelend begint te worden.

Jouw pony staat duidelijk onderaan. Ik zou er misschien over na denken om de groep op te splitsen, zodat hij wat meer rust krijgt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:32

Op het moment dat jij je paard vast hebt kan deze eigenlijk geen kant meer op. Nu haal je een paard weg uit de kudde en het dominante paard zal dus proberen de onderdanige ( die jij vast hebt) door middel van slaan terug te krijgen in de groep. Jij moet dus boven de leider staan van de groep, dat word dus toch een keer op je strepen gaan staan en een keer flink meppen! neem dus volgende keer iemand mee... die houd jou paard vast en komt de Fries op je af dan een keer gericht slaan met stemgebruik!
Doe dat een keer of 2 en dan ben jij de leider van de groep.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:44

Bedankt voor de handige tips.

Ja de leeftijd vind ik idd wat vreemd voor de rangorde zeker omdat de 4 jarige fries bij ons in de groep geboren is.
Maar wat RianneH zegt kan ook wel eens kloppen, dat de rustige oudere fries toch stiekem de echte leider is en de jonge fries de herrieschopper.

Ik ga zeker eraan werken om 'leider' van de groep te worden zodat jabke meer respect gaat tonen naar mij.

We hebben de groep ook wel eens gesplit staan (2 aan 2) mede vanwege het voeren, de friezen mogen meer dan de andere twee.